Poliisi rynnäköi erehdyksessä lapsiperheen kotiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja älytöntä tohelointia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei musta ole älytöntä.
Jos perheellinen mies uhkailee hiihtoladulla oletettu ase kädessä (ei ehkä silti ollut asetta, ei tietoa), niin parempi se on mennä tsekkaamaan perheen tilanne.
Onhan näitä suru-uutisia jo tässä lähiaikoina nähty ihan tarpeeksi. Eli hyvä, jos ovat herkkiä kaikille uhkailuille.

Meillekin tuli kerran keskellä yötä poliisipartio karmit kaulassa kovistelemaan miestäni, oli kuulemma tapeltu kovaäänisesti asunnossa ja rappukäytävässä.

Itse olin vielä töissä ja mies lasten kanssa kotona nukkumassa, mies heräsi kun ovikelloa hakattiin oikein olan takaa ja rynnäköllä sisään.

Tutkivat vielä taskulamppujen kanssa koko asunnon (myös lastenhuoneen) ennen kuin uskoivat että kannattaisi mennä naapuriin...:D

Mies oli jo hiukan ehtinyt hikeentyäkin konstaapeleille ja todeta, että sitten itse nukutatte ne lapset uudestaan jos herätättekin =)

Siis WTF?
Täällä aina pienimmästäkin asiasta huudetaan lastensuojelua ja huostaanottoa ja ties mitä palokuntaa paikalle.
Sitten joku (lehtitietojen perusteella oletetusti) älyvapaa ja agressionhallintataidoton isä uhkailee hiihtoladulla oletetulla aseella toista kansalaista. Ja poliisit tekevät kotikäynnin isän asuinrakennukseen.

Minusta tämä ei ole älytöntä tohelointia vaan hyvä juttu. Minusta voi ihan hyvällä syyllä olettaa, että perheessäkin saattaa olla ongelmia, jos isä uhkailee aseella (tai aseetta) toisia ihmisiä. Sitä paitsi, saattaahan tuo perhe jo olla ennestään sosiaalihuollon vanha tuttu.. Taustoja ei kerrota ja tässähän on vaitiolovelvollisuuskin viranomaisilla.

[QUOTE="vieras";25572495]Siis WTF?
Täällä aina pienimmästäkin asiasta huudetaan lastensuojelua ja huostaanottoa ja ties mitä palokuntaa paikalle.
Sitten joku (lehtitietojen perusteella oletetusti) älyvapaa ja agressionhallintataidoton isä uhkailee hiihtoladulla oletetulla aseella toista kansalaista. Ja poliisit tekevät kotikäynnin isän asuinrakennukseen.

Minusta tämä ei ole älytöntä tohelointia vaan hyvä juttu. Minusta voi ihan hyvällä syyllä olettaa, että perheessäkin saattaa olla ongelmia, jos isä uhkailee aseella (tai aseetta) toisia ihmisiä. Sitä paitsi, saattaahan tuo perhe jo olla ennestään sosiaalihuollon vanha tuttu.. Taustoja ei kerrota ja tässähän on vaitiolovelvollisuuskin viranomaisilla.[/QUOTE]

Paitsi että ratsatun asunnon perhe ei liittynyt mitenkään välikohtaukseen.

Ja ilman muuta poliisilla on velvollisuus tarkastaa saamansa tiedot ja epäilykset, vaikka sitten laajemmaltikin haravoimalla. Normaali kansalainen ei voi tuohon suhtautua kuin positiivisesti.

Mitä tulee omaan tapaukseemme, niin meillä mies ärsyyntyi ainoastaa poliisin älyttömästä möykkäämisestä ja metelöinnistä, kun saman asian olisi voinut selvittää normaalilla puheäänellä ja ovikelloa kerran painamalla, ei hakkaamalla.

Paitsi että ratsatun asunnon perhe ei liittynyt mitenkään välikohtaukseen.

Joo, ei muuten liittynytkään. Luin vähän liian huolimattomasti tuon jutun.
Mutta en mitenkään voi uskoa, että poliisit olisivat ihan randomina menneet kenen tahansa kotiin, koska asuvat alueella. Jokin syy on ollut siihen, että poliisit päättelivät juuri tämän perheenisän olevan syyllinen. Hän ei sitten ollutkaan, mutta ilmeisesti oli syytä olettaa, että olisi ollut.

Toki voi olla, että hän on vain saman näköinen tai jonkun kaima tai heillä on samanlainen koira, mutta jotenkin hmm.. todennäköisempää, että perheessä on ongelmia muutenkin. Voin olla täysin väärässä.

[QUOTE="vieras";25572562]Joo, ei muuten liittynytkään. Luin vähän liian huolimattomasti tuon jutun.
Mutta en mitenkään voi uskoa, että poliisit olisivat ihan randomina menneet kenen tahansa kotiin, koska asuvat alueella. Jokin syy on ollut siihen, että poliisit päättelivät juuri tämän perheenisän olevan syyllinen. Hän ei sitten ollutkaan, mutta ilmeisesti oli syytä olettaa, että olisi ollut.

Toki voi olla, että hän on vain saman näköinen tai jonkun kaima tai heillä on samanlainen koira, mutta jotenkin hmm.. todennäköisempää, että perheessä on ongelmia muutenkin. Voin olla täysin väärässä.[/QUOTE]

Syy on poliisien ammattitaidottomuus.

Meillekin tuli kerran keskellä yötä poliisipartio karmit kaulassa kovistelemaan miestäni, oli kuulemma tapeltu kovaäänisesti asunnossa ja rappukäytävässä.

Itse olin vielä töissä ja mies lasten kanssa kotona nukkumassa, mies heräsi kun ovikelloa hakattiin oikein olan takaa ja rynnäköllä sisään.

Tutkivat vielä taskulamppujen kanssa koko asunnon (myös lastenhuoneen) ennen kuin uskoivat että kannattaisi mennä naapuriin...:D

Mies oli jo hiukan ehtinyt hikeentyäkin konstaapeleille ja todeta, että sitten itse nukutatte ne lapset uudestaan jos herätättekin =)

Törkeetä toimintaa.:O

[QUOTE="vieras";25572609]Syy on poliisien ammattitaidottomuus.[/QUOTE]

Tekevälle sattuu.

Parempi se on tarkistaa asia ja itse asiassa se kai on poliisien velvollisuuskin.
Toki "rynnäköintiä" pienempikin lähestyminen olisi ollut paikallaan, varsinkin kun epäilty (ja syyttömäksi todettu) ei edes ollut kotona.

[QUOTE="vieras";25572609]Syy on poliisien ammattitaidottomuus.[/QUOTE]

No, ehkä ennemminkin virhearvionti tai erehdys. Niitä sattuu silloin tällöin työssä kuin työssä, ja tässäkin tapauksessa asian poissulkeminen oli varmasti hyydyllisempää, kuin asian tarkastamisen aiheuttama "vahinko".

[QUOTE="vieras";25572620]Törkeetä toimintaa.:O[/QUOTE]

Jotenkin musta tuntuu, että poliisit ovat aika monta kertaa nähneet näitä perheväkivaltajuttuja ja vaimon sopertelevan, että ei tässä mitään ole huudettu eikä lyöty, vähän vain kinasteltiin tuosta telkkariohjelmasta ja ja ja rappusissa kaaduin eilen ja.. Kirjoittajan tapauksessa äänet olivat kuuluneet naapurista ja sikäli tuli iso moka poliisilta. Mutta mitä siitäkin tulisi, jos perheväkivaltaepäilyissä soitettaisiin kohteliaasti kysyttäisiin, että oletkohan mahdollisesti äsken pahoinpidellyt rouvaasi. Jaa, et. No, anteeksi häiriö..
Toki tilannetajua poliisilla pitäisi olla niin, että tajuaa lopettaa kovistelun ajoissa, jos äänet tulivatkin naapurista.

[QUOTE="vieras";25572657]Jotenkin musta tuntuu, että poliisit ovat aika monta kertaa nähneet näitä perheväkivaltajuttuja ja vaimon sopertelevan, että ei tässä mitään ole huudettu eikä lyöty, vähän vain kinasteltiin tuosta telkkariohjelmasta ja ja ja rappusissa kaaduin eilen ja.. Kirjoittajan tapauksessa äänet olivat kuuluneet naapurista ja sikäli tuli iso moka poliisilta. Mutta mitä siitäkin tulisi, jos perheväkivaltaepäilyissä soitettaisiin kohteliaasti kysyttäisiin, että oletkohan mahdollisesti äsken pahoinpidellyt rouvaasi. Jaa, et. No, anteeksi häiriö..
Toki tilannetajua poliisilla pitäisi olla niin, että tajuaa lopettaa kovistelun ajoissa, jos äänet tulivatkin naapurista.[/QUOTE]

Meidän tapauksessa poliisille ilmoittaja oli ilmoittanut nimenomaan meidän osoitteemme (naapurin ovi on heti vieressä), eli sikäli ihan oikein poliisi toimi tarkastaessaan asian. Vähempi meteli vaan olisi riittänyt.

[QUOTE="vieras";25572620]Törkeetä toimintaa.:O[/QUOTE]

Jotenkin musta tuntuu, että poliisit ovat aika monta kertaa nähneet näitä perheväkivaltajuttuja ja vaimon sopertelevan, että ei tässä mitään ole huudettu eikä lyöty, vähän vain kinasteltiin tuosta telkkariohjelmasta ja ja ja rappusissa kaaduin eilen ja.. Kirjoittajan tapauksessa äänet olivat kuuluneet naapurista ja sikäli tuli iso moka poliisilta. Mutta mitä siitäkin tulisi, jos perheväkivaltaepäilyissä soitettaisiin kohteliaasti kysyttäisiin, että "oletkohan mahdollisesti äsken pahoinpidellyt rouvaasi". "Jaa, et. No, anteeksi häiriö.."
Toki tilannetajua poliisilla pitäisi olla niin, että tajuaa lopettaa kovistelun ajoissa, jos äänet tulivatkin naapurista.

[QUOTE="vieras";25572656]Virhearvioinnit ja erehdykset ovat ammattitaidottomuutta.[/QUOTE]

Poliisin työ olisi melko mahdotonta, jos kaikki toimet saisivat kohdistua vain ja ainoastaan rikoksentekijään. Hyvin monissa tilanteissa pitää kuulla useita muitakin henkilöitä asian selvittämiseksi ja mahdollisuuksien poissulkemiseksi.
Etenkin, jos mennään sivullisen antaman ilmoituksen perusteella, on mahdotonta tietää varmuudella mikä tilanne on ennenkuin se selvitetään.

Kaikkin poliisin asialliset ja lainmukaiset toimet työnsä suorittamiseksi ovat meidän kaikkien yhteinen etu ja turva.

[QUOTE="vieras";25572562]Joo, ei muuten liittynytkään. Luin vähän liian huolimattomasti tuon jutun.

Toki voi olla, että hän on vain saman näköinen tai jonkun kaima tai heillä on samanlainen koira, mutta jotenkin hmm.. todennäköisempää, että perheessä on ongelmia muutenkin. Voin olla täysin väärässä.[/QUOTE]

Mä luulen et on vastannu tuntomerkkejä tosin poliisit voi pelkän ulkonäön perusteellakin ihmisiä "tuomita", mun mies oli koiralenkillä viimme talvena niin naapuri rivarissa oli murhattu mies, poliisi juoksi mieheni kiinni ja pyysi näyttämään kengän pohjat, lumeen oli jäänyt murhaajan kengänkuvio niin halusi kuulemma verrata??? Siis mies vain käveli siitä paikasta ohi? Luulen tosin et asiaan vaikutti ulkonäkö, oli muuten typerä temppu poliisilta miehellä oli mukana meidän rottweiler uroksemme joka meinasi napata poliisiin kiinni kun nuin ryntäilee takaapäin miieheen kiinni?

[QUOTE="vieras";25572748]Mä luulen et on vastannu tuntomerkkejä tosin poliisit voi pelkän ulkonäön perusteellakin ihmisiä "tuomita", mun mies oli koiralenkillä viimme talvena niin naapuri rivarissa oli murhattu mies, poliisi juoksi mieheni kiinni ja pyysi näyttämään kengän pohjat, lumeen oli jäänyt murhaajan kengänkuvio niin halusi kuulemma verrata??? Siis mies vain käveli siitä paikasta ohi? Luulen tosin et asiaan vaikutti ulkonäkö, oli muuten typerä temppu poliisilta miehellä oli mukana meidän rottweiler uroksemme joka meinasi napata poliisiin kiinni kun nuin ryntäilee takaapäin miieheen kiinni?[/QUOTE]

Poliisi tutkii, ei tuomitse.
Ajattele jos ne olisivatkin päästäneet mahdollisen tekijän kävelemään ohi vain sen takia, etteivät uskalla varmuuden vuoksi selvittää asiaa ettei joku vaan loukkaannu?

Jaa juu, tuli mullekin mieleeni, että joskus poliisit avasivat ikkunan ja kysyivät mieheni nimeä. :D Mies on roteva atleetti ja juuri ajanut siilitukan eikä ole poliisin tuttu.. Nauratti vain, mutta hyvä kun pitävät silmällä.

Meilläkin on tehty AIHEETON kotietsintä (laittoman tavaran piilottaminen) , mutta ihan asiallisesti kyllä olivat, pahoittelivat lopuksi aiheutuntta vaivaa. Taisivat jo nähdä sen aidon hämmästyksen ja sitä seuranneen huvituksen, että väärä paikka :D Oli ihan kiva soittaa sit miehelle että arvaapas mitä tapahtui... :laugh:

Yhteistyössä