Pph:n varahoitopaikat, ihan kamalaa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitolapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitolapsen äiti

Vieras
2-vuotias tyttöni aloitti elokuun alussa perhepäivähoidossa. Muuten onkin mennyt ihan hyvin, pientä itkua vain aamuisin, MUTTA kun tää hoitotäti ja lapsensa ovat vähän väliä kipeitä ja sitten kiikutetaan lasta milloin minnekin! On nimetty varahoitaja, mutta tämä varahoitaja ei voi ottaa kuin yhden varalapsen omiensa lisäksi kerrallaan ja joskus silläkin on muuta menoa, joten lapseni on sitten käynyt jo nyt varavara sekä varavaravarahoitopaikoissa. Lapsi on aivan lukossa näissä varavara ja varapaikoissa ja niissä on täytynyt ainakin pari kertaa kuussa käydä. Ja juuri kun alkaa tottua sinne niin sitten tervehtyykin jo oma hoitaja ja taas vaihtuu paikka!
Itsellänikin tuskaa, kun usein vasta aamulla saa tietää, että tyttö menee xxxxx-paikkaan tänään hoitoon. Sitten yritän Enirosta ja YTV:n sivuilta katsella, että miten hiivatissa löydetään sinne julkisia kulkuneuvoja käyttäen ja xxx ajassa jotta ehdin siitä vielä töihin.

Mites teillä muilla on varahoitojärjestelmät pelittäneet???

Meillä oli onneks päiväkoti lähellä mihin muksut hoitotädin sairastuttua meni. Varahoitsut
kyl oli kans samalla kadulla, mut yleensä ne oli jo täynnä muista varalapsosista.
Jälkikäteen ajateltuna ois parempi et muksut olis ollu päiväkodissa, sillä siellä ei yhden tädin sairastuminen haitannut mitään... ei tarvinnut funtsia minne kiikuttaa aamukiireessä hoitoon.
Vaihda siekin vaan päiväkotiin!

Tuossa on yksi erittäin painava syy sille, miksi omat lapseni ovat päiväkodissa.

Ystäväni lapsi ehti olla kolmena ekana pp-hoitokuukautenaan ainakin viidessä eri varahoitopaikassa :o

Moikka, meillä melkeinpä sama tilanne.:( on paljon yllättäviä hoitotädin poissaoloja,koulutuksia ja sairastumisia ja sitten joudutaan varahoitopaikkaan. Ei varahoitopaikassa ole sinänsä mitään vikaa mutta kun on pieni lapsi 1v8kk niin tämähän reagoi tosi vahvasti näihin muutoksiin...:( itku silmässä saa itekin lähteä tarhasta pois ja jättää pieni sinne huutamaan. Mä olen huomannu että perhepäivähoito ei taida kyllä sopia meille ja mieluummin siirtäisin lapseni ihan pk puolelle hoitoon kun siellä ei ole väliä jos hoitaja sairastuu tms. lapsi on kuitenkin aina samassa paikassa. Olen hakenut nyt sitten siirtoa päiväkodin puolelle,mutta se voi kestää kun meilläpäin pkpaikat on tosi tiukassa. :( Käy vaan niin sääliksi tuota lapsiraukkaa,kun iltapäivällä jompikumpi vanhempi tytön varahoidosta hakee niin toinen seisoo pihalla tumput suorina ja ilmeetön ilme kasvoillaan. :( tietysti ajan kanssa menee leikkimään ja muuta mutta sit pitääkin jo siirtyä omaan hoitopaikkaan ja sit taas huudetaan... onks tää nyt ihan oikein pientä kohtaan?

Meidän kunnassa on purettu tuo pph - varahoitosysteemi. Eli kaikki pph:lla hoidossa olevat lapset menevät varahoitoon ennalta määrättyyn päiväkotiin jos varahoito tarvetta ilmenee.

Meidän kunnassa ei päiväkotiin pääse alle 3-vuotiaat. Siispä ei varahoitopaikkana voi olla päiväkoti. Ryhmistä täällä ei ole laisinkaan. Onneksi esikoinen oli aikanaan vaan kahdessa varahoitopaikassa ja tosi harvoin niissäkin. Ja kuopuksen kanssa olen kotona niin kauan, että täyttää 3 ja pääsee päiväkotiin.

Juu, meilläkin olis juuri tuollaista, jos ei olisi ollut mahdollisuutta hoitaa lasta itse hoitotädin poissaolon ajan. Kun entinen hoitaja jäi eläkkeelle ja uusi oli heti sairaslomalla epämääräisen ajan, otin tytön pois kunnallisesta hoidosta ja vein yksityiselle. Siellä tuuraa toinen yksityinen, mutta vielä ei ole tarvittu, kop kop. Onneksi anoppi jää pian eläkkeelle..

Varmasti paras varahoitosysteemi on tuo, että lapsi menee aina samaan päiväkotiin, kun oma pph on pois. Ja, uskon kyllä, että jatkuva raijaaminen paikasta toiseen vaikuttaa lapseen turvattomuutta lisäävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilmuska:
Meidän kunnassa on purettu tuo pph - varahoitosysteemi. Eli kaikki pph:lla hoidossa olevat lapset menevät varahoitoon ennalta määrättyyn päiväkotiin jos varahoito tarvetta ilmenee.

Näin meilläkin. Tai perhepäivähoitolapsien varahoitoa varten perustettiin ihan oma yksikkönsä päiväkodin yhteyteen, erilliseen rakennukseen.

meillä on varahoito ryhmiksessä radan toisella puolella mutta joulun aikoihin pitäis tää meidän ihan oma varakoti aueta.siihen vissiin tulee ryhmis jossa on varapaikat pph:iden lapsille.

Kyllä mielestäni kunnan tulisi järjestää hoitajille vakituiset varahoitopaikat, mutta tiedän että se on mahdotonta.
Hoitajankin on tosi kamalaa sairastaa, kun tietää, että lapset joutuvat ties minne. Siksi me kait teemmekin töitä ns. pää kainalossa.
Meilläkin on järjestetty varahoitopaikka, mutta siellä on niitä vakituisiakin lapsia ja kaksi hoitajaa ei siis voi sairastaa samaan aikaan. Se on aina täynnä, jos yksikin hoitaja on pois töistä. Ja meitä hoitajia on kuitenkin aika monta.

meidän neidillä oli viime talvena 10 eri varahoitopaikkaa. hoitotäti pitää itse lomansa silloin ku meillä ei ole lomaa, tekee pitkää päivää ja tulee ylityövapaata yms. nää varavaravaravara hoitopaikat alko jo ärsyttämään ku aina vaan oli uusi paikka kun ei voineet ottaa ylipaikoille. nyt ollaan päiväkodissa ja vaikka päiväkoti olis kiinni ni varahoitopaikka on silloin auki.

Meillä on ihan toimiva varahoitosysteemi ollut tähän mennessä,lapset menee joko ryhmikseen tai sitten pph:n naapuriin tuttuun paikkaan.Meidän hoitaja ei ole kyllä pahemmin sairastellut,olen siitä hyvin hyvin onnellinen.

mutta joskushan sen hoitajankin on lomansa pidettävä ja äkilliset sairastumiset nyt kuuluvat elämään (useinhan ne taudit saadaan lapsilta). Onneksi omien hoitolasteni vanhemmat eivät valita. Meilläpäin pääsevät tuttujen pph:ien luokse, joita näkevät päivittäin. Me hoitajat sumplimme sitten järjestelyt vanhempien puolesta :) Jos ei sitten mistään löydy sopivaa hoitajaa niin kaupungilla on varahoitopäiväkoti pph:ein lapsille.

Oulussa kaikkien perhepäivhoitolasten varahoitopaikat on päiväkodissa! Siis siinä yhdessä ja samassa pk:ssa eikä niin että jos alueella kolme päiväkotia niin menee johonkin vaan aina siis samaan paikkaan. Hieno homma!!

Alkuperäinen kirjoittaja Wilmuska:

Näin sen pitäiskin mennä ja täällä on tuosta ollut puhetta kaikki nämä vuodet, mutta kumma juttu, ettei niihin päiväkoteihin tunnu 'mahtuvan' perhepäivähoitajien lapsia ja edelleen on sitten tilanne se, että lapsilla varahoito toisella pph:lla. Ja jos hän sattuu olemaan myös kipeänä tai lomalla, niin taas kolmannelle hoitajalle jne... Mikä kumma siinä on, ettei näin yksinkertaista asiaa saada järjestettyä kuntoon?

Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
meidän neidillä oli viime talvena 10 eri varahoitopaikkaa. hoitotäti pitää itse lomansa silloin ku meillä ei ole lomaa, tekee pitkää päivää ja tulee ylityövapaata yms. nää varavaravaravara hoitopaikat alko jo ärsyttämään ku aina vaan oli uusi paikka kun ei voineet ottaa ylipaikoille. nyt ollaan päiväkodissa ja vaikka päiväkoti olis kiinni ni varahoitopaikka on silloin auki.

Mutta kun niitä ylityövapaitakin on joskus vaan pidettävä. Mielelläni minäkin tekisin ihan normaali-ihmisten kaltaista työpäivää, enkä 10-14 tunnin päiviä...

Ei se ole niin helppoa päiväkodissakaan. Omat lapset olivat vuoden päivät päiväkodissa, kun olin vieraalla töissä ja jatkuvasti oltiin sairaana. Siellä ne pöpöt vasta jylläs. Pian olen toiminut yksityisenä perhepäivähoitajana vuoden ja sairaana ollaan oltu ehkä 5 päivää tänä vuonna. Varahoitojärjestelmää minulla ei ole, mutta vanhemmat ovat valinneet/järjestäneet varahoidon itse (tosin heillä on siihen mahdollisuus). Homma on toiminut erittäin hyvin ja vanhemmat ovat olleet tähän tyytyväisiä, koska voivat itse täysin vaikuttaa myös lasten varahoitoon.

Yhteistyössä