Hae Anna.fi-sivustolta

Prolaktiini koholla.. :/

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Coffee_Cup, 15.09.2008.

1. Coffee_Cup Vierailija

Viimein kun sit uskaltuiduin melkein 4 vuoden lapsettomuuden jälkeen tutkittavaksi, niin selvisi pian että prolaktiini arvot liian korkeat. Muuta ei ilmeisesti ollut, ainakaan ei lääkäri maininnut. Sain sitten parlodel 2,5 mg lääkityksen 1,5tab/vrk. Lääkäri sanoi vaan että jos ei tuota tulosta, niin takaisin lääkäriin. Jäin sitten ihmettelemään että kauankohan tässä nyt olisi sopiva aika odotella lääkkeiden tehoavan? 2vkon päähän verikoe kuitenki, että onko sopiva annostus. Mutta.. Kuinka pian tässä olisi edes toiveita raskaaksi tulemisesta? :/
    Ja sekin kyllä ihmetyttää miksi eivät tutkineet miestä?! Mulle vain verikokeet ja ultratutkimus. Ei muuta ... :/

2. prolaktiinikko Vierailija

Minulla tuli rinnoista maitoa ja prolaktiiniverikokeessa oli liian korkeat arvot (muistaakseni 1000 luokkaa, eli ei nyt ihan hirveän korkeat, mutta selvästi yli viitearvojen). Maidonerityksen vuoksi verestä määritettiin prolaktiinin "laatu", eli onko se biologisesti aktiivista vai inaktiivista. Minulla oli tuota aktiivista laatua, ja juuri se teki raskaaksi tulemisen käytännössä mahdottomaksi. Muut hormoniarvot verikokeissa normaalit. Sain myös tuon Parlodelin, tosin vain puoli tablettia päivässä. Minulla ei ehtinyt tulla yksiäkään menkkoja, kun raskaustesti näytti plussaa. Nyt olen rv 15 ja toistaiseksi kaikki mennyt hyvin. Lopetin lääkkeet heti plussatestin jälkeen. Mun kokemus on se, että tuo lääke laskee arvot tehokkaasti. Ehdin käydä kontrolliverikokeessa ennen kuin tiesin olevani raskaana, ja arvot oli normaalit (normaalin ylärajoilla mutta kuitenkin).

Eli minulla positiivinen kokemus, toivottavasti sinullakin. Lääkkeen teho selviää tuolla kontrolliverikokeessa kyllä. Tsemppiä!

3. Coffee_Cup Vierailija

Voi. Onnea paljon! =) ja toivotaan että menee loppuun asti kaikki hyvin! ;) Mielenkiinnosta kysyisin vielä, että kauan teillä lapsettomuutta takana ennen tuota plussaa?=) Nyt alkanut jo itselläkin toivo nousta jälleen, kun kuulee että muita auttanut tämä lääkitys :) lääkäri tosin sanoi aika töykeästi "te nyt kuitenki olette vielä niiin nuoria" kun katsoi ikääni papereista.. olen siis 20v., mies 24v. Ei paljon lohduttanut, mutta onhan se tosiasia kuitenkin :(

4. rönsy Vierailija

Näkyikö sulla ultrassa merkkejä ovulaatiosta? Sehän on juuri se mihin korkee prolaktiini voi vaikuttaa, jos ei estä sitä niin arvolla ei merkitystä!
    Kehottiko ne miestä tutkimuksiin? Julkisella ainakin jos ootte niin se eka tutkimus täytyy tehdä omatoimisesti, esim. väestöliitossa eli kustantaan ite, mutta saa siitäkin jonkin verran korvausta.

No, mutta hyvä kun selvis selkee syy kaikkeen ja toivottavasti auttaa se lääkitys eikä rankempia hoitoja tarviskaan!

5. Minni_ Vierailija

Mulla on kans prolaktiini koholla, ja rinnoista tulee pikkuisen eritettä, mutta ultrassa on todettu ovulaatio, niin ei siinä sen kummempaa ollutkaan. Mutta meillä kävi sitten niin että miehen spermanlaatu todettiin niin huonoks että koeputkihedelmöitys oli joka tapauksessa ainoa vaihtoehto. Mutta siis aina tuo korkealla oleva prolaktiiniarvo ei olen niin vaarallista.

Hienoa kuulla miten Prolaktiinikko on onnistunut, onnittelut raskauden johdosta!

6. Coffee_Cup Vierailija

Joo, kuulemma ovulointi tapahtuu =) Toinen asia oli kyllä tuo kilpirauhasen vajaatoiminta, mut viimeksi arvot eivät olleet edes epänormaalit. Käsittääkseni kuitenkin tämä prolaktiini vaikuttaa myös kilpirauhas arvoihin :/Eli jospa lääkitys auttaisi sitten molempiin =) Toivotaan ainakin. Mies täytynee tutkia sitten jos ei ala arvoista huolimatta tuottamaan tulosta :/

7. Lumikukka'' Vierailija

Minullakin todettiin olevan koholla, mutta olen jo ihan pihalla koko jutun kanssa. Mutta tosi rohkaisevaa kuulla, että plussa on tullut noinkin helpolla!

8. ultris Vierailija

Jos ovulaatio tapahtuu niin sitten ei huolta! Mutta sensijaan huono kilpirauhasarvo voi vaikuttaa kai jotenkin kiinnittymiseen,.. minkä verran sulla on vajaatoimintaa? Mulla on lievää (arvo 2,9) mutten ole edelleen saanu lääkitystä :( yritän vaatia jälleen seuraavalla kerralla koska muitakin oireita on, ja jo yli 2n arvolla saattaa olla merkitystä.. tai sitten on pakko mennä hakeen se resepti yksityiseltä :S julkisella kaikki "ylimääränen" hoito on niin kiven alla!

9. Parrrlodel Vierailija

Tääll lapsttomuutta 4 vuotta takana, 2 vuotta olen syönyt Parlodelia ja arvo on pysynyt kurissa. Raskaana en ole vieäkään, yksi icsi ehty ja siitä myös pas. Jotain muuta on siis minullakin vialla. Prolaktinikoe on ihan perustutkimus, kun aletaan selvittämään raskaudettomuutta. Progesteronin mittaus loppukierrosta kertoo taas ovulaation onnistumisesta ja sitä voidaan lääkkellisesti tukea mm.clomifenilla. Tsemppiä kaikille meille ja teille :)

10. Coffee_Cup Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kilpirauhas arvoista ei mitään tietoa paljon ne olis ollut, mut ilmeisesti ei vielä mitenkään hälyttävä tilanne sen osalta. Kohta onneksi se verikoe taas niin tietää, onko vaikuttanut prolaktiini / kilpirauhas arvoon =) Voimia ja jaksamista kaikille teille lapsettomille! :)

11. Coffee_Cup Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
  12. Lumikukka'' Vierailija

Minulle lääkäri sanoi, että prolaktiini voi olla merkki munasolun kypsymishäiriöstä. Eli eikös silloin ovulaatio tapahdu, mutta munis irtoaa raakana, eikä voi hedelmöittyä?

13. Coffee_Cup Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Lueskelin netistä tietoa tuosta, mut vähän epäselvää ainakin minulle :D munasolun irtoamishäiriöstä tekstiä löytyi.. Itsekin jo niin pihalla näistä asioista kun vasta selvisi tuo mahdollinen syy tuohon lapsettomuuteen :/ jospa se lääkäri kertoisi ensi kerralla HIEMAN tarkemmin asioista :D Viime kerralla kun ei maininnut muuta kuin tuon prolaktiinin, piti vielä kysyä että mikä se on :p

14. Lumikukka'' Vierailija

Tulehan sitten kertomaan, kun jotain selviää. Tieto tuli täälläkin yllätyksenä ja kysymyksiä heräsi vasta jälkeenpäin.

15. Coffee_Cup Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
  16. Coffee_Cup Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Prolaktiinihäiriöt

"Synnytyksen jälkeen aivolisäkehormoni prolaktiini stimuloi rintojen maidontuotantoa. Prolaktiinierityksen ollessa suurimmillaan se estää GnRH:n jaksottaista vapautumista. Tämä estää ovulaation tapahtumisen ja aiheuttaa normaalin synnytyksen jälkeisen hedelmällisyyden alenemisen.

Muulloin kuin imetyksen aikana esiintyvä prolaktiinin liikaeritys johtuu yleensä hyvänlaatuisesta prolaktiinia erittävästä aivolisäkekasvaimesta ja aiheuttaa hedelmällisyyden alenemisen. GnRH:n eritys estyy, joten aivolisäke ei eritä FSH:ta eikä LH:ta normaalisti. Siksi munarakkulat eivät kehity, ovulaatiota ei tapahdu, eikä kuukautisia tule. Hyperprolaktinemian merkkejä ovat kuukautisten puuttuminen ja maidonvuoto (galaktorrea). Tila diagnosoidaan määrittämällä verenkierrossa olevan prolaktiinin pitoisuus." Eli voikohan toi mainittu hyperprolaktinemia olla oireetonkin?Minulla ei nimittäin ole kuukautiset puuttuneet tai maitoa vuotanut :/ ja kerta ovulointikin tapahtuu niin.. ihmetyttää vähän..

17. kukkanen_ Vierailija

tänään parlodelia, kun arvo oli jotain 1200. aikoinaan-03 tärppäs heti, kun olin syönyt muutaman pillerin:)

18. Perhonen Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari