Pottailun aloittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettiväinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettiväinen

Vieras
Tervehdys!
Meillä on nyt 11 kk ikäinen tyttö, ja potalla ollaan istuttu vain muutamia kertoja satunnaisesti. Kuitenkin keskusteluja selatessani tuntuu, että kaikki aloittavat jo joskus 6-8 kk iässä pottaharjoitukset. Ollaanko me siis armottomasti liian myöhässä? Lapsihan ei tässä iässä vielä osaa pidättää, eikä ymmärrä potalla istumisen ja sinne pissaamisen yhteyttä. Meidän tyttö ei tykkää istua potalla kuin ihan hetken, eikä pottaan noilla muutamilla kerroilla ole mitään vahingossakaan tullut. Enkä ole odottanutkaan, kunhan nyt vähän ollaan tutustuttu siihen kapineeseen. Ja mun täytyy sanoa, että mua laiskottaa ihan hirveesti se homma, on nopeampaa vaan vaihtaa vaippa... Miten siis teillä muilla? Jos me aloitetaan kunnolla harjoitukset vasta yli vuoden iässä, niin onko siitä jotain haittaa? Kertokaapas kokemuksia myös te, jotka olette aloittaneet pottailun vähän myöhemmin. Kiitos!

Ette tosiaankaan ole myöhässä pottailun kanssa, vauvahan tyttö vielä on.

Kannattaa muistaa, että lapsetkin ovat yksilöitä ja kannattaa omaa lastaan seurata ja sen mukaan mennä.
Meillä esim. poikaa ei pottailu kiinnostanut millään, turha häntä oli sinne houkutella, kun ei oli hänellä ei. Sitten nyt kesällä otin vain vaipat ja housut pois. Vahinkoja lattialle sattui usein, mutta hiljalleen poika alkoi oivaltaa pissahädän ja sen, että potalle sen voisi käydä tekemässä.
Ihan selvästi hän ei olisi aikaisemmin ollut valmis tähän, koska ei osannut tunnistaa hätäänsä.
Nyt kun poika on juuri täyttänyt kolme vuotta, ollaan meillä päiväkuivia ja potat ovat jääneet... pöntöllä poika käy hätänsä tekemässä.

Mielestäni asiasta ei kannata ottaa stressiä, ei varsinkaan kun lapsi on alla vuoden ikäinen ja jos lapsi itse ei ole asiasta kiinnostunut. Kyllä se pottailu alkaa jossain vaiheessä luonnistua, kunhan sen tekee lapsen tahtiin.

Meidän tuttavaperhe teki niin, että potalle ei harjoiteltu, vaan noin 2-vuotiaana lapsi laitettiin potalle, ja sitten ei mennyt kuin viikko, niin vaippa oli pois. Kukin siis tekee tyylillään, ja tuolla perheellä ainakin onnistui hyvin. Minä taas olen käytttänyt potalla n. 7kk iästä, tulee tai ei tule, onnellisia ollaan, jos kakka tulee, koska siivoamista on silloin pyllystä vähemmän, potasta miellyttävämpää poistaa kakat.
Tiedän myös erään 8kk tytön, joka välillä menee potan luokse, ja tekee sinne tarpeet, kun äiti vie sillä hetkellä lapsen potalle. Eräs 11kk muksu taas nousee itse istumaan potalle jo.
Meillä ei poika tunnu kauhiasti tajuavan asiasta..vielä. Välttämättä tuo opettelu ei edesauta kuivaksioppimista, mutta hyvällä tuurilla se voi nopeuttaa sitä.

Tvallaan edellinen on oikeassa, lapsen mukaan, koska jokainen ON
ihan erilainen ( itselläni on 3 kpl ) mutta kannattaa aloittaa pottailu
ennen kuin lapsi oppii kävelemään ilman tukea.
Ihan vaan siksi, että pysyy siinä potalla paremmin,
ei kesken lähde niin herkästi pois.

Pojat on oppineet potalle meillä n.15 kk iässä lopullisesti,
sitä ennen vaan esim. istuivat lukemassa vaikka kirjaa potalla,
päiväkuivuus vaihtelevaa,
vaipat jäi kokonaan pois 2,5 vuotiaana kummaltakin.

Tyttö aloitti pottailun 8 kk,
mutta huomattiin pian, että tahtoi pöntölle kun muutkin siinä istuu...
supistajan + korokkeen kanssa pöntölle sitten vaan,
12 kk oli vain tarhassa vaipat,kotona yövaipalla ja
tyttö jätti vaipat kokonaan pois 1v10kk iässä.

on poikaa potateltu ruokailujen jälkeen n. 11 kk ikäisestä lähtien, aiemmin satunnaisesti. Nyt ikää 1v2kk eikä hänellä ole vielä mitään ymmärrystä jos ja kun kakka tulee pottaan. Nousee monta kertaa katsomaan onko mitään tullut pottaan eli ei yhdistä sitä omaan "toimintaansa". Osaa kyllä ähistä hienosti kun kysytään miten tekee kakan pottaan :-)

Onnistumme saamaan kakan pottaan joskus 2 kertaa päivässä, joskus saldo on nolla. Pissan kanssa ei ole mitään havaintoa miten sen saisi "ajallaan" pottaan. On tullut sattumalta vain muutaman kerran.

Yhteistyössä