Positiivisia kokemuksia kuparikierukasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sadie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sadie"

Vieras
Onko kenelläkään positiivisia kokemuksia kuparikierukasta? Kaikilta tutuilta kuultu vain negatiivisia kokemuksia. Itse kovasti haluaisin sitä kokeilla, koska ei-hormonaalinen ehkäisy olisi nyt paikallaan..

Minkä hintainen kuparikierukka on?
Sattuuko laitto?
Pitääkö laittaa kuukautisten aikana?

Minkäänlaista kierukkaa ei ole aiemmin ollut..

Joten kertokaahan! :) Toki niitä huonojakin kokemuksia saa kertoa ;)

Mulla ollut nyt reilu kaks vuotta ja olen tyytyväinen. Vuoto on runsastunut jonkin verran, mutta en vuoda kuin pistetty sika. Laittaminen sattui jonkin verran, mutta kyllä sen kesti. Täällä ekan kierukan saa ilmaiseksi. Mulla tää on toiminut

eka oli 4 vuotta. nyt toinen menossa. aluksi kuukautiset kestivät 8-10 pvää. muutamassa kuukaudessa tasoittui ja nyt kestää 6 pvää ja ovat säännölliset. pari runsaampaa päivää mut päivälläkin pärjää päiväsiteellä eikä tarvi yösidettä kun öisin. kivut eivät lisääntyneet. ei mitään välivuotoja ole ollut, kun joillain tulee hormonikierukasta. joskus mies tuntenut langat mut ei häiritsevästi.

todella olen tyytyväinen ja voin suositella.

Ei laiteta kuukautisten aikana. Meillä pyydettiin raskaustesti, jotta varmistuttiin, ettei ole raskaana. Laiton jälkeen vuosin kuin seula niin, että auton penkillekin tuli verta siteestä huolimatta. Ensi kerralla pitää varautua vaipalla.

Muuten kokemukset erittäin hyviä. Vuoto vähän runsastui ja alkukierrossa satunnaisesti pari välivuotopäivää. Halut ovat minulla huipussaan, kun ei ole hormonaalista ehkäisyä. Neljä vuotta on ollut paikoillaan.

No voisin ottaa uudestaankin, vaikka raskaus eniten siinä pelottaa. Tulin raskaaksi ja aiheutti keskenmenon poistamisen jälkeen. Ihan normaalia näin. Kierukka oli normaalisti paikoillaan. Vuoden ehkäisi. Olen helposti raskaaksi tuleva, että ihan hyvin kuitenkin.

10 päivää vuosin yleensä, mutta loput 5 päivää niukkaa vuotoa, joka ei kauheasti haitannut. Ei muuten ongelmaa. Itse harkitsen vielä hormoneita, mutta jos ei mikään vaan sovi, taidan pysyä tuossa kuparissa. Lääkärit yrittävät muuten helposti suostumaan hirmonikierukkaan, mulle se oli tuotukin vaikka moneen kertaan sanoin etukäteen että kuparikierukka, EI hormoneita. Vähän tympääntyneenä haki toisen ja sanoi että laitetaan nyt sitten.

Hei ap,
Minulla on ollut kaksi kertaa kuparikierukka. Ensimmäinen laitto sattui vietävästi mutta jännitinkin tosi paljon ja viimeisimmästä synnytyksestä oli aikaa. Jälkikivut kesti päivän pari ja sen jälkeen toimi todella hyvin. Pikkuisen lisäsi vuotomäärää mutta ei niin paljon ettei toimeen olisi tullut. Minkäänlaisia muita sivuoireita ei tullut.
Toisella kerralla laitto sujui paremmin eikä sattunut ollenkaan niin paljon mutta viime synnytyksestä oli aikaa n. 5kk. Tälläkin kerralla kierukka toimi moitteettomasti.
Kierukoita ei asennettu kuukautisten aikana vaikka tosin ekalla kerralla se olisi mennyt varmaan helpommalla kuukautisten aikana. Hintaa en muista mutta kertasumma oli kumminkin huomattava.
Poisto oli vaivaton toimenpide, ei sattunut ollenkaan. Olisin vielä ollut kuparikierukan kannalla viimeisimmän lapsen jälkeen mutta vuotomäärä lisääntyi mahdottomaksi synnytyksen jälkeen etten voinut ottaa enää sitä riskiä että vuoto vielä lisääntyy kierukan vuoksi.

Hyvä peli, kokeile.

Löytyyhän niitä positiivisiakin kokemuksia, jes :)

Kyllä mä nyt niin alan kallistumaan ton kuparikierukan puolelle.. Useassa paikassa ilmeisesti saa ekan kierukan ilmaiseksi? Vai onko se ilmainen vain silloin synnytyksen jälkeen? Se laitto jänskättää aikastalailla! Meillä e-neuvola lomailee vielä 2 viikkoa, eli pitäs jaksaa malttaa ennen ku asiaa saa eteenpäin.. Kuinkahan pian se laitetaan, sen jälkeen kun oon asiasta soittanut? Kai se nyt kumminkin on selvä, että sen saan kun niin haluan?

Minä olen kohta menossa laitattamaan itselleni kolmannen kuparikierukan. Kierukka on toiminut hyvin. Vuodot vähän runsastui ja vuotopäivät lisääntyi. Ei muuta.

Laittaminen on vähän epämiellyttävää, poisto ei tunnu oikeastaan miltään. Raskaudet alkaneet aina nopeasti poiston jälkeen. Ja mikä tärkeintä, kuparikierukan kanssa en ole haluton!

Meidän kunnassa synnytyksen jälkeen ensimmäinen kuparikierukka oli ilmainen. Piti lisäksi olla alle 40 v tai joku ikäraja siinä oli. Itse otin ekan kierukkani 4 vuotta kuopuksen syntymän jälkeen. Ilmaiseksi siis sain.

Tietääkö joku, voidaanko toinen kierukka asentaa samalla kertaa, kun ensimmäinen otetaan pois?

[QUOTE="Sanna";28784627]Meidän kunnassa synnytyksen jälkeen ensimmäinen kuparikierukka oli ilmainen. Piti lisäksi olla alle 40 v tai joku ikäraja siinä oli. Itse otin ekan kierukkani 4 vuotta kuopuksen syntymän jälkeen. Ilmaiseksi siis sain.

Tietääkö joku, voidaanko toinen kierukka asentaa samalla kertaa, kun ensimmäinen otetaan pois?[/QUOTE]

Voidaan laittaa samalla käynnillä.

Paikkakunnittain vaihtelee onko se ensimmäinen ilmainen kierukka kupari- vai hormonikierukka.

Minullakin kuparikierukka kun ei hormonitoiminnan sotkeminen kiinnostanut. Kuukautiset "herättelee" verisellä limalla pari päivää aiemmin ja ovulaation aikana tulee myös niukasti verta. Muuten en ole huomannut haittoja.

Hei!
En tiedä onko jo vanhentunut keskustelu, mutta anyway.
Itselleni laitettiin kuparikierukka tänään. En ole synnyttänyt ja sain ajan kierukan laittoon, kun vain sanoin etten halua kehooni mitään ylimääräistä hormoonia - eli hormonaaliset ehkäisyt ei kiitos.
Aikaa odottelin n. 2kk, minulle on sanottu että kierukka laitetaan 10 päivän sisällä kuukautisten alkamisesta.
Mielestäni laitto ei sattunut, enemmänkin tunsin todella kovaa painetta ja puristusta. Olin kyllä varautunut todella suureen kipuun, eli varmasti siihen omaan ajatukseeni verrattuna kipu ei ollut paha.
Laiton jälkeen pyörrytti monta tuntia ja oksetti.
En tiedä onko laitto erilaisen tuntuinen jos on synnyttänyt nainen kyseessä.
Nyt en toki tiedä vielä kuinka elämä sujuu sen vempaimen kanssa mutta ainakin voin kertoa laitosta positiivisen jutun! En kuollut :D

Yhteistyössä