Pohdintaa imetyksen merkityksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eija"

Vieras
Minulla on 3 lasta ja kaikkia olen imettänyt. Ensimmäiselle tarjosin pari viikkoisesta eteenpäin myös korviketta. Hänelle tuli atooppinen iho n. 6kk iässä ja paheni poskiin jopa märkäruveksi. Parani n. vuoden iässä eikä sen jälkeen ole olu ongelmia ihon kanssa. Imetys loppui kun vauva oli n. 4kk. Tyttö nyt 6v. Tytöllä oli toisinaan myös vaippaihottumaa vauvana, varsinkin tietyn merkkisiä vaippoja käytettäessä.

Toista imetin pelkästään n. 3-4 kk ikään. Sitten sai myös korviketta rinnan lisäksi. Imetys loppui kun vauva oli n. 6kk. Hänelle tuli atooppinen iho n. 6kk iässä. Ja hänellä on edelleen erittäin atooppinen iho johon on löträtty kortisonikuureja sekä perusvoiteita erilaisia litra tolkulla ja silti on kuiva ja raapii ihon verille toisinaan. Ikää pian 3 vuotta.
Hänelläkin oli vaippaihottumaa ja tietynmerkkiset vaipat eivät sopineet.

Nyt meillä on 3 lapsi joka on syönyt pelkästään rintamaitoa ja ikää on 8kk. Hänellä on erittäin hyvä iho eikä ikinä ole ollut vaippaihottumaa tai muutakaan vaikka kesä oli erittäin kuuma ja nyt talvella ollut kovat pakkaset.

Voisiko johtua siitä että hän ei ole saanut korvikkeita? Vai onko vain sattumaa?

En tiiä siitä... voi olla sattumaakin.. Itse mietin vähän samanlaisia. Itsellä esikoinen joka on saanut aina korviketta, imetin jotenkuten 3kk ikään asti. Ekan kerran sairasti 1v ikäisenä ja nyt aivan terve 3v. Nyt on toinen 2kk vanha ja pelkällä rintamaidolla mennään. Ja flunssasta ja nenän tukkoisuudesta kärsitään jo kolmatta kertaa. Ja yskä on ollut jo 3 viikkoa.
Että ei nyt minun rintamaidosta ainakaan mitään vasta-aineita saa. Ja aina oon kuullut että rintamaidolla olevat sairastelisivat vähemmän. Ei päde meillä...

sattumaa, ehkä :) mistä sen vois tietää.

kaverilal on samaikänen lapsi ku mulla. täys imetti 6kk asti, kipeänä on olheet paljon, mulla lapsi oli pullo vauva ja ei pahemmasti sairasteltu. olisin toki imettäny mutta...

mistäpä tuon tietää? meillä täysin imetetty vauva, oli n. 8 kk ekan kerran flunssassa eikä ikinä ole vielä ollu iho-oireita. who knows:) mutta itseni takia minusta on kiva ajatella, että hyötyä on ollu maidostanikin, se ei ole muilta pois jos omalla kohdallani ajattelen niin:)

[QUOTE="hmm";22777287]En tiiä siitä... voi olla sattumaakin.. Itse mietin vähän samanlaisia. Itsellä esikoinen joka on saanut aina korviketta, imetin jotenkuten 3kk ikään asti. Ekan kerran sairasti 1v ikäisenä ja nyt aivan terve 3v. Nyt on toinen 2kk vanha ja pelkällä rintamaidolla mennään. Ja flunssasta ja nenän tukkoisuudesta kärsitään jo kolmatta kertaa. Ja yskä on ollut jo 3 viikkoa.
Että ei nyt minun rintamaidosta ainakaan mitään vasta-aineita saa. Ja aina oon kuullut että rintamaidolla olevat sairastelisivat vähemmän. Ei päde meillä...[/QUOTE]

Meilläkään tuo ei ole pitänyt paikkaansa. Vauva on sairastellut paljon pienempänä. Nyt onneksi pidempään jo terveenä. Enemmän tämä pienin on vauvana flunssassa ollut kuin isommat mutta luulen että johtuu siitä että isommat ovat olleet tässä kotona sairastelemassa eikä tartunnalta ole voitu välttyä.
Mutta tuota ihon kuntoa olen miettinyt :)

Mä täysimetin 5,5 kk ja siinä samassa todettiin maitoallergia kun sai velliä ekan kerran. Myös vilja-allergioita oli.

Atooppinen iho oli jo pienestä asti.

Ekan kerran kipeenä kyllä oli vasta 1,5-v.

Mä uskon, että kyse on sattumasta. Omien lasten kohdalla kuvittelisin, että kuopus sais ennemmin ihosairauksia kun esikoinen, vaikka kuopusta imetän edelleen (reilu 1v.) ja esikoista imetin vain 2kk. Esikoinen perinyt isänsä ihon luulen, jos voi ihoa periä :D Hänellä on hyvä 'oliivi'-sävyinen iho (joku sanoi mulle kerran :D) ja kuopus taas on perinyt ainakin ihon sävyn enemmän multa. Ja tämä vaalea iho on enemmän taipuvainen mm. kuivuuteen.

Mä uskon, että kyse on sattumasta. Omien lasten kohdalla kuvittelisin, että kuopus sais ennemmin ihosairauksia kun esikoinen, vaikka kuopusta imetän edelleen (reilu 1v.) ja esikoista imetin vain 2kk. Esikoinen perinyt isänsä ihon luulen, jos voi ihoa periä :D Hänellä on hyvä 'oliivi'-sävyinen iho (joku sanoi mulle kerran :D) ja kuopus taas on perinyt ainakin ihon sävyn enemmän multa. Ja tämä vaalea iho on enemmän taipuvainen mm. kuivuuteen.

Meillä miehellä tumma iho ( suomalainen siis mutta tumma suomalaiseksi, enemmänkin joku espanjalaissävyinen liki :D ). Ei koskaan ollut kuiva iho hänellä. Minullakin tumman sävyinen iho mutta ei niin tumma kuin miehelläni, enkä minäkään ole koskaan ihon kuivuudesta kärsinyt. Terveet ihot meillä molemmilla vanhemmillani siis.

omaa ainokaistani täsyimetin sen 6kk ja sitten jatkettiin 1v10kk saakka ruokien ohella. Lapseni todettiin atoopikoksi n.5kk, saatiin lähte allergiasairaalaan testeihin ja löydettiin kananmunaallergia. Koskaan ei ole korvikkeita saanut ja maitoa on alkanut käyttmään vasta juuri vajaa 3v., tosin vieläkään ei suostu sitä juomaan.

Meillä me molemmat vanhemmat olemme atoopikkoja, allergikkoja ja astmaakin on pelissä mukana. Eli perimällä on meidän tapauksessa varmasti osuutensa.

en usko että imetyksellä ois vaikutusta muutoin kuin jos teiän lapsilla on ollu lievää maitoallergiaa niin sillon pulloruokituilla se on voinu oireilla tolla huonolla iholla ja kun imetetty ei oo saanu nii ei oo myös iho-oireita. Mä oon täysimettäny kaikkia lapsiani 6kk ja sen jälk vuoden vanhaksi kiinteiden kera, koskaan ei oo kaupan korvikkeita kukaan juonu, yhdellä lapsella atooppinen iho ja kaksi hyväihoista.

Vaikea sanoa mistä johtuu, atopia on vahvasti periytyvä juttu. Meillä on 3 lasta, ketään en ole voinut imettää oman lääkitykseni vuoksi. Yhdellä on atooppinen iho, pahana näin talviaikaan mutta perusvoiteilla kuitenkin pysyy ihan hyvänä. Kahdella muulla ei ole ihottumaa vaikka itselläni on atooppinen iho.

Kellään lapsista ei ole mitään allergioita, korvakierteitä tai muutakaan sellaista miltä imetyksen pitäisi suojata. Sairastetaan itseasiassa huomattavasti vähemmän kuin useimmat tietämäni lapsiperheet.

Mulla on 8kk ikäinen pullovauva, sai rintaa ensimmäiset 2kk pullon ohella. Joka ei ole sairastanut kertaakaan.
Kaverilla samanikäinen täysimetetty vauva, joka sairastaa oikeastaan jatkuvasti, kaikki keuhkokuumeesta ja korvatulehduksesta lähtien on tällä naperolla ollut.
Että se siitä täysimetyksen antamasta suojasta...

Hurjasti tässä on puututtu siihen että vauva sairastaa... Kyllä meillä tämä kolmas vauva on sairastanut enemmän kuin aiemmat, vähemmän imetetyt lapset. Vauva on kerennyt sairastaa jo ainakin 3 flunssaa, keuhkoputkentulehduksen lievänä ja korvatulehduksenkin vaikka ikää on 8kk.
Isommat lapset ovat molemmat sairastaneet yhden korvatulehduksen koko ikänään. Muutaman flunssan ja esikoinen yhden vatsataudin.

En siis väitä että imettäminen antaisi suojan pöpöjä vastaan. Pohdin vain tuota ihoa ja sen kuntoa. Että voiko imetyksellä olla vaikutusta siihen ettei kolmannelle ole tullut kuivaa ihoa.

Mulla on 8kk ikäinen pullovauva, sai rintaa ensimmäiset 2kk pullon ohella. Joka ei ole sairastanut kertaakaan.
Kaverilla samanikäinen täysimetetty vauva, joka sairastaa oikeastaan jatkuvasti, kaikki keuhkokuumeesta ja korvatulehduksesta lähtien on tällä naperolla ollut.
Että se siitä täysimetyksen antamasta suojasta...

onko sun tai kaveris vauvalla sisaruksia? Meillä on 6kk vanha vauva jota on täysimetetty tähän asti ja sillä on ollu jo 3 korvatulehdusta ja jälleen se on kuumeessa. mutta meillä on koululainen joka tuo mukanaan kaikki pöpöt. kädet pestään kyllä aina kotiin tullessa jne yritetään huolehtia ettei tois niin paljo mutta silti vauva aina saa tartunnan. Koululainen itse on esikoinen ja kun hän oli pieni niin oli eka kerran kipeä 1v3kk iässä ja täysimetetty hänkin. mä luulen että siihen vaikuttaa paljon monet muut seikat kuin imetys.

Mä uskon kyllä imetyksen tehoon, itse imetin lastani vuoden ja on ollut täysn terve ja iho priimakunnossa, en ole koskaan laittanut mitään rasvoja. Mulla tosin vasta tämä yksi lapsi, mutta oikeastaan kaikki sellaiset tuntemani lapset, jotka ovat sairastelleet tai iho-ongelmia niin he ovat olleet pulloruokinnalla. Voihan se tietysti olla sattumaakin, mutta itse haluaisin uskoa imetyksen tehoon. Enkä halua millään tavalla kritisoida kenenkään imettämistä/imettämättömyyttä ja tiedän, että kaikki eivät pysty imettämään vaikka haluaisivatkin.

Mä uskon kyllä imetyksen tehoon, itse imetin lastani vuoden ja on ollut täysn terve ja iho priimakunnossa, en ole koskaan laittanut mitään rasvoja. Mulla tosin vasta tämä yksi lapsi, mutta oikeastaan kaikki sellaiset tuntemani lapset, jotka ovat sairastelleet tai iho-ongelmia niin he ovat olleet pulloruokinnalla. Voihan se tietysti olla sattumaakin, mutta itse haluaisin uskoa imetyksen tehoon. Enkä halua millään tavalla kritisoida kenenkään imettämistä/imettämättömyyttä ja tiedän, että kaikki eivät pysty imettämään vaikka haluaisivatkin.

mun tuttavapiirissä taas vauvan sairastaminen (jos nyt puhutaan infektioista yms, ei atooppisesta ihosta) on suoraan verrannollinen siihen onko vauvalla isosisaruksia. JOs perheessä on koululaisia esim tai kerholaisia niin kotiin kantautuu huomattava määrä pöpöjä vaikkei vauvaa veiskään minnekään. esikoista on helpompi varjella tartunnoilta kun ei oo muita lapsia perheessä. tiedän tään itsekin 3 lapsen äitinä. vauvaiän sairastelu on kasvanu joka lapsen kohdalla (esikoinen ei vauvana juuri sairastanut). vaikka kuinka pidetään käsihygieniaa ym yllä nii kun ´täällä nää kaks isompaa räkii ja köhii nii tosi vaikeeta on vauvaa pitää täysin suojassa. kaikkia lapsia oon täysimettäny 6kk ja silti on näin.

[QUOTE="A.p";22777715]Hurjasti tässä on puututtu siihen että vauva sairastaa... Kyllä meillä tämä kolmas vauva on sairastanut enemmän kuin aiemmat, vähemmän imetetyt lapset. Vauva on kerennyt sairastaa jo ainakin 3 flunssaa, keuhkoputkentulehduksen lievänä ja korvatulehduksenkin vaikka ikää on 8kk.
Isommat lapset ovat molemmat sairastaneet yhden korvatulehduksen koko ikänään. Muutaman flunssan ja esikoinen yhden vatsataudin.

En siis väitä että imettäminen antaisi suojan pöpöjä vastaan. Pohdin vain tuota ihoa ja sen kuntoa. Että voiko imetyksellä olla vaikutusta siihen ettei kolmannelle ole tullut kuivaa ihoa.[/QUOTE]

Ei se täysimetys ole mikän taika joka suojaa kaikelta sairaudelta.
Mutta imetyksen välityksellä äiti voi siirtää immuniteettiä jotain tiettyä sairautta kohtaan jonka on itse sairastanut ja johon siis äidillä itsellään on immunitettti.

Mä imetin poikaa n.7kk, niistä 4kk täysimetyksellä.
Tyttöä imetin päälle vuoden, niistä 5kk täysimetyksellä.
Pojalla on todella hyvä iho, ollut aina. Talvisin pikkusen kuivuu, mutta ihmekös tuo. Enkä muutenkaan tuon terveempää lasta tiedä.:)
Tytöllä taas on ollut vauvasta asti herkempi iho, ei onneksi mitään suurempaa mutta kuitenkin, tarvinnut rasvailla jne.
Mun miehelläni on aikamoisen atooppinen iho ja mä kyllä uskonkin enemmän perimään kuin imetyksen vaikutukseen tässä asiassa. Mutta tottakai imetys on tosi hyvä juttu noin muuten ja uskon sillä olevan kyllä suurta vaikutusta muihin sairasteluihin ja tietysti vastustuskykyyn.

No mä uskon että imeyys on pelkästään hyväksi vauvalle, mutta en pidä äidinmaitoa minään ihmeitä tekevänä eliksiirinä.
Meidän kuopus ei ole suostunut juomaan pullosta maitoa, joten hän oli ensimmäisen ½ vuotta täysimetyksellä (poislukien sairaalassa paria ekaa vrk:ta jotka vietti lastenosastolla)ja imetystä jatkettiin siihen saakka ettälapsi oli 1v 4kk ikäinen. Ja viimeinen puoli vuotta meillä on ollut yhtä sairastelua (alkoi jo ennen päivähoidon alottamista). Paraikaa on menossa antibiootit viidenteen korvatulehdukseen, on ollut okennustautia, ripulia, silmätulehdusta ja tälläkin hetkellä poikaa vaivaa outo kakan löysyyn ja suoranainen ripuli (jota koetellaan selvitellä mistä sitten johtuukaan).
Sensijaan esikoinen sai rinnan lisäksi korviketta. Toki hänkin on sairastanut oksennustauteja muutomia, mutta siihen ne on jääneet (onneksi!).

Kuopuksella nyt jostain syystä on vaan huonompi tuuri ollut tautien kanssa :(

Yksittäistapauksissa ravinnon merkitystä on lähes mahdoton selvittää, mutta laajemmalla tasolla on todettu, että monet sairaudet esiintyvät runsaammin ja vaikeammin korvikeruokinnalla olleilla. Moneen sairauteen tai tilaan on geneettinen alttius, ja vaatii tietyn määrän ärsykkeitä laukaisemaan sen. Joillakin korvike voi olla se, joka kallistaa vaa'an ja laukaisee ongelman, esim diabeteksen tai atopian.

Meillä esikoista imetettiin 7kk jonka jälkeen pullovauva. Ei ihottumaa.
Keskimmäistä imetetty vuosi. Vauvasta n. 9kk asti atooppista ihottumaa, lisäksi kananmuna ja maitoallergia.
Kuopusta imetetty 1v ja 1kk ja kaikkein huono iho ollut. kuivaa ja välillä vauvaikäisenä ihan märkikin. Allergioitapaljon enemmän kuin keskimmäisellä. ilman kortisonirasvakuureja ei vieläkään iho pysy hyvänä.

En tiiä mistä johtuneet, mutta atooppinen iho/astma/ruoka-aineallergiat taitaa olla perintönä toiselta vanhemmalta?

Yhteistyössä