Pomo on puhunut jo uudesta työsopimuksesta ja nyt jännittää (olen raskaana)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jännittää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jännittää"

Vieras
Eli tällä hetkellä viikkoja kasassa 18+ ja vielä ei pomo tiedä raskaudesta. Tämän hetkinen määräaikainen työsopimus on tehty joulukuun loppuun. Aiemminkin on jo ollut puhetta jatkosta, mutta viime viikolla pomo sanoi, että pitää nyt tehdä uusi sopimus mahdollisimman pian.

Soitin jo vähän aiemmin liiton luottamusmiehelle ja hän selvensi minulle, että raskaus ei saa olla syynä siihen, että työsopimusta ei ollenkaan jatketa tai, että jos minua tarvittaisiin töissä vaikka toukokuun loppuun ni työsopimusta ei saa rajata kestämään vain äitiysloman alkuun (maaliskuun loppuun). Minulla ei kuulemma ole velvollisuutta kertoa raskaudesta kuin vasta 2 kuukautta ennen äitiysloman alkua eli joskus tammikuussa.

kuitenkin aion olla rehellinen ja kerron raskaudesta nyt heti kun pomo ottaa työsopimuksen puheeksi. Olen muuten kaupungilla töissä ja teen sijaisuutta päiväkodissa. Olen tehnyt tätä jo vuosia. Aina on löytynyt jokin peruste määräaikaisuudelle. En siis tiedä onko pomo suunnitellut tekevänsä sopimuksen esim. maaliskuun loppuun vai ehkä toukokuun loppuun. Sehän tässä jännittääkin. Aiemmin sopimus on aina kirjoitettu toukokuun loppuun.

Työkaverini sanoi, että ei kenenkään määräaikaisen sopimusta tarvi kirjoittaa kuin äitiysloman alkuun. Sanoin tämänkin luottamusmiehelle ja hän sanoi, että tuo on yleienen kanta kun raskaana olevat ainakin häneltä kysyvät harvemmin oikeuksiaan joten ihmisillä on tietoaukko tässä asiassa. Monet vain tyytyvät siihen että sopimus lopetetaan äitiyslomaan ja jopa siihen, että sopimusta ei edes jatketa kun raskaus tulee ilmi. Sijaiselle kuulemma tulee palkata sijainen tällaisessa tilanteessa. Ja tosiaan ei ole kyse siitä että odotan minulla olevan työpaikka kun äitiysloma loppuu vaan että sopimus tehtäisiin sinne asti kun todellinen tarve on. Monet eivät myöskään kuulemma viitsi ruveta väittelemään asiasta (siis raskaana olevat) koska pelkäävät leimautuvansa hankalina työntekijöinä ja sitten myöhemmin on hankala saada töitä.

Jännittää nyt, että miten tässä käy. Ainahan pomo voi keksiä jonkun muun syyn miksi sopimusta ei jatketa tai miksi se ehkä rajataan tuonne maaliskuun loppuun, mutta luottamusmies sanoi, että jos pomo on tietoinen raskaudesta ni on aika heikoilla jos yrittää. En yritä tässä olla ahne vaan ihan varalta soitin luottamusmiehelle kun en tiennyt miten näiden asioiden kuuluu mennä. Ja tosiaan vuosia olen kunnalla ollut töissä eri päiväkodeissa. Ainoastaan joskus heinäkuisin ollut taukoa. Viime kesänä en voinut pitää kuin viikon lomaa kun lapsia oli hoidossa niin paljon.

Halusin vaan purkaa tätä asiaa jonnekin ja kysellä onko kenelläkään henkilökohtaista kokemusta asiasta?
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta

Moikka!

Mulla sellanen tilanne, että parisen vuotta tehny noilla määräyskirjoilla pätkiä, mutta niin, että aian töitä ollu. No, nyt keväällä piti aueta kaksi paikkaa, joista toisen piti olla mun ja näin pomokin jutteli.
Nyt tilanne se, että olen raskaana, viikolla 15. Kerroin jo aika aikasin koska voin tosi huonosti. Samantien muuttuikin sitten puheet vakipaikasta, että ei varmaan sitä paikkaa nyt sitten vielä tullakkaan avaamaan ja avaamista siirretään myöhemmäksi...Eli hän ei riko mitään lakia, mutta kyllä kaikkihan nyt tajuaa, että mun raskauden takia ei laita paikkaa auki eli mä en voi saada sitä...
No ei siinäkää mitää, koska en ees tie haluaisinko mennä tonne takas. Pomo sitte lupas, että kirjottaa työsopimuksen syksylle, jotta työpaikka maksaa ekat 3kk:tta palkkaa ja näin teki toisellekkin, joka jäi sijaisena äitiyslomalle, eli ihan reilua.

Eilen ku menin töihin ni siellä odotti sopimus huhtikuun puoleenväliin saakka??!! Edes mun äitiysloma ei ala sillon ni en tajua miks just tuollainen päivämäärä. Ja miksei sitten suoraa voi kirjottaa sinne syksyy/loppukesään. No, maanantaina aion ottaa asian puheeks, vaikka heikoillahan mä tässä olen. Mutta ottaa päähän...Toisaalta vois olla tarkotuksena, että se jatkaa sinne loppuun vielä myöhemmin, mutta entäs sitte jos mä joudun jäämään esim.saikulle tai jotain ni eihän hänen sit tarvii sitä kirjottaa..Äh! Vaikeeta!

voin sanoa että kannattaa vaan pitää suu kiinni niin kauan kun voi! Kyllä työnantaja keksii jonkun syyn olla jatkamatta sopimusta (itseasiassa määräaikaisen jatkamisen perumiseen ei edes tarvita mitään perusteluita)...

Niin, kyllä tämä raskaus ja työelämän yhteensovittaminen on hieman ongelmallista. Helppo ymmärtää molempia näkökulmia. Harmi vain, että pitkällä tähtäimellä tällainen salaaminen vs. sopimusten lyhentäminen ei ole oikein järkevää.

Kyllä työnantajana tulen taas kerran miettimään sata kertaa, palkkaanko naisia ja minkä ikäisiä.
Näinpä. Toisaalta ap:n kohdalla arvostaisin kyllä erittäin paljon sitä, että hän aikoo kertoa raskaudestaan ennenkuin uutta työsopimusta tehdään ja jos ap tarvitsisi joskus suosituksiani toiseen työpaikkaan, mainitsisin suositteluissani rehellisyyden ja luotettavuuden.

Moikka!

Mulla sellanen tilanne, että parisen vuotta tehny noilla määräyskirjoilla pätkiä, mutta niin, että aian töitä ollu. No, nyt keväällä piti aueta kaksi paikkaa, joista toisen piti olla mun ja näin pomokin jutteli.
Nyt tilanne se, että olen raskaana, viikolla 15. Kerroin jo aika aikasin koska voin tosi huonosti. Samantien muuttuikin sitten puheet vakipaikasta, että ei varmaan sitä paikkaa nyt sitten vielä tullakkaan avaamaan ja avaamista siirretään myöhemmäksi...Eli hän ei riko mitään lakia, mutta kyllä kaikkihan nyt tajuaa, että mun raskauden takia ei laita paikkaa auki eli mä en voi saada sitä...
No ei siinäkää mitää, koska en ees tie haluaisinko mennä tonne takas. Pomo sitte lupas, että kirjottaa työsopimuksen syksylle, jotta työpaikka maksaa ekat 3kk:tta palkkaa ja näin teki toisellekkin, joka jäi sijaisena äitiyslomalle, eli ihan reilua.

Eilen ku menin töihin ni siellä odotti sopimus huhtikuun puoleenväliin saakka??!! Edes mun äitiysloma ei ala sillon ni en tajua miks just tuollainen päivämäärä. Ja miksei sitten suoraa voi kirjottaa sinne syksyy/loppukesään. No, maanantaina aion ottaa asian puheeks, vaikka heikoillahan mä tässä olen. Mutta ottaa päähän...Toisaalta vois olla tarkotuksena, että se jatkaa sinne loppuun vielä myöhemmin, mutta entäs sitte jos mä joudun jäämään esim.saikulle tai jotain ni eihän hänen sit tarvii sitä kirjottaa..Äh! Vaikeeta!

Kurja tilanne sinulla. Sinuna ottaisin kyllä yhdeyden liittosi luottamusmieheen tässä asiassa. Toivottavasti kaikki järjestyy parhain päin. Itsekään en vielä omasta tilanteesta tiedä...

Muutamien vastanneiden viesteistä tulee mieleen, että lapsia ei kannata tehdä ollenkaan, jotta ei tule kalliiksi työnantajalle, just joo. Tai miehiä vain kannattaa palkata. No kaikilla on toki oikeus mielipiteeseensä. Voi olla että tämä koko homma kolahtaa omaan nilkkaan, mutta ainakin olen selvittänyt asioita enkä aio jäädä vain rannalle ruikuttamaan. Ja tosiaan jos oliksi vakituinen paikka ni monista on hyväksyttävämpää kun jää äitiyslomalle. Mutta kun niin harvoin ainakin täällä meillä päin vakinaistetaan vaikka töitä on koko ajan...

ap

No totta kai lapsia voi tehdä, jos niin haluaa. Ei silloin tarvitse ajatella työnantajaa. Mutta samalla tavalla työnantaja voi miettiä, että miksi hän maksaisi tyhjästä, jos voi keplotella itsensä ulos tilanteesta. Miksi hänen pitäisi ajatella tätä raskaana olevaa.

Tosiaan tuntuu, että suurin osa ajattelee vain työnantajaa. Miksihän sitten sen asian kuuluisi mennä eri tavalla ja miksi ei sitten ole määrätty että työsopimusta ei tarvi jatkaa kuin äitiysloman alkuun jos ollenkaan. Tuskin se luottamusmies ihan palturia minulle höpötti. Eli olen hankala ja vittumainen jos pidän oikeuksistani kiinni?

ap

[QUOTE="jännittää";22550890]Tosiaan tuntuu, että suurin osa ajattelee vain työnantajaa. Miksihän sitten sen asian kuuluisi mennä eri tavalla ja miksi ei sitten ole määrätty että työsopimusta ei tarvi jatkaa kuin äitiysloman alkuun jos ollenkaan. Tuskin se luottamusmies ihan palturia minulle höpötti. Eli olen hankala ja vittumainen jos pidän oikeuksistani kiinni?

ap[/QUOTE]

Ilman muuta pidät oikeuksistasi kiinni. Ainakin itse pitäisin. Ymmärrän vain täysin työnantajankin näkökulman. Hänellä ei ole tilanteessa muuta kuin hävittävää, mikäli tekee sopimuksen pidemmälle, mutta näin hänen on tehtävä, mikäli pysyt kovana :)

[QUOTE="jännittää";22550890]Tosiaan tuntuu, että suurin osa ajattelee vain työnantajaa. Miksihän sitten sen asian kuuluisi mennä eri tavalla ja miksi ei sitten ole määrätty että työsopimusta ei tarvi jatkaa kuin äitiysloman alkuun jos ollenkaan. Tuskin se luottamusmies ihan palturia minulle höpötti. Eli olen hankala ja vittumainen jos pidän oikeuksistani kiinni?

ap[/QUOTE]
Ei kaikki ajattele työnantajaa vaan myös itseään. Ja tarkoitan tällä sitä, että jos on ammatissa, missä mahdollisesti joutuu vaihtamaan työpaikkaa, niin on mukavampaa saada edelliseltä työnantajalta suositukset kuin että edellinen työnantaja kysyttäessä, suositteleeko XX:ää työtehtävään, vastaus on "en suosittele". Edellinen työnantajahan ei saa alkaa kertomaan, millainen työntekijä on ollut, jos se kerrottava on negatiivista, mutta tuohon suositteletko -kysymykseen saa vastata kyllä tai ei ihan kuten haluaa. Ja kehuakin tietysti saa.

Kyllä minuakin työnantajana harmittaisi tällainen tilanne. Kuitenkin luulen aika monen työnantajan päässeen ja pääsevän hankalasta tilanteesta edullisesti kun naiset eivät tiedä oikeuksiaan. Meidän päiväkodin pomo on vaan muutenkin aika hankala tyyppi ja luulen jääväni hänen mustalle listalleen ikuisesti jos pidän puoleni. Kuitenkaan en aio luovuttaa helposti. Tällä alalla töitä kyllä varamasti riittää muissakin paikoissa. Inhottavaa kuitenkin jos tulee joku riita kun on selvät sävelet miten työnantajan pitäisi tässä tilanteessa toimia. Kyllä varmasti on minunkin pomoni selvillä näistä asioista ja hänhän on vain välikäsi kun todellinen työnantaja on kaupunki.

ap

Todellakin aion olla rehellinen ja kertoa raskaudesta. Toivottavasti ei kolahda omaan nilkkaan...

Ihan tällaista avointa keskustelua toivoinkin. Kaikki tosiaan näkee asian omalla tavallaan ja minäkään en tiennyt asiasta paljoakaan ja siksi selvitin varalta miten asioiden ihan laillisesti kuuluu mennä. Aluksi luulin itse, että sopimus varmasti tehdään vain äitiysloman alkuun ja hyvä edes niin. Nyt kuitenkin tiedän enemmän. Ehkä kuitenkin tulee mutkia matkaan. Luottamusmies vain sanoi, että häneen sitten yhteys jos ongelmia ilmenee. Ja minä kun olen aina ollut se tosi kiltti työntekijä joka joustaa asiassa kuin asiassa.

Vielä kyselisin onko lisää henkilökohtaista kokemusta määräaikaisen työsuhteen jatkamisesta raskaana?

ap

´Niin mustakin on tyhmää että asiat on määrätty menemään tietyllä tapaa mutta sitten ihmisten(myös naisten) mielestä raskaana olevan pitäisi luopua oikeuksistaan.Ja toivotaan että on rehellinen mutta työnantajalta sitä ei vaadita...
Ja perhe kun päättää että nyt on aika lapsille niin siitä voidaan vielä sopia kuka jää vauvan kanssa kotiin mutta raskaana ei voi olla kukaan muu kuin nainen.

Mä tein kans pätkä töitä kaupungille ja kas kummaa, kun mun raskaus tuli ilmi pomoille ei mulle enään riittänytkään töitä... niin kas kummaa muille sijaisille riitti kyllä...

[QUOTE="joku";22551063]Mä tein kans pätkä töitä kaupungille ja kas kummaa, kun mun raskaus tuli ilmi pomoille ei mulle enään riittänytkään töitä... niin kas kummaa muille sijaisille riitti kyllä...[/QUOTE]

Nii tavallaanha työntekijä-termillä tarkoitetaan henkilköä, joka tekee töitä. Ei lomaile.

[QUOTE="joku";22551394]No ei se äitiysloma heti ala, kun pissiin tikkuun kaksi viivaa ;)[/QUOTE]

Hyvä pointti. Kyllä sellainenkin henkilö täytyy toki harkita rekrytointivaiheessa, joka esim. määräaikaisesta vuoden työsuhteesta voi tehdä puolet.

[QUOTE="wtf";22551398]Hyvä pointti. Kyllä sellainenkin henkilö täytyy toki harkita rekrytointivaiheessa, joka esim. määräaikaisesta vuoden työsuhteesta voi tehdä puolet.[/QUOTE]
Näinpä. Harkita puolin ja toisin. Jos on kyse vuoden mittaisesta projektista, niin projektille on iso - ja kenties kalliskin - riski, jos työntekijä lähtee puolessa välissä projektia.

Yhteistyössä