Postikulut huutiksessa. Lasketko siihen muutkin kulut kuin vain postimerkit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lasketko mukaan kirjekuoren hinnan, mahdollisesti pehmikkeiden arvon ja viennin postiin (esim. omalla autolla)?

Jos esim. tuotteen postimerkit maksaa 1,50 e, niin laitatko postituskuluiksi esim. 3 e, kun lasket mukaan kaiken muun?

Vai tuleeko siitä ostajilta palautetta, että kun näkevät kuoresta, että postimerkki on ollu 1,50, mutta silti ostajalta veloitettiin postituskuluja 3 e?
 
Harvoin mitään huutiksessa myyn, mutta jos, niin ilmoitan vain ja ainoastaan postimerkin hinnan. Pakkauksen voi tehdä kierrätysmateriaaleista, autoa en postiasioihin käytä, ja jos autolla meen, niin yleensä siinä samalla, kun käyn vaikka ruokaostoksilla, joten mielestäni auton käyttö ei kuulu postituksen hintaan. Näin myös toisinpäin, aina, kun jotain olen huutiksessa ostanut, maksoin vain tuotteen + postituksen hinnan (siis sen, mikä lukee merkissä), eikä kukaan ole tähän mennessä enempää koskaan pyytänytkään, ja useimmiten tavarat ovat tulleet kierrätetyssä paketissa.
 
Olen siis aloitteleva myyjä. Postituskuluja on vaikea arvioida, nyt kun kävin postissa postittamassa tuotteet, huomasin, että postimerkit oli halvempia eli olin ilmoittanu esim. paidan lähetyskuluiksi 3 e, mutta meni 1,5 eurolla. Olisiko korrektia palauttaa 1,50 vai onko tuo 3 e postituskulut jotka kohteessa ilmoitin ja jo ostaja maksanu, niin "sitova".
 
Pelkät postikulut. Pakkausmateriaalin, kun saa ilmaiseksi mm. sanomalehdestä, teippiä saa postista. Kuplamuoviakin ja kuplamuovikuoria tulee aika paljon postin mukana ja muissa ostoksissa.
 
Niin siis ajatus, että voinko nyt tavallaan ajatella, että maksoihan se kuori yms. viennit postiin. Vai alkaako huutaja ihmettelee, ku kuoressa on 1,5 e merkki. (ku postituskulut olin ilmoittanu 3 e)
 
Olen siis aloitteleva myyjä. Postituskuluja on vaikea arvioida, nyt kun kävin postissa postittamassa tuotteet, huomasin, että postimerkit oli halvempia eli olin ilmoittanu esim. paidan lähetyskuluiksi 3 e, mutta meni 1,5 eurolla. Olisiko korrektia palauttaa 1,50 vai onko tuo 3 e postituskulut jotka kohteessa ilmoitin ja jo ostaja maksanu, niin "sitova".

Ei se mikään sitova ole, mutta ostaja saattaa asiasta huomauttaa. Mie olen tehnyt silleen, että olen laittanut viestinä, että haluatko palautuksen, ja usea on vastannut, että anna olla. Joku on sit laittanut tilinumeronsa, ja sit olen palauttanut rahat.
 
Tee kuten haluat, mutta jos lisäät postituksen hintaan materiaali- tai muita kuluja, niin kerro siitä selvästi ilmoituksessasi, ja pysy kohtuudessa!

Lisäksi. Jos veloitat ostajalta esimerkiksi kirjekuoren tai pakkauslaatikon hinnan, niin pidä huolta siitä, että sitten myös lähetät tavaran uudessa kirjekuoressa tai laatikossa.
 
Olinkin alunperin veloittamassa vain postimerkkien hinnan. Arvioin itse postareiden hinnan sillä tavalla, mitä muut laittaa postituskuluiksi vastaavista tuotteista. Ja nyt kun postarit oli halvempia aloin miettiä, mitä tällaisessa tilanteessa olisi hyvä tehdä.
 
Olinkin alunperin veloittamassa vain postimerkkien hinnan. Arvioin itse postareiden hinnan sillä tavalla, mitä muut laittaa postituskuluiksi vastaavista tuotteista. Ja nyt kun postarit oli halvempia aloin miettiä, mitä tällaisessa tilanteessa olisi hyvä tehdä.

Ehkä aloittelevan myyjän kannattaa pysytellä Itellan perimissä kuluissa ja tarjota suoraan palautusta ostajalle. Mitä vähemmän palautetta sitä helpommin ostaja saattaa käydä ns. hankalaksi.
 
Osta keittiövaaka, jos aiot enemmän myydä. Se on pieni satsaus, maksaa alle 10 € edullisimmat. Sillä saat hyvin punnittua vaatteet ja tarkistettua Itellan sivuilta hinnastosta, mitä mikäkin lähetys maksaa.
Itse olen tehnyt yli 5000 kauppaa ja harjaantunut käsi jo kertoo, paljonko postitus maksaa, joten kulujen ilmoittaminen on sikäli helppoa :).

Itse en tarjoa palautusta ostajalle, mutta jos ostaja sitä pyytää, palautan rahat.
Jos itse olen huutanut tuotetta ja huomaan, että se on tullut postitse halvemmalla kuin mitä olen kuluja maksanut, ilmoitan myyjälle tilinumeronija summan, minkä voi tililleni palauttaa (siis ne liikaa perityt postikulut ), ellei myyjä palauta niitä, en anna hänelle kaupoista palautetta :).
 

Yhteistyössä