Pohdin tässä, että pitäisikö hakea osa-aikaista henkilökohtaisen avustajan työpaikkaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työtön työnhakija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työtön työnhakija

Vieras
Olen nyt liiton päivärahalla työttömänä ja laskin, että tuosta työstä saatu palkka ja soviteltu päiväraha yhdessä toisi kuitenkin n.300 euroa paremmat tulot kuin pelkkä päiväraha. Nykyään kun saa tienata sen 300€ bruttona ennen kuin vaikuttaa päivärahaan.

Mietin vain sitä, että mitä jos työllistyisinkin omalle alalle kokopäiväisesti ja sitten on tuo osa-aikainen työ. Ei kai sitä niin vain voi lopettaa. Omalle alalle kun voi tulla töitä tarjolle lyhyelläkin varoitusajalla jos tulee yllättäviä sairaslomia.

Mitähän tässä tekisi, koittaisiko hakea tuota työtä...

Oletko ollut jo kauan työttömänä? Onko sinulla pitkä työura takana? Onko oman alan työpaikat kiven alla? Huonontaako se oman alan työnsaantia jos olet kauan poissa työmarkkinoilta?

Jos minä pärjäisin taloudellisesti osa-aikatyöllä, niin ehdottomasti tekisin sitä ja nauttisin ylimääräisestä vapaa-ajasta. Harvoin sellaista tilannetta kuitenkaan työuran aikana tulee. En kuitenkaan voisi enkä haluaisi avustettavan takia etsiä aktiivisesti muita töitä. Kysyisin varmaankin jo työhaastattelussa, kuinka pitkää sitoutumista avustettava toivoisi. Jos hän esimerkiksi toivoisi vähintään vuotta, niin sitoutuisin vuodeksi ja aloittaisin sitten vasta työnhaun omalta alalta (jatkaen samalla avustajan töitä niin kauan kunnes töitä löytyy). Minkään lyhyen sijaisuuden takia en kuitenkaan vaihtaisi vaan haluaisin vakituisen työn.

Olen koulutukseltani lähihoitaja ja vuoden alusta asti olen nyt ollut työttömänä tehden ajoittaisia keikkahommia. Tätä työtä olen tehnyt nyt reilun kaksi vuotta valmistumisen jälkeen. Täällä alkaa olemaan lähihoitajia liikaa ja kova kilpailu töistä joten pakostakin alkaa osa jäämään työttömäksi. Kyllähän se on huono jos lähihoitaja on pitkään työtön koska vaikuttaa kuitenkin siihen osaamiseen, tulee koko ajan uusia asioita työhön liittyen ja olisi hyvä ylläpitää osaamistaan. Tuo avustajan työ olisi varmasti aika pitkälle sitä mitä olen nyt tähän mennessä tehnyt, toki varmasti lääkkeiden suhteen on varmasti eri tilanne koska tuota työtä voisi tehdä kouluttamatonkin.

Mä nyt parasta aikaa odottelen yhdestä paikasta tietoa, että pääsisikö sinne kesäksi kokoaikaiseksi, mutta kun sinne on moni muukin halukas menemään töihin. :( Keikkahommia olen sitten tehnyt aina välillä yksityisellä ja julkisella, mutta ne on 1-3 päivän pituisia eli ei niillä kovin paljon tienaa ja kun on niin satunnaista. Julkisella puolella ilmoitus tulee järjestelmän kautta etkä pakosta ole se joka ehtii ensimmäisenä kuittaamaan tekstarilla ottavansa paikan.

Yhteistyössä