Poliisi huolissaan lasten kuskaamisesta kouluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja News Today
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

News Today

Vieras
Poliisi ja Tiehallinto ovat huolissaan pienten lasten kuskaamisesta kouluun. Useat liikenneturvallisuudesta huolestuneet vanhemmat vievät lapsensa autolla kouluun, mikä vain lisää liikennettä koulujen läheisyydessä. Samalla lapsi menettää luontevan mahdollisuuden hyödylliseen arkiliikuntaan.

Poliisi keskittää liikennevalvontaa ensi viikosta alkaen koulujen lähelle. Valvonnassa seurataan erityisesti suojatiekäyttäytymistä, nopeuksia koulujen lähellä sekä turvavöiden käyttöä.
Vain joka neljäs huomioi lapsen

Poliisi muistuttaa, että päävastuu pienen lapsen turvallisessa liikkumisessa on aikuisilla.

Vain joka neljäs autoilija ottaa huomioon koulutiensä pian aloittavat ekaluokkalaiset. Ensi ja seuraavan viikon aikana peruskoulun ensimmäisen luokan aloittavat koululaiset lähtevät liikenteeseen.

If Vahinkovakuutusyhtiön teettämän tutkimuksen mukaan vain joka neljäs autoilija sanoo hidastavansa vauhtiaan koulujen läheisyydessä. Nuorista kuskeista vauhtia toppuuttelee vain joka kymmenes.

Ekaluokkalaisten vanhemmistakin vain kolme viidestä hidastaa koulujen läheisyydessä.

- Kyselyyn vastanneet toivovatkin enemmän viranomaisvalvontaa koulujen lähelle. Myös valistusta haluttaisiin enemmän, sekä ennen koulujen alkua että sen jälkeen, kertoo Ifin tiedottaja Anni Kuusisto.

If jakaa kaikille maan ekaluokkalaisille Keltanokkalippikset, joiden avulla pienten koululaisten toivottaisiin erottuvan liikenteestä paremmin. Keltanokka liikenteessä -kampanja on Opetushallituksen hyväksymä ja tukee Liikenneturvallisuusviikkoa.

(MTV3)

Juu-u..
Mä oon ihan samaa mieltä, että miksi lapsia täytyy kuskata lyhyitäkin matkoja AUTOLLA kouluun? :o :o
Eivät ikinä opi liikkumaan liikenteessä, eikä saa sitä hyötyliikuntaa.

Huh huh. Mä jätän autoilun ammattilaisille ja suosittelen samaa muille. Olen joskus miettinyt, että voi kun olisi jokin laite, jolla sais annettua vaikka sähköiskun jokaiselle kaasuttavalle kusipäälle... Kerran näin tyypin ajavan punaisia päin varmaan 60km/h koulun liepeillä. Nappi ottaan sellasille! |O

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Juu-u..
Mä oon ihan samaa mieltä, että miksi lapsia täytyy kuskata lyhyitäkin matkoja AUTOLLA kouluun? :o :o

Siksi, että muutkin kuskaavat omia lapsiaan ja saattavat kiireissään ajaa kävelevän lapsen päälle. Turvallisempaa on silloin viedä lapsi kouluun autolla.

Tuo on minusta ihan huippua: kyselyyn vastanneet toivovatkin enemmän viranomaisvalvontaa koulujen lähelle.

Eli ihmiset haluavat viranomaisen valvovan omia toimiaan, mutta EIVÄT OLE ITSE VALMIITA muuttamaan OMAA liikennekäyttäytymistään.
ts."kun ajan nico-petterin kouluun poliisin täytyy valvoa, etten kaasuttele nico-petterin luokkakaverien yli."

Juu-u..

Ymmärrän kyllä vanhempia, jotka vievät lapsensa autolla kouluun nimenomaa tuossa jutussa kerrottujen tietojen valossa. Autoilijat nyt muutenkin ovat yleensä ihan vatipäitä, eikä kovin moni huomioi lapsia erityisesti koulujenkaan lähistöllä. Varmasti huolestuttaa lasten turvallisuus tiellä. Silti olisi tosi hyvä, jos lapset saisivat sen koulumatkansa tehdä jalan tai pyörällä (ja mitä muita vekottimia siellä käytetäänkään).

Sen vannon, ja olen vannonut aiemminkin, että jos joku minun lapseni päälle ajaa koulutiellä, etsin sen kuspään käsiini ja annan wolverine-tyyppisen käsittelyn kostoksi. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Juu-u..

Ymmärrän kyllä vanhempia, jotka vievät lapsensa autolla kouluun nimenomaa tuossa jutussa kerrottujen tietojen valossa. Autoilijat nyt muutenkin ovat yleensä ihan vatipäitä, eikä kovin moni huomioi lapsia erityisesti koulujenkaan lähistöllä. Varmasti huolestuttaa lasten turvallisuus tiellä. Silti olisi tosi hyvä, jos lapset saisivat sen koulumatkansa tehdä jalan tai pyörällä (ja mitä muita vekottimia siellä käytetäänkään).

melkoinen yleistys :D

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Juu-u..

Ihan sama kun jos sanoisi että kaikki naiset on nalkuttavia pihtaajia.

Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Juu-u..

Ihan sama kun jos sanoisi että kaikki naiset on nalkuttavia pihtaajia.

Ette ilmeisesti itse ole ajaneet liikenteessä, jos tuo on mielestänne epäreilu yleistys. :laugh:

Yhteistyössä