poskiontelontulehdus, oireet?

ihkuraksupoksu

Aktiivinen jäsen
17.09.2006
4 888
0
36
Viime kevättalvella oli mulla elämäni ensimmäinen tulehdus, menin vihdoin lääkäriin kun toista viikkoa oli aina iltaisin lämpö noussut vähän, siis jotain 37,5 jne. Muita oireita ei ollut sen lisäksi kuin pitkittynyt nuha.

Nyt on taas tämä räkätauti kestänyt kuukauden. Tai nuhaa ei enää ole, ääni vaan on tukkoinen, vaikka ilma on kyllä koko ajan kulkenut hyvin. Kurkkuun valuu limaa jostain ylhäältä, yskä on ihan kamala, pullollisen join yskänlääkettä mutta kun se loppui, yskä alkoi uudestaan kahta kamalampana...Väsyttää ihan kamalasti, veto on koko ajan poissa. Hb on normaali. Tarkistutin kun klävin perjantaina YTHS:llä, siellä en vaan päässyt lääkärille kun oli päivystysajat jo menneet. Sairaanhoitaja sitten ultrasi ontelot ja sanoi että turvotusta on muttei mitään selvää löydöstä. Käski syödä Duactia mitä sain viime keväänä ja tulla alkuviikosta uudelleen jos oireet ei hellitä...kuumetta en usko että on, mulla se nousee todella harvoin ja sitten oonkin puolikuollut kun nousee.

Yleensä se sattuu poskiin tai hampaisiin ja jos laitat pää alaspäin, niin tuntuu painetta poskissa. Ei kyllä kuulosta siltä, mutta en tiedä voiko oll aoireeton?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yleensä se sattuu poskiin tai hampaisiin ja jos laitat pää alaspäin, niin tuntuu painetta poskissa. Ei kyllä kuulosta siltä, mutta en tiedä voiko oll aoireeton?

Mulla ei sattunut juurikaan viime keväänäkään, ja silloin oli ihan selkeä tulehdus. Välillä silleen "pistelee" tai tikkuilee, ja saattaa jomottaa tuosta silmien takaa, mutta ei niin kipeesti että tarvis ottaa Buranaa. Nyt otin kun tuntuu ettei muuten jaksa...kumma kyllä, se piristi, liekö kuitenkin vähän lämpöä (mittari sanoi sopimuksen irti)

Ote http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pot00016 :
Poskiontelotulehduksen tavallisimpana oireena on nuhaa, märkäistä eritettä nenässä ja liman valumista nieluun. Siihen voi liittyä myös paikallisoireita, kuten poski- tai hammassärkyä, yläleuan arkuutta syödessä, nenän tukkoisuutta ja hajuaistin huononemista. Joskus oireena on pitkittynyt yskä. Koska oireet ovat vaihtelevia, taudinmääritystä ei voi perustaa pelkkiin oireisiin.
--> pyydä että tekevät punktion, niin selviää tuokin vaiva. Poskiontelotulehduksen oire voi olla pelkkä pitkittynyt yskäkin!

Yhteistyössä