Pojan koulukaverin vanhemmat ihmetyttää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "susanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"susanna"

Vieras
Pojalla on luokallaan kaveri,jonka vanhemmat ovat molemmat töissäkäyviä ja hyvin toimeentulevia ihmisiä,niin ihmetyttää kun tälle heidän pojalle ei ole olleenkaan hankittu liikuntavälineitä.Siis hänellä ei ole suksia eikä luistimia ollenkaan..heillä oli hiljattain koululla halloween juhlat niin poika oli ollut tavallisissa vaatteissa kun vanhemmat eivät olleet hankkineet/laittaneet hälle mitään...Mistähän on kyse?Ajankäytöstä vai viitseliäisyydestä?

Kyse ei olekkaan niistä suksista vaan siitä, että koulussa on liikuntatunnit joilla harjoitellaan milloin mitäkin. Mistä voi tietää ettei kouluikäinen poika pidä hiihtämisestä, jos hänellä ei ole siihen edes mahdollisuutta?

Ymmärrän Susanna sinua.

[QUOTE="vieras";24960263]Onko suksien omistaminen joku velvollisuus Suomessa? Kaikki eivät todellakaan pidä varsinkaan hiihtämisestä[/QUOTE]

No meilläpäin ainakin hiihto oli pakollista koulussa.

Meillä ainakin kaikki hiihtävät joko omilla tai koulun suksilla. Eli en minäkään ymmärrä, miksi joku jättäisi välineet hankkimatta, jos varaa olisi hankkia. Luulen että ko. perheen kohdalla on kyse lähinnä asenneongelmasta. Kurjaa lapselle.

[QUOTE="vieras";24960263]Onko suksien omistaminen joku velvollisuus Suomessa? Kaikki eivät todellakaan pidä varsinkaan hiihtämisestä[/QUOTE]

olemme hyvin toimeentulevai, mutta lapset eivär pidä hiihdosta (ovat kokeilleet) Ja emme TODELLAKAAn osta 2 liikuntatunnin takia suksia. ei tulisi mieleenkään
Talviurheilua harrastamme koko perheen voimalla hiihtokeskuksissa lumilautailemalla

(miksi kaikki eivät omista laskettelusuksia ?)

[QUOTE="minä";24960698]Meillä ainakin kaikki hiihtävät joko omilla tai koulun suksilla. Eli en minäkään ymmärrä, miksi joku jättäisi välineet hankkimatta, jos varaa olisi hankkia. Luulen että ko. perheen kohdalla on kyse lähinnä asenneongelmasta. Kurjaa lapselle.[/QUOTE]

miksi teillä ei ole laskettelusuksia ?

Meillä ei edes edellytetä suksien hankkimista. Yhden lapsen koululla hiihdetään omilla suksilla, jos sellaiset on ja sattuu vielä olemaan hiihtokelejä, kaksi muuta käyvät hiihtämässä ladulla, missä koulu saa kaupungin varusteet käyttöön, vain kengän koko pitäisi tietää sinne mennessä. Onpa ollut talvia, ettei ole hiihdetty lainkaan, yhtenä vuonna taisi luisteluakin olla jopa kaksi kertaa. Vanhemmilla voi olla myös periaate, että koulun pitää olla ilmaista ja mitään ei itse hankita.

Mistä tiedät, ettei lapsi itse halunnut pukeutua Halloween asuun, kaikki eivät nimittäin halua.

[QUOTE="tinde";24961115]olemme hyvin toimeentulevai, mutta lapset eivär pidä hiihdosta (ovat kokeilleet) Ja emme TODELLAKAAn osta 2 liikuntatunnin takia suksia. ei tulisi mieleenkään
Talviurheilua harrastamme koko perheen voimalla hiihtokeskuksissa lumilautailemalla

(miksi kaikki eivät omista laskettelusuksia ?)[/QUOTE]

Millä te olette perustelleet koululle, että ei ole suksia? Haluaisin vaan tietää, kun meillä jo eskarissa ilmoitettiin, että lapsilla tulee olla kunnon sukset (siis että on erikseen monot, eikä mitään sellaisia suksia, mihin saa tavallisen kengän kiinni) ja luistimet, niin että vanhemmat kipinkapin ostoksille. Miten te ootte näistä tilanteista selvinneet? Mitä teidän lapset on sitten tehneet, kun muut hiihtää, meillä täällä päin ei koululla kyllä oo varasuksia, ja noottia tulee kotiin, jos menee ilman liikuntatunnille.

Ei sillä, meillä kyllä on ne sukset ja luistimet ostettuna, ja tyttö tykkää hiihtää ja luistella :)

Miten tämä asiaan liittyy?

Meillä tosiaan ei ole omia laskettelusuksia, koska minusta ne on helppo vuokrata laskettelukeskuksista aina kun on tarvetta. Itse en ole kovin innostunut laskettelusta, mutta poikaa olen kyllä välillä vienyt rinteeseen. Minusta laskettelun perusosaaminen kuuluu suomalaiseen yleissivistykseen siinä kuin murstikkakin.

Tavallisetkin sukset voisin vuokrata, mutta sepä ei olekaan niin helppoa, koska joka ladun varressa ei ole suksien vuokrausta. Suksien lainaaminen koulun varastostakin olisi mielestäni ok, jos näiden suksien taso olisi edes jossain määrin säädyllinen. Käsittääkseni taso on kuitenkin yleensä aika heikko. Kun hiihtää koulussa täytyy, niin en ymmärrä, miksi en soisi lapselleni mahdollisuutta tehdä sitä kunnon välineillä. Omilla suksilla lapsella on myös mahdollsiuus hiihtää kavereiden kanssa halutessaan muuna aikana.

Todellako joku ajattelee, että koulun tulisi hankkia sukset oppilaille?? Ja joku sanoi ettei osta KAHDEN hiihtotunnin vuoksi! Täällä ainakin on hiihtoa monta viikkoa kahtena päivänä viikossa, joka vuosi. Ei siis liene turha ostos vaikka pelkästään liikuntatunteja varten ostaisi.

Millä te olette perustelleet koululle, että ei ole suksia? Haluaisin vaan tietää, kun meillä jo eskarissa ilmoitettiin, että lapsilla tulee olla kunnon sukset (siis että on erikseen monot, eikä mitään sellaisia suksia, mihin saa tavallisen kengän kiinni) ja luistimet, niin että vanhemmat kipinkapin ostoksille. Miten te ootte näistä tilanteista selvinneet? Mitä teidän lapset on sitten tehneet, kun muut hiihtää, meillä täällä päin ei koululla kyllä oo varasuksia, ja noottia tulee kotiin, jos menee ilman liikuntatunnille.

Ei sillä, meillä kyllä on ne sukset ja luistimet ostettuna, ja tyttö tykkää hiihtää ja luistella :)

kävelee. Yksinkertaista. Meidän alakoulussa ei todellakaan pakoteta hiihtämään. Yläkoulussa taas on koulun puolesta suksia lainattavaksi

Edellistalvena oli hiihtoa tasan kaksi kertaa, miksi ostaisin sukset vain 2 kerran takia

Koulu ei voi pakottaa ostamaan, eihän koulu voi pakottaa vanhempia maksamaan luokkaretkistä ?

Alkuperäinen kirjoittaja siis täh!?!;24961588:
Todellako joku ajattelee, että koulun tulisi hankkia sukset oppilaille?? Ja joku sanoi ettei osta KAHDEN hiihtotunnin vuoksi! Täällä ainakin on hiihtoa monta viikkoa kahtena päivänä viikossa, joka vuosi. Ei siis liene turha ostos vaikka pelkästään liikuntatunteja varten ostaisi.

koulu on ilmaista suomessa eli suksien ostoon pakottaminen on "laitonta"

BTW edellisvuonna oli oulussakin niin vähän lunta, että täällä oli hiihtoa vain kaksi kertaa... meidän koulussa ainakakin on koko vuoden liikunta.aikataulu sovittu ja jos hiihtoviikolla ei ole lunta, ei voi hiihtää

Meillä ei todellakaan ole kaikilla lapsilla suksia. En näe mitään järkeä ostaa niitä siksi että saa kerran tai kaksi talvessa hiihtää koulussa. Isoin muksu ei ole moneen vuoteen edes suostunut hiihtämään, enkä meinaa pakottaa, treenaa jääkiekkoa monta kertaa viikossa niin eiköhän siinä oo sitä talviurheilua ihan tarpeeksi.
Ei se hiihto mikään kansalaisvelvollisuus ole kuitenkaan.
Jos joku sukseton innostuu niin että haluaa vapaa-ajallakin hiihtää niin hommaan sukset mutta siihen asti saa koulun ja kaupungin suksivuokraamon vermeet kelvata.

haluaako nykyvanhemmat tosiaan, että koulu on "ilmaista", ja ettei lapsia voi pakottaa tekemään jotain, jos ne ei halua? Eli siis, jos mun lapsi ei halua hiihtää koulussa, en osta suksia, ja se ei osallistu liikuntaan.

Toimiiko se niin, että jos mun lapsi ei osaa piirtää, niin sitten sen ei tartte sinne kuvistunnille mennä, voi vaikka soittaa rumpuja sen aikaa? Jos se liikuntatunnilla toimii niin, niin eikös sen pitäisi sitten toimia muissakin aineissa?

Mä en oikeesti tajua, miten aikuiset voi olla noin "suppeita", että todetaan,etten minä osta suksia, koska koulun kuuluu olla ilmaista, ja mun lapset ei tykkää hiihtämisestä (mut miten ne oppii tykkäämään, jos niille ei tarjota mahdollisuutta kokeilla sitä?). Samalla periaatteella ei sit varmaan tartte ostaa sitä reppuakaan, kun mun lapsi ei halua niitä läksyjäkään tehdä...

lapset koulussa Helsingin keskustassa ja luojan kiitos ei ole HIIHTOA!!! Luistelemassa kyllä käyvät liikuntatunneilla. Muistan omasta lapsuudesta vieläkin kauhulla kun kannoimme suksia kouluun koko talven joka helvetin liikuntatunnin, opettaja oli hiihto fanaatikko. Koululla ei ollut tiloja säilyttää suksia ja aamulla 2km sukset kainalossa, sama iltapäivällä koulun päätyttyä. Ja hei koulumatkaa ei voinut hiihtää...kadut oli aina huolella hiekoitettu. Mun mielestä on hienoa että nykyään on valinnaisuutta ja erilaisia mahdollisuuksia koulun liikunta tunneilla, on seinäkiipeilyä, sählyä, tanssia ym...minulla jäänyt niin kammot lapsuuden pakko hiihdosta että mua ei suksille saisi vaikka mikä olisi.

[QUOTE="minä";24961757]haluaako nykyvanhemmat tosiaan, että koulu on "ilmaista", ja ettei lapsia voi pakottaa tekemään jotain, jos ne ei halua? Eli siis, jos mun lapsi ei halua hiihtää koulussa, en osta suksia, ja se ei osallistu liikuntaan.

Toimiiko se niin, että jos mun lapsi ei osaa piirtää, niin sitten sen ei tartte sinne kuvistunnille mennä, voi vaikka soittaa rumpuja sen aikaa? Jos se liikuntatunnilla toimii niin, niin eikös sen pitäisi sitten toimia muissakin aineissa?

Mä en oikeesti tajua, miten aikuiset voi olla noin "suppeita", että todetaan,etten minä osta suksia, koska koulun kuuluu olla ilmaista, ja mun lapset ei tykkää hiihtämisestä (mut miten ne oppii tykkäämään, jos niille ei tarjota mahdollisuutta kokeilla sitä?). Samalla periaatteella ei sit varmaan tartte ostaa sitä reppuakaan, kun mun lapsi ei halua niitä läksyjäkään tehdä...[/QUOTE]
Hiihtotaitoa ei tarvitse elämässään. Jos koulu haluaa opettaa tai tarjota mahdollisuuden kokeilla lajia, tulee välineiden tultava koulusta.
On aikamoinen paukku maksaa suksista 200 euroa joita tarvitaan kahtena viikkona lukuvuodesta koulun liikuntatunnilla.

[QUOTE="minä taas";24961592]kävelee. Yksinkertaista. Meidän alakoulussa ei todellakaan pakoteta hiihtämään. Yläkoulussa taas on koulun puolesta suksia lainattavaksi

Edellistalvena oli hiihtoa tasan kaksi kertaa, miksi ostaisin sukset vain 2 kerran takia

Koulu ei voi pakottaa ostamaan, eihän koulu voi pakottaa vanhempia maksamaan luokkaretkistä ?[/QUOTE]

Oikeastiko ei ole pakko? Meillä päin taas on ehdotonta, että kaikki osallistuu samaan liikuntaan, ja ne sukset on oltava. Ja täällä oli lunta enemmän kuin tarpeeksi, joten hiihtää pystyttiin lähemmäs 4kk ajan vaikka joka päivä.

No, entä miten toimit, jos sun lapsi ihan ehdottomasti haluaisi noina kahten päivänä hiihtää? Sanoisi, että on epäreilua kun muut saa hiihtää, mutta minä joudun kävelemään?

Totta, ei koulu voi pakottaa ostamaan suksia, mutta en kyllä tajua, miksi lapselle ei edes tarjota mahdollisuutta hiihtää. Ei kukaan opi tykkäämään mistään, jos ei edes saa kokeilla.

[QUOTE="vieras";24961773]Hiihtotaitoa ei tarvitse elämässään. Jos koulu haluaa opettaa tai tarjota mahdollisuuden kokeilla lajia, tulee välineiden tultava koulusta.
On aikamoinen paukku maksaa suksista 200 euroa joita tarvitaan kahtena viikkona lukuvuodesta koulun liikuntatunnilla.[/QUOTE]

Ei lasten sukset maksa 200€ ainakaan meidän suunnalla, ja meillä on päästy hiihtämään useampana kuukautena (viime vuonna hiihtivät joulu-tammi-helmikuussa).

Mut en mä kyllä tarvi useimpia koulussa opittuja taitoja, esim. mun mielestä kuvistunnit oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Enkä mä tarvi niitä lentopallotaitoja, koristaitoja tai vaikka luistelutaitojakaan. Pointti on se, että musta on ihmeellistä, että vedotaan siihen, ettei koulussa voida pakottaa hiihtämään, koska a) pitäisi ostaa sukset ja b) lapsi ei tykkää siitä. Mä sit varmaan voin sanoa kouluun, että mun lapsi ei sitten halua palloilutunneille, koska ei tykkää pallolajeista, ja mä en niiden takia aio ostaa mitään sisälenkkareita. Kävelköön sit se ajan...

Yhteistyössä