pph, naapuri kävi valittamassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uupunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uupunut

Vieras
Mitä neuvoksi? Olen siis pph, asun kerrostalossa. Hoidossa on 3-vuotias lapsi (toista viikkoa hoidossa) joka huutaa aamusta iltaan taukoamatta. Tulee hoitoon klo 7, huutaa, ja huutaa siihen asti kun menee päikyille eli klo 12. Unien jälkeen huuto alkaa taas. Mikään ei auta. E i syli,ei kuvat, ei maanittelu, lorut, leikit. Lietsoo itsensä ihmeelliseen tilaan.

Naapuri kävi tänään valittamassa jatkuvasta melusta. Ymmärrän häntä kyllä hyvin sillä tämä on jo raskasta, niin minulle kuiin MUILLEKIN LAPSILLE jotka ovat selvästi stressaantuneita tilanteesta.

Mitä ihmettä voin tehdä??????

Karsea tilanne, ihan kaikille osapuolille. Onko sulla jotain tukiryhmää olemassa? Siis toisia pph:ia, tai jotain lähipäiväkodin porukkaa tms.? Kysy neuvoja vaikkapa päiväkodista, siellä ainakin on koulutettua porukkaa ja kokemusta kaikenlaisista tapauksista. Saattaisit saada jotain vinkkejä millä laukaista tuon tilanteen. Aikakin tietysti tekee tehtävänsä ja lapsi oppii ennemmin tai myöhemmin olemaan hoidossa, mutta pk:sta voisi saada neuvoja miten lyhentää tuota hankalaa sopeutumisaikaa.

Onko "vain" äitiä ikävä vai voisiko olla joku sairaus? Oliko äiti sen kanssa tutustumassa vai tuliko hoitoontulo liian äkkiä? Joissain kehityshäiriöissä kai voi olla tuontyyppisiä tiloja mutta toisaalta kyllähän hoitoonmeneminen on toisille rankka paikka ja kestää ennenkuin siihen tottuu..

Voih... mutta ei tuo nyt ihan normaalilta vaikuta!
Ensinnäkin, annan naapurin valittaa ja selitä tilanne hänelle, luulisi ymmärtävän. Yleensä auttaa, kun tietää mistä meteli tulee ja minkä takia.
Hoitolapsesi sopeutuminen hoitopaikkaan on kyllä jotenkin epäonnistunut. Juttelepa vanhempien kanssa, mitä voisitte tehdä. Voisiko äiti hieman lyhentää työpäiväänsä ja tulla harjoittelemaan muutamana päivänä lapsensa kanssa teillä oloa. Itselläni on 3v lapsi ja on tosi vaikea ymmärtää, että omani huutaisi tuolla tavalla, jos paikkaan on etukäteen tutustustuttu ja tietää, että äiti tulee iltapäivällä hakemaan. 3-vuotias kuitenkin ymmärtää jo hirmuisesti!

Mua ärsyttää kun joka paikkaan höpötetään tuosta koulutuksesta. Kyllä kuulkaa se on ennemminkin se kokemus, millä tällaiset tilanteet hoidetaan, jos silläkään. Mä oon lastentarhaopettaja, mutta oon ilmeisesti nukkunu ne luenneot, joilla käsiteltii tätä tilannetta. Kyllä siellä oli aiheena enemmänkin yleisemmät asiat.

Ap:lle jaksuja, itsekin nyt pph:na kun omat ovat vielä pieniä. Valitettavasti en osaa auttaa, ei onneksi ole omalle kohdalle sattunut moista.

Toisilla sopeutuminen hoitoon kestää pidempään kuin toisilla. Jotkut lapset eivät vain koskaan sopeudu hoitoon, näin kävi yhdelle siskoni lapsista. Jonkun viikon häntä huudatettiin ensin päivähoidossa, sitten puolipäivähoidossa kunnes lapsi kiljui jo hysteerisenä kotoa alkaen...

Höh, anna naapurin valittaa. Ainakin meillä kerrostalossa on järjestyssäännöissä, että klo 22-07 on ns. hiljaista aikaa, jolloin ei saisi ylenmääräistä meteliä pitää. Että jos teilläkin talossa on samat säännöt, ei naapuri voi tehdä mitään.

Mutta muuten kurja tilanne, oletko jutellut lapsen vanhempien kanssa?

Juujuu..kyllä joskus on ammattilaisellakin sellanen haaste että joutuu kaikki tekemään eikä mikään auta. Tällainen kovasti ikävöivä,ahdistunut tms lapsi kun ei ota vastaan mitään ja huutaa huutamistaan. Itse alkaisin jo miettiä onko lapse paikka hoidossa jos hän ja muut ovat asiasta jo stressaantuneita eikä helpota.

mun oma poika huusi ekassa hoitopaikassa 2kk,kunnes vaihdettiin toiseen paikkaan. Hoitaja oli kokenut ja "suosittu" hoitaja,joten hänessä en usko vikaa olleen. Poikani ei vain sinne sopeutunut. Hoitopaikan vaihdon jälkeen itkut loppu kun seinään.

Kyllä tuo ikä on varmasti jo sinällään huono hoidon aloitukseen, että kaikkea voi ilmetä. Itsellä saman ikäinen kun on myös hoidossa, mutta pääasiassa hänellä menee hyvin siellä. Toivottavasti löydät ammatillista tukea muilta hoitajilta ja esimieheltäsi. Itse varmasti pyytäisin lapsen vanhemmat palaveriin ja mukaan tietty myös esimiehen, ja siinä yhdessä mietittäisiin kuinka lapsen ikävää voitaisiin helpottaa (äidin kuva mukana hoidossa, oma lelu kulkisi hoidossa mukana, oma tyyny tms.) Naapurilla ei mielestäni ole syytä valittaa, koska huutoaikaa sisällä ei niin montaa tuntia tule, kun todennäköisesti olette ulkonakin sekä aamu että iltapäivällä. Muutenkin tuo tapahtuu päiväsaikaa eli sietää nyt täytyy ääniä kerrostalossa. Voimia sinulle!

mun oma poika huusi ekassa hoitopaikassa 2kk,kunnes vaihdettiin toiseen paikkaan. Hoitaja oli kokenut ja "suosittu" hoitaja,joten hänessä en usko vikaa olleen. Poikani ei vain sinne sopeutunut. Hoitopaikan vaihdon jälkeen itkut loppu kun seinään.

Yhteistyössä