Hae Anna.fi-sivustolta

Poskiontelontulehdus - mikä avuksi ?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä särkee ..., 04.01.2007.

1. särkee ... Vierailija

Viime perjantaina alkoi ihan yhtäkkiä kova nuha ja hirvittävä päänsärky. Sitä ennen lievää kurkkukipua mutta tauti jysähti siis päälle ihan hetkessä.

Kurkku myös kipeä, niin kipeä, että puhuminenkin tuskaista, nielemisestä tai yskimisestä puhumattakaan. Mutta pahinta päänsärky joka tuntui (ja tuntuu edelleen) eniten ohimoissa ja kasvojen alueella. Myös kuumetta, mikä on aika harvinaista koska minulle ei juurikaan nouse kuume edes pahimpien flunssien aikana.

Maanantaina oli sitten pakko marssia lekurille koska nukkumisestakaan ei tullut mitään. Löytyi paha poskiontelotulehdus, sain vahvan antibioottikuurin (1 viikko) + vahvaa särkylääkettä. Tuntuu että lääke ei ole ainakaan vielä auttanut. Mitenkähän pitkään menee ennenkuin helpotusta on odotettavissa ?

Edelleen nuhaa, sellaista paksua. Kurkku myös kipeä ja kova limainen yskä. Yskiessä tai aivastaessa suuhun nousee sellaisia paksuja keltaisenvihreitä räkäklönttejä-yök. Päänsärky jatkuu, ei ihan niin pahana kuin viikonloppuna mutta kuitenkin.

Olisko vinkkejä kotikonsteista miten tulehduksen voisi saada paranemaan ? Apteekista saa jonkun huuhtelukannun, sanotaanko sitä sarvikuonoksi ? Mahtaisiko olla apua ? Työkaveri ehdotti myös poskipäiden "hautomista" pullolla jossa lämmintä vettä. Punkteerauksessa en ole koskaan ollut ja pelkkä ajatuskin pelottaa :(

Inha olo, kun voimat on ihan lopussa. Tiskikoneen tyhjentäminenkin nostaa hien pintaan. Sairaslomaa on tämä viikko ja ensi viikoksi olisi ihan pakko saada itsensä työkykyiseksi.

2. tiitus Vierailija

Juu kuulostaa tutulta olen juri toipumassa tuosta samasta tosin ilman poskiontelotulehdusta.
    Tuo kysymäsi sarvikuono on todella hyvä vaihtoehto. Hanki ihmeessä ja toinen mikä tuli mieleeni että voisi helpottaa oloasi olisi Duact lääke joka "kuivattaa" sen nuhan ja samalla supistaa nenän limakalvoja jonka kautta ilmankierto nenässä helpottaa joka voi aiheuttaa tuon paineentunteen ja kivun. Läpimällä hautominen on myös hyvä sekä juo lämmintä paljon. Minä tein myös niin että hengitin apteekista ostettavalla Tinura benjuin tötterön avulla lämmintä höyryä suoraan keuhkoputkiin. Tuntui että siellä oleva lima liikkui helpommin pois.
    Koitahhan toipua ja LEPÄÄÄÄÄÄ.

3. Ei enää Vierailija

Itse olen sairastanut noin 20 poskiontelontulehdusta joten jonkin verran tiedän hoit-ohjeita. Ensinnäkin muista niistää usein! Nimenomaan poskionteloihin kertynyt lima aiheuttaa kivun ja huonon olon. Eli niistä koko ajan. Itselläni auttaa parhaiten höyryhengitys koska sen jälkeen saa aina niistettyä "pään tyhjä'ksi joten helpottaa oloa ainakin minulla parhaiten. Eli perusteellinen ja usein päivässä hengitetty höyry helpottaa. Antibiootit auttavat yleensä parissa päivässä ja helpottavat oloa.

Its een ole antanut punkteerata tai leikata poskionteloita koska en ole vielä tavannut ihmista joilla nuo toimenpiteet olisivat auttaneet...

4. Mira* Vierailija

Monet tosiaan sanovat että nenähuuhtelu nopeuttaisi poskiontelotulehduksesta paranemista. Itse olen käyttänyt sitä vain vasomotorisen nuhan aiheuttamaan tukkoisuuteen ja ainakin siihen se tuo helpotusta kun huuhtelun jälkeen ilma kulkee paremmin. Ilmeisesti huuhtelu liman poistamisen lisäksi jotenkin rauhottaa ja supistaa limakalvoja sillä itselläni on kyse enemmän tukkoisuudesta kuin nuhasta ja silti huomaan sen auttavan. Kannattaa varmasti kokeilla, ainakin hengitys helpottuu jos ei muuta ja kannu maksaa kuitenkin vain n. 11-13 euroa.

5. tiitus Vierailija

"Its een ole antanut punkteerata tai leikata poskionteloita koska en ole vielä tavannut ihmista joilla nuo toimenpiteet olisivat auttaneet..."
    Voin sanoa että täällä on ainakin yksi jota on leikkaus auttanut ja ilmeisesti tätä mieltä on myös poikani joka leikattiin marraskuun lopulla.
    Esim. minulla oli toiseen poskionteloon menevä "rööri" ihan tukossa ja sen vuoksi sen puoleinen ontelo täynnä mätää jonka lääkäri puhdisti leikkauksen yhteydessä perusteellisesti yms...yms..
    Veikkaisin että se kuinka leikkaus onnistuu riippuu siitä kuka sen tekee.

6. nasu28 Vierailija

Myös mulla leikkaus auttoi suuresti. Operaatio tehtiin viime syksynä, sitä ennen olin reilun vuoden järkyttävässä tulehduskierteessä, kesällä asiaa pahensivat vielä siitepölyt. Leikkauksen jälkeen en ole sairastanut ainuttakaan tulehdusta. Toki poskiontelot "yrittävät" kerätä räkää ja bakteereja, mutta röörit ovat nyt niin avoimet, että kaikki tulee ulos. Mulla sarvikuonolla huuhtelut auttavat, huuhtelen kahdesti päivässä. Tosin tulehdusten ollessa pahimmillaan ne eivät auttaneet ollenkaan, ehkä pahensivat jopa oloa. Ainoa, mikä auttoi, oli viikottainen punkteeraus. Antibiootit eivät tehonneet.

Alkuperäiselle; huolehdi, että pääset kokonaan eroon taudista, ettei jää mitään muhimaan. Jos nenän röörit ovat ahtaat, tauti kroonistuu helposti. Minulla se jäi kerrasta pysyväksi.

7. Oili Vierailija

Itse olen opetellut käyttämään tuota sarvikuonoa eli huuhtelukannua. Auttaa ainakin minulla eli vaikka niistäämällä ei enää tullut limaa ulos niin huuhtelu sai nenästä ulos vielä todella pitkät ja sitkeät, kellertävänvihreät limavanat. Auttoi taatusti siihen, että tosi sitkeästä flunssasta ja nuhasta selvisin ilman poskiontelotulehdusta.

Tuosta Duactista ollaan kahta mieltä: aikaisemmin lääkäri suositteli sitä minullekin ehkäisemään po-tulehdusta, mutta viimeksi lääkäri sanoi, että se on päinvastoin haitaksi, koska kuivattaa liman ja se ei pääse poistumaan. Sen sijaan suositteli ihan tavallisia nuhasuihkeita, joita olen nyt käyttänytkin.

8. ap. Vierailija

Edelleen ollaan kipeenä :(
    Tosin kuume on laskenut mutta päänsärky (kasvoilla ja ohimoilla) on edelleen.
    Sarvikuonoa olen käyttänyt 2-3 kertaa päivässä, aukaisee nenän mukavasti mutta mitään isompia räkäkertymiä en kyllä sillä ole ulos saanut.

Yhden 7 päivän kuurin olen jo syönyt ja siihen päälle 3 päivän hevoskuuri joka loppui eilen. Oireita on edelleen ja kipeä olo ... Alan olla jo aika epätoivoinen; jatkuva särky tuntuu ikävältä ja lisäksi kova yskä. Kun alkaa yskittää, yskiminen ei meinaa loppua ollenkaan ja keuhkoista nousee suuhun sellaisia "klönttejä". Töissä kuitenkin olen - on ihan pakko.

Olen myös käynyt kerran laserhoidossa ja menossa uudelleen huomenna. Laserin pitäisi auttaa näihin(kin) vaivoihin. Ainakin oma äitini sai nopeasti helpotusta samaan vaivaan. Mulla on vaan nyt päässyt aika pahaksi. Työterveyshuollosta suosittelivat vielä Nasolia ja antihistamiinia (olen myös allergikko) viikon kuuriksi sekä lisäksi nenähuuhtelut. Jos ei auta, niin sitten röntgeniin ja TARVITTAESSA punkteeraukseen. Sinne en aio mennä ennenkuin varmistutaan että siellä onteloissa varmasti on myös jotain punkteerattavaa. Voihan olla että limakalvot on muutenkin turvoksissa, varsinkin kun muutenkin on jatkuva allerginen nuha + hengitysoireita pohjalla.

Kurjaa, pitäisi äkkiä saada itsensä kuntoon. Lomareissu kuukauden päästä edessä, ja vähän pelottaa 13 tunnin lentomatka tässä kunnossa ...

9. tiitus Vierailija

"Töissä kuitenkin olen - on ihan pakko. "
    Ihan vaan vinkiksi että naapuri sai flunssan jälkitautina sydämensiirron. MIETI onko todella pakko olla töissä!!!!

10. niinpaniin Vierailija

Niinpä... Eikä sellaista työtä olekaan jossa olisi pakko olla sairaana! Sellainen "pakko" on aina ihan oman pään sisällä. Itsekin luulin pari kertaa että nyt on pakko olla töissä kun kaikki on minun harteillani ja deadline puskee päälle samalla viikolla ja kaikki painostavat tekemään kovasti töitä ja firman politiikka on sellainen ettei oikein edes "uskalla" olla poissa tuollaisessa tilanteessa, mutta lopulta jäin kotiin sairastamaan pariksi päiväksi ja kun sieltä palasin, huomasin että niin se vaan pahinkin deadline joustaa pari päivää ja hommat saatiin tehtyä - ja ei, yksikään homma ei siirtynyt muiden vastuulle vaan ihan itse tein kaiken loppuun sairasloman jälkeen ja yhtään valitusta ei tullut.

11. Oili Vierailija

Kaverillani oli vähän samanlaisia vaivoja kuin allekirjoittaneella. Tauti oli edennyt otsalohkoon, josta märkää piti huuhdella pois otsaan tehdyn reiän kautta. Sairaalassa taisi mennä yli viikko.

Eli alkuperäisen kannattaa tosiaan jättää työt väliin ja vaatia kunnon tutkimuksia!

12. ap. Vierailija

Siis miten kauan kestää tästä taudista parantua ??

Kävin tänään taas työterveydessä kun olin ihan varma että jotain mömmöä siellä onteloissa on pakko olla ja olin jo valmis menemään punkteeraukseen. Mutta yllätys, yllätys onteloissa ei ole mitään punkteerattavaa, ainoastaan toisella puolella on turvotusta. Eli punkteerauksesta ei olisi mitään hyötyä. Sanottiin että odota VIELÄ pari päivää ja sitten uudestaan jollei ole selvästi helpottanut. Antihistamiinia, Nasolinia ja noita sarvikuonohuuhteluita siihen asti.

Ei jaksais tätä enää - poskia / ohimoita ja päätä muutenkin särkee edelleen. Ei kylläkään niin kovaa kuin taudin ollessa pahimmillaan. Nuhaa ei enää ole, vähän yskää ja kurkkukipua. Särkylääkkeistä ei juurikaan apua.

Kohta edessä ihana kauan odotettu loma ja 13 tunnin lentomatka - huh mitenkähän siitä selviää jos tämä hemmetin tauti ei kohta tokene.

13. hille2 Vierailija

Se auttaa, kun saat nenää auki. Eli osta apteekista jotain nenänaukaisutippoja, voi käyttää yhtäaikaa antibioottien kanssa.

14. Hermoheikko.... Vierailija

Itse olen nyt sitten syönnyt 24 pv antibiootteja ja ohimolla särkee mut paine vas ontelosta, mis vaiva koko ajan ollut hävinnyt. Nyt tänään heräsin oikea nenärööri tukossa ja samal alko oikean korvan särky ja ohimo kipu, voiko tää tauti nyt levitä sinne??? Ja jännästi kulmakarvat on raskaat ja silmät, ei kipeät mut raskaat.
    Lääkäri laittoi lähetteen onteloiden ct:hen, odottelen siis sitä aikaa. Mä en tajua myöskään mikä täs parantumisessa nyt näin kestää, onkohan tää ees poskionteloista johtuvaa vai vakavampaa, ihmetyttää kyl toi toisen puoleen leviäminen? Voiko ees olla mahdollista?

15. laa Vierailija

Huahh, vai ihan otsalohkoon saakka, märkää aivoissa asti! vOi KaMaLa!!! Eli kyse oli otsaontelosta, ei lohkosta.

Ja ap:lle- mikään pakko ei ole niin iso että pitäisi terveydellään leikkiä. Se on nimittäin sellainen juttu, että kun ei ole terveyttä enää niin siihen loppuu ne pakoimat työpakotkin. Elämässä ei ole pakko kuin kuolla.

16. ap. Vierailija

No kyllä on sitten sitkeä tauti.

Punkteerauksessakin käyty mutta mitään tulehdusta onteloissa ei ollut. Limakalvoturvotusta vaan niin paljon että tämä paskamainen särky jatkuu ja jatkuu ... kohta 5 viikkoa särkenyt kellon ympäri.

Lääkityksenä tällä hetkellä kortisonisuihke, kortisonitipat, sarvikuonokuuhtelut ja Singulair-niminen lääke (astmalääke ?). Kyllä on eri lääkkeitä vedetty ja kokeiltu, kaikki mahdollinen mutta tosiaan edelleen olen kipeänä. Lekurissa myös juostu, viimeksi erikoislääkärillä joka teki tuon punkteerauksen.

Mikä ihme voisi auttaa tuohon limakalvoturvotukseen ? On se kumma että kaikista näistä lääkkeistä joita on syöty, vedetty nenään jne. jne ei ole ollut juurikaan apua. Mikä tämmöisen vaivan voisi parantaa ? Aikako vaan - montakohan viikkoa vielä menee ... alkaa (mielen)terveyskin olla jo kovilla kun mikään ei auta ja särky on välillä kovaa, välillä lievempää - koko ajan kuitenkin särkee.

Korvalääkäri meinasi että ilmastonvaihdos tekee varmaan hyvää. Reissuun ollaan lähdössä, ehkäpä kuuma ja kostea ilmasto tosiaan auttaa. Mitenkähän vain saisi turvotuksen minimiin jotta 13 tunnin lentomatkasta ei tulisi painajaista :(

17. asde Vierailija

Kortisonia tabletteina.Laskee aika tehokkaasti limakalvoturvotusta.

18. ap. Vierailija

Yksi kortisonikuurikin (6 pv) jo koitettu, ei helpotusta.

19. Moi, en ihan koko ketjua jaksanut lukea läpi, mutta uskon tietäväni miltä susta tuntuu. Mulla oli muutamia vuosia sitten vastaava kokemus. Tuli ensin flunssa ja sitten rupes tuntumaan painetta poskionteloissa ja jopa korvissa. Pää oli kipeä ja raskas. Sain ohjeeksi (TK:sta) että nenäsumutetta vaan, kyllä sillä lähtee.

No, ei lähtenyt. Menin sitten lopulta lääkäriin, joka totesi, että joo poskiontelutulehdus ja antoi antibioottikuurin. Siitä kuurista ei ollut mitään apua. Sama painontunne poskissa ja otsassa jatkui ja jatkui. Myös silmiä särki ihan tajuttomasti. Lopulta mua rupesi pelottamaan, että se mätä on jo otsalohkossa ja menee aivoihin.

Menin sitten kurkku-nenä ja korvalääkärille, joka totesi, että ainut tapa selvittää onko kyseessä poskiontelotulehdus on punkteerata ja ottaa tarvittaessa röntgen kuvat. Mikään ultra ei kerro sitä. Mulla punkteerattiin ja kas, ei siellä ollutkaan mitään. Lääkäri sitten vain sanoi, että kyseessä on joko a) pelkkä limakalvoturvotus tai sitten b) nenäontelossa on polyyppeja. Sanoi, että turvotus kyllä sitten paranee ajallaan. Hän antoi minulle lisäksi reseptin duacteihin, koska ne vähentävät limakalvoturvotusta. Sanoi, että nenäsuihkeita ei kannata (ainakaan minun) käyttää. Ne ärsyttävät ja kuivattavat liikaa. Mikäli taas sitten ei mene ajan kanssa ohi, niin silloin pitää selvittää onko kyseessä polyypit.

Minulla se paraneminen kesti (tämän viimeisimmän lääkärikäynnin jälkeen) pari kuukautta. Osaltaan varmaan siihen vaikutti se, että sairastin talvella (kuiva ilma) ja, kun rupesi tulemaan kevät,niin oireet hellittivät lopulta.

20. asde Vierailija

ne limakalvot on kokoajan turvoksissa? Vaikka söis antihistamiinia ja käyttäis kortisoni-suihkeita ja vaikka mitkä poppa-konstit käyttäis niin aina vaan turvottaa.Niin mikä avuksi...

21. hermoheikko Vierailija

Eli poskiontelo tuli enne joulua , kolme kuuri antibiootteja ja ct s kävin josta en ole kuullut mitään eli kait siel oli vaan turvotusta, mutta olen parmpaan päin. Lopetin nenäsuihkeen tosiaan alko tulla veristä kuivaa räkää aamuisin, eli otin taas sarvikuonon käyttöön. Mutta ihanaa kun ei paina eikä päähän koske, limaa tippuu maatessa nieluu,mutta ei kipua se on pääasia.

Ajattelin tässä kuitenkin kokeilla maitohappobakteeriseosta, mikä tehdään itse ja suihkutetaan nenään, yhdeltä palstalta löysin ohjeen ja sanoivat sitä tehokkaaksi, kaikki on kokeiltava, en halua tätä paskaa tautia enään itselleni

22. alkup. Vierailija

Voiko tämä enää olla totta ...

Lomareissu maapallon toiselle puolelle meni hyvin ja samoin lentomatka. Vaikka luulin että pää räjähtää, niin ei, lennon aikana napsin Duacteja, särkylääkettä ja suihkeita, vähän oli pää kipeä mutta muuten ei ongelmia.

Itse lomakohteessa tunsin itseni terveeksi - IHANAA ! Ilmeisesti kostea, trooppinen ilmasto teki tehtävänsä. Samoin suolainen merivesi jota oli kaikki ontelot välillä täynnä kun kävimme uimassa :)

Mutta heti 1. työpäivänä loman jälkeen oireet alkoivat taas. Voi itku ! Lisäksi tuli flunssa joka nyt jo menossa ohi mutta särky poskipäissä taas kovaa. Eipä tullut viime yönä paljon nukuttua. Elikkä ilmeisesti täällä töissä on jotain (hometta ?) johon reagoin voimakkaasti. Limakalvot turpoaa heti kun tulen työpaikalle eikä viikonlopun aikana ehdi parantua. Kierre jatkuu ja jatkuu ...

Työterveyslääkäri oli valmis laittamaan minut sairaalatutkimuksiin jonoon mutta ennenkuin sinne pääsee menee aikaa :(

Onko joku teistä poskiontelovaivaisista saanut apua suolahuonehoidoista ? Sitä alkaa olla valmis koittamaan kaikkia mahdollisia hoitovaihtoehtoja. Täällä töissä ei tehdä mitään parannuksia koska uudet toimitilat valmistuvat kesällä. Siihen asti pitäisi kuitenkin jotenkin pärjätä - saikkarilleko tässä pitäisi jäädä ??

23. Kokemusta on... Vierailija

Olen kärsinyt enemmän tai vähemmän poskiontelontulehduksista n. 11-vuotta. Kaksi leikkausta tehty ja toiselta puolelta poistettiin polyyppi. Nyt 1.5-vuotta olen ollut kierteessä ja nyt tuona aikana on ollut myös 11 korvatulehdusta. Olin raskaana ja se laukaisi tämän viimeisimmän kierteen. Kaikki mahdollinen on tehty. Antibiottikuureja kulunut yli sata. Sarvikuonohuuhtelua tehty, duactia kokeiltu, samoin singaluiria (ei mitään apua), nasonex käytössä, suun kautta kortisonia meni raskauden lopussa ja synnytyksen jälkeen yht. 3kk 1tbl/pv. Flixonasetippoja myös käyttänyt hyvin paljon, jostain sain pahan silmätulehduksen :( Allergiat tutkittu... mitään ei ole. Sitten on tutkittu onko puolustusjärjestelmässä häikkää... kaikki siinäkin ok. Syytä ei siis tiedetä mistä johtuu. Sitten yks lääkäri määräs, että joka taudin yhteydessä pitää ottaa bakteeriviljely, jos vähentäis kuurien syönti määrää. No niitä tehtiin muutama... silti vaan tulehduksia. Nyt eilen kävin korvapolilla ja lääkäri tuli siihen tulokseen, että mun hoidoissa on tultu määränsä päähän. Ei enää kuureja eikä viljelyjä. Ainoastaan kortisonisuihke tai tipat. Ja kannuhuuhtelu. Ei siltikään kuuria, vaikka olisi akuuttitulehdus. En kyllä pysty käsittämään, että miten tuollainen päätös voidaan tehdä, koska akuuttitulehdus on sen luokan vaiva, että sen kanssa ei elä Erkkikkään. Sitten lääkäri sanoi, että ei ole vaarallinen ainoastaan kiusallinen vaiva. Varmasti on vaarallinen, jos pahaksi pääsee. Perusteli päätöksensä sillä, että tulen pikku hiljaa antibioteille resistenssiksi ja sitten ollaan pulassa, jos mulle tulis esim. keuhkokuume. Tänään sitten kokeilin ekaa kertaa tuota maitohappobakteeriliosta. Ei ainakaan pahalta tuntunut. Saa nähdä oisko siitä apua. Lääkäri sanoi, että mun kannattaa seuraavaksi lähteä lääkäriin, jos kuumetta 38.5 (harvoin kuumetta... ihan aluks oli välillä, mutta ei enää sen jälkeen), silmässä äkillinen kova kipu tai poski niin turvoksissa, että sen kanssa ei voi enää olla. Ja jos korvat kipeet. Pitää varmaan seuraavaksi mennä yksityiselle, jos joku kunnon tulehdus iskee. Aika mielenkiintoinen olo tällä hetkellä... ei oikein tiedä mitä ajattelis. Nytkin toisella puolella painontunne ja tulee vihreitä klönttejä huuhdeltaessa ja kurkku vähän kipee (ollut jo monta päivää... ei onneks kovin).

24. ap. Vierailija

Koko kevät juostiin lääkäreissä ja syötiin kuuria toisen perään. Kaikenlaisia lääkkeitä kokeiltiin mutta päätä ja poskionteloita (varsinkin vasenta puolta särki) koko ajan ympäri vuorokauden.

Kunnes ... huhtikuussa yhtäkkiä kipu poskipäissä ja koko kasvojen alueella paheni niin kovaksi että luulin "pään räjähtävän". Istuin sohvalla koko yön vedet silmissä ja mietin pitäiskö lähteä sairaalaan vai voinko odottaa aamuun. Kipu niin kovaa että kaksi lasta synnyttäneenä vertaisin ihan synnytyskipuun. Aamulla heti päivystykseen, josta röntgeniin ja verikokeisiin. Ei mitään poskionteloissa. Hirveä särky eikä edes vahvat "huumeiksi" luokitellut kipuläkkeet auttaneet yhtään. Tulin siinä lääkärille maininneeksi että yksi iso ylähammas on vähän vaivannut pitemmän aikaa. Sain päivystysajan hammasläkäriin mutta vielä piti yksi yö odotella ja valvoa KOVAN säryn kanssa. Hammaslääkärissä hammas avattiin juureen asti ja yllätys, yllätys, mulla oli hermotulehdus hampaan juuressa ! Koska tulehdus oli hermossa, siihen ei mitkään kipulääkkeet auttaneet. Lisäksi hermo oli lähes poskiontelossa eli kipu ja särky tuntui eniten juuri siellä.

Hammas avattiin ja edelleen juurihoito on kesken mutta mun hirveät päänsäryt ovat kovasti helpottaneet. Näissä kroonisissa "poskiontelovaivoissa", varsinkin toispuoleisissa, on monesti taustalla hammasongelmat. En vaan osannut yhtään epäillä hampaassa olevan vikaa koska särky tuntui koko päässä. Hampaat mulla on olleet aina kunnossa, edes reikiä ei ole juurikaan ollut. Vuodenvaihteessa oli vielä kova flunssa ja todettu paha poskiontelotulehdus joten kuvittelin sen poskiontelotulehduksen vaan siellä edelleen vaivaavan.

Mutta tulipa koettua todella kovaa särkyä neljä kuukautta, yötä päivää. Tavallaan turhaan sillä vika oli ihan muualla kuin poskiontelossa. Vaikka olihan sielläkin vikaa vuodenvaihteen tienoilla mutta se parani luultavasti jo tammi-helmikuussa kun taas hermotulehdus jylläsi ties kuinka monta kuukautta, ihan tietämättäni.

Onneksi, nyt näyttäisi mentävän parempaan suuntaan :)

25. naso Vierailija

Joku kysyi, mikä turvotusta aiheuttaa: mulla aiheuttajaksi on epäilty sisäsyntyistä allergiaa. Nasofanilla paineen tunne saatu kuriin, mutta nuha on ikuista :(

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri