Pojille ei olekaan tosi kivoja nimiä = /

  • Viestiketjun aloittaja tytölle olis
  • Ensimmäinen viesti
Jaa-has.
Mulla on kanssa liuta tytön nimiä toisine nimineen olemassa, mutta jos tuleekin toinen poika niin menee sormi suuhun. Mä kun haluan että nimellä on jokin tarina takana, mistä se on peräisin. En sulata vielä tätä Pekka, Paavo, Väinö buumia.... Saa nähdä milloin annetaan taas nimiä Erno, Tero, Arto (hyviä nimiä, mutta tulee vaan omat kouluajat mieleen.
Vielä tohon aikasempaan keskusteluun... Voisin kyllä väittää että Roni, Joni, Tomi jne nimiä annetaan eniten nykyään kerrostalolähiöissä, kun taas erikoisempia ja ruotsalaisia nimiä "westendissä".
 
tutkimuksesta
Alkuperäinen kirjoittaja perusnimet kunniaan:
Muistan sitäpaitsi lukeneeni joskus taannoin tehdystä tutkimuksesta, että nuorena rikoksen polulle harhautuneilla on keskimääräistä useammin edellä kuvatun kaltainen, "omaleimainen", "erikoinen", "persoonallinen" tai "kansainvälinen" nimi.
Olisi kiva jos laitettaisiin tutkimukseen viittaava linkki aina kun esitetään jotain tutkimustulosta. Kiitos!
 
Tiina73
Minustakin pojan nimen keksiminen on ollut paljon vaikeampaa; itselläni kaksi poikaa... Tykkään itse myös enemmän perinteisistä nimistä. Olen huomannut, että tyttöjen nimet ovat usein pidempiä ja soinnukkaampia, kun taas poikien nimet ovat juuri noita edelläkin viljeltyjä kaksitavuisia nelikirjaimisia, mitkä sanoa paukautetaan terävästi. Please alkaa riittää (vähän harmittaa että itse annoin samanlaisen nimen, mutta tunsin, että tätä nuoremman nimeä tullaan vielä huutamaan pää punaisena useamman kerran)! Pojan kavereita (oma pojan nimi mukana muuten): Samu, Saku, Milo, Timi ja Toni. on siinä päiväkodin hoitajilla oltava kieli tarkkana!
 
Bijou73
Mun taktiikki lasten nimissä on ollut "sukuperinne", eli suvun kirjoista on esikoisen nimi - Iida Maria. Iida Maria oli vuoden -18 yleisin tytön nimi ja varmaan aika yleinen nykyäänkin.
Pojalle meilläkin on varsin vaikeaa antaa nimeä, kun miehen suvusta tulee "pakote" tietylle nimelle ja sukunimi on perin suomalainen ja piitkä. Meidän suvussa on ruotsinkielisiin nimiin yhdistetty perin erikoisia (ainakin nykyään) nimiä mm. Fabian, Elis, Samsa, Tulipas jne. Että perinteisiä nimiä ovat kaikki, osa aina 1700-luvulta, mutta nykyään montaakaan näitä ei välttämättä miellettäisi kovin perinteisiksi. Onneksi löytyi yksi pappa jonka nimi Leo sopii meidän sukunimeen sekä vaatimukseen toisesta nimestä :)
Niin ja 85-vuotias isomummu ehdotti pojalle nimeksi Teo... (heillä suvussa ainakin Theodor) Minusta vähän nykytrendin mukainen mutta ilmeisesti vanha nimi sekin.
 
elliellinen
pojalle oli todella vaikeaa löytää nimeä! tytölle oli nimi valmiina jo ekassa keskustelussa raskauden alussa...
nimi löytyi sitten ihan viime tipassa pojalle ja tyytyväinen olen ollut. meillä piti ottaa tuo kaksikielisyys mukaan, kaksi aivan erilaista kieltä, ei asuta suomessa jne...
 
Nala :)
Meillä on pojilla hyvät, suomalaiset nimet, jotka eivät kuitenkaan tule joka mutkassa vastaan. Sukunimi on tavallinen. Meillä oli nimien puolesta "onni" saada poikia, sillä itse en olisi tytöille nimiä keksinyt niin helposti.

Itse pidän mukavan nimen kriteerinä sitä, että se sointuu kokonaisuudessaan kivasti. Eli missään "nimityypissä" ei itsestään ole vikaa. Kokonaisuus ratkaisee. Mielestäni on aika kapeakatseista alkaa luokittelemaan nimen annon perusteella sosiaaliluokkaa tai ihmistyyppiä.
 
Pööpi
Opetusalan kavereideni kanssa joskus vitsailtiin, että ei pidä antaa lapsensa nimeksi Jonia. Tietää käytösongelmia päiväkodissa ja koulussa. (Tämä oli siis vitsi mutta pilke silmäkulmassa puoliksi totta ;). )
 
poijanäite
Mulla useampikin opetuttu, jotka sanovat, että on ihan selkeästi joitakin nimiä, joiden kantajat ovat tilastollista todennäköisyyttä varmemmin näitä ns. haastavia oppilaita. Yksi näistä tuttavista vannotti, etten laita nimeksi Jereä enkä Nico/Mico/Miki/Niki-tyylisiä nimiä.
 
Nomen est omen
Alkuperäinen kirjoittaja Pööpi:
Opetusalan kavereideni kanssa joskus vitsailtiin, että ei pidä antaa lapsensa nimeksi Jonia. Tietää käytösongelmia päiväkodissa ja koulussa. (Tämä oli siis vitsi mutta pilke silmäkulmassa puoliksi totta ;). )
Hassu sattuma, muistan kouluvuosilta useammankin Jonin, jotka kaikki olivat enemmän tai vähemmän huligaaneja. Toisaalta sukulaispoika Jon, ilman iitä, on aina ollut kunnollisuuden perikuva, mutta hän onkin "bättre folk" =)

 
4:n äiti, ei kirj
Itsekin tiedän monta Jereä, Joria, Vesaa ja Jarmoa, joilla ainakin kouluikäisenä on ollut aika haastava luonne. Aikuisenakaan eivät ole niitä mukavimpia, paitsi yksi Jarmo, joka oli ehkä se poikkeus...

Sama juttu muuten raksamiesten kanssa, aika paljon tuntuu löytyvän esim lempinimeä Make.

Minusta monet vanhat nimet ovat kivoja. Pidän myös mm. seuraavista; Joonatan, Joonas, Joona, Juuso, Eemeli, Aleksi, Eero, Aaro, Leo, Lauri, Lasse... Onhan noita, vaikkei valikoima olekaan yhtä hyvä kuin tytöillä.
 
harmittaa
Meillä on Oliver, jo 5v. Eipä ollut silloin montaa kun annettiin tuo nimi, vähän toki harmittaa että on nykyään niin yleinen. Ja huom. meillä on ruotsinkielinen sukunimi johon Oliver käy kuin nenä päähän, ei munkaan mielestä sovi suomalaisen sukunimen kanssa.
 
hehhee
Vai on raksamiehissä paljon Makea. Johtuisko siitä, että Markku ja Markus on olleet melkoisen suosittuja pojannimiä sillon 70-luvulla? Oikeasti jokainen tuntee varmasti jonkun Maken...

nimimerkki Maken (ei raksamies) vaimo :D
 
hohoho
Onpa aikamoista yleistystä, että ETUNIMI olisi enne, sillä olisi aika yksioikoista vetää johtopäätöksiä vanhempien kasvatusmetodeista tai isän ja äidin puolelta tulevista geeneistä vain sillä perusteella, että mikä etunimi on valittu lapselle.

Eiköhän murrosiässä melkein jokainen lapsi ole melkoinen haaste. Pojat juttelevat tunneilla ja uhoavat, tytöt hihittää kihertävät jne, jos yleistämään halutaan ryhtyä.

Sitä paitsi moni nykyinen muotinimi on suhteellisen uusi nimi eli esimerkiksi vaikkapa poikien nimet Jere ja Miko ovat varsin uusia, joten en oikein usko, että kukaan juurikaan tuntee papparaisia, joiden nimenä on Jere tai Miko. Niinpä näiden nimien omistajat ovat nimenomaan niitä nuoria, jotka eivät vielä ole oikein ehtineet näyttämään kunnollisuuttaan (opintomenestys aikuisena, työura, perhe). Poikani jalkapalloseurassa on esimerkiksi 4 Jere-nimistä poikaa tällä hetkellä. Ovat urheilullisia, mutta muuten ihan eri tyyppisiä kukin.

Meillä Suomessa on tyypillistä se, että halutaan erityisesti pojille helppo ja napakka nimi, joka on helppo lausua. Monissa maissa valitaan miehelle nimi, joka sitten automaattisesti lyhennetään puhekielessä (esim. saksankielisissä maissa Andreas > Andy, englanninkielissä maissa William > Bill, Alexander > Alex).

Voihan Suomessakin valita tarkoituksella pitkiä nimiä esim. Johannes, Aleksanteri, Valtteri, Verneri, Pietari jne, mutta ainakin omaan korvaani suurin osa noista nimistä kuulostaa aikamoisen mahtipontiselta. Suomessa kuitenkin yleensä vaatimattomuus on hyve ja itse vierastan sitä, että lapsella on joku "jumalallisen upea" nimilitania, kun minusta tavallisten vanhempien tavalliselle lapselle käy parhaiten tavallinen nimi.
 
Tilastotieteilijä:)
Tarkistinpa asian Oliverin suhteen: nimi oli viime vuonna sijalla 38. Mutta koska niitä nyt tän vuoden aikana annettu niin paljon, niin saattaa jopa pompsahtaa top 5- listalle. Kiva seurata väestörekisterin nimipalvelua, jos joku ei vielä ole siihen tutustunut...

Top 5 vuonna 2007: Veeti, Eetu, Aleksi, Elias, Onni
 
toinen tutkimus
Alkuperäinen kirjoittaja tutkimuksesta:
Alkuperäinen kirjoittaja perusnimet kunniaan:
Muistan sitäpaitsi lukeneeni joskus taannoin tehdystä tutkimuksesta, että nuorena rikoksen polulle harhautuneilla on keskimääräistä useammin edellä kuvatun kaltainen, "omaleimainen", "erikoinen", "persoonallinen" tai "kansainvälinen" nimi.
Olisi kiva jos laitettaisiin tutkimukseen viittaava linkki aina kun esitetään jotain tutkimustulosta. Kiitos!
Minä luin kesällä jostakin vauvalehdestä aika päinvastaisen jutun nimien yhteydessä. Siinä oli, että varakkaammat ja hyväosaiset ihmiset valitsevat vähän erikoisempia nimiä ja luovat trendejä, ja "rahvas" sitten tulee perässä ja pyrkii matkimaan. Juttu oli joku "harvinaiset nimet" tm. ja siinä oli mainittu useita nimiä, joiden kantajia on hyvin vähän. (tosin juttua lukiessa jo harmitti, miten jonkun vaivalla valitsema harvinainen nimi jutun takia lähti varmasti huimaan suosioon...)
 
Uolevi.
Alkuperäinen kirjoittaja hohoho:
Onpa aikamoista yleistystä, että ETUNIMI olisi enne, sillä olisi aika yksioikoista vetää johtopäätöksiä vanhempien kasvatusmetodeista tai isän ja äidin puolelta tulevista geeneistä vain sillä perusteella, että mikä etunimi on valittu lapselle.
Olisiko mahdollista, että tästä aiheesta keskustellaan vähän pilke silmäkulmassa. Ei kaikkea kannata ottaa niin raskaasti.

 
Hada
Minustakin pojan nimen keksiminen oli todella hankala juttu joten annoin sen tehtävän miehelleni. Koska emme ole naimisissa niin poika sai minun sukunimeni ja mieheni sai siis keksiä etunimet. Toki loppuvalinnassa olimme molemmat mukana ja tulos oli kyllä hyvä.
Näin yleisesti olen sitä mieltä, että nimen tulisi kuvastaa sen kantajaa ja jos ajatellaan meidän suomalaisten luonnetta ja ulkonäköä niin ehkä ne kaikkein erikoisemmat nimet ei ehkä niin passaa aina siihen itse henkilöön tai/ja taustoihin.
Mielestäni tavallisen suomalaisen tytön nimenä esim. Martta tai Maija on parempi kuin Isabella tai Nicola. Myös jos miettii suomalaista, aikuisikään ehtinyttä tanakkaa, vaaleatukkaista, perunanenäistä ja hieman punakkaa Pierreä tai Marcos:ia niin ehkä yhdistelmä ei ihan mene nappiin.
Eli rehelliset suomalaiset nimet kunniaan niin sitten ei tarvitse niitä vokaaaaleitakaan venytellä sen tähden, että vanhat sedät ja tädit ne osaisi lausua.
 
uusiomuotia
Kyllä ne vanhat nimetkin tulevat vielä uudestaan muotiin. Itse henkilökohtaisesti antaisin lapselleni mieluummin nimeksi jonkun vanhan nimen (esim. Toivo, Marja, Liisa) kuin jonkun ulkomaisesta nimestä tehdyn käännöksen (esim. Jessika).

Yksi hyvä keino voi olla myös selata nimiä raamatusta. Varsinkin 1700-1800 -luvuilla annettiin enemmänkin nimiä, joilla oli raamatullinen alkuperä. Miksei esimerkiksi Joosua (tai Joosu) voisi olla nykyäänkin suosittu nimi?
 
Helkku2
Entäs Aaron?
Itse olen aivan ihastunut siihen nimeen. Samoin jotenkin tykkään nimistä Erkko, Kuisma, Kosmo. Mäkin luulin, et Sumu on tytön nimi! Onnee vaan sille Sumulle...

Mustakin oli alkuun tosi vaikea löytää pojallemme nimeä, varsinkin kun mies ei tykästynyt tuohon Aaroniin. Poika sai sen sitten toiseksi nimekseen.
 
Hada
Kannattaa myös olla varovainen kun itse haluaa nimiä vääntää sillä ne voivat jollakin kielellä tai esim. lääketieteen yms. terminologiassa tarkoittaa jotakin todella vastenmielistä tai ällöttävää. Voihan sitä vaikka yrittää googlettaa sitä omakeksimää ja erikoista nimeä ennen sen antamista.

 

Yhteistyössä