poikavauvan vaipassa eritettä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolii

Vieras
Minulla on 1-vuotias poikalapsi ja olen usein huomannut kun vaihdan vaippaa että siinä pippelin kohdalla on vaipassa kellertävää töhnää. Mahtaako se olla normaalia vai johtuuko tämä kenties jotenkin siitä kun lapsellani on virtsan takaisinvirtaus? sillä mietin et pitääkö huolestua vai onko muillakin ollut tällaista eritettä vaipassa.

Puristapa kevyesti sitä pippelin päätä. Jos esinahan alta tihkuu samaa eritettä, vie lääkäriin. Siis koko poika, pelkkä erite ei riitä. =) Joskus pojilla on tiukka esinahka, ja sinne pesii tulehdus. Meidän pojalle lääkäri määräsi silmätippoja, jotka auttoivat parissa päivässä. Siis niitä silmätippoja laitettiin pippelinpäähän, ei silmiin! =)

Meillä oli tuo sama tulehdus isommalla pojalla (jo 6 v.). Neuvolasta sanottiin, että menee monesti itsekseen ohi, pari päivää voi odotella kotona ja pitää vain huolen, että on puhdasta. Menikin itsekseen ohi kahdessa päivässä, ei ollut kipeä.

Meillä oli yhdellä pojalla usein ja paljon, ihan sai repiä sitä riekaleina irti. Joskus oli myös punainen täplä vaipassa, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Olettivat sitten että se johtuu atooppisesta ihosta, että virtsaputkessakin olis ihottumaa. Loppui ehkä joskus 1,5v tienoilla.

Kiitos mutta, mun esikoisella oli esinahan tulehdus joten siitä muistan millainen se oli ja nyt ei ole kyse siitä. koska siinä just sitä eritettä tuli enemmän ja koko pippeli oli punainen ja vähän turvonnut. tätä eritettä on vaan pissavaipassa (ei tihku eikä siis muuten tule) ja sitä on vaan ihan vähän..

:/

Ei meilläkään sitä eritettä mitenkään sanottavan paljon ollut. En edes olisi huomannut, ellei poika olisi alkanut keran kovasti itkeä kun pissa tuli. Eikä pippeli ollut turvonnut tai muuten punainen. Käyhän näytillä siellä lääkärillä!

Alkuperäinen kirjoittaja huolii:
Kiitos mutta, mun esikoisella oli esinahan tulehdus joten siitä muistan millainen se oli ja nyt ei ole kyse siitä. koska siinä just sitä eritettä tuli enemmän ja koko pippeli oli punainen ja vähän turvonnut. tätä eritettä on vaan pissavaipassa (ei tihku eikä siis muuten tule) ja sitä on vaan ihan vähän..

:/

No jos on takaisinvirtausta vie ihmeesä plv terkkariin. Hänellä voi olla pissatulehdus.

Hmm. No kun se voi muuten ihan hyvin.. neuvolasta sanottiin et ei tarviis olla huolissaan, on luultavasti vaan eritettä jota kertynyt sinne nahan sisään ja tulee pissatessa sitä ulos. Mut kuka sen sanoo,., Onneks meil on varjoainekuvaus pian ja lääkäri ni mä kysyn siellä ku kerta nyt ei oo muita oireita ni tuskin vien tän takia lääkäriin. Kiitos.

Moikka!

Ihan vaan tiedoksi kaikille, kun en löytänyt oikein mistään vastaavaa. Eli meillä oli 3 kk ikäisen poikavauvan ainoa virtsatietulehduksen oire tummempi läikkä tai erite vaipassa pippelin kohdalla. Onneksi saatiin diagnoosi ja lääke ennenkun olis menny pahemmaksi. Aloin ihmetellä sitä, kun ei pippelin päässä ollut mitään sotkua, vain vaipassa.

Mam