POika itkee, jankuttaa, ei ota vastuuta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pulassa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pulassa"

Vieras
Olen monta kertaa miettinyt, mitä olen tehnyt väärin pojan, 10v, kanssa. Hän itkee helposti kun tulee pettymyksiä, hän jankuttaa joka kerta loputtomiin, vaikken anna periksi. Hän on mahdoton kiukuttelemaan, saanko sitä tätä tuota..Ei ota vastuuta käytöksestään.

Olen ollut joskus hyvin tiukka, mutta kokoajan enemmän annan vapautta ja vastuuta, ja yritän keskustella ja sopia asioista. Hän kiusaa veljeään, ja kiellän menot, mutta hän vain jaksaa jankuttaa että ole kiltti äiti, aargh..ei aina jaksa kuunnella tuota jankutusta! Hän ei tekisi mitään, mutta kivaa pitäisi saada. Mahdottoman laiska kotona, kovin avulias kyllä muualla..

Ja mietin tuota itkemistä, alkavatko kaveritkin kiusata, kun saattaa alkaa jankuttaa ja itkeä julkisilla paikoilla, aarghh..

Meillä on ihan samanlaita kohta 10 vuotiaan kanssa. Jos jotain haluaa niin jaksaa jankata. Aina pitäs olla vaan kivaa ja pettymyksiä on todella vaikea sietää. Kaikki on aina epäreilua ja me vaan kiusataan häntä, kun ei tehdä niinkuin hän haluaa.
Ja meillä ei todellakaan olla annettu koskaan periksi, kun jotain ollaan kielletty.
Koulussa menee hyvin ja osaa siellä käyttäytyä todella hyvin, kavereita on ja niidenkin kanssa sujuu hyvin. Joten oletan, että kotona sitten purkaa kaiken turhautumisensa mitä muualla tapahtuu.

Joten et varmasti ole tehnyt mitään väärin tai muuta. Eikun pitkää pinnaa, jossain vaiheessa se kantaa hedelmää, siitä olen varma.

Meillä ollaan kanssa tuossa kohta 10v iässä. Ja erittäin tutulta kuullostaa. Oliskohan jonkinmoista "uhmaa" ilmassa. Mutta kiva tietää, ettei mei poika ole ainoa, joka jaksaa jankata, pahoittaa mielensä toisinaan erittäin helpostikkin, ja kaikki on ihan epistä... jne... :)

Moi!
Mä ehkä vetäisin takaisin, eli en antaisi niin paljon vastuuta, ehkä häntä ahdistaa kun ei pysty tekemään niitä asioita mitä pitäisi tai olemaan luottamuksen arvoinen. Tosiaan katsoisin enemän perään ja huolehtisin, ja lisäisin varovasti pikkuhiljaa sitten vastuuta. Kotona selvät säännöt, esim. telkun, pelien, läksyjen, kotitöiden yms. suhteen. Vähemmän valittaa kun tietää miten toimia. Jos välillä tiukennat ja välillä löysäät niin hän kokeilee koko ajan...ja kiukkuaa lisää.

Lohduttavaa kuulla että muillakin..ei ole erityislapsi..Ja pärjää siis tuolla ulkomaailmassa muutoin, vaikka onkin tosiaan aikamoinen itkuiikka..Vastuun antaminenkin on sellaista tasapainoa vapauden kanssa. Mielestäni tuon ikäinen ei voi pyytää asioita toisen jälkeen tekemättä mitään sen eteen..siis kotihommat, yleiset käytöstavat. Mutta tosiaan lohduttavaa, jos tätä on lliikkeellä muillakin 10v..