poissaolot töistä raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juu

Vieras
Onko täällä ihmisiä, jotka on olleet poissa töistä alkuraskauden aikana huonon olon/väsymyksen yms. takia. Oletteko käyneet lääkärillä sairaslomaa saadaksenne ja mitä se lääkäri/terveydenhoitaja siihen lappuun laittaa. Mietin vaan, kun en haluaisi työnantajan tästä raskaudesta vielä tietävän. Muutenkin mietityttää mikä on tarpeeksi paha olo, kun eihän raskaus mikään sairaus ole.

En ole joutunut olemaan poissa, mutta olen ollut aivan poikki ja esikoisen kanssa nukuin kaikki vapaa-ajat. Pahoinvointiakin voi lievittää ja sitä olen harrastanut syömällä pieniä aterioita tiheästi.
Sympatiat kaikille, jotka joutuvat tiputukseen pahoinvoinnin vuoksi.
Lääkäri voi kirjoittaa syyn tai laittaa syykoodin, jonka työnantaja valitettavasti voi selvittää googlettamalla.

itse olin lähes kolme viikkoa töistä pois pahoinvoinnin takia. Minua ei kyllä oksettanut mitenkään keveyesti, vaan oksensin ympäri vuorokauden kaiken ulos mitä söin tai join. Lopulta kun mikän ei pysynyt sisällä jouduin neteytykseen sairaalaan. Kävin aina muutaman päivän välin lääkärissä, ja yleens määräsi kolme päivää sairaslomaa. Välillä kävin töissä kokeilemassa pysyisinkö olemaan, mutta ei onnistunut kuin vasta viikolla 13. Lääkäri kirjoitti diagnoosiin pelkän jonkun koodin, itse valehtelin töihin jotain noroviruksesta ja lopulta kerroin ainoastaan pomolle että olen raskaana.

Mä olin 12viikkoa poissa töistä liiallisen raskauspahoinvoinnin takia. Mikään ei pysynyt sisällä. 4-5krt päivässä oksensin. Laihduin 10kiloa ja en päässyt tiputukseen. Jos olosi on kamala ja tunnet ettet voi mennä töihin niin älä mene. Voimia :hug:

Töistä poissaolo sairauden vuoksi vaatii sen että on todellakin työkyvytön sairauden vuoksi. Ja sitä varten työnantaja yleensä vaatii ainakin yli 3 päivän poissaolosta lääkärin todistuksen.

Jos alkuraskaudesta on työkyvytön pahoinvoinnin tai väsymyksen vuoksi, sen on tosiaankin lääketieteellisesti haitattava työntekoa. Ja jos sellainen tilanne on, että on oikeasti työkyvytön sairauden tai oireiden vuoksi, on minusta toissijaista se, mitä todistuksessa lukee tai saako työnantaja tietää.

Lepolomaa väsymyksen vuoksi ei tarvitse kenenkään työnantajan hyväksyä.

Itsellä ollut tämän raskauden alussa kova ja pitkittynyt raskauspahoinvointi, jonka vuoksi olin työkyvytön 2 kuukautta. Olin kolme kertaa sairaalassa sen vuoksi. Kun on tarpeeksi sairas niin ei tule mieleenkään miettiä mitä todistuksessa lukee.

Tämä on vain minun mielipiteeni. Suomessa nuoremmilla ikäpolvilla on työmooraali joskus käsittämättömän matala. Töistä "yritetään" ja pyritään saamaan saikkua helposti ja joskus keinolla millä hyvänsä. Ja loukkaannutaan jos lääkäri ei lomaa kirjoita.
En tällä tarkoita alkuperäistä kirjoittajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja AS:
No en ole. Ihan normaalia että alussa etoo ja väsyttää.

No mutta eikai sitä kamalassa olossa kuulu mennä silti töihin vaikka olisikin normaalia :D

Ap: no itse en ollut kun jotenkuten sitä osasin kontrolloida. Pari kertaa töissä kävin moikkaa pönttöä. Mutta kun muuten ei ollut vetämätön tms olo niin päätin olla töissä ilman saikkua...
Kuulostele itseäsi jos sulla niin paha olo että työtä haittaa kovasti niin hae saikkua ihan vapaasti:) Joo ei raskaus sairaus ole plaaplaa mutta eihän sinne nyt puolikuolleena voi/saa mennä!;)
Ihan tarpeeksi painava syy.

Ne kirjottaa sen usein latinaksi niin, ettei siitä tajua...

Yhteistyössä