PMS-oireet, onko muilla, mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niuku

Vieras
Joskus nuorempana mulla oli hirmu kivuliaat menkan alut ja mä olin kuin raivohärkä. Mut kuopuksen syntymän jälkeen mulla on alkanut PMS-oireilu. Mä olen siis viikon verran ennen menkkojen alkua aivan apaattinen, mikään ei innosta, enkä päästä miestä käsivarren mittaa lähemmäksi. Ei vaan huvita mikään. Sitten vuorokausi ennen menkkojen alkua alkaa kuvotus. Vuorokauteen ei maistu mikään, oksettaa vaan samaan tapaan kuin alkuraskaudesta. Lisäksi väsyttää ihan tajuttomasti, palelee ja päätäkin särkee.

Tätä on tosiaan jatkunut kolme vuotta, mutta vasta joku aika sitten tajusin yhdistää oireet menkkoihin. Siihen asti olen vain ihmetellyt, että miksi mulle tasaisin väliajoin iskee apatia ja sitten päivän kuvotus.

Ja tämä on siis alkanut todella harmittaa. Perhe (tai siis mies) kärsii mun apatiasta ja oikeastaan työkin. Mulla on nimittäin tulospalkattu työ ja kun viikon verran kuukaudesta on hälläväliä-asenne ja sitten vuorokausi menee kuvotuksen kourissa, niin pikkusen vaikuttaa siihenkin, mitä töissä aikaiseksi saa.

Joten, onko muilla näin pahoja PMS-oireita? Ootteko ratkaisua keksineet ongelmaan? Mä en haluaisi hormoneita enää napsia, kun niistä kerran olen eroon päässyt. Hormonikierukkakaan ei siis innosta, mutta joskus olen kuullut, että siitä voisi olla apua.

Hormonit mua vaan hirvittää ihan siksi, että mulla on tuttavapiirissä kaksikin naista, jotka on alle 40-vuotiaana sairastuneet rintasyöpään, syötyään 20v e-pillereitä. Siis kyllähän toki nykyiset hormonivalmisteet on turvallisia, mutta ei vaan yhtään innostaisi. Mutta toisaalta, on nämä oireet sen verran valtavat, että mikä tahansa olisi melkein parempi..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No tämä on kyllä haaveissa parin vuoden sisällä, jos siis Luoja suo :) Mut mä tarvitsen vielä vähän toipumisaikaa, kuopuksen vauva-aika oli ihan megaraskasta. Nyt on kiva nauttia helpommasta elämästä.

Aivan samoja oireita minullakin, eilen hajotin kaiken mikä eteen sattui, itkin ja raivosin (menkat siis alkoi) ja tänään särkee päätä ja oksettaa. Mistään en ole apua saanut ja olen myöskin aivan rikki tästä tilanteesta. Väkisinkin tulee mieleen että jos miehillä olis tällaista niin lääke olisi jo keksitty niin vaan käsketään lääkärissä olemaan rauhassa kun tietää että on hormoniperäistä. Lapset ja mies kärsii, kun minä sekoilen :( Pillereistä olen tullut vielä hullummaksi, kun olen raskaana niin vain silloin on ollut hyvä olla.

Just luin aikaisempia vastauksia tällä palstalla ja joku Timppa-ääliö luulee että kun ajattelee järjellä asioita niin se helpottaa, voiko joku mies oikeasti olla noin tyhmä?? Minulla kyllä mies tukee ja ymmärtää että en voi itselleni mitään, nytkin tuntuu siltä että vois vaikka päätä hakata seinään kun ahdistaa ja ilman mitään syytä. Hormonit vain tekee minusta niin hermostuneen.

No onneksi munkin mies on ymmärtäväinen. Ja itse asiassa se se ensimmäinen huomasi, että liittyisköhän mun oireilu menkkoihin.. itse en sitä edes tajunnut.

On vaikeaa kyllä säännöstellä omaa käyttäytymistään, kun mä en välttämättä tajua masennuksen kourissa ryömimistäni ennen kuin oksetus iskee päälle. Silloin vasta tajuan, että niin just, mulla on taas menkat alkamassa. Ja sitten taas tajuan, miten apaattinen olen ollutkaan. Mulla alkoi eilen illalla menkat ja nyt jo olen ihan erioloinen. Jaksan taas touhuta lasten kanssa, halailla miestä ja sitä rataa.

Mulla oli eilen taas kyllä yks pahimmista PMS päivistä (mies suomensi tuon lyhenteen Paskat Mitä Siitä). Mua vituttaa kaikki ihan suomeksi sanottuna. Olin vapaalla ja kaikki kotona ärsytti. Mua auttoi kunnon karkkipussi ja hyvä leffa ja se että mies hoiti lasta kotiin tultuaan... hieman omaa aikaa.

Mutta asiaan; sinä olet synnyttänyt joten siltä osin ei niistä e-pillereistä suurta vaaraa ole enää. Plus ne oikeasti ovat nykyään paljon turvallisempia kuin esim. 80-luvulla. Eli hoitokeinoksi voisi sopia e-pillerit, b-vitamiini. Gyneltä voisit saada myös keltarauhashormonia loppukierrosta tasaamaan hormonivaihtelua. Ja joku gyne on suositellut mielialalääkettä muutamana päivänä loppukierrosta. Itse hakisin kyllä kanssa apua, mutta toiveissa toinen raskaus, joten b-vitamiinikuurilla yritetään pärjätä.

P.S. Saattaa olla, että tulevat vaihdevuodet voivat olla myös voimakkaat niillä, jotka reagoivat kuukautisten aikaisiin hormonivaihteluihin.....

No mites toi hormonikierukka? Tai ehkäisyrengas? Auttaisko ne noihin hormoniheittelyihin? Osaakko terkka sanoa?

Kun siis pillerit on vihoviimeinen vaihtoehto. Mä olen ihan tajuttoman huono muistamaan mitään jokapäiväistä..

Minä sain Terolut kuurin (3kk) tasaamaan menkkoja. Ja tuntuu että niiden jälkeen on kyllä ollu yhtä vuoristorataa. Ja nytkin on menkoista viikko ja viel vajaa viikko kun pitää alkaa taas lääkkeitä syömään silti on mieliala ihan mitä sattuu. Itken ja raivoan ihan tyhjästä. Ja menkat muuttu tosi kipeiksi mihin ei auta ees burana.

just tuossa tyttö kainalossa makasin, se nukkui minun sylissä hetken ja minä aloin itkemään, ihan ilman mitään syytä. Kaikki nimittäin elämässä on hyvin, mutta joku tuska nousee sisältä eikä sitä pysty järjellä kääntää. Kohdun poistoakin olen miettinyt mutta auttaakohan sekään mitään?