poliisi huolissaan vanhempien asenteesta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2188133

Poliisi huolissaan: Vanhemmat antavat lastensa ryypätä
08.06.2010 11:52

Päättäjäisviikonloppu toi jälleen esiin ikävän ilmiön: osa vanhemmista antaa surutta lastensa käyttää alkoholia.

Koulujen päättäjäisviikonloppu nostaa nuorten alkoholinkäytön puheenaiheeksi vuosi toisensa jälkeen. Lapin poliisilaitos huolestui tänä vuonna kuitenkin vanhemmista.

Vaikka alaikäisten juhlijoiden vanhemmat hakivat lapsensa kiltisti kotiin, joidenkin isien ja äitien asenne lastensa alkoholinkäyttöä kohtaan oli ongelmallinen.

- Vanhempien asenne on, että kaikki nuoret ryyppäävät, eli se on normaalia. Tällainen herätti meissä synkkiä ajatuksia, kertoo Lapin poliisilaitoksen sosiaalityöntekijä Sisko Koskiniemi.

Hällä väliä -asenteesta huolestuivat poliisien lisäksi lastensuojeluviranomaiset. He suunnittelevatkin yhdessä huolettomille vanhemmille valistuskampanjaa.

- Mietimme esimerkiksi tiedotustilaisuuksia ja yhteistyötä koulujen kanssa. Kyllä me jotakin nyt teemme, Koskiniemi vakuuttaa.

Asennevammaa myös
muualla Suomessa

Tamperelainen Poliisipalvelut-linjan johtaja, apulaispoliisipäällikkö Osmo Ovaska tunnistaa ongelman. Hänen mukaansa asenne tulee esiin yleisenä välinpitämättömyytenä.

- Sellaistakin esiintyy, että vanhemmat hankkivat alkoholia lapsilleen. Tuomittavaa se on, ja lainvastaista, Ovaska toteaa.

- Kun vanhemmat lipsuvat omasta roolistaan, niin koko vanhemmuus on melko hukassa.

Ovaska ei kuitenkaan näe vanhempien valistamista poliisin tehtävänä. Ongelma ei hänen mukaansa ratkea myöskään valvonnalla, koska asenne on koko yhteiskunnassa.

- Vanhempien ihmisten pitäisi puuttua omien lastensa ja tarvittaessa muidenkin nuorten käyttäytymiseen.
Virve Rissanen

Mä olin muutama vuosi sitten pienessä kaupassa töissä. Yhtenä päivänä saatiin kiinni muutama läheisen yläasteen oppilasta kun olivat kantamassa varastosta kaljakoreja ulos. Arvatkaapa mitä vanhemmat sanoivat kun niille ilmoittettiin? Se on kaupan vika, ovi oli auki joten tottakai tulee houkutus! :headwall: Juupa, kuormaa odotettiin ja korit ei tosiaankaan olleet tyrkyllä niin että ulos olisi näkynyt. Mistä näitä idiootteja oikein sikiää???

Ihan tutulta kuullostaa. Eräskin äiti ostaa itse lapsilleen ( 16 ja 17v ) salkun kaljaa ja ja lähtee itse muualle ryyppäämään. nuoret siis ovat koko viikonopun keskenään, äitinsä tiiä mitä touhuavat. Minusta ei oo normaalia,mutta ehkäpä hänestä sitten on.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Ihan tutulta kuullostaa. Eräskin äiti ostaa itse lapsilleen ( 16 ja 17v ) salkun kaljaa ja ja lähtee itse muualle ryyppäämään. nuoret siis ovat koko viikonopun keskenään, äitinsä tiiä mitä touhuavat. Minusta ei oo normaalia,mutta ehkäpä hänestä sitten on.

No sallithan sinäkin omalle 16v tyttärellesi juopottelun? Ja mistä sä tiedät että äiti ostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Ompa yllättävää. Eikös palstallaki moni vanhempi oo sitä mieltä että voi muutaman sidukan tai kaljan nuorelle ostaa.

Joo ja sit samaan aikaan mammat valittaa miehistä, jotka tissuttelevat joka päivä tai vetävät karmeat lärvit joka viikonloppu..hyi hitto! :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No sallithan sinäkin omalle 16v tyttärellesi juopottelun? Ja mistä sä tiedät että äiti ostaa?

näin kun osti ja tyttö joi päättäjäispäivän aamulla kaljaa ja äiti lähti kuljettamaan tyttöä kouluun. Kaljapullo kädessä tytöllä aamusta!
´

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

näin kun osti ja tyttö joi päättäjäispäivän aamulla kaljaa ja äiti lähti kuljettamaan tyttöä kouluun. Kaljapullo kädessä tytöllä aamusta!
´

No ota yhteyttä lastensuojeluun äläkä täällä kauhistele.

Silloin kun oma elämä ja arjenhallinta on hukassa, ei valitettavasti jaksa kiinnostaa missä oma jälkikasvu kulkee, mitä tekee ja mitä kuuluu. Ja nämä ilmi tulleet tapaukset ovat pelkoni mukaan vain niitä jäävuoren huippuja.... :(

"- Vanhempien asenne on, että kaikki nuoret ryyppäävät, eli se on normaalia. "

Yhtä lailla tälläkin palstalla on tämä sama asenne osalla vanhemmista, samoin kuin se asenne, että kaikki 13-vuotiaat nuoret harrastavat seksiä - ja jos et sitä tiedä, olet vain pudonnut kelkasta nuoresi elämästä. Eli omaa kuvaa kiillotetaan sillä, että sentään tiedetään, mitä nuori tekee - vaikkei sitten välitetäkään.

Yhteistyössä