poika 10 kk ei jokeltele

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kesätuuli80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kesätuuli80

Uusi jäsen
06.01.2007
14
0
1
Meidän 9 1/2 kk:n ikäinen poikamme ei ole vielä koskaan jokellellut kunnolla, vaan edelleenkin ainoastaan kiljuu, päristelee ja "köhii kurkkuääniä". Papa tai mama -tyylistä jokeltelua tai ylipäätään konsonantteja ei ole lainkaan. Tiedän, että kielenkehitys on yksilöllistä ja tiedän myös kielenkehityksestä enemmän, mutta kaipaisin silti juttuseuraa, jos jollakin on kokemusta tällaisesta hiljaisemmasta kaverista. Kellään tutuista ei ole näin hiljaista kaveria ollut, joten on jo vähän huolestunut mieli :(. Ei ole kivaa kuunnella tuttuja, jotka hehkuttavat, kuinka ihanaa on seurata lapsen kielen kehitystä, kun heidän kaikkien lapsensa ovat vielä poikaamme nuorempia ja jokeltelevat minkä ehtivät.

Poitsu oppi ryömimään 7 kk:n iässä, nousemaan tukea vasten 8 kk:n iässä ja konttaamaan viikko sitten eli muutenkin on ollut rauhallisempi tapaus.

Meillä poika on reilun viikon päästä 10kk eikä hänkään vielä jokeltele, lähinnä vain ääntelee aaaata ja ääääätä ja "yskähtelee", konsonantteja ei tule lainkaan. 9kk neuvolassa asiasta mainitsin, mutta "täti" ei ollut vielä ainakaan lainkaan huolissaan. Itse kyllä hiukan olen koska tuntuu, että kaikki muut tämän ikäiset lapset sanoo jo jopa sanojakin. 8kk lääkärineuvolassa kuulo tarkastettiin kulkusen avulla ja sen kyllä hyvin kuuli. Eikä itsellekään ole tullut sellaista oloa etteikö poika kuulisi.

Rauhallinen poika on meilläkin, oppi ryömimään 8,5kk:n iässä ja vielä ei nouse tukea vastenkaan seisomaan. Täytyy kyllä nyt taas 10kk neuvolassa ottaa tuo kielellinen kehitys puheeksi, että asiaan voidaan tarpeenmukaan ajoissa puuttua jos jotain häikkää onkin.

Meillä poju 9,5kk, eikä hänkään kovin jokeltele.. Päristelee, kiljahtelee jne kylläkin. Nyt ihan viime päivinä ja oikeastaan eilen ihan vakuutuin olleeni oikeassa ja kuulin nam, nam, kun pojalla oli hiiiiirveä nälkä ja odotteli puuroansa....

Mutta, mutta... Meillä on mun käsittääkseni mennyt paljon energiaa ja keskittymistä liikkumaan opetteluun, joka tapahtui sitten aika nopeatempoisesti, kun sai alkunsa. Meillä opittiin juuri kävelemään.. (On kylläkin jo kolmas tapaus ja eikös ne sano,e ttä aina vain sisartaan nopeammin tekevät asioita....)

Kuulo on meitinkin pojalla kaiketi hyvä, ainakin itse ja neuvolassa ont odettu hyväksi.

Muuten mieheni siskon kaksi vuotias ei sano vasta kuin äiti, iti ja pari muuta. Näitäkään en ole itse kuullut, vaan mulle on kerrottu näin olevan. Mun aikanani poika sanoo vain öh!

En usko että vielä on tarvetta huoleen.. Yritä nauttia lapsestasi! Eiköhän ne neuvolassa sitten takerru, jos tuntevat niin.. (Yleensä takertuvat jo muutenkin ennen aikojaan..)

=)

Mä luulen kanssa että meidän poika ei jokellellut kovin mestarillisesti ja monipuolisesti tuossa iässä. Kuulo oli todistettavasti oikein hyvä, on edelleen suorastaan säikky äänille. Ja ymmärrys pelasi myös - no, ainakin siitä 1,5-vuotiaasta lähtien! =) Liikkuminen on kiinnostanut sitäkin enemmän, eli ryömimään 5 kk, puita pitkin 8 kk ja kävely 10 kk.

Nyt on 2v 4 kk eikä vieläkään puhu kovin monta sanaa, nekin jostain hassusta syystä verbejä (pelaa, taklaa, pomppaa, nappaa). Kaikki ihmiset on edelleen tasapuolisesti "ätä", niin omat vanhemmat kuin muutkin aikuiset ja lapset. Eka substantiivi oli kakka, joka tuli 2v 2 kk iässä! Sen verran on asiassa nyt edistytty, että alan pikkuhiljaa uskoa että kyllä se sieltä. Epätoivon hetkiä oli monta - ja meillä sentään serkkupojat meni samaan tahtiin eli 2-vuotiaaksi asti vanhempi sanoi hö ja nuorempi inahteli. Ja asiat hoitui silläkin tavalla!

Yhteistyössä