Poissaolokohtaus?

  • Viestiketjun aloittaja Esikoinen
  • Ensimmäinen viesti
Esikoinen
Hei onko kellään kokemusta ""poissaolokohtauksesta"" !?
Meillä tytär 1.7kk saa aina välillä sellaisia. Eli siis jää katsomaan johonkin ja ei käännä katsetta kusuttaessa vain tuntuu tuijottavan jotain en ole varma onko hänen katseensa kiinnittynyt johonkin erityiseen vai onko ajatuksisaan. Ei välttämättä lopeta tuijotusta jos yrittää kiinnittää hänen huomionsa liikuttamalla kättä ""näkökentässä"", mutta nauraa ja lopettaa jos menen ilveilemään näkökenttään n.1m päähän hänen kasvoistaan.

Onko tavallista!? Hän on esikoisemme, joten vertailukohtaa on vaikea köytää. Olen oikeastaan viimeaikoina kiinnittänyt huomiota tähän tapaan saattaa olla lisääntynyt nytten kun huomasin tämän.
 
alkup
Niin siis 1.7v on ikä!

Kauhuissani selasin nettiä voiko olla epilepsiaa, miten edetään seuraanko kotona vai neuvolaan heti!?

Juuri olimme neuvolassa, mutta en tajunnut ottaa asiaa esille nyt vasta olen alkanut pohtimaan, että onkohan normaalia. Oli ehkä muutenkin eilen vaisumpi niin kiinnitin iihen erityisesti huomiota tätä tapahtuu viikoittain. Aivan kuin se olisi yleistymään päin.
 
anzzu
Kyllä meidänkin tyttö jää välillä tuijottamaan tyhjyyteen eikä heti herää siitä, vaikka kuinka kättäni naaman edessä heiluttelen. Mielestäni tällaista on ollut jo pidempää ja vissiin kuuluu asiaan. Tämän aikana lapsen päässä käy vilkas ""liikenne"" kun käsittelee päivän tapahtumia. Mielestäni aivan normaalia, jos lapsesi muutoin käyttäytyy normaalisti.
 
Etkö ite jää koskaan tuijottamaan tyhjyyteen? Pää tyhjenee kaikista ajatuksista ja hetkeen ei kuule eikä nää mitään. Mä ainakin saatan vieläkin jäädä vaan välillä tuijottamaan tyhjyyteen. Enkä mielestäni ole hirveen sairas.
 
er
En tahdo pelotella mutta kummipoikani epilepsia alkoi juuri poissaolokohtauksilla, tosin olivat pahempia kuin kuvailemasi. Kannattaa varmaan tarkistaa ainakin neuvolasta jos pahenevat ja niihin liittyy muita oireita. (kuumekouristelua, ym) En nyt tosiaan tahdo säikytellä koska varmaankin vauvelisi vain miettii päivän tapahtumia välillä niin intensiivisesti että unohtuu tuijottelemaan maailmoja. :)
 
heidi
Muistan että täällä oli tuosta samasta aiheesta juttua keväällä. Kysyjän lapsi taisi olla jopa samanikäinen kuin omasi. Luulen, että on ihan normaalia! Olen huomannut saman kuopuksessakin, että jää välillä katsomaan mietteissään jonnekkin. Itse olen ollut ihan samanlainen ja lapsena muistan, että joku heilutti kättä edessäni ja silmätkään eivät värähtäneet. (nykyisin ei ole aikaa mietiskellä:) Niin ja en ole saanut koskaan epilepsia-kohtauksia.
 
alkup
Kiitos kaikille vastanneille ette usko kuinka teidän kommentit helpotti!!! :)

Ensimmäinen kun on niin kaikki uusi on aina ihmeellistä eikä ole sitä vertailukohtaa.

Itsekkin tulee välillä tuijotettua ajatuksisaan, mutta tämä meidän tyttö on niin kova kopsauttelemaan itseään, että tulee aina välillä liikaakin seurailtua onko käytösessä mitään ns. normaalista poikkeavaa.

Ei ole onneksi koskaan kouristellut eikä ollut kovassa kuumeessakaan.
 
piipo
vielä ajattelin lisätä, että jos kyseessä olisi epilepsia kohtaus ei lapsi reagoi tuona aikana mihinkään... Eli ei siis huomaisi edes sinun ilveilyjäsi!

ps: Olen ollut paljon tekemisissä erilaisia epilepsioita sairastavien ihmisten kanssa...
 
Sirpa
En halua mitenkään pelotella, mutta kannattaisi varmaan käyttää lapsi esim. lastenlääkärillä. Voi olla ihan normaalia, mutta voi myös tosiaan olla lieviä epileptisiä kohtauksia tms. kohtauksia. Epilepsiasta on siinä mielessä vähän harhaisia käsityksiä, että monet ajattelevat epilepsiakohtauksen olevan juuri sellainen grand mal, joka on siis todella raju. Kaikilla epilepsiaa sairastavilla ei todellakaan ole rajuja kouristuksia jne, vaan ihan lieviä poissaolokohtauksia. Kannattaa siis mielestäni tutkituttaa asia. Saa ainakin sitten itselleen mielenrauhan.
 

Yhteistyössä