prick allergia testien luotettavuus??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
lapsella tehtiin ko. testi ja siinä näkyi et koiralle ja lepälle allerginen..syy miks en oikein luota testiin on se että eio saa koirast amitää reaktiota eikä lepän kukinnan aikana ole ollut mitään..lapsella infektioastma ja hän sai oireita niin kauan kun meillä oli kissa sisällä ja kun oli esim. koivun kukinta aika..kissa laitettiin kokonaa ulkokissaksi ja oireet hävisi..

olen miettinyt uutta allergiatestiä ja mitä mieltä olette otanko uuden prick testin vai onko verestä luotettavampi?

ja sanotaan vielä että kun toi eka prick testi otettiin lapsella oli käsivarret ihottumalla ja "ruvella" en itsekään erottanut niitä paukamia mitä piti tulla ja hoitajallakin vaikeuksia..testin mukaan lapsella todella paha koira-allergia..mut jos näin on hänen pitäis olla todella huonossa kunnossa koiran ollessa läsnä..meillä siis käy koiria ja käymme koira-perheissä..ainut milloin on saanut oireen ja en ole 100 % varma tuliko koirasta, mutta kyseessä oli pentukoira ..ja sen jälkeen ei ole ollut yhtään mitään. mistään koirasta vaikka olisi ihan vieras koira.

olenkin tässä miettinyt että jos testi näytti väärin ja se ei ole luotettava miksi sellainen testi on ylipäätään olemassa

se oli keskussairaala :/ ja jälkikäteen sain tietää noista verikokeista..ja ihmettelin että jos lapsella kerran ihottumaa ja pahaa sellaista niin miksi ei suoraan verikokeisiin

Astma. Eikö se riitä oireeksi koira-allergiaan?

Minulle on tehty nuorena prick testi ja olin allerginen koiralle, kissalle ja huonepölylle. Joistakin koirista saan oireita toisista en. Kissan kanssa samassa taloudessa voin olla noin 10 min ja oireet on kamalat: aivastelen, nenä vuotaa, suupieliä kutittaa, kurkkua kaihertaa, silmät valuu vettä, silmiä kutittaa ja vaikka ei hieroisi silmiä niin se kalvo menee ruttuun.

Siivoamisen jälkeen olen nuhainen pari päivää.

Verikokeestakaan ei näe 100% varmasti onko allergiaa. Jos veressä ei jostakin syystä ole vasta-ainetta (ymmärtääkseni sitä testataan)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
se oli keskussairaala :/ ja jälkikäteen sain tietää noista verikokeista..ja ihmettelin että jos lapsella kerran ihottumaa ja pahaa sellaista niin miksi ei suoraan verikokeisiin

Meillä tehtiin selkään nuo testit.. Ei ne verikokeetkaan oo sen varmempia välttämättä.

Mulle on tehty Allergiakeskuksessa sekä keuhkopolilla testit joiden mukaan olen joillekin ruoka-aineille sekä koiralle allerginen vaikka oikeasti ei oireita tule. Mulla on allergioita paljon joten kyllä sen sit huomaa jos mitään ei tuu. Ne sano siellä et voi olla että allergiatestissä näyttää jotkut vaikka ei oikeasti ole ja taas toistepäin. Vähän oman olon mukaan mennään =) En siis veisi uuteen testiin. Lapsi (tietty iästä riippuen) tietää itse jos oireita on. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Pomm:

Minulle on tehty nuorena prick testi ja olin allerginen koiralle, kissalle ja huonepölylle. Joistakin koirista saan oireita toisista en. Kissan kanssa samassa taloudessa voin olla noin 10 min ja oireet on kamalat: aivastelen, nenä vuotaa, suupieliä kutittaa, kurkkua kaihertaa, silmät valuu vettä, silmiä kutittaa ja vaikka ei hieroisi silmiä niin se kalvo menee ruttuun.

infektioastma on ihan eri asia kuin astma ja poika ei saa eläimistä mitää oireita..ei edes kun hänellä on infektio päällä.

Eivät ole kovin luotettavia. Tekijöistä paljon kiinni ja olen kuullut siitäkin, että noiden itse testienkin laatu vaihtelee valmistuserien mukaan. Meillä pojalla koivu- ja leppäallergia, kissoille on valikoivasti allerginen. Olemme ottamassa koiraa ja allergialääkäri sanoi, ettei kannata testejä teettää, vaan käydä kasvattajalla altistamassa poikaa muutamaan otteeseen.

No en taida viedä lasta turhaan kidutettavaksi uudelleen kun kerta mihinkää ei voi luottaa ku omaan järkeen..silti vaaditaan kouluun ja hoitopaikkoihin lekurin todistukset allergiosta jotka ei välttämättä edes näy testeissä ja silti allerginen niille..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Pomm:

infektioastma on ihan eri asia kuin astma ja poika ei saa eläimistä mitää oireita..ei edes kun hänellä on infektio päällä.

Aha, tulin taas viisaammaksi. Piti ihan googlettaa :whistle:

Yhteistyössä