Hae Anna.fi-sivustolta

Prisma vai

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä Cittari?, 08.12.2005.

1. Cittari? Vierailija

Itse olen tottunut käymään Citymarketissa (mun lähkauppa) ja yleensäkin K-ryhmän kaupoissa. Pidän Pirkka-tuotteista, ja muutenkin K-kaupoissa käymisestä on tullut piintynyt tapa ja se ""ainoa oikea"" valinta. En edes omista S-etukorttia, vain Plussa-kortin.

Yleensähän Citymarketin vieressä kilpailijana on Prisma. Eilen kuitenkin Cittarin hyllystä oli loppu jauheliha (!!), enkä jaksanut jonottaa palvelutiskille, joten hain tarvitsemani viereisestä Prismasta ja hämmästyin. Käytävät tilavia, tuotteisssa tosi suuri valikoima, kassoja paljon enemmän käytössä = ei jonotusta. Siis verrattuna viereiseen kotikauppaani. Mietin pitäiskö muuttaa tottumuksia ja vaihtaa vakikauppaa. Keskittäminen kuitenkin kannattaa.

Kummassa sinä käyt, jos näistä kahdesta pitää valita? Miksi?Minkälaisia etuja saa S-etukortilla?

2. J Vierailija

K- kaupassa s korttia minulla ei edes ole eikä se kannattaisi pienessä perheessä, kun ne bonukset nollautuu kuukauden lopussa eli jos et ole käynyt tarvittavaa määrää kyseisenä kuukautena ko kaupassa et saa siltä kuukaudelta mitään ja seuraava kuukausi alkaa taas nollasta. K:ssa taas kerätään, kunnes 1 000 pistettä on täynnä ja nollautuu vasta sitten ei missään tietyssä ajassa tämä sopii pienelle autottomalle perheelle parhaiten. Isot perheet hyötyvät ässästä ehkä enemmän varsinkin jos perheessä on auto ym. edes kahden hengen perhe ei hyvödy juurikaan ässästä.

3. Alkup. Vierailija

Ai, tuota en tiennytkään. No pitääpä miettiä..
    Meillä on kahden aikuisen talous, mutta noita plussaseteleitä joskus tipahtelee postiluukusta, ei kuukausittain kuitenkaan. Auto meillä on, mutta yleensä tulee tankattua sieltä, missä bensa on halvinta, eikä sieltä mistä saa plussapisteitä.

4. Iäkäs Elli Vierailija

Meillä on molempien kauppojen kortit. Vuosien mittaan on käynyt selväksi, että meidän paikkakunnallamme, joka on isohko kaupunki, Prisma ja Cittari ovat kuin eri planeetoilta.

S-kortilla on kertynyt huomattavasti enemmän tilille rahaa kuin K-kaupan vastaavalle, vaikka kaupunginosassamme on vain K-kauppoja. Suht. lähellä on kuitenkin Prisma, joka on aivan mahtava ostospaikka. Vaikka se on valtavan iso tai kai siksi, se on selkeä. Opasteet ovat hyvin näkyvissä ja hinnat pärjäävät hyvin kilpailussa K-kauppojen kanssa. Käymme molemmissa, koska K-market on lähempänä. Lähiaikoina on tännekin tulossa kunnon S-market ja silloin on valinta selvä.

Sekin vielä, että S-kortilla tulevien bonusten tiedot ovat asiakaslehden mukana. K-kaupasta tulee vielä lisäksi tiliote Osuuspankista. Sekin maksaa turhaan ja me asiakkaat sen kuitenkin lopulta maksamme.

5. tara Vierailija

Mä olen nyt parin vuoden ajan käynyt Prismassa ja S-marketissa K-kauppojen sijaan ja ainakin meillä päin S-kaupat ovat huomattavasti K-kauppoja edullisempi. Lisäksi meidän ruokaostoksilla (noin 400-500 euroa per kk) saan huomattavasti enemmän bonusta kuin saisin plussaseteleitä.

Bonusostojen alaraja on 50 euroa/kk, joten jos keskittää kaikki ruokaostokset yhteen ryhmään ,ei ostojen nollautumisen pitäisi aiheuttaa ""tappioita"".

6. J Vierailija

En ole saanut minkäänlaista tiliotetta k-kaupasta ne plussa setelit tulevat lehden mukana. Just maanantaina sain vuoden viimeisen setelin. Siis plussa on parempi pienille perheille, kun tuo ässä tuon nollautumisenkin vuoksi. No meidän suunnalla ei ole edes prismaa vielä muutaman vuoden päästä ilmeisesti sellainen rakennetaan, mutta miten autoton sieltä mitään raahaa, kun mertollekin on sieltä matkaa suhteellisen paljon eikä busseja tulevan prisman luota meille kulje.

7. J Vierailija

Aiheuttaa tappiota, jos ja kun ostoksia olisi kyseisestä ketjusta suunnilleen vain 200 € per kuukausi eli ei saisi juuri mitään bonusta. Jos ostokset olisivat tuplasti suuremmat ässän kortti olisi jo kannattava sillä edellytyksellä, että lähikauppana olisi S-market.

8. heta Vierailija

Minulla on sekä s-kortti että plussa-kortti. Enemmän hyötyisi s-kortista. Mutta mutta... Olen tottunut K-kaupan Pirkka-tuotteisiin. Tunnen kaupat, tiedän mistä mikäkin tavara löytyy jne. No, tämähän on siis vain tottumiskysymys.

Paikallinen Prisma on mielestäni kamala paikka. Vihannesosastolta on turha etsiä mitään vähänkään ""erikoisempaa"", esim. kevätsipulia (jota ei tietenkään talvella saa mistään), kirsikkatomaatteja, purjoa, karambola ja muut eksoottiset hedelmät jne. Tuo purjo oli kyllä aikamoinen yllätys, sitä luulisi löytyvän joka paikasta. Prismasta ei saa itsepalveluna kuin kaasuun pakattua jauhelihaa, Cittari myy myös itse jauhamaansa, joka on pakattu valkoiseen styrox-astiaan ja kelmuun ja on siis tuoretta.

Perustuotteiden valikoima on molemmissa paikoissa hyvä, mutta erikoisemmissa tuotteissa Prisma jää kyllä kakkoseksi. No, sehän onkin koko maakunnan ainoa Prisma, joten valikoima saattaa senkin takia olla ""maalaisempi"", eikä erikoistuotteilla välttämättä ole suurta kysyntää.

K-ryhmällä on kattava ja monipuolinen erikoisliikkeiden ketju. On kenkäkauppaa, urheiluvälinekauppaa, kodinkonekauppaa, rautakauppaa. S-ryhmällä ei ole oikein muuta kuin Prisma ja sitten Sokos, josta ostaa esim. vaatteita ja jalkineita (ja jääkaapit, laminaatit sun muut...). Joku voi olla sitä mieltä, että on vaan hyvä kun kaiken saa saman katon alta. Itse arvostan enemmän asiantuntevaa palvelua esim. pesukoneostoksilla. Prismassa paikalle pitää aina soittaa myyjä, joka voi olla joku koulupoika, joka ei tiedä tuon taivaallista kodinkoneista tai urheiluvälineistä.

S-kortilla on harvoin mitään tarjouksia ihan arkisista elintarvikkeista. S-kortin edut ovat enemmänkin hotelli- ja ravintolaosastoa tai sitten Sokoksen ylihintaisista tuotteista. Niille ei meidän perheessä ole juurikaan käyttöä.

Ja vielä bensasta. Täälläpäin ABC-asemat ovat poikkeuksetta kalliimpia kuin Nesteen asemat. Plussa-kortilla saa vielä 2 senttiä alennusta litrahinnasta, joten ABC:llä tulee käytyä todella harvoin. Muilla paikkakunnilla tilanne voi toki olla ihan toinen.

Summa summarum: Euroja menee enemmän ehkä K-ryhmään. Jos listalla on jotain, jota saa vain K-kaupasta, ostan kaikki ostokset sieltä. Viime aikoina olen käynyt milloin missäkin kaupassa. Pari kuukautta s-kortin hankkimisen jälkeen keskitin kaiken s-ryhmään, ja bonusta tulikin ihan kivasti. Mutta jokin vetää takaisin k-ryhmän puolelle... =)

Jos joskus saamme lapsia, siirrymme varmaankin kokonaan s-ryhmän asiakkaiksi. Kahden hengen pienehköillä ostoilla en ole viitsinyt ""pakottaa"" itseäni käymään ainoastaan jommankumman ryhmän kaupoissa.

9. Hanni Vierailija

Eiköhän tuo tasoeroja hintaerotkin ole vähän tapauskohtaisia.

Omassa kotikaupungissani on myös isot kaupat, city-market ja prisma tien vastakkaisilla puolilla. City-Marketin etuja on parempi laatutaso esimerkiksi juustotiskissä; lihatiski ja kalatiski on omaa luokkaansa verrattuna Prismaan, jossa on pieni kuppanen loota ""lihatiskinä"", tuoretta kalaa ei juuri saa kuin joskus valmiiksi pakattuna. Kauppa on sekava, myyjät kiukkuisia ja hyllyt sotkuisia. City-Marketista saa vaikkapa kokonaisen hummerin tai ihania valmiita salaatteja.

Prismassa on sitten isompi valikoima gluteenittomia tuotteita, joita joudun käyttämään, sekä vähän isompi hedelmävalikoima. Silti haluan löytää tavarat etsimättä, maksaa ne jonottamatta (täällä on AINA Prismassa älytömät jonot ja liian vähän kassoja) ja saada tarvitessani jopa palvelua, kunnollista sellaista.

10. alkuperäiselle Vierailija

Helpointa tuo vertailu on varmaan laskemalla eli paljonko teillä menee esim. ruokaan kuukaudessa? Sitten vaan katsot s- ja plussa-kortin sivuilta kummasta tulisi enemmän bonusta.

S-ryhmässä tosin täytyy ensin liittyä osuuskaupan jäseneksi eli se maksaa vähän alkajaisiksi.

Itse olen vannoutunut s-bonuskauppoihin keskittäjä ja bonusta ropsahtaa sinkkutalouden s-tilille 4-20 euroa kuukaudessa. Syön viikolla töissä, joten ruokaostokset ovat aika pienet, mutta vastaavasti bensaan menee 100-200 euroa kuukaudessa. Lisäksi vakuutukset ovat Tapiolassa.

Muuten olen havainnut, että s-kaupat vaikuttavat olevan edullisempia kuin k-kaupat. Jos tarvitsen jotakin vähän erikoisempaa esim. ruokapuolelta niin sitä löytyy sitten Stockmannilta.

11. X Vierailija

Meilläpäin homma on toisinpäin. Citymarketissa on tilaa, vaikka piha olisi täynnä autoja mutta Prismassa on todella ahdasta aina ja hedelmätiskille ei voi kuvitellakaan menevän, siellä se vasta ryysis on.
    Minulla on plussa-, s-bonus- ja ykkösbonuskortit. Käytän jokaista vieraillessani kyseisessä kaupassa mutta bonusten ja plussien perässä en juokse.
    Katsoin eilen huvikseni kaikkien korttien kertymät ja olin ihmeissäni, kun ykkösbonus ostoksia oli kertynyt vain 200e.
    Meillä menee elokuun lopussa kertymäkausi umpeen. Tänä vuonna se näytti vajaata 700e, kun kausi oli lopussa eli emme saaneet bonusseteliä. Rajahan on 1000e ostoja. Kysyin sitten asiakaspalvelusta, missä viime vuoden 700e on, kun tilin tiedot näyttää vaan 200e. Sieltä todettiin, että ostot nollaantuu kauden lopussa, tätä en aikaisemmin tiennyt. Meidän ostoilla sieltä ei koskaan tule mitään.
    Plussasta tulee noin joka toinen kuukausi vähintään se yksi seteli ja s-bonuksesta muutama euro kuukaudessa: miehen puhelinlaskusta ja sähkölaskusta kertyy sen verran enemmän bonusta.

12. Iäkäs Elli Vierailija

Meidän Prismassa on niin mainio tuoretiski, ettei paremmasta väliä. Leikkeleet, kalat, grillituotteet, valmiit salaatit, paikalla paistetut leivonnaiset jne. Vihannespuoli ei voisi monipuolisempi olla luomu- ja eksoottisine tuotteineen. Nämä vain muutamina yksityskohtina mainitakseni.

Mutta tämä onkin Tampereen Prisma!

13. Tiliote Vierailija

Plussat saa myös plussaseteleinä, mutta itsekin otan ne mieluummin tilille, kun ne setelit niin helposti unohtuu käyttämättä.

Vaan miksi ihmeessä olet valinnut tiliotteen kotiin? Jos sinulla on verkkopalvelu, tiliotteen saa sieltä. Jos et käytä verkkopalvelua ja tili on pelkkää plussaseteliä varten, niin tiedot tulevat Pirkka-lahden mukana kotiin, etkä tarvitse pankin tiliotetta. Taitaa olla myös mahdollista katsoa pistetilannetta k-kaupan nettisivuilta? Siihen en ole rekisteröitynyt itse, jotn en ole siitä varma.

Käytän ässää ja plussaa ja kummassakin on puolensa. Vaikka ei tulisi yhtään plussapisteitä, niin olen saanut sen verran plussa-alennuksia, että siinä mielessä se on kannattanut oikein hyvin. Ostan sieltä, mistä kulloinkin satun löytämään sopivaa tai mikä kauppa sattuu matkan varrelle.

En pidä kortteja sen kummemmin huijauksena kuin mitä tahansa markkinointia, mutta eihän niitä kortteja, alennuksia ja bonuksia ole pakko ottaa, jos se tuntuu pahalta.

14. Saara Vierailija

Seuralehti vertasi pari viikkoa sitten nämä kaikki bonuskortit.
    Sinä 4-henk. perhe osti tietyllä euromäärällä vuodessa ja bonusta kertyi S-kortilla 300 euroa enemmän.
    Itselläni on molemmat. S- ryhmästä saan joka kuukausi jotain 10-60 euroa. Plussaseteleirä olen kerran saanut 10 euron arvosta, vaikka ostan suunnilleen yhtä paljon. Selitys oli keskolta se, että juuri kun olen saamassa jotain niin saldo katkeaa. Se, minä säästän muutenkin Prisman hinnoissa ajattelen saavani tupla bonukset S-ryhmästä.
    Oltiin muutn Lomamatkojen Kuuban matkalla viime talvena, saimme bonusta matkasta 180 euroa. Ihan kiva ylläri, nimittäin ihan iso raha meille.

15. Emma Vierailija

Käyn aina Prismassa, vaikka tuossa on molemmat ja minulla on molemmat etukortitkin. Syy: ensiksikin tuo sinun mainitsemasi tilavuus ja hyllyjen asettelu jne, Prisma on paljon ilmavampi; mutta tärkeimpänä kerta kaikkiaan se, että Cittari on paljon kalliimpi! Pari kertaa olen käynyt Cittarissa koska siellä on sellaista jogurttia mistä pidän eikä sitä ole Prismassa, ja olen kauhistellut muita hintoja. Joten kun kerran ovat vierekkäin, niin hulluhan minä olisin jos vapaaehtoisesti maksaisin enemmän!

16. Meitsi Vierailija

Meillä on sekä S-ryhmän että Kitymarketin etukortit. Ruokakauppamme olen valinnut vihannes- ja hedelmätiskin laadun perusteella. Kitymarketissa tarjonta on heikkotasoisempaa ja kalliimpaa, S-marketissa vihannekset ja hedelmät ovat tuoreempia ja halvempia.

17. tara Vierailija

Jos ostoksesi ovat yli 200 euroa/kk S-ryhmästä saat bonusta 3,00 euroa/kk, mutta Plussa-kortilla et saa vielä mitään, ainoastaan 200 peruspistettä. 5kk:n ostosten jälkeen sulla on kasassa 1 000 pistettä, jolloin saat yhden 5 euron plussasetelin. Vastaavana aikana olet bonusta tienannut 5*3 euroa eli 15 euroa. Kumpi on edullisempi?

Tietenkin jos teet myös muita ostoksia K-ryhmässä tienaat plussasetelin aiemmin. Mutta myös bonusta voit kasvattaa muillakin ostoksilla esim. Tapiolan vakuutukset. Lisäksi S-bonuksessa ei ole mitään rajoitusta, vaan kaikki ostokset kasvattavat samalla tavalla hyvitysprosenttia, kun taas K-ryhmässä esim. Anttilan, Intersportin, kenkäkauppojen ostoksista saat ainoastaan peruspisteet. Esim. alkuvuonna mulla oli lähinnä Intersportin ostoksia 1.300 euron edestä ja sain niistä yhden plussasetelin, tosi anteliasta.

18. peikko Vierailija

Joo. Siis jänniä mielipiteitä. Mulla on aina ollut molemmat kortit, ja pienilläkin tuloilla kannatti ehdottomasti aina paremmin s-ryhmän kortti.

Nyt hankimme tilikortin, on tosi kätevä. Bonukset tulee suoraan tilille ja tillillä oleville rahoille saa vielä kilpailukykyistä korkoakin.

19. J Vierailija

Minulla on käteisplussakortti ei tiliä siksi ei tule tiliotteita vaan pelkkä plussa seteli, kun pistemäärä on täysi.

20. J Vierailija

K- kaupassa on usein plussakortti tarjouksia onko ässällä samanlaisia tarjouksia. Juu keskitän kaikki mahdollisen ostamisen k- kauppoihin ja Anttilaan. En viitsi matkustaa toiseen kaupunginosaan päästäkseni päivittäistavaraostoksille. Lähikauppani on k- kauppa johon autottoman on helppo mennä ostoksille.

21. Meitsi Vierailija

No kun mua risoo suunnattomasti nämä englanninkieliset nimet suomalaisissa systeemeissä. Pikajuna on Intercity Express, ruokakauppa on Citymarket, urheiluvälinekauppa on Inter Sport, teollisuusalue on Trade Park ja niin edelleen. Jotenkin tulee oikeasti sääli niitä vähän vanhemman ikäpolven edustajia, jotka eivät välttämättä osaa englantia ja joiden kuitenkin pitäisi pystyä elämään ja toimimaan sujuvasti tässä armaassa kotimaassamme.

Ihan piruuttani lausun ja kirjoitan Citymarketin Kitymarketiksi. Vaviskaa ! :)))) (Tosin en tiedä, kenen pitäisi vavista - ketkähän onnettomat noista nimistä oikein päättävät....)

22. Iäkäs Elli Vierailija

Meitsille!

Ja entäs tämä uusi uljas rakenteilla oleva tavarataivas: Idea Park. Minulle se on ja tulee aina olemaan Marjamäki, joka sen paikan nimi oikeasti on. Vaan eihän se olisi hienoa suomalainen nimi, pitää olla ""Idea Park"".

Tämä ei liity aloitusaiheeseen, mutta haitanneko tuo.

23. Jouni Vierailija

Ainakin aiemmin kortteja vertaillessani tulin siihen tulokseen, että 1-2 hengen taloudessa S-kortti tulee edullisemmaksi, mutta isommalla perheellä taas plussakortti. Meidän kahden hengen taloudessamme on molemmat kortit ja molemmat kaupat on saman etäisyyden päässä, joten niissä tulee käytyä aika tasan. 5 euron plussaseteli tulee tosiaan korkeintaan pari kertaa vuodessa, kun taas s-tilille tippuu tasaiseen tahtiin pikkusummia. Alennusten puolesta plussakortti kuitenkin on parempi.

24. Hanna Vierailija

S-etukortti maksaa siis 35 euroa! Huhhuh. Aikoinaan plussakortti maksoi 50mk, eli nykyään 8,40 euroa.

Siis tarkoitan kortin hankkimista itselle.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri