PMS- Oireisiin apua ?

  • Viestiketjun aloittaja Ärtzy *
  • Ensimmäinen viesti
Ärtzy *
Heippa!

Olen kohta 40, ja ongelmani on ihan kamalat PMS-oireet.
Nämä oireet on pahentuneet vain vuosien kertyessä,
vaikka ongelma on aina ollut olemassa jo siitä asti kun kuukautiseni 12-vuotiaana alkoivat.

Yksikään gyne tai yleislääkäri ei ole ottanut mitenkään vakavasti,
kun sanon, että kuukaudesta 2-3 viikkoa
olen kuin ilmapallo ( housukoko kasvaa siis kahdella, eli käytän sellaisia joustohousuja )
ja alaselkä on niin kipeä, ettei välillä pysy pystyssä.
Päätä särkee noin 4 päivää ennen kuukautisten alkua aina niin,
että tuntuu ettei pysty avaamaan silmiä kunnolla koko päivänä, eikä ajatus juokse yhtään.
Hermot on myös tosi piukeina ja räjähdän pienimmästäkin ärsykkeestä.
Tästä kärsii kotona myös 3 lasta ja mies.

Olen hektisessä asiakaspalvelutyössä, ja työni (+ minä itse) kärsii näistä oireista.
Pystyn panostamaan itsestäni 110% työhöni siis karkeasti arvioiden
VAIN viikon verran kuukaudessa !!

Minulle on tähän vaivaan, siis kipuihin , määrätty lääkkeeksi vain Miranax 550:tä,
jonka en kovin paljon koe auttavan....
Kaikki hormonaalinen ehkäisy on kohdallani kokeiltu, mikään ei sovi,
eli pillereistä tai kierukoista tai laastareista, yms.tämä ei johdu.
Nyt olen ilman mitään ehkäisykeinoa,
ja oireet on helpottaneet hieman, mutta tosiaan vain hieman...

Onko jotain keinoa oireiden helpottamiseen,
vai kärsinkö aina vaan ??
 
ex-ärzy
Uudelleen vaan lekuriin... Mulla oli suht sama tilanne kuin sulla, ei ehkäisyä. Mulla auttoi Terolut-keltarauhasvalmiste. Sitä tietty jakso kierrosta ja mulle aukesi siitä uusi elämä. Muutaman ekan pillerin myötä lähti kaikki kiukku ja kireys ja tuli kiva olo. Samalla kuukautiset tuli vieläkin säännöllisemmiksi. Kokeilla kai ainakin kannattaa, muuten ei tiedä mikä itselle auttaa. Jos yksi lääkäri ei ota vakavasti, niin eikun toisen luo.
 
satskuliini
Mulla ei oo muuta kokemusta ko itkuisuus parisen- viikko ennen menkkoja.

Ja kaveri taas saa raivareita, ja masentuu. Se hakeutuu aina noihin aikoihin
ihmisten seuraan ettei itkeskelisi yksinään kämpillä. Kyllä miehiä kateeksi käy, kun moisiltä vaivoilta säästyvät. Paitsi joutuvat kuuntelemaan meitä valittavia nais-parkoja!
Tsemppiä muille ja jaksamista. Voikaa hyvin!
 
vaihtoehtoja
Mitä kaikkia rentouttavia hoitoja olet kokeillut? Yhdelle naiselle sopii yksi ja toiselle toinen. Tässä muutamia, joita voit kokeilla:
-akupunktio
-shiatsu
-reiki
-aromaterapia
-intialainen päänhieronta
-kalevalainen jäsenkorjaus
-vyöhyketerapia

kotoiset keinot:
-saunominen
-seksi
-kävelylenkki kaverin kanssa
-kylpy
-lihasten venyttely (muistathan venyttää lonkankoukistajat, kun ristiselkään sattuu)
-kaikki mukava tekeminen ja oleminen
 
Ärtzy *
Juu, kaikki kotoiset keinot on kokeiltu, paitsi nykyisin ei enää omisteta kylpyammetta ;o(
Mutta ehdottomasti näistä paras lääke on ollut seksi,
nykyään vaan tuntuu enempi ja enempi ilmapallolta ja silloin ei kyllä seksi kiinnosta pätkääkään...

Kotikutoista shiatsua olen kans kokeillut,en ammattilaisen tekemää.
Varmaan toi akupunktio ois seuraavana kokeilussa,
aika / raha / paikka rajoittaa kokeiluja kummasti.

Mutta kiitos vinkeistä !
 
Ärtzy *
Mahtaakohan tälle olla suomenkielistä nimeä ollenkaan ?
Löysin vaan englanniksi kirjoitetun artikkelin,
mutta mielelläni lukisin suomea,
on näin suomalaisena mulle hiukka helpompaa...
 
vierailija xxx
munkinpippuriuutetta käytetään täällä keskieuroopassa pms-oireisiin (mönchpfeffer), luontaistuotekaupoissa on... minä en usko luontaistuotteisiin yleensä, mutta täällä ne eivät ole "luontaistuotteita", sairaskassa jopa maksaa...
omega3-tabletteja käytän itse lieviin pms-oireisiin
 
vanha harmaa
nimim.ärtzy kärsit aivan samoista pms.oireista kun itse..mustakin tuntuu että oireet vaan pahenee mitä enemmän vuosia tulee..itselläni vielä lisäksi pyörtyilemistä juuri ennen kuukautisvuodon alkamista.. sama laulu, yksikään gyne tai tav.lääkäri ei ole ottanut muuta kantaa kun että se on naisen osa..ota pari buranaa ja liiku. millä imeellä liikut tai teet ylipäänsä yhtään mitään kun taju kankaalla??ja sattuu niin että kyyneleet valuu ja isäntä-raukka katsoo vierestä että sattuuko noin paljon että itku tulee..
itselleni sirdalud 4 mg (lihasrelaksantti) on tuonut lievää helpotusta vatsakipuihin, kun otan yhden tbl heti kun aavistan että kipua tulossa..toinen rentouttava on vanha kunnon kuumavesipullo vatsan päälle.. ikävää että nykyteknologian aikana joudumme kärsimään moisesta tuskasta, kireilystä ym. ym.
eipä muuta kun hyviä vointeja ja kysy lääkäriltäsi tosta sirdaludista!!
 
Ärtzy *
Mulla on Sirdaludia ollut muihin vaivoihin lähiaikoina.
Nostaa verenpaineen taivaisiin,
eikä mikään oikein onnistu kun pyörryttää koko ajan...
ei siis käy ainakaan mulle, kiitos kuitenkin ;o)
 
kipuilija
Itse olen vain buranaa käyttänyt, ajoittain aivan järkyttävät kivut. Itsellä kipujen taso riippuu aivan siitä, ehtiikö lääkitä itsensä ajoissa. Jos otan esim.buranaa liian myöhään, siitä ei ole enää apua. Sitten alkaa ihanasti täristä kivusta, heikottaa ja oksennan usein. Ja alkaa tuntua että burana ei enää riitä. E-pillereitä joskus käytin kipuihin, mutta en oikein pidä e-pillereistä...Liikunta ei oikeastaan helpota, itse asiassa alkaa vain oksettamaan kun lähden esim. lenkille.

Itse olen nähtävästi kuitenkin päässyt vähemmällä kuin muut kirjoittajat palstalla. Miksi naiset joutuu kärsimään kaikesta :D
 
Hilikka
Noissa englanninkielisissä jutuissa puhutaan siis siitä, että nykyään on yleistä, että naisilla on liikaa estrogeenia. Sitä tulee ympäristöstä, ruuasta jne. Oireina mm. PMS-oireet (kivut, turvotus, masennus, ärtyisyys, unihäiriöt jne) ja lisäksi voi olla kuukautisiin liittyvää hikoilua, hiustenlähtöä, rasvan kerääntymistä vyötärölle, lyhentynyt kuukautiskierto, runsaat vuodot, pitkään kestävä vuoto ja ennen kuukautisia tuhruvuoto jne jne. Estrogeenin ja progesteronin suhde on taustalla myös vaihdevuosivaivoissa.

Lääkkeeksi suositellaan Natural Progesterone creamia tai geeliä. Eli ihovoidetta, joka sisältää luonnollista progesteronia pieniä määriä. Sitä voi tilata usasta ja myös Englannista (?), mutta Suomessa sitä ei saa myydä. Itse olen ko. geeliä käyttänyt puolisen vuotta ja vaikutukset ovat olleet hyvät. Kierto on pidentynyt, vuoto lyhentynyt ja vähentynyt, PMS-oireet helvetillisine kipuineen ovat pelkkä muisto.

Jos löydät jonkun englannintaitoisen niin pääsisit jyvälle asiasta paremmin. Vähän huonosti voin asian tässä selittää. Tuote voi jäädä tulliinkin, koska on "laiton". Täällä lääkärit eivät tiedä tästä mitään ja usassakin siitä on kaksi eri koulukuntaa. Minä sain ainakin avun, oikeastaan tuo voide muutti lähes koko elämäni!
 
40vee
Minulla oli aivan samat oireet kuin alkuperäisellä kirjoittajalla.
Syön femilar pillereitä ja elämä hymyilee, kivut on poissa ja mieliala hyvä.
Tosin, syön pillereitä ilman taukoja. Yritin pitää vkon tauot, mutta mieliala laski hirveästi ja tuntui kuin maailmanloppu tulee. Eli ei ole ongelmia enää, tosin ei ole kuukautisiakaan lainkaan, mutta eipä se minua haittaa.
 
nainen 46v
Kärsin kanssa kovasti näistä pam oireista aloin syödä B vitamiiniä ja Evitamiiniä ja lesitiiniä luonteistuote kaupasta ja paljon kasviksia ruokavalioon ja valkoinen vehnäjauho kokonaan pois ja kaikki makea ,paitsi juhlapäivinä pikkuisen.Oireet on todella helpottaneet ja kuukautisvuoto ei ole enää niin runsasta.Mulle ainakin on ollut näistä kaikista apua.Yöunet on todelle parantuneet.
 
Idea
Akupunktiota saa onneksi monesta paikasta, mutta ei silti kannata ihan minne tahansa pelmahtaa. Yksi edullinen mutta erittäin hyvä paikka josta itse olen saanut apua (joskin kauan aikaa sitten) on töölön sairaalan kupeessa...prometheus muistaakseni on paikan nimi. Googlettamalla varmasti löytyy tiedot. Jos sinne, tai ylipäätään johonkin menet akuhoitoon, niin kerro miten meni!
 
Jheetra
Mielialalääkkeitä kannattaa ainakin kokeilla. Älä anna typerien mielikuvien vaikuttaa tuohon- et ole hullu tms. vaan ko. lääkkeet ovat ihan ok siinä missä kipulääkkeet. Itselläni on auttanut tosi hyvin, en ole niin väsynyt ja ärtynyt koko aikaa. Suosittelen.
Ja niihin ei jää koukkuun tai mitään muutakaan älytöntä, mitä ihmiset niistä kuvittelee. Itsekin ennen kammosin masennuslääkkeitä, mutta pelot on kyllä ihan turhia. Turvallisia ovat ja ei persoona niistä miksikään muutu, tasapainottavat vain välittäjäaineita aivoissa.
 
Epelin kuvatus
Hei, olen 45-vuotias ja kiusallisia oireet ovat olleet jo ainakin kymmenen vuotta mutta eivät enää pariin vuoteen ole pahentuneet.
Itselläni ei ehkä ihan noin rajut oireet ole olleet: mitään kipuja ei ole, vain pahoinvointia, kummallisia ruuan himoja, turvotusta, näppylöitä ja psyykkisiä oireita. Olen kokeillut seuraavia:
Mielialalääke, serotoniinin takaisin oton estäjä (Seronil): auttoi ihan kovasti, oli oikein tasainen ja normaali olo kaiken kaikkiaan.
Lutopolar; en ole varma mitä hormonia se on: auttoi, silloin aikanaan kun sitä kokeilin, nyt viime raskauden (v. 2000) jälkeen en ole sitä ottanut.
Melbrosia: se on siitepölyvalmiste, luontaistuotekaupasta. Se on ollut hyvä varsinkin iho-oireisiin. Nytkin käytän sitä. Välillä olin ilman, kun epäiltiin kaikkia allergioita, mutta nyt negatiivisten allergiatestien jälkeen olen taas alkanut käyttää sitä ja parempi on olo.

Tosin ihan ilman oireita en ole nytkään, muuten en olisi syönyt äsken hampurilaista ja munkkirinkeliä, enkä eilen illalla kaurapuuroa ja chiliä. Tekisin töitä enkä tässä surffailisi. Mutta on ihan siedettävää. Mitä nyt vähän skitsoilin maanantaina ihan tyhjästä.

Seronilista huomasin että kyky seksuaalisiin tuntemuksiin heikkeni. Mutta ei se välttämättä ole paha asia. Kyllä seksi silti saattaa luistaa tyydyttävästi, vaikka ei sitä vuosisadan nautintoa saisikaan. Minusta oli parempi niin, kuin se kauhea olo josta kärsi itseni lisäksi koko perhe. Otin Seronilia oikeastaan muuhun(kin) kuin vain PMS:ään mutta se auttoi samalla siihenkin. Älä tarpeettomasti kiduta itseäsi ja läheisiäsi, tämä on ainoa elämä! Itse ainakin aion ottaa tarpeeseen ihan kaikki rohdot joista on apua enemmän kuin haittaa. Aion ottaa myös hormonihoidot vaihdevuosiin, jos tarve tulee. En ala kuunnella kuulopuheita lääkehoitojen haitoista, niitä levittävät sellaiset periaatteen ihmiset jotka vastustavat kaikkea lääkintää mutta joilla ei varmaan ole ollut itsellä mitään kunnollisia vaivoja. Kun on kunnolla sairas niin kyllä alkaa lääkkeet kelvata.
 
Kottarainen Mustasiipi
Hm... Ehkäpä näiden kommenttien jälkeen voin itselleni myöntää kärsiväni PMS-oireista, ettei tarvi enää selitellä poikaystävälle kerta toisensa jälkeen syitä miksi nyt loukkaannuin ja miksi nyt kilahdin sekunnissa ja mikä taas tällä kertaa ahdistaa. Jossain vaiheessa syystä tuntemattomasta kuukautiseni pitenivät viikon pituisiksi, ja alkoi olla joka kerta ensimmäisenä päivänä aivan tajuton, lamaannuttava kipu. Nyttemmin olen alkanut huomata tiettyjä toistuvan kuvion: ovulaation aikana tekee niin vietävästi mieli seksiä että hyvä että pysyn nahoissani. Ok, ei siinä mitään. Mutta kaksi päivää ennen menkkojen alkua on pohjattoman paha ja surkea, mitäänsanomaton olo. Tunnen olevani turha ja huono, kaikki muutkin ovat huonoja, ja tekee mieli olla vain hiljaa. Sitten on yksi päivä ok. Mutta kun menkat alkaa, olen koko viikon oikea pieni piru - kaikki pienetkin "harkitsemattomat" sanat loukkaavat kohtuuttoman paljon, tulee älyttömän paha olo, että melkein sattuu, pahinta on että siitä ei pääse millään yli. Ja mieli vaihtuu sekunnissa - olen lempeä ja Pim, en voi sietää jotain asiaa, lausetta tai tekoa. Lisäksi löytyy aina jotain hirveitä ahdistuksen aiheita. Menkkojen loputtua elellään vielä äksyilyn jälkimainingeissa muutama päivä. Sitten, vihdoin tulee aamu jolloin aistin kaiken olevan taas ihanaa ja mukavaa, olen sosiaalinen, ja kotona on rauha maassa. Eli minun elämääni taitavat menkat hallita melkein kaksi viikkoa kuussa. Sitä valtavaa vatsakipua muuten lievittää ihanasti - ainakin pikkuisen - se kun poikaystäväni hieroo vatsaani : )
 
Sanniina
Kiinnostuin kovasti tuosta Natural Progesteron voiteesta, kirjoitit että sitä voi ostaa Englannista, siis ihan tavallisesta Bootsin kempparistako, kertoisitko vielä käytetäänkö sitä joka päivä, niin tiedän ostaa voidetta varastoon jos se vaikka auttaisikin
 

Yhteistyössä