Poika löi päänsä kunnolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Poika (4v) kaatui suihkun lattialla ja pamautti takaraivon kaakeli lattiaan. Alkoi heti itkemään kunnolla, eikä mennyt taju missään vaiheessa. Takaraivoon tuli kuhmu jota painoin aluksi kylmällä. Rauhoittui pian ja söi normaalisti iltapalan ja vaikutti muutenkin olevan kunnossa. Kuhmua aristi tietysti ja annoin panadolia ennen nukkumaan menoa.
Monesti hänet pitäisi yöllä herättää ja varmistaa vointia, riittääkö yksi kerta vai useammin?

Kannattaa herättää useammin kuin yhdesti. Muutaman tunnin välein. Ja varmasti tarkistaa, että on hereillä. Jos tarkat/varmat ohjeet haluat, soita päivystykseen. Meillä kerran sattui vastaava ja soitin. Kirjasivat sinne ylös ajankohdan, jotta olisivat tienneet tapahtumasta jos ois menty näytille.

Soitin päivystykseen ja antoivat ohjeeksi herättää pari kertaa ja varmistaa että on tosiaan kunnolla hereillä. Mutta lapsen tuntien, on aina sekava herätessään kesken unien, eikä tiedä mikä maa mikä valuutta ja onko ilta vai aamu. No, pitää vaan herätellä kunnolla sitä.

Se on kumma kun nää kaatumiset tapahtuu aina illalla, siis ainakin meillä ja just suihkussa. Meillä on parikin kertaa kaaduttu illalla suihkussa niin että tullut paha kuhmu ja kerran täyty lähteä tikattavaksikin kun silmäkulma aukes pojalta.
Mut jos nyt siinä illalla oli ihan normaali niin en mä valttämättä herättelis ollenkaan. Ehkä kerran voit. Tai siinä vaiheessa kun menet itse nukkumaan ja kerran yöllä jos siltä tuntuu, oman mielenrauhan vuoksi. Mä olen katsonut omalla kohdalla että lapsi nukkuu ja hengittää rauhallisesti kaatumisen jälkeen. Mut en mä rupeais ainakaan mitenkään tunnin välein herättelemään.

[QUOTE="...";23547368]Soitin päivystykseen ja antoivat ohjeeksi herättää pari kertaa ja varmistaa että on tosiaan kunnolla hereillä. Mutta lapsen tuntien, on aina sekava herätessään kesken unien, eikä tiedä mikä maa mikä valuutta ja onko ilta vai aamu. No, pitää vaan herätellä kunnolla sitä.[/QUOTE]

Hyvä, että soitit! Kerrankin äiti, joka ottaa tosissaan. =)
Täällä saa aina lukea juttuja, joissa on niin vaikeaa kysyä neuvoa ammattilaisilta.

Juu, siis saunassa oltiin ja suihkun jälkeen sit kippas jalat alta liukkaalla. Harmittaa kun omaa tyhmyyttä ei ole lattialla mitään liukueste mattoa, mutta toisaalta ei kai sitä koko lattiaa voi niilläkään vuorata.. :/
Ollaan jotenkin vältytty näiltä pahemmilta kuhmuilta, tiedän, ettei monikaan ole moksiskaan, mutta itse säikähdin aikalailla. Nukkuukin nyt tuolla meidän sängyssä ja oon käyny tarkistamassa että hengittää rauhallisesti. Teen nyt sairaalan ohjeiden mukaan ja herätän hänet pari kertaa.

Uskon että säikähdit kunnolla! Tietenkään ei voi jokapaikkaa "suojata ja varmistaa" ja tollaset tapaturmat on ikäviä,mutta onneks ei ilmeisesti käyny pahemmin. Tekisin kans niin kun päivystyksestä ohjeeksi sanottiin,eli herättää pari kertaa yön aikana,ja lisäks ehkä kerran tai kaks tsekkaisin vaan että nukkuu rauhallisesti eikä ole esim oksentanu unissaan. Ja sinä tunnet oman lapsesi,jos tiedät että on normaalistikin sekava kesken unien herätettynä,niin varmasti huomaat jos kaikki ei ole kunnossa (puhe sammaltaa,ei näe kunnolla tms).
Mun yks tuttu on pienenä kaatunu portaikossa niin että löi päänsä ja näkö (siis ei silmät,vaan aivoissa) vaurioitui melko pahasti. Varmaan tän takia halua aina päähän osuneiden iskujen jälkeen varmistaa että "uhri" näkee normaalisti..

No niin, hengissä täällä ollaan ja hyvissä voimissa =) Yöllä oli pirun kiukkunen kun menin herättelemään :) Huh, että saäikähdin, mutta onneksi kaikki näyttää nyt hyvältä. Kuhmukin on laskenu, takaraivoa vaan aristaa, mutta pyöräilemään piti päästä vaikka kypärä vähän osuikin arkaan paikkaan! Ja hyvin on syöny ja vauhti päällä. Totesi vaan että kyllä mä nyt muistan tästedes odottaa maton päällä :) Reppana...

Meillä poika kaatui kans kylppärin lattialle ja samoin heräteltiin koko yön ajan, eikä mitään oireita ollut. Päivystyksestä pyysivät kuitenkin tulemaan seuraavana päivänä lääkärille, koska kovissa tärähdyksissä olisi kuulemma hyvä käyttää lääkärillä. Lääkäri kokeili takaraivon pattia ja ole sitä mieltä, että kallo saattaa olla painunut sisään. Röntgen varmisti ettei näin onneksi ollut käynyt. Siinä olisi ollut kallon leikkaus edessä. Onneksi niin kuitenkin käy harvoin että kallo murtuu tai painuu sisään, mutta kannattaa ehkä käyttää lääkärillä lasta.

Yhteistyössä