Pojallani on notkoselkä, mitä tehtävissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sunflower20
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sunflower20

Aktiivinen jäsen
16.01.2010
2 483
1
36
Syksyllä 4 v täyttävä pojallani on notkoselkä. Muutenkin sen kroppa on ihan ihmeellinen, pitkä selkä ja jalat aika lyhkäiset.
Ei sitä itseään se tunnu häiritsevän, mutta mua häiritsee. Mä kun en löydä istuvia housuja, paidat tuntuu olevan liian lyhyitä ja aina ne housut tippuu niin, että peppu ja alkkarit vaan vilkkuu.
Saako notkoselkää mitenkään jumpattua suorempaan?
Neuvolassa ei olla otettu tähän kantaa ennen, ajattelin nyt 4v neuvolassa vähän kysellä.

Mua alkoi oikein viime viikolla enemmän häiritsee se, kun uikkarit tippuu jatkuvasti mahan alle rullalle, ihan rumasti....

No se, että ne uikkarit rullaantuu mahan alle, liittyy siihen, että lapsellasi on ilmeisesti myös vähän pömppömaha. Kuten melko monella vielä 4v iässä on.

Mulla on melko paha notkoselkä, eikä se elämää haittaa. Paitsi raskausaikana alkkarit rullaantuivat kuvailemallasi tavalla. Mutta kun pömppis on pienempi, pysyy alkkaritkin paikoillaan. Eli aina olen voinut esim. bikinejä käyttää.

Ei kannata mitään stressiä ottaa. :) Kyllä vartalo varmasti ajan myötä vahvistuu ja selkäkin suoristuu ihan ilman sen ihmeellisempiä harjoitteita. Kun lapsi liikkuu normaalisti, niin selän ja muunkin vartalon lihakset vahvistuvat tasaisesti, kuten kuuluukin. Munkin lapsella housut rullaantuu mahan alle, mutta se johtuu siitä että sillä on iso maha. :D Samalla selkä näyttää vähän notkolta. Vanhemmallakin oli tuota, mutta nyt viimeisen vuoden aikana selkä on suoristunut selvästi ja maha pienentynyt. :) Vanhempi lapsi on nyt siis 5 vuotta, nuorempi 4.

Lapsella voi olla sen verran pömppömaha, että selkä vaikuttaa notkommalta kuin onkaan. Keskivartalon lihaksia on hyvä harjoittaa.

Persjalkaisuus eli lyhyet jalat ja pitkä selkä on monien suomalaisten ominaisuus. Ei geeneilleen mitään voi.

No kyllä, on tuolla pömppömaha edelleen. Oonkin jo miettinyt että alettais yhdessä treenaa vatsalihaksia... mä kun huomaan, että tuolla kuopukselle (reilu 2 v.) on sellaiset vatsalihakset että huhhuh, jos tuollaisina pysyvät niin on kyllä sellainen pyykkilautavatsa tulossa. (oon ihan kade ja taitaa iskäkin olla :) )
Se on kyllä "treenannutkin" niiden eteen... roikkuu missä vaan ja aina heivaa itseään ylöspäin ja nostaa itseään mihin vaan. Sellainen apina.
Tää isompi ei sitten olekaan niin fyysisten lajien ystävä, tykkää toki juosta ja pyöräillä mutta kiipeily ja hien pintaan saattaminen ei ole lempijuttuja. Mutta sallitaan tämä tän ikäisille ja pyritään pitämään jalat ja energia liikkeellä niin se pömppis varmaan saadaan pienentymään :)

Musta on väärin jos ajatellaan, että pientä lasta täytyy alkaa treenaamaan, että saadaan tietynlainen kroppa. Se, millainen kroppa lapsella on 2- tai 4-vuotiaana ei mitenkään välttämättä korreloi sitä, millainen se tulee olemaan aikuisena. Esim. mulla oli aina lapsena varsin suuri vatsa, se hävisi sitten 5-vuotiaana, ja vaikka mulle aikuisenakin välillä on kertynyt ylipainoa, niin se ei koskaan tule vatsaan. Lapsen pitäisi saada ennen kaikkea ilon ja onnen kokemuksia liikunnasta, eikä häntä missään tapauksessa tulisi painostaa harrastamaan mitään sellaista, mikä ei hänen mielestään ole kivaa. Silloin saadaan pohja hyvälle ja terveelle itsetunnolle ja pysyvä into liikkua. :)

Mäkin tässä justiin pohdin, että mitä ap mahtoi tarkoittaa treenaamisella ja sillä vatsalihastreenillä, jota tehtäisiin yhdessä?!?

Kun en millään halua uskoa, että joku ihan oikeasti treenaa lapsiaan ja ihailee 2v:n vatsalihaksia sen kummemmin. Siis meinaan, että meillä on 2 laihaa lasta joilla ei sitä pömppistä juuri ole ollut. Ja heillä on siis ollut vatsalihakset ihan kunnolla näkyvillä pieninä...vaikka ovat mitä rauhallisimpia tyttöjä, eli eivät rieku, kiipeile tai mitään muutakaan. Ainoa mitä tekevät, on tanssiminen aina, kun kuulevat musiikkia. Ne vatsalihakset on siis jokaisella lapsella...ja jos lapsi on laiha ne näkyy. Jos pyöreämpi, ne jää piiloon, mutta kyllä ne siellä ovat.

Mutta siitä pyöreästä pömppömahastakin kasvaa ihan yhtälailla hoikka isompana, jos lapsella on normaali suhtautuminen ruokaan ja liikuntaan.

Jos ap tarkoittaa vatsalihasten treenaamisella sitä, että äiti kannustaa lasta kiipeilemään kuten pienempikin tekee, niin homma on ok. Mutta jos kyseessä on ihan oikeasti vatsarutistusten teko äidin kanssa, niin siinä mennään hippasen turhan pitkälle. Kyseessä kun on normaali 4v lapsi, jolla on ihan normaali pömppis, joka kyllä katoaa ihan itsekseenkin ajan kanssa.

Kukaan ei vissiin huomannut lainausmerkkejä sanan treenata kohdassa? ??
Eikä kukaan huomannut hymiötä suluissa olleen lauseen kohdalla että oon kade....
Niin että ihan tosissani mä tässä mietin kuntosalikortin ostamista noille muksuille ja ajattelin tehdä niille treeniohjelman että pari kertaa viikossa yläkroppaa ja sitten jalat parina kertana. Ja käydään aamukuudelta, ennen kuin mennään päivähoitoon... näin tää homma etenee. Ei häiritse sitten enää pömppömaha, ei.

Eikä kukaan huomannut hymiötä suluissa olleen lauseen kohdalla että oon kade....
Niin että ihan tosissani mä tässä mietin kuntosalikortin ostamista noille muksuille ja ajattelin tehdä niille treeniohjelman että pari kertaa viikossa yläkroppaa ja sitten jalat parina kertana. Ja käydään aamukuudelta, ennen kuin mennään päivähoitoon... näin tää homma etenee. Ei häiritse sitten enää pömppömaha, ei.

Ei, en mä huomannut lainausmerkkejä tässä lauseessa (ja nimenomaan tätä lausetta jäin pohtimaan):

Oonkin jo miettinyt että alettais yhdessä treenaa vatsalihaksia...

Sä puolestasi et nyt tainnut sitten huomata sitä, että mä kirjoitin pohtivani sitä, mitä mahdoit tarkoittaa. Eli en ollut tullut minkäännäköiseen johtopäätökseen, koska en halua uskoa, että kukaan oikeasti treenaa nelivuotiaan vatsalihaksia treenin vuoksi. Juttu kuitenkin oli sillätavoin kirjoitettu, että siitä saattoi sentyylisiäkin johtopäätöksiä vetää. Ja koska en ollut edes ainoa, ei vika välttämättä ollut tällä kertaa ihan puhtaasti vain niissä lukijoissa?

Ja jos olisit halunnut siihen vastata, olisi riittänyt ihan vaan sellainen, että "en tarkoittanut vatsalihastreeniä siten, miten me aikuiset sitä tehdään, vaan nimenomaan sitä lapsen kannustamista noin niinkuin yleensäkin liikkumaan"...sen sijaan, että kirjoitat jonkun jäätävän itkupotkuraivaripostauksen herne aivoissa.

Niin, että kaipa sä nyt sitten tosiaan loukkaannut, kun mä (sinua täysin tuntematta) uskalsin sanoa palstalla ääneen, että jäin pohtimaan mitä mahdoit oikeasti tarkoittaa. Mun mielestäni on ihan hyvä myöntää jos ei ymmärrä mitä toinen tarkoittaa. Mutta homma meneekin näemmä niin, että jollet tasan tarkkaan ymmärrä mitä toinen sanoo, et saa asiaa ihmetellä. Paree olla jatkossa ihan hiljaa vaan.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Minulla on notkoselkä ja sen takia maha näyttää aina pömpöttävän. Ainoa mitä tuon eteen voi tehdä on hyvät keskivartalon lihakset mutta ei se pömppö siltikään mihinkään häviä. Avomiehellä taas on pitkä selkä ja lyhyet jalat, joten vaateostoksilla on todella hauskaa. Housujen lahkeet voi onneksi aina lyhentää mutta lyhyet paidat onkin sitten vähän vaikeampi juttu. Etsitäänkin yleensä vaatteet pitkä ja hoikka mitoituksella vaikkei tuo mies mikään pitkä ole. Kannattaa ostaa sopivaa paitaa useampi kappale eri värissä niin on sitten muutama hyvä varastossa, hyviä löytää sen verran harvoin.

No ihan tosissaankaan en kyllä ensimmäisessä lauseessa, jossa puhuit treenaamisesta, en huomannut mitään lainausmerkkejä. En myöskään osannut ajatella, mitä tarkoitit hymiöllä siinä kohtaa kun puhuit lapsesi vatsalihaksista ja tulevasta pyykkilautavatsatsa. En ainakaan osannut ajatella, että hymiö jotenkin mitätöisi lauseen vaikutuksen tai tekisi siitä vitsin, vaikka saatoit sitä ehkä tarkoittaa. Itse en ole syyttänyt sinua mistään, sanonut vain, että mielestäni lapsen treenaamisesta missään asiayhteydessä ei kuulosta hauskalta tai muutenkaan hyvältä idealta. Vastauksesi on kuitenkin selvästi loukkaantunut ja kärkevä. Jos haluat, että kirjoituksesi ymmärretään vitsinä, se pitää varmaankin tehdä selvemmin, koska minä ainakin luulin, että tämä oli ihan vakavissaan tehty aloitus. Kuten näköjään jokunen muukin.

Yhteistyössä