Pph:n asunnosta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Sanokaa, onnistuuko pph:n työ hermoja menettämässä rivarikolmiossa? Kaikki makkarit "varattuina" eli koululaisille oma huone + vanhempien makkari. Näitä voitaisiin käyttää päivälepoon, mutta muuten tilat ovat kyllä sitten vain pieni olkkari ja vähän eteistilaa... Miten saisi järkättyä esim. olkkariin leikkitilaa? Kuinka paljon niitä leluja pitää olla? Koulutus alalle on, sillä olen lh, mutta varsinaisesti oman alan töitä en ole vielä tehnyt.... Työ kotona olisi kivaa, mutta mietin, että ovatko tilat sitten liian pienet, jos jaloissa pyörii 4 alle kouluikäistä...

Itsellä ei kokemusta mutta kaverin lapsi oli hoidossa pph:lla jolla oli kuulemma juuri tuollainen asunto, en tiedä miten käytännössä hommat järjesti mutta kaveri oli ainakin tyytyväinen hoitopaikkaan.

Itse en ole pph mutta meidän lapset on sellaisessa paikassa hoidossa, jossa lasten käytössä on "vain" pienen olohuoneen nurkka. Hyvin ne siellä viihtyy, ja tätikin on tehnyt töitä pitkään, että ei taida haitata. Mutta he ovatkin paljon ulkona. Syövät vain aamupalan sisällä, sitten lähtevät melkein heti puistoon, sieltä suoraan syömään ja unille ja unien jälkeen taas ulos. Että tuollaisissa tiloissa ei varmaan kovin mielellään "sisäpäiviä" vietä...

Meidän likka pph:lla, joka asuu (tosin yksinään) kerrostalokaksiossa. Kovasti tuntuu tämä vanhempi rouva nauttivan työstään. Lapset tosin saavat leikkiä hänen makuuhuoneessaan myös olohuoneen lisäksi.

Ehkä jos tosiaan ulkoilette tosi paljon? Meidän mies ei viihtyisi enää kun on tottunut että on tilaa (pk:ssa) Enkä itsekään enää laittaisi leikki-ikäistä. Meillä pk koulun yhteydessä joten on uintivuoroa ja jumppasalivuoroa ja tosiaan sitä tilaa leikkiä. Ja välineitä.

Onhan sitä lelua oltava varmaan vähän kaiken ikäisille ja täälläpäin perhepäivähoidossa on lapsia ihan eskari-ikään asti... Mitenhän tuollainen isompi lapsi sitten saataisiin viihtymään olkkarin "nurkassa"? Ja tuleeko asunto näyttämään enemmän päiväkodilta kuin kodilta ;-D Omat lapseni ovat jo kouluikäisiä... Eli perheemme ei lisää tilaa kaipaa, mutta jos aloitan pph:n työt (täällä päin huutava pula hoitajista) niin olisi vain kai sopeuduttava tähän pieneen tilaan. Jos teillä on käytännön vinkkejä miten tila järjestää niin otan mielelläni vastaan (eikä sitten rahallisesti ole varaa isoihin investointeihin leikkitilan suhteen).

- Ulkoilkaa paljon.
- Leluja ei tarvitse olla mieletöntä määrää esillä. Voit vaihdella "tarjolla" olevia leluja.
- Isommille jotkut omat jutut esim pikkulegot, barbit, eläinleikki joilla voivat leikkiä vaikka keittiön pöydän ääressä pienten ulottumattomissa. Lisäksi esim luovaa askartelua kierrätysmateriaaleista yms, puuha- ja väritystehtäviä, kuuntelucd.t ja kirjat (vaikka kirjastosta, ei tarvitse olla omia)

[QUOTE="vieras";22228450]Sanokaa, onnistuuko pph:n työ hermoja menettämässä rivarikolmiossa? Kaikki makkarit "varattuina" eli koululaisille oma huone + vanhempien makkari. Näitä voitaisiin käyttää päivälepoon, mutta muuten tilat ovat kyllä sitten vain pieni olkkari ja vähän eteistilaa... Miten saisi järkättyä esim. olkkariin leikkitilaa? Kuinka paljon niitä leluja pitää olla? Koulutus alalle on, sillä olen lh, mutta varsinaisesti oman alan töitä en ole vielä tehnyt.... Työ kotona olisi kivaa, mutta mietin, että ovatko tilat sitten liian pienet, jos jaloissa pyörii 4 alle kouluikäistä...[/QUOTE]

Hyvin onnistuu. Meillä on 78 neliötä ja mulla on 2 hoitolasta ja omia lapsia on 3. Meillä on koululaisella oma nurkkaus meidän mh:ssa. Toinen mh on 6v ja 3v käytössä ja siellä myös nukkuu kaikki lapset. Ei ole tullut kyllä vielä ahdasta :-) Lelut on tässä oh:ssa ja siistinä pysyy, kun siivotaan aina ulos lähtiessä lelut. Mulla on 2 aika isoa lelulaatikkoa ja kirjoille oma laatikko. Lelulaatikot on rottinkisia ja ihan nättejä siis. Kannet kun laittaa päälle, niin ei tiedäkään sisältävän leluja ;-)

[QUOTE="vieras";22230826]Hyvin onnistuu. Meillä on 78 neliötä ja mulla on 2 hoitolasta ja omia lapsia on 3. Meillä on koululaisella oma nurkkaus meidän mh:ssa. Toinen mh on 6v ja 3v käytössä ja siellä myös nukkuu kaikki lapset. Ei ole tullut kyllä vielä ahdasta :-) Lelut on tässä oh:ssa ja siistinä pysyy, kun siivotaan aina ulos lähtiessä lelut. Mulla on 2 aika isoa lelulaatikkoa ja kirjoille oma laatikko. Lelulaatikot on rottinkisia ja ihan nättejä siis. Kannet kun laittaa päälle, niin ei tiedäkään sisältävän leluja ;-)[/QUOTE]

Kiitos vinkistä =) Ehkä pph:lla ei siis tarvitse olla samanlaista repertuaaria noita leluja kuin pk:ssa =) Rottinkiset laatikot kuulostavat hyviltä ja vähän pohdin myös sellaista "arkkupöytää" mihin sais lelut sisälle. Oiskohan hyvä? Olisi kiva, että iltaisin näyttäisi koti kodilta eikä päiväkodilta =)

Leluja ei tarvita hirveetä määrää. Kun ei niillä leikitä vaikka olisi saavillinen. Muutama nukke, auto, astia ja palapeli. Ei lelujen tarvi olla suoraan lelukirjan sivuilta.

Mä olin itse pph:lla hoidossa silloin kauan sitten :) ja juuri tuollaisessa asunnossa. Yläkerrassa oli kaksi pientä makkaria joissa käytiin vaan päivälevolla, ei leikitty. Alakerrassa oli olkkari ja eteinen ja pieni keittiö. Meitä hoitolapsia oli muistaakseni ainakin viisi, saattoi olla ajoittain enemmänkin (yksi erityislapsi vieläpä). Kaikki sellasia eskari-ikäisiä ja alle, itse olin vielä ekalla siellä (nuorempi veljeni oli siellä myös). Mahduttiin aivan mainiosti, ulkoiltiin paljon, puistoissa ja pihalla. En muista että olis ollu hirveesti edes leluja meillä. Piirrettiin, pelailtiin ja leikittiin kyllä. Hyvät muistot ainakin jäi kun yli 20 v jälkeenkin muistan. Pph tuli mun ylioppilasjuhliinkin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja tähy;22232277:
Mä olin itse pph:lla hoidossa silloin kauan sitten :) ja juuri tuollaisessa asunnossa. Yläkerrassa oli kaksi pientä makkaria joissa käytiin vaan päivälevolla, ei leikitty. Alakerrassa oli olkkari ja eteinen ja pieni keittiö. Meitä hoitolapsia oli muistaakseni ainakin viisi, saattoi olla ajoittain enemmänkin (yksi erityislapsi vieläpä). Kaikki sellasia eskari-ikäisiä ja alle, itse olin vielä ekalla siellä (nuorempi veljeni oli siellä myös). Mahduttiin aivan mainiosti, ulkoiltiin paljon, puistoissa ja pihalla. En muista että olis ollu hirveesti edes leluja meillä. Piirrettiin, pelailtiin ja leikittiin kyllä. Hyvät muistot ainakin jäi kun yli 20 v jälkeenkin muistan. Pph tuli mun ylioppilasjuhliinkin. :)

Kuulostaapa ihanalta =) Tuollainen hoitotäti on aarre. Jos on hoitaja, jolla kaikki viimeisen päälle kunnossa kodissa ja leluja rekkalastillinen, mutta ei sydäntä hommaan niin sehän on paljon huonompi kuin hyväsydäminen hoitaja pienessä kodissa muutaman lelun kera =)

Yhteistyössä