Pojille ei olekaan tosi kivoja nimiä = /

  • Viestiketjun aloittaja tytölle olis
  • Ensimmäinen viesti
jasminebeeeeeeee
Kevin,Lucas,Jonathan,Eeli,Eemi,Kaspian,Jesperi,Kaspar,Severi,Noa,Noel,Joona,Alex ,Aksel,Rasmus,Kasimir,Samu,Oscar,Emil,Aaron,Rami,Miska,jared,Ronny,Joa,Eliah,Eljas,Moe. jne. Pojille on ihan sikana kivoja nimiä,en tiedä yhtään kivaa nimeä tytölle...Moona emilia?-emt (osa lähellä ulkomaalaisia nimiä(ehdottamani nimet),mutta pidän niistä,koska ovat hienoja ja oma sukunimeni on ulkomaalainen,(ruotsalainen).Älkää valittako jos ovat LIIIAN yleisiä nimiä! nämä nimet ovat mielestäni kauniita.. =) hyvää syksyä kaikille . -jasmine-
 
yksi mielipide lisää
Minusta on helpompi keksiä pojalle kivoja nimiä. Tytölle minulla on vain yksi kiva nimi ja siis vain yksi eli toista nimeä en ole keksinyt sointumaan sen kanssa. Meillä yksi poika ja tavallaan toivon, että tulisi lisää poikia vaikka yksi tai kaksikin vielä lisää. Minä tykkään poikien nimissä juuri tuosta "sarjasta" Oliver, Rasmus, Samuel, Matias, William, Markus, Stefan... Mutta meillä onkin erikoinen ulkomaalainen sukunimi, johon nuo nimet passaa tosi hyvin. En oikein osaisi kuvitella antavani samoja nimiä, jos sukunimemme olisi Virtanen, Toppinen tai muu hyvin suomalainen sukunimi. Silloin valitsisin jonkun puhtaan suomalaisen kuuloisen nimen. Mielestäni myös se kokonaisuuden soinnillisuus on tärkeä. Jotkut sanoivat, että esim. Sebastian on "erikoinen" mutta se on itse asiassa vanha suomalainen nimi... mutta ei tosin käy kovin hyvin perinteisiin suomalaisiin sukunimiin. En yhtään tykkää nimistä Nico, Jiri, ne kuulostaa vähän alentavilta, ei ns. kunnon nimiltä.
 
merri
Miettikää nuorten kannalta, tätä nykyaikaa.
Haluavatko välttämättä olla isompana Onneja, Iiroja, Jusseja ?
Pieni erikoisuus antaa minusta kivan säväyksen. Kannattaisi etsiä nimi, jota ei ole monellakaan.
Semmonen.. omanlainen. Massan perässä en juoksisi. Itselläni on kaksostytöt,
Vanessa & Una.
 
nimestä
Miettikää nuorten kannalta, tätä nykyaikaa.
Haluavatko välttämättä olla isompana Onneja, Iiroja, Jusseja ?
Pieni erikoisuus antaa minusta kivan säväyksen. Kannattaisi etsiä nimi, jota ei ole monellakaan.
Semmonen.. omanlainen. Massan perässä en juoksisi. Itselläni on kaksostytöt,
Vanessa & Una.
Minä taas nimenomaan mietin sitä lasta niin lapsena, nuorena kuin aikuisenakin. Itse koen niin, että "erikoiset" nimet voivat olla jopa rasite tai viedä jopa uskottavuutta. Vaikka onkin olemassa sanonta "Ei nimi miestä pahenna" niin enpä olisi niin varma.... Joku hassu nimi on ihan hauska pienelle lapsele, mutta aikamiehelle lähes naurettava.

Vuoden 2010 aikana on annettu 69 Vanessa-nimeä ja esim. niinkin perinteistä kuin Silja 70 kertaa. Että se siitä erikoisesta. Tai Lasse-nimen on tänä vuonna saanut 20 lasta. Että sanoisinpa niin, että mikä meistä tuntuu nyt "erikoiselta" ei välttämättä taida sitä oikein ollakaan.

Mutta makuasioitahan nämä ovat. Minusta perinteiset suomalaiset nimet ovat kauniita ja varsinkin yhdistettynä siihen meidän supisuomalaiseen sukunimeen.
 
Viimeksi muokattu:
yks tavis vaan
En oikein ymmärrä, että miksi pitää olla niin julmetun erikoisuudenhakuinen, että on pakko yrittää väkisin vääntää lapselleen nimi, jota ei vaan ole kenelläkään. Itselläni ei ole sen erikoisempi nimi kuin Nina, mutta siinäkin on aina selittämistä, että kirjoitetaanko se yhdellä vai kahdella iillä, sillä sähköpostiaikana varsinkin nimen on oltava ihan pilkulleen oikein, jotta meilit tulee perille.

Jos vauva näyttää vaikkapa Marilta ja nimi miellyttää kumpaakin vanhempaa, niin eikö se ole pääasia? Jos vielä nimi löytyy kalenterista ja se sointuu sukunimeen ja vanhempien mielestä tuo Mari olisi sellainen nimi, joka sopisi myös aikanaan aikuiselle naiselle, niin viis siitä, onko se nyt muotinimi vai ei.

Olen itse asiassa kuullut montakin juttua siitä, että vanhemmat haluavat kutsua lastansa hänen oikealla ristimänimellään, mutta kaverit vääntävät sen joksikin muuksi, vaikka vanhemmat eivät pidä nimen vääntelystä. Omien koululaisteni kaveripiiristä: Aleksanda -> Allu, Robert -> Roope, Josephine -> Jossu, Elias -> Ellu, Mikael -> Mikke, Henrik -> Henkka (tai Maukka...). Lempinimet elävät omaa elämäänsä vanhempien mielipiteistä huolimatta.

Muistuipa tässä mieleeni, että kouluuni tuli aikanaan uusi poika. Hän heti ekalla tunnilla oikaisi kiukkuisesti opettajaa, koska opettaja kehtaisi sanoa häntä Henriksi. Poika tokaisi heti, että se on henrY y:llä. Sama toisto tuli jokaisella tunnilla jokaiselle opettajalle selväksi. Aikamoinen rasite tuntui tuo nimi olevan pojalle. Tosin hänellä taisi olla samaa tiukkapipoisuutta muissakin asioissa, joten hän saikin sitten olla enimmäkseen itsekseen välitunneilla.
 
Nimiä pähkäilevä
Luulisi kun tällä hetkellä on niin erikoisia nimiä liikenteessä, että luokalle sattuu monta jolla jokin erikoinen nimi, joten tuskin lapsi tulee erikoisesta nimestään kärsimään. Lapset on tottuneet erikoisiin nimiin, ei ne niitä itse ihmettele. Älytöntä on kyllä tehdä väkisin väännettyjä erikosia uusia nimiä, kun vanhoista nimistäkin harvinaisia löytyy.

Edelleen kyllä ihmettelen niitä äitejä jotka valitsevat nimen top10-listalta, kun se on nykyään hyvin luettavissa netistä. On myös mielenkiintosta seurata Väestörekisteripalvelusta milloin on annettu mitäkin nimiä, ja kuinka paljon. Sillon kun luokallani oli 4 Jania - ei heidän äideillään ollut nimipalvelua niin helposti käytössä

Kun nyt on lähtenyt vähän jo villitys siitä että annetaan setien nimiä lapsille, Paavo, Pekka, Seppo. Niin kaipa pian annetaan myös nimiä Jorma ja Jarmo, vaikka ne vähemmän kauniilta kuulostaakin. Milloinhan aletaan antaa tytöille taas nimiä. Sirkka, Sirpa, Ritva, Merja..... ehkä sitten muutaman vuoden päästä - mutta en kyllä minä antaisi.
 
vierailija
Minusta tytölle on paljon vaikeampi keksiä nimiä. Mahassa on tällä hetkellä jompi kumpi (se tuntuu olevan enemmän harvinaista ainakin tuttavapiirissä, kun ei tiedetä kumpi tulee...) ja pojan nimi on ihan varma, mutta tytölle on hirmu vaikeaa keksiä. Isälläni on aika harvinainen nimi, Setti, mutta se ei tule olemaan kumpikaan nimi. Muutamia Settejä on näköjään tänäkin vuonna kastettu, jollakin lailla se on ihan hauska nimi minusta ja tietysti tuntuu ihan tavalliselta, koska olen sitä elämäni kuullut :)
 
vierailija
Itselle tyttöjen nimiä oli vaikeampi keksiä, en vaan tykkää kuin 10 tytön nimestä, mutta niistä laittaisin lapselleni vain 2 nimiä, koska nimet eivät sovi muitten nimii tai sukunimeen yms.

Esim miltä kuulostaisi perhe Matti, Wilelmiina, Pirjo, Alexander? Jotenki ei todellakaa..

Mutta ehdotukseni (En kerro niitä nimiä mitä aijon laittaa sillä ne on havinaisia, enkä halua et yleistyy kauheesti enää)

Tavallisia lyhyitä: Pekka, Petri, Harri, Aleksi, Jukka, Kare.

Pitkiä: Daniel, Mikael, Aleksander, Gabriel, Aleksi, Heikki, Antero, Viljami
 

Yhteistyössä