Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Pohdintoja

Viestiketju osiossa 'Kanariansaaret' , käynnistäjänä annamanna, 29.10.2020.

1. annamanna Jäsen

Saadut tykkäykset:
    13
    Pitkästä aikaa taas tällä palstalla.
    Elämäntilanteet heittelee ja nyt elämä kulkeutunut sellaiseen pisteeseen että minulla ei täällä Suomessa ole mitään eikä ketään jäljellä.
    Tässä sitten yritän miettiä mahmahdollisuutta muutaa kokonaan pois täältä Suomesta kun täällä ei ole enää mitään minulle.
    Puertoa mietin ja käytännön asioita.
    Ehkä eniten tuottaa päänvaivaa sellainen että kun en enää ihan nuori ole, yli 70, niin miten siellä selviää jos sairastuu, tai vaikkapa kuolee.
    Entäpäs kaikenlaiset käytännön asiat, espanjaa en osaa ja enlantikin heikkoa, muutenkin tuntuu että uutta en pahemmin opi ja uusien asioittan ymmärtäminen kestää aikansa, siis paperiasiat, puhelin ja nettiasiat ym ym mitä kaikkea sitä eläässä tuleekaan vastaan.
    Onko kaikki siellä auttavaiset ihmiset sellaisia että perivat maksun kaikesta?
    Pärjääkö siellä ihan tuolla yleisellä eurooppalaisella sairasvakuutuksella? Pieni on eläkkeeni joten halvasti pitäisi asua ja elää.
    Kun täällä nyt ei ole mitään ja vaikka eihän sielläkään ole mitään ainakaan näin etukäteen ajateltuna, mutta onhan siellä parempi ilmasto ja kaunis luonto.
    Olen kovasti introvertti ihminen ja viihdyn yksin, siellä sentään pystyisi viettämään aikaa ulkona kauniissa luonnossa kun nyt istun täällä kotonani päivät pitkät.
    Pakokeinoa etsin suureen suruuni, siksi haaveilen/suunnittelen mahdollista muuttamista.

Last edited: 29.10.2020
  2. Antigue Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    633
    Hyvä aloitus Annamanna. Monillakin lienee samankaltaisia ajatuksia kuin sinulla. Puertoon mahdollinen muutto ei ole lainkaan hassumpi ajatus. Omakohtaista kokemusta ei ikäni takia asiasta vielä ole, muuten kuin reilun 3 kuukauden ajalta, kun siellä talvea vietimme. Minulla kuitenkin on parikin eläkeikäistä kaveria, jotka tuohon ratkaisuun ovat päätyneet, ja kuulemani mukaan pärjäävät Puerto Cruzissa hyvin.

Yksin asuva kaverini R. Ei puhu kuin muutaman sanan Espanjaa, ei Englantia, lähinnä siis pääasiassa Suomea ja on nyt asunut Puerto Cruzissa pian neljä vuotta eläkkeensä turvin. Hänen asumistaan toki helpottaa se, että hän omistaa asuntonsa Puerto Cruzissa, joten reilun 50 Euron vastike ei vie pienestä eläkkeestä suurtakaan osaa. Lisäksi itse tehtynä ruoka Puerto Cruzissa on erittäin edullista, joten eläkkeellä pärjännee, kuten sadat siellä talvehtivat joka vuosi pärjäävät. Vuokra-asunnon voi löytää juuri nyt 400-500 Euron hintaan, joten riippuen eläkkeestä, siellä pärjää kyllä. Teneriffan Suomi-kerhosta saa apua moniin pulmiin, mutta jos virastoissa pitää asioida tarvitset tulkin, joka kyllä useimmiten veloittaa palveluistaan. Tulkkeja voit kysellä samaisesta Suomi-kerhosta, jonka jäsenyys kannattaa, niin palvelujen, aktiviteettien, kuin kattavan kirjastonkin takia. Lisäksi tutustuttuasi Puerto Cruzissa asuviin ja talvehtivien ihmisiin, saat varmasti apua moniin asioihin.

Puhelimensa voit säilyttää nykyisen liittymäsi, jota voit käyttää, vaikka Puerto Cruzissa asustatkin vakinaisesti. Näin esim edellä mainitulla Rllä on, eli sama liittymä ja numero kuin Suomessakin asuessa. 4 vuotta mennyt jo, eikä Telia ole asiaan mitenkään puuttunut. Toki hänellä on myös paikallinen liittymä, paikalliseeen asiointiin, mutta yhteydenpitoon Suomeen, hän käyttää kotimaista liittymää. Nettiasioissa saat apua myymälöissä, missä englannilla pärjää, toki siihenkin ilmeisesti tulkin tarvitset. Harmi, että Tiina lopetti myymälänsä, eikä hän enää myy liittymiä ihan suomen kielellä.

Eurooppalainen sairausvakuutuskortti kannattaa pitää. Hauettuasi ensin Nie-numeron ja sitten Recidencian, muuttuu sinulle eläkeläisenä terveydenhuolto ilmaiseksi, ja lääkkeistäkin maksat vain 10% jo halvoista hinnoista. Tästä ei omaa kokemusta, mutta kaverini Rn mukaan näin homma toimii. Recidensian hakemiseen tarvitset tulkin apua. Samoin lääkärikeskuksissa henkilökunta vaatii Espanjan kielen osaamista. Muutaman kerran olen ollut Rlle ”tulkkina” ja koittanut englanniksi asioista kysellä, mutta vaikeaa se on, kun paikallinen lääkäriaseman henkilökunta ei suostu/osaa englantia puhua.

Jos Suomessa ei ole sinulle enää mitään, lähde rohkeasti matkaan. Puerto Cruzissa pärjäät kyllä. Siellä voit kysellä muilta suomalaisilta apua ja ystävystyä helposti kanssa-asukkeihin. Siellä jos jossain on helppo tulla toimeen toisten suomalaisten kanssa. Ikä ja taustaerot katoavat Puerto Cruzin auringon alla. Rohkeasti vaan kokeilemaan siipiäsi noihin kauniisiin maisemiin.

Sori jos teksti on sekavaa, kun sitä kännykällä tässä muun kiireen lomassa nopeasti olen yrittänyt kirjoitella.

• Tykkään Tykkään x 1
  3. annamanna Jäsen

Saadut tykkäykset:
    13
    Kiitos vastauksestasi. Tämä harkinta siis vasta ensi vuoden syksyksi.

4. annamanna Jäsen

Saadut tykkäykset:
    13
    Onhan minulla kokemusta Gran Canarialla asumisesta joskus aikoinaan mutta silloin oli täysin erilaiset motiivit lähteä sinne ja viettää vuosi siellä. Nyt olisi motiivit erilaiset, ihan oman itseni takia lähtisin. Täällä ei pidättele tosiaan mikään.

• Tykkään Tykkään x 1

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen