Pph:t apuja lasten viihtymiseen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pph"

Vieras
Mitä kaikkea keksitte sisällä tekemistä lapsille, kun on pakkasta liian paljon? Tuntuu, että olen keksinyt lapsille vaikka mitä askartelua, piirtämistä, palapelejä, vapaata leikkiä, satujen lukemista jne. mutta eivät nuo jaksa kauaa keskittyä ja sitten alkaa riehuminen sisätiloissa.... Ollaan kyllä yritetty päivittäin käydä pienellä kävelyllä, vaikka mittari hipoo -19 astetta. Olen nyt vasta ekaa talvea pph:na hämmästynyt siitä, miten huonosti lapset ylipäätään osaavat vapaata leikkiä... Koko ajan pitäisi olla ohjelmaa tai muuten pitkästyvät. Vinkkejä lasten sisällä viihtymiseen kiitos =D

Meillä leikkivät tarvittaessa kyllä hyvin keskenäänkin ilman viihdyttämistä, kun alusta asti olen ottanut sen linjan etten opeta siihen että kaikki toiminta on aina minusta lähtöisin. Monesti auttaa se, kun laittaa 2 lasta vaikka eri huoneeseen leikkimään tai kuuntelemaan satu cd:tä.
Tänään oli -25 aamulla, ja käytiin ulkoilemassa 45minuuttia, mukavasti katkaisee aamupäivää pihalla piipahtaminen säällä kuin säällä. (Mulla ei ole tällä hetkellä vauvoja hoidossa, joten tuo on mahdollista)
Sitten tietysti välillä niitä askarteluja ja satuja, ja nyt kun on joulukin tulossa, niin joku pakkas-aamu menee mukavasti vaikka pipareita leipoessa ja myös sämpylöitä meillä leivotaan toisinaan. Noin 1x/kk juuri erittäin huonolla säällä katsotaan joku lasten elokuva (muuten hoitolapset eivät katso meillä telkkaria)

Se on valitettavan totta tänään miten harva lapsi osaa leikkiä ihan omaa leikkiä ilman videoita musikin pauhua tai aikuista joka koko ajan ohjaa neuvoo ja leikkii mukana.
Onkohan niin että se taito on kohta hävinnyt kokonaan.
Riippuu minkä ikäsiä sinulla hoidokin mutta kärsivällisyyttä ja aikaa niin ehkäpä kun niitä kotileikki tai eläimiä, legoja pikkuautoja jne kun tarjolla ehkäpä se omakin sisäinen lapsi jokaisesta lapsesta löytyy ja opitaan se leikki.
Tytöille pitkiä hameita huiveja prinsessat saa leikin aikaan jo pienellä varustuksella. Helminauhoja koruja kampoja tyhjiä pestyjä kauneudenhoitopurkkeja samppoo,rasv jne.pinnejä pampuloita silkkikukkia...
Niin nuo meillä ainakin oli suosittuja.
Luovuus kehiin ja toivottavasti pakkanen hellittää että päästään uloskin.

Minkäikäisi lapset ovat? Varmaan tosiaan kannattaisi alkaa ottamaan sellaista linjaa, että lapset leikkivät välillä keskenään. Onnistuisiko sellainen, että sinä ikäänkuin ohjaat osan lapsista leikkimään tiettyä juttua, ja osan tiettyä juttua.

Meillä 4 ja 5 vuotiaiden ohjaus tiettyyn leikkiin ei onnistu kovin helposti. Paha uhma päällä ja kun ohjaa niin suut väärässä. Haastavia ovat tämän ajan lapset. Leikki on lasten työtä. Mutta minkäs teet kun lasta ei kiinnosta kun ei saa pomppii sängyllä, laskea liukumäkeä sohvan reunalta.Niin sitten ei tehdä mitään.

Lapset iältään 2-4v. Ja varsinkin tuo isoin on mahdottoman huono keksimään itse itselleen tekemistä vaan vaatii aikuista. Ja jos ei leikit suju tai on tylsää niin aloittaa pienimmäisten kiusaamisen :/ Täytynee vain yrittää sitten. Leluja on, mutta kun niitä ei käytetä. Telkkaria katsoisivat vaikka koko aamupäivän, mutta mielestäni se ei ole kehittävää tekemistä. Olisi ihanaa, jos löytäisivät leikkimisen riemun =) Omat lapset ovat jo koululaisia, mutta ovat aina omanneet hyvän mielikuvituksen, joten minun "aloitustani" on harvoin heidän leikeissään tarvittu =)

Pystyisitkö jakaa sillai, että ottaisivat kaverin ja päättäisivät mitä leikkivät?
Mä nimittäin teen niin kun joku alkaa riehua, että käsken miettiä mikä leikki olis kiva ja sitten mennään yhdessä ottamaan se esille. Esim duplot pöydän ääreen. Ja sit jos meinaa siitä karata heti pian, niin sitten käsken takaisin leikkimään. sillä lailla ne yhtäkkiä oppii, kuinka kiva on leikkiä, kunhan pääsevät rauhassa alkuun. Ja vielä parempi, jos käy pyytämässä kaverin mukaan. Ja tosiaan, se on tärkeää, että sitä ei lopeteta eikä vaihdeta ihan heti!
Minulla auttaa myös jos laitan taustalle rauhallista musiikkia, leikitkin rauhoittuu selvästi.

tosi hyvä ettei ap suosi helppoa ratkaisua,telkun katsontaa,plussaa siitä! (toki joskus voi katsoa,muttei päivittäin.) Oletko ollut auttamassa saamaan leikin käyntiin...ja sit perääntynyt, antanutkin leikkiä keskenään?

Yhteistyössä