Positiivinen raskaustesti ja kuukautiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti1990
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äiti1990

Uusi jäsen
23.02.2013
15
0
1
Moi vaan kaikille! Täältä yövuorosta kirjoittelen :) eli olisiko kellään kokemusta kuukautisista alkuraskaudessa? Tein kolme positiivista raskaustestiä mutta kuukautiset tulivat 5 päivää myöhässä.. Onko tämä keskenmeno vai voiko " kuukautiset" tulla vaikka olisikin raskaana?muuten on ollut normi menkat mutta kipuja ei ole ollut juuri lainkaan :O

Hei!
Kyseessä voi olla ns. kemiallinen raskaus. Alkoi hipaisee kohdunseinämään niin, että raskaushormonia alkaa erittymään, mutta kunnollista kiinnittymistä ei tapahdu, jolloin raskauskaan ei jatku. Kannattaa testata vielä viikon kuluttua uudelleen, onko raskaus jatkunut.

Toki on tapauksia, joissa vuotoa tulee raskaudesta huolimatta. Selvyys tulee tosiaankin vasta uudelleen testaamalla myöhemmin ja varhaisraskauden ultrassa.

Mun äidillä tuli yhdet kuukautiset vielä hedelmöittymisen jälkeen, kun odotti mun siskoa. Raskaus päättyi terveeseen tyttövauvaan.

Mulla tuli myös yhdet kuukautiset edellisessä raskaudessa, mutta se raskaus päättyi kkm:ään viikolla 11+6 (vastasi viikkoa 8+1).

Tuo kemiallinen voi toki olla myös paljon mahdollista, joten scalan tavoin suosittelen uutta testiä n. viikon päähän.

Neljäsosalla naisista tulee jonkinlaista vuotoa alkuraskaudessa silloin, kun kuukautisten pitäisi tulla, eli se on erittäin yleistä. Vain osa näistä vuodoista johtuu keskenmenosta tai kemiallisesta raskaudesta. Tilastollisesti niukkana pysyvä vuoto ei vielä edes lisää keskenmenon todennäköisyyttä verrattuna vuodottomaan raskauteen. Omassakin "mammaryhmässäni" kaikenlaisia vuotoja on ollut yhdellä jos toisellakin ja silti raskaus on jatkunut normaalisti.

Vuoto huolestuttaa toki silti aina. Jos raskaustesti edelleen esim. ensi viikolla näyttää plussaa, eli kyse ei ollut kemiallisesta raskaudesta, voi olla hyvä kääntyä lääkärin puoleen syyn selvittämiseksi. Aina syy ei selviä tai kyseessä on esim. kohdunkaulan herkkyydestä johtuva aivan vaaraton vuoto. Jos kyse on hematoomasta, tulehduksesta tai esim. keskeytyneestä keskenmenosta, niin syy voi selvitä ultraamalla tai muilla tutkimuksilla.

Yhteistyössä