Poika 2v 8kk haluaa pitää vaippaa vaikka osaa tehdä pottaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja XenlaDen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

XenlaDen

Vieras
Olen neuvoton. Voisiko joku kokeneempi jeesata. Pottatreenaus on aivan jumissa kun poikaa ei huvita vessassa käyminen. Osaa tehdä pissan hienosti, mutta aina minun pyynnostä. Ei kerro koskaan että olisi pissa tai kakkahätä. Kakan vaippaan tehtyäänkin väittää ettei ole tehnyt. Ilman vaippaa lorottelee sinne tänne, eikä tunnu ollenkaan tajuavan ideaa että se pissa ja kakka kuuluu sinne pottaan. Käyn yhdessä lapsen kanssa myös vessassa ja yritän pitää selkeän vessassa käyttämisrytmin. Esimerkiksi kaupungilla ollessa hän pissaa hienosti aikuistenkin pönttöön jos vaan pissautan. Mielestäni hän on vain niin keskittynyt kaikkeen muuhun että vessahommat eivät kiinnosta.

Nyt kaipaan uusia keinoja, miten rohkaista lasta sinne potalle...

Harmittaa kun tarhassa sanovat ettei ollenkaan suostu potalle. Harmittaa siis että hienosti osaa itsenäisestikin, mutta ei vaan tee ellen minä ole painostamassa tyyliin "Nyt aamupissa ennnen kun tehdäään mitään muuta".

Alan olla jo aika turheutunut :/

Minä tekisin näin:
Vaippa pois. Lapsi potalle (tai suoraan pöntölle, meillä ei enää tuossa iässä potalla haluttu käydäkään) ensialkuun vaikka 15 min välein, tai puolen tunnin välein. Sitten tunnin välit, jne. Jos pissaa housuun, viedään heti sen jälkeen vessaan potalla/pöntöllä istumaan - siitä lapsi oppinee sen, että on turha jättää vessareissu väliin, kun sinne joutuu kuitenkin.

Vaippaa ei kotona käytettäisi, ne on loppu, slut, finito.

Jos lapsi on muuten kehittynyt normaalisti/kehitys vastaa ikätasoa.
Tekisin kylmästi näin:
- Älä osta enää vaippoja eli vaipat pois kokonaan. On jo sen ikäinen, ettei niitä tarvitse.
- Vie vessaan ennen unia, unien jälkeen, ruokailun jälkeen jne. eli säännöllisesti
- Ota varavaatteita mukaan mihin tahansa menetkin. Kyllä se siitä oppii olemaan lorottamatta housuun, kun huomaa, ettei ole kivaa olla märissä housuissa.

Ilman vaippaa lorottelee sinne tänne, eikä tunnu ollenkaan tajuavan ideaa että se pissa ja kakka kuuluu sinne pottaan.

Harmittaa siis että hienosti osaa itsenäisestikin, mutta ei vaan tee ellen minä ole painostamassa tyyliin "Nyt aamupissa ennnen kun tehdäään mitään muuta".

Eli osaako itsenäisestikin, vai eikö ollenkaan tajua ideaa siitä, että pissa ja kakka kuuluvat pottaan? Kun tuossa avauksessa puhuttiin ihan ristiriitaisesti...ja se on aika olennainen asia kuivaksi oppimisessa/alkamisessa kuitenkin (että eikö osaa, vai eikö vaan huvita).

Yhteistyössä