PMS- Oireisiin apua ?

  • Viestiketjun aloittaja Ärtzy *
  • Ensimmäinen viesti
Neiti PMS
Hei.
Olen tosiaan melko nuori vielä, mutta aivan mielipuoli tiettyyn aikaan kuukaudesta. Kuukautiseni ovat alkaneet jo 10-vuotiaana. Olen käyttänyt e-pillereitä neljä vuotta ilman taukoja (Ensin Meliane, sitten Yasmin, kolmantena Cypretyl ja taas Meliane). Lääkärit ovat vähätelleet minunkin vaivojani. Hain pillereitä jo noin 13-vuotiaana lamaannuttavien vatsakipujeni takia. Niiden sijaan sain kouluterkkarilta "tehokkaita" kipulääkkeitä, joista ei ollut mitään apua. E-pillerit sain vasta ammattikoulussa. Huomasin melko pian, ettei ainakaan Meliane ole minulle sopiva.

Nyt olen seurustellut vakituisesti kolme ja puoli vuotta ja yhtä kauan hyppinyt seinille. Pari tuntia sitten olin jättää poikaystäväni, koska hän ei ollut imuroinut poissaollessani. Mielialavaihtelut ovat ainoa kuukautisiin liittyvä ongelmani, mutta ne ovat todella pahoja. Pelkään, että parisuhteeni kaatuu nalkuttamiseeni, emmekä voi koskaan muuttaa yhteen. Tätä sekopäisyyttä on jo vaikea perustella.

Olenko ainoa ALLE keski-ikäinen, joka tästä kärsii? Vertaistukea, kiitos!
 
Ärtzy....
On myös kärsinyt näistä jutuista jo alle 20 v:nä...
et siis ole ainoa varmaan nytkään.
Mulla kariutuikin moni suhde just mielialavaihteluiden vuoksi,
mutta en silloin osannut yhdistää niitä PMS-oireisiin,
kun ( mies! )lääkäritkin sanoi aina, ettei sellaisia olekaan....
 
Ärtzy *
Tässä toiselta lainattau takstiä, oli tänään kirjoitettu
"meinasi tulla ruumiita"-kohtaan:

Ilmeisestikin kysmyksessä on pms-/vaihdevuosioireet. Oireyhtymään tiedetään kuuluvan yli 150 psyykkistä ja fyysistä oiretta. Ongelmana on vain se, että lääketiede ei tiedä, eikä ymmärrä, eikä osaa selittää mistä nämä "raivokohtaukset" johtuvat. Näinollen myöskään mitään hoitoa, tai lääkettä ei ole olemassa.

Eräässä Dr Phil ohjelmassa oli vieraana 31v. vaimo/äiti. Hän oli kuukaudesta kaksi viikkoa, kuin Mr Jeckyll ja kaksi viikkoa, kuin Mr Hyde. Hän sai hallitsemattomia raivokohtauksia, huusi, kiljui, paiskoi ovia, heitteli tavaroilla miestään jne. Mies oli muuttanut jo kaksi kertaa pois kotoaan, mutta palannut lasten vuoksi takaisin. Kyseinen rouva otti yhteyttä Dr Philiin ja pyysi häneltä apua, ennekuin mies jättää hänet ja etsii itselleen toisen naisen, jolla ei ole niin voimakkaita pms oireita. Hän oli huolissaan, että perhe hajoaa lopullisesti.

Ohjelmassa oli asiantuntiavieraana Californialaisen pms klinikan asiantuntija gynekologi Holly Andersson. Heidän klinikkansa on auttanut yhteensä 20 tuhatta vastaavanlaista tapausta. Yleinen käsiys on että vaihdevuosi/ pms oireyhtymästä kärsisivät vain viisikymppiset naiset. Oireet saattavat iskeä 20-vuotiaille naisille ja jopa nuoremmille.

Ohjelmassa "Helvetilliset hormonit" todettiin, että ruokavaliolla on merkittävä vaikutus oireiden voimakkuuteen. Ruokaa pitäisi syödä 3-4 tunnin välein, koska estrogeenivallitsevuus haittaa kilpirauhasen toimintaa. Se johtaa hypoglykemiaan, eli veren alhaiseen sokeriin, siitä se adrenaali tulee. Naiset menettävät kontrollin täysin, heittelevät tavaroita ja sanovat kauheita asioita (raivoavat). Pieni määrä proteiinia ja yhdistelmähiilihydraatteja kolmen- neljän tunnin välein auttavat suunnattomasti, -Gynekologit ovat tarjonneet avuksi ehkäisypilleritä, jotka ovat ehdoton ei. Ne pahentavat vaivoja olemme huomanneet se potilaistamme. He ovat saaneet pilleritä ja menettäneet kontrollin täysin. He eivät ole kestäneet sitä. Sekin lisää estrogeenin määrää. Naisille voi syöttää estrogeenia, kunnes hän menettää järkensä ja joutuu psykiatriseen sairalaan. Sitäkin on tapahtunut."

Dr Philin vaimo oli itse käynyt neljänkymmenen gynen luona, ennekuin hän löysi klinikan, josta hän sai apua ja kykeni ennaltaehkäisemään tulevat vaihdevuosioreisiin liittyvät ongelmat.

Tietoa löytyy Googlen hauilla - hypoglykemia, -estrogeenivallitsevuus, -estrogen dominance, -estrogeeni, -etinyyliestradioli -progestoroni, -kilpirauhasen hormonit, -tyroksiini, jne, jotka ovat keskeisiä tekijöitä aineeenvaihdunnassa ja terveydessä

Hauilla -pms oireyhtymä, -pms disorder,- helvetilliset hormonit, -taas iski pms, - taas se aika kuusta-, löytyy myös tietoa.

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta, liikatoiminnasta jne löytyy tietoa Googlensta hauilla -kilpirauhas foorumi, - kilpirauhasinfo- ja linkissä
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/

Olen lukenut näilläkin palstoilla, että jollakin on meneillään, jopa kymmenes pillerimerkki, kun kaikilla muilla aikaisemmilla on ollut jonkinlaisia sivuvaikutuksia. Eiköhän naisten olisi korkea aika vaatia selvitystä niiltä tahoilta, joilla on vastuu terveydenhuollosta. Kansanterveyslaitos? -Väestöliitto?- Sosiaali- ja terveysministeriö?

Salaillaanko ja piilotellaanko ongelmia?- Eräs naisgyne totesi "julkisuudelta piilossa käydään kiihkeää keskustelua hormonaalisen ehkäisyn vaikutuksesta naisten mielenterveyteen, seksuaalisuuteen ja parisuhteeseen".- Rahallako tukitaan päätt'jien suut?
 
tiedoksi!
Madame lehti: "Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Marjatta Aito laukoo persoonallisia mielipiteitä asioista, jotka ovat puhuttaneet ja pelottaneet naisia jo vuosikaudet.....

Artikkelissa hän toteaa mm- "Pitkään kokemuksensa turvautuen Marjatta Aito tietää, ettei naisten mielialan vaihteluita ja masennusta vieläkään yhdistetä sukupuolihormoneihin, vaikka miesten masennuksen myönnetään johtuvan testoseronin, siis miehen sukuhormonien puutteesta.

Tällä on historiallinen tausta: Gynekologit eivät ole ennen ajatelleet, että yläpäällä ja alapäällä olisi mitään tekemistä toistensa kanssa. Tiukasti ortodoksinen gynekologia haluaa pitää nämä asiat erillään"...

Kyseinen artikkeli, sekä Aiton, että muiden asiantutijoiden kirjoituksia Googlen haulla - marjatta aito -. Linkki Madame lehden artikkeliin

http://www.frantic.com/okko/swftools-bugs/segfault/1.pdf


 
eräs tissinen
Hohhoijaa, no niin, alkaahan se pikkuhiljaa selvitä miksi olen tällainen tuuliviiri. Olen 23-vuotias nainen, menkat alkoivat 13-vuotiaana. 20-vuotiaana rintani alkoivat kipeytyä kierron puolessa välissä. Lääkärit diagnosoivat keskivaikean masennuksen oireiluistani johtuen (diagnoosi johon en kyllä lähde messiin) , ja käsittämättömät ja myöhemmin itsellenikin kummallisilta vaikuttavat mielialanvaihtelut ovat olleet osana elämääni. Vasta nyt kun rintani eivät enää ollenkaan normalisoidu olen alkanut toden teolla miettimään sitä, miten voin parantaa elämäni laatua niin että voin edelleen urheilla, etten olisi ärtyisä ja sekopäinen jatkuvasti...
Minulla tosiaan on loppunut näiden taivaasta tai tuulesta temmatuiden suurten tuntemuksieni takia muutama ihmissuhde, en ole aikaisemmin huomannut että tosiaankaan kaikki tuntemukseni eivät ole "järkeviä" vaan täysin tilanteeseen ylireagointia. Että säälittää lähellä olevat ihmiset. Lähipiirissäni kukaan ei itke niin usein puhelimessa kuin minä, tai saa uskomattomia kilareita out of the blue.. tietysti osa tästä on myös persoonakysymyksiä, mutta niin moni pms-oireista kuvaa hyvin sitä vuoristorataa, jolla koen ajelevani. Ja kun päivästä toiseen joudun ihmettelemään, että mitä helvettiä, miksi minusta tuntuu nyt tältä kun eilen oli ihan hyvin ja plaa plaa, niin hormones those bastardos. En käytä hormonaalista ehkäisyä, mutta olen harkinnut niiden mahdollisuutta ehkäisykeinoa, en hoitona.
En enää kestä tätä rintojen kipuilua ja turpoamista - ihan kuin koko ajan lihoisin. TAi tuntuu siltä , että voisin rintaruokkia koko maailman nälkää näkevät lapset. Syvään hengittäminenkin tuntuu ja aristaa. Tästä syystä olen saatanan äreä ja vihaan sitä jos joku koskettaa minua tai halaa, se sattuu!Huh. Huh. Onneks olen menos gynelle piakkoin, sieltä saanee ainakin kysyä. Mutta sillä välin mielelläni luen muiden viisauksia ja ehdotuksia ja omakohtaisia kokemuksia siitä, mitä tällaisessa tilanteessa kannattaa duunata.
 
eräs tissinen
Hohhoijaa, no niin, alkaahan se pikkuhiljaa selvitä miksi olen tällainen tuuliviiri. Olen 23-vuotias nainen, menkat alkoivat 13-vuotiaana. 20-vuotiaana rintani alkoivat kipeytyä kierron puolessa välissä. Lääkärit diagnosoivat keskivaikean masennuksen oireiluistani johtuen (diagnoosi johon en kyllä lähde messiin) , ja käsittämättömät ja myöhemmin itsellenikin kummallisilta vaikuttavat mielialanvaihtelut ovat olleet osana elämääni. Vasta nyt kun rintani eivät enää ollenkaan normalisoidu olen alkanut toden teolla miettimään sitä, miten voin parantaa elämäni laatua niin että voin edelleen urheilla, etten olisi ärtyisä ja sekopäinen jatkuvasti...
Minulla tosiaan on loppunut näiden taivaasta tai tuulesta temmatuiden suurten tuntemuksieni takia muutama ihmissuhde, en ole aikaisemmin huomannut että tosiaankaan kaikki tuntemukseni eivät ole "järkeviä" vaan täysin tilanteeseen ylireagointia. Että säälittää lähellä olevat ihmiset. Lähipiirissäni kukaan ei itke niin usein puhelimessa kuin minä, tai saa uskomattomia kilareita out of the blue.. tietysti osa tästä on myös persoonakysymyksiä, mutta niin moni pms-oireista kuvaa hyvin sitä vuoristorataa, jolla koen ajelevani. Ja kun päivästä toiseen joudun ihmettelemään, että mitä helvettiä, miksi minusta tuntuu nyt tältä kun eilen oli ihan hyvin ja plaa plaa, niin hormones those bastardos. En käytä hormonaalista ehkäisyä, mutta olen harkinnut niiden mahdollisuutta ehkäisykeinoa, en hoitona.
En enää kestä tätä rintojen kipuilua ja turpoamista - ihan kuin koko ajan lihoisin. TAi tuntuu siltä , että voisin rintaruokkia koko maailman nälkää näkevät lapset. Syvään hengittäminenkin tuntuu ja aristaa. Tästä syystä olen saatanan äreä ja vihaan sitä jos joku koskettaa minua tai halaa, se sattuu!Huh. Huh. Onneks olen menos gynelle piakkoin, sieltä saanee ainakin kysyä. Mutta sillä välin mielelläni luen muiden viisauksia ja ehdotuksia ja omakohtaisia kokemuksia siitä, mitä tällaisessa tilanteessa kannattaa duunata.
 
Hermot menee -76
Voi hitto soikoon, nyt saa kyllä riittää tää helvetillinen ärtymys ja viha ja itku ja vittuuntuneisuus! Alkaa suorastaan vituttaa, kun kokoajan vituttaa. Tai siis ei kokoajan, mutta näin just kun kuukautiset on alkanut, ja pari päivää tätä ennen. Vituttaa tällaisen hermoheikkouden lisäksi myös fyysiset oireet, tissien turpoaminen älyttömän kipeäksi, mahan pallomaisuus jne.

Täällä on tullut jo paljon erilaisia vinkkejä, ja mietinkin että voisin nyt kokeilla rauhoittavia lääkkeitä aluksi. On vielä muutama Oxamin 15mg (eli tosi mieto) pilleri veljen hautajaisten jäljiltä.

Sen lisäksi mietin että onko kellään kokemuksia tästä ettei kuukautisia tule ollenkaan? Muistelen lukeneeni että jotkut gynet suosittelee pillereiden syöntiä (tms.) niin että menkat jää kokonaan pois. Onko ollu apua?

Mä käytän Nuvaringia tällä hetkellä, ja käytän usein 2 rengasta putkeen eli yhteensä 6vko. Fyysiset PMS oireet (rintojen ja koko kropan turvotus) alkaa jo kolmannella viikolla, ja jatkuu sitten loppuviikkojen läpi. Sit ku otan renkaan pois koko maailma räjähtää henkisesti. Mietin vaan sitä, että jos esim. pillereitä syömällä saisi kropan sellaiseen tilaan ettei menkkoja tule, niin olisko kroppa kokoajan siinä PMS-tilassa?

Huh, kyllä vaan ottaa päähän tää tilanne. Nytki mies on matkalla töistä kotiin, ja mua ärsyttää aivan sairaasti että se tulee kohta kotiin. Ja sen lisäksi mua ärsyttää aivan sairaasti että mua ärsyttää, koska kait se nyt saa kotiinsa tulla eikä mulla ole mitään oikeutta olla täällä heti kitisemässä. Mut niin vaan taas käy ja vituttaa jo etukäteen. Hitto kunpa pystyisi kontrolloimaan omia tunteitaan edes hitusen!!
 
googleta
Googlen haulla - natural progesteron - löytyy runsaasti artikkeleita, joista osa on käännetty suomen kielelle. Otsakkeessa , joka on käännös on teksti (käännä suomeksi).

Valitsin Googlen hakuvaihtoedoista (haku suomenkielellä), jossa myös näitä epätäydellisiä käännöksiä.

-Käännökset ovat osittain epäselviä, eli käännöksen tehneet ovat ilmeisestikin pitkään ulkomailla asuneiden suomalaisten tekemiä.

Haku suomenkielellä sivulla 2 on otsake "Printatkaa tämä sivu ja viekää gynekologillenne".

Kyseessä on keskustelufoorumi, jossa on ulkomailla asuvia suomalaisia, sekä myös joitakin suomessa asuvia.

Tämä allaoleva linkki pitäisi johtaa mainitulle sivulle, jossa nimimerkki "Varpu posted 6.2.2008 ". Kirjoittaa:

"Tällä hetkellä amerikassa on meneillään kampanja luonnollisia hormoneja vastaan. -Ilmeisesti riittävä määrä naisia on siirtynyt hyvällä menestykseellä käyttämään luonnollisia hormoneja".........

Sivun alareunassa on linkki sivustolle - hiilaritietoiset -Naisten omat jutut.

Tässä ketjussa oli linkki gynekologi Martatta Aito Nadame lehdessä ollesseen artikkeliin, jossa hän kertoi luonnollisista hormoneista. -Jostain syystä artikkelia ei löydy tuolla haulla, eikä myöskää googlen haulla - marjatta aito - (sensuroitu?)
Muita hänen artikkeleitaan löytyy googlesta hänen nimihaulla.

Toivottavasti allaoleva linkki toimii noihin mainittuihin sivustoihin, joissa käsittääkseni "Varpu" teke jotain kirjaa natural progesteronista. Ymmärdin, että hänellä on myös kontakteja asiantuntijatahoille.

Tuon linkin siirto ei onnitunut. - Löytyy mainitulla Googlen haulla.

 
uusi linkki
Tuo edellinen linnki piti sisällään useampia linkkejä, jotenka se ei mennyt "läpi" tälle foorumille.

Tämä allaoleva haku on - natural progesteron ( haku maasta suomi)-.

Hakutuloksen sivulla 2 alimmaisena on tuo mainiitu otsake englanninkielisenä. - Klikkaa otsakkeessa olevaa sanaa - käänn suomeksi-, niin tuo mainittu sivusto löytyy.

Kaikkiaan hakutuloksessa löytyy runsaasti aiheeseen liittyvää materiaalia.

http://www.google.fi/search?hl=fi&cr=countryFI&q=natural+progesterone&start=10&sa=N
 
Google haku.
Googlen haku - progesterone wikipedia - 409.000 ilmeisestikin aihetta käsittelevää tutkimusta, artikkelia, etc.

Osassa saattaa olla teksti- "käännä tämä sivu".
Suomenkieliset käännökset on tehty Google hakukonella, jossa käännökset ovat mitä sattuu.

Käännöksiä pyydetään korjaamaan. "Ehdota parempaa käännöstä". Korjausehdotuksen voi tehdä kuka tahansa. Sanojen päälle tulee teksti -ehdota parempaa käännöstä.
Googlen "käännöskoneesta" oli eräässä lehdessä n kuukausi sitten artikkeli "Googlen käännöskone raakileena käyttöön".

Poimin hakutuloksen joukosta Wikipedian sivun, johonka linkki alempana.

Myös muita hakusanoja voi syöttää englanninkielisenä Googlelle lisänä sana Wikipedia. Tällöin saattaa löytyä myös linkki suomenkieliselle Wikipedia sivustolle.

Progesterone Wikipedia on englanninkielinen. Sivun vasemmassa reunassa on osio "Languages". Klikkaa sanaa Suomi, niin pääset suomenkieliselle Wikipedia sivulle, "Keltarauhashormoni".
Suomenkielisellä sivulla on minimaalisesti tietoa verrattuna tuohon englanninkieliseen sivustoon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Progesterone


 
Google.
Syötin Googlelle hakusanaksi - pms erikosilääkärit -. Haku tuotti n 2800 "osumaa", joissa on eri tahojen näkemyksiä ja käsityksiä pms oireiden synnystä ja niiden hoidosta.

Käsittääkseni pms on "mysteeri" lääketieteellekin. Näinollen kait ei myöskään ole olemassa mitään täsmälääkitystä.
Pms oireisiin on luokiteltu kuuluvaksi 150-200 erilaista psyykkistä ja fyysistä oiretta.

Filosofian tohtori Christer Sundqvistin bogissa viitataan erääseen amerikkalaiseen tutkimukseen pms oireista.

Löytyy Googlen haulla - kissimirristä tiikeriksi -

Voit kokeilla myös hakusanoja - pms oireyhtymä -,sekä haulla
-pms disorder -. Jälkimmäinen haku on kansainvälisille englannikielisille sivuille, eli "haku kaikkialta internetistä" sisältäen muutama miljoonaa aihetta käsittelevää artikkelia ja tutkimusta.

Selasin hakutuloksen ensimmäistä sivua päällisinpuolin ja näytti olevan muutamia tahoja ja gynejä, jotka oletettavasti ovat erikoistuneet syihin ja hoitovaihtoehtoihin.

Allaolevaa hakutulosta selaamalla saat ainakin jonkinlaisen kuvan mistä on kysymys ja saisit apua.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=pms+erikoisl%C3%A4%C3%A4k%C3%A4rit&meta=


 
minun oireeni
Mulla ehkä oireet lievempiä kuin muilla, mutta joitakin oireita on ja niistä vakavimpina pidän mielialaoireita. Noin 2 viikkoa ennen menkkoja olen voimaton, heikko. Siitä johtuen sitten pimahdan jos tuntuu siltä, että multa vaaditaan liikaa.

Yleensä siis vaaditaan, kun on pieni lapsi ja mies joka tekee paljon ylitöitä. Lapsen kanssa vielä menee (ei sille oikein viitti suuttua), mutta kun mies tulee kotiin ja menee vaikka makoilemaan, niin siitä se sitten alkaa. Pimahdan ja perheriita siitä syntyy. Mies kun ei sitä ymmärrä, että pms voi olla jonkun takana.

Jouluaattona oli sellainen olo, että ois varmaan pitänyt pysyä sängyssä koko päivä. Paketoin siinä paketteja aamusta. Olin ihan kuitti. Mies kävi lapsen kanssa mäkeä laskemassa. Kun mies tuli kotiin minä huudan, että multa vaaditaan liikaa ja itken siinä etten saa itteeni valmiiksi koko päivänä ja oon ihan väsynyt. Nooh suihkun kautta sitten ja mies laittoi lapsen valmiiksi. Onneksi mentiin mummulaan syömään! Ilta meni ihan ok, kun multa ei mitään vaadittu.

Sekin on sitten, että seksihalut on just ennen menkkoja voimakkaimmat. Tissit on sillon kipeet ja isot ja mahassa painetta.Tuntuu tosiaan sille, että jotain syntyy ja just. Sitten muu aika kuukaudesta voikin olla, ettei haluja ole ollenkaan, mutta ennen menkkoja mies saa kyytiä. On siinä ukolla tekemista kun muutaman viikon aikana, haukutaan ja oon heittämässä sitä pellolle (joskus oon heittänytkin, mutta onneksi mies ei helpolla luovuta), pitää yrittää lohduttaa ja lopulta pitää/saa olla seksikone.

Oireet on kyllä muuttunut vuosien saatossa, nyt oon siis 30v. noin 20v:nä kuukautiset kesti viikon ja ne oli todella kivuliaat. Särkylääke oli saatava heti, tai tärisin kivusta, palelin ja hikoilin. Muutaman kerran olen ilman särkylääkettä joutunut koulussa terveydenhoitajan hoitoon ja kerran joutunut lähtemään koulusta. Yleensä mulla kyllä on aina särkylääke mukana.

Nykyään menkat ei ole hirveen kipeet, mutta ovat epäsäännölliset. Kesällä kahdet kuukautiset oli sellaiset, että vuoto tuli yhdellä plumpsahduksella ulos. Oli siinä sitten kiva, kun housut ja kaikki oli ihan veressä, mikä suoja sellasta verimäärää pitelee.

Nuorempana taas nämä mieliala häiriöt oli helpommin hallittavissa. Olin ärtynyt tiettyyn aikaan kuukaudessa, mutta tiesin, että silloin ei kannata olla tekemisissä niiden tyyppejen kanssa, jotka muutenkin ärsyttivät. Nykyään siis ei oikein hallinnassa tämä tunne puoli. Tuohon tunnepuoleen oikeestaan jotain apua olen etimässä. On itellekin väsyttävää, kun joutuu riitelemään ja itkemään.
 
helvetilliset hormonit.
Hormones from hell. linkissä löytyy suomessakin esitettyyn ohjelmaan "Helvetilliset hormonit"

Linkissä on vaihtoeto - käännä tämä sivu -. Sivustojen käännökset on tehty Googlen käännöskoneella ja käännökset ovat "mitä sarttu", johtuen kielten, termien erilaisuuksista ja käytetyistä termeistä.

Osa löytyy Googlen haulla suomenkielisellä haulla - helvetilliset hormonit- , joissa on lainaksia suomessa esitetystä Dr Philin ohjelmasta.

Englanninkielisistä alkuperäisversioista löytyy laajempaa ja monipuolisempaa tutkimustietoa.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=hormones+from+hell&meta=&aq=f&oq=


 
Vihan tunteet
Joku jossakin netissä kirjoitti, että 300 mg Heksavit B6-vitamiini (apteekista, hinta hieman alle 50 e per 100 tabl) auttaa rajuimpiin PMS-oireisiin. Sitä saa voimakkuutensa tähden syödä max 2 vkoa per kuukausi. Vihan, raivon hetkiin siitä pitäisi olla apua.
 
kyllä kyllä
B-vitamiini tosiaan auttaa. Jos ei noin voimakkaita, kuin tuo Heksavit, tahdo syödä, niin kannattaa ottaa joka päivä esim. Mega-B (löytyy isoista ruokakaupoista ym. ja sisältää kaikkia B-ryhmän vitamiineja) tai jotain muuta vastaavaa valmistetta. Itsellä oli pari vuotta sitten aivan uskomattomat mielialavaihtelut, (itkuherkkyys ym. sekoilu) joihin toi B-vitamiinin säännöllinen käyttö auttoi ratkaisevasti. Jos oisin lääkäriin silloin mennyt, niin eiköhän se olis jonkun mielialalääkereseptin olis lätkässy kouraan.
 
Annifanni
Saan paniikki kohtauksia ja enempi kärsii psyykkinen puoli pms oireista. Tätä on jatkunut jo 20 vuotta. Pahimmillaan oireilu johti 15 v sitten itsetuhoiseen käytökseenkin jopa, olin masentunut pahasti, mutta vain viikon kuukaudessa. Luulin olevani täysin hullu vuosia, ja olen käynyt läpi mm kaikenmaailman psykiatrit. Vaivaani vaan ei ole saatu "selvyyttä" koska minulla kuulemma on ristiriitaa- noh, niin onkin- äärimmäisen rajuja mielialavaihteluita , turvotusta, masennusta, hajamielisyyttä jne. jne. mutta vain ja ainoastaan ennen kuukautisia.. Laihdutin 20 kg, jätin sokerit ja rasvat, aloin liikkua. Edelleen syön psyykenlääkkeitäkin. lääkärit ovat vaan ulalla eivätkä ota asiaa niin tosissaan kuin mitä se todistettavasti läheistenkin mukaan ON. Tämä on jotenkin rassaavaa, ja varmasti koskettaa osin useaa naista nykyajan hektisessä elämässä, kun pitää suorittaa ja rentoutumiseen jää usealla aikaa vaan yhä vähemmän.. Päätin kokeilla lihatonta ruokavaliota, depressio lääkkeistä on jonkin verran apua mutta eniten liikunnasta (jota teen yksin ja varaan aikaa tuolloin vain itselleni). Kellään samanlaista kokemusta? Olen myös 40 ja vaiva paheni 38 vuotiaana. e-pillerien pelkään sotkevan liikaa mielialaani- kokeilin 2x mutta olo oli kokoajan kuin ennen kuukautisia.. Nyt taas menee paremmin (kevät, valo, tulee liikuttua ulkona enemmän..)
 
samoja oireita ollut
Googleta: ruokavalio verityypin mukaan
:vähähiilihydraattinen ruokavalio
:elä oikein oman tyyppisi mukaan
Olen muuttanut ruokavalioni (verityypin mukaan ja vähä hiilareita) ja olo on ollut jo viiden päivän jälkeen pirteämpi. Innolla odotan tulevaa. Joidenkin kertoman mukaan oireet ovat hävinneet.
 
Tieto ei lisää tuskaa!
Keltarauhashormoni eli progesteroni.

Google haku Kaikkialta internetistä >keltarauhashormoni<.

Allaolevassa hakutuloksessa etusivun alalaidassa lisäksi linkit, joita klikkaamalla löytyy muut aiheet.

> Keltarauhashormonin puute, > progesteroni, > , > terolut, > primolut, > kuukautisten siirto, > keltarauhanen, > estrogeeni , > lugesteron.

Hakutuloksen ensimmäisellä otsake Keltarauhashormoni Wikipedia.

"Keltaraquhashormoni Wikipedia.
Keltarauhashormoni eli progesteroni on naissukupuolihormoni, jota erittyy keltarauhasesta ja istukasta. Se muokkaa estrogenin myötävaikutuksella kohdun limakalvoa kuukautiskierron lopulla ja raskauden aikana sikiön kasvulle sopivaksi.
Progesteronimolekyylissä on 21 hiiliatomia.

Progesteronia kutsutaan luonnolliseksi progesteriiniksi. vastakohtana synteettisille progestiineille.
Synteettisiä progestiinejä käytetään ehkäisyvalmisteissa sekä menopaussin jälkeisessä hormonihoidoissa.

Synteettisiä progestiinejä ovat norentisteroni, lynestrenoli, .....

Synteettiset progestiinit muistuttavat kemialliselta rakenteeltaan jonkin verran kaltarauhashormonia, mutta niiden ominaisuudet eivät vastaa täysin keltarayhashormonin ominaisuuksia..."

Lue lisää Wikipedia sivulta, jossa aiheesta laajemmin ja syvällisemmin, sekä lisää linkkejä, Progesteronin kemiallinen rakenne...

Selaa hakutuloksen sivuilla olevaa aineistoa.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=keltarauhashormoni&btnG=Hae&meta=




 
Hakutuloksesta poimittua.
Selasin hakutulosta, josta poimin otsakkeen "Itkua huonoa unta ja alavireisyyttä.
Työterveyslääkäri Maija Kaja.

Valitsin linkin, koska siinä löytyy ehkä klassisesta ajattelusta, käsityksestä, ymmärryksestä poikkeavia näkökulmia.

Valitettavasti jotkut näkökulmat saattavat kuulua " kategoriaan" vaiettu naiseus", joista halutaan vaieta tarkoituksellisesti. Tilannetta voisi verrata "Stasi asiakirjoihin", joita ai ole saatu julkiseen keskusteluun.

"Kassakaappiin suljetut" kategorian luuluu ilmeisesti myös myös hormonaalinen ehkäisy, e-pillerit sekä niiden mahdolliset sivuvaikutukset?

Mitä löytyy haulla > kasakaappiin suljetut < "?

Löytyisikö vastauksia, mahdollisesti allaolevasta linkistä?

http://www.ebm-guidelines.com/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=ttl00188






 
PMS ?
Lainaus eräältä keskustelufoorumilta.
Mikäli linkki ei aukea Googlaa > kissimirristä tiikeriksi <.
Itseasiassa nimihaulla löytyy runsaasti keskustelua allaolevasta artikkelista.

Filosofian tohtori Christer Sundqvist kirjoitti blogissaan 26.10.2006.

Kissimirristä tiikeriksi. -Nyt se on selvinnyt miksi tuo rakastamamme kissimirri muuttuu arvaamattomaksi tiikeriksi kerran kuukaudessa.
Tuoreessa amerikkalaisessa tutkimuksesaa kerrotaan miten naisten kuukautiskierrolla on suora yhteys naisten aivoihin ja siihen miten hänen mielialansa voi yhtäkkiä muuttua.

-PMS (Premenstrual syndrooma) kuuluu lukuisia fyysisiä ja psyykkisä oireita (yli 150 oiretta). Oireet ilmenevät kuukautiskierron puolestavälistä kuukautisten alkuun. Tavallisimpia PMS oireita ovat turvotus, rintojen kipuherkkyys, vatsakivut, pahoinvointi, voimakas väsymys, päänsärky, lihassäryt, ruokahalun muutokset, jopa suoranainen ruoan himo, varsinkin tiettyihin ruoka-aineisiin, ummetus ripuli painon kohoaminen ja häiriöt yöunessa.

Psyykkisiä oireita ovat mm. ärtyneisyys ja arvaamattomat mielialan vaihtelut. Levottomuus, itkuherkkyys ja keskittymisvaikeudet ovat tavanomaisia, sekä alakuloisuus, jopa masennus.

Seksin on todettu helpottavan oireita, mutta miten lähestyä karjuvaa tiikeriä hellästi ja ymmärtävästi onkin jo toinen asia.

Psyykkiset oireet ovat usein hankalammat sietää kuin fyysiset. Kun muutoin sopuisa puoliso äiti, ystävä, tai työtoveri muuttuu yllättäen riidanhaluiseksi, kärtytisäksi ja mistä tahansa syystä itkeskeleväksi saattaa kyseessä olla PMS oireyhymä....."

****************

Kari Heusla on suomentanut kirjan PMS -Pinna menee syystäkin, jossa hän käsittelee samoja ilmiöitä todeten lisäksi "Hurjimmillaan oireet voivat johtaa itsetuhoisiin ajatuksiin ja kriminaaliseen käytökseen. Amerikkalainen psykiatriliitto tunnusti PMDD:n mielenterveyshäiriöksi vuonna 1994. Sitä on käytetty puolustuksen perusteluina murhaoikeudenkäynneissä".
(PMDD on PMS;n tarkennettu alaryhmä).

******
Näyttäisi siltä, että kohdun poistaminen palauttaisi naisen kehrääväksi kissimirriksi.

Muita hakusanoja > kari heusala <, > taas se aika kuusta <- >taas iski pms <, >pms iski taas <- , > pms oireyhtymä <. > pre menstrual syndrome <

Linkki Christen Sundqvistin sivulle, jossa linkkejä amerikkalaisiin tutkimukseen.

http://veteraaniurheilija.blogspot.com/2005/10/kissimirrist-tiikeriksi-kerr an.html


 
Linkki ei auennut.
Linkki ei auennut, johtui ilmeisesti siitä syystä, että kysymyksessä oli kopuo artikkelista.

Tämä linkki on yleihakulinkki, jossa ensimmäisellä sivulla ensimmäisenä on mainittu Sundqvistin artikkeli, sekä linkit amerikkalaisten yliopistojen tutkimuksiin.

Yleishaulla on myös muita keskustelulinkkejä

Toivottavasti tämä linkki aukeaa. Mikäli ei Googlaa > kissimirristä tiikeriksi <.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=kissimirrist%C3%A4+tiikeriksi&meta=&aq=f&oq=
 

Yhteistyössä