Hae Anna.fi-sivustolta

Proput

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä kurkussa?, 20.01.2006.

1. leikkaukseen, jee!! Vierailija

Kävin just yksityisellä valittamassa, että koko ajan on kurkku kipeä, ja pientä lämpöä päällä. Itse olen hoitoalalla kolmivuorotyössä, joten väsyttää tämä kuumeilu. Proppuja kertyy varsinkin oikeanpuoleiseen nielurisaan, paskan maku suussa lähes koko ajan. Ja hampaat harjaan kaksi kertaa päivässä, kielen myös, eli suuhygieniasta ei pitäisi olla kiinni. Mutta tuo oikeapuoleinen risa on todella kuoppainen ja iso. Kurkku onkin yleensä kipeä vain oikealta puolelta.

Lääkäri sanoi, että vaikuttaisi krooniselta nielurisatulehdukselta, ja kysyi haluanko leikkaukseen. Etta haluanko?? Tottakai haluan, jos tämä ongelma sillä poistuu! Joskushan se voi uusia, koska risat saattavat kasvaa jonkin verran uudestaan. Teki siis lähetteen paikalliseen sairaalaan, kutsu tulee viikon sisällä ja leikkaus tehdään noin kuukauden päästä. Päiväkirurgisena leikkauksena tehdään, ja julkisella puolella, eli ei maksa paljon. Tuo kuukauden jonotus ei mielestäni ole lainkaan paha. Sanoi myös, että nyt on viime hetket leikata, vanhemmalla iällä kuulemma ei enää leikkaukseen ryhdytä, vaikka olisi minkälaisia ongelmia. Minulla siis ikää 36 v.

2. asddsds Vierailija

Aika mielenkiintoista, ettei yli nelikymppisiä ilmeisesti leikata. Annetaanko tuollaisen yksilön sitten vain kitua loput 30-50v elämästään, kun henki haisee ja suussa maistuu paska? Tuohan voi aiheuttaa vaikka minkälaisia sosiaalisia ja mielenterveydellisiä ongelmia.

3. leikkaukseen, jee!! Vierailija

No jostain netistä luin kyllä yli 50-kymppisen miehen leikkauskokemuksesta, joten on varmaan lääkäri-/sairaalakohtaistakin... Mutta joo, ikävältähän tuo kuulostaa, jos osaa meistä sitten kohdellaan näin!

4. Jfjöa Vierailija

Hyi, jälleen tuli proppu-invaasio kurkkuun, kesti noin 4 viikkoa!! Tulin melkein hulluksi, miten kukaan voi kestää moisia ällötyksiä kurkussa, yyh... no kuitenkin, sain antibiootit ja ovat jo melkein kadonneet, onneksi. Mulla siis ainakin proppuja tulee tulehduksen seurauksena, lääkärikin sanoi että ne ovat "tulehdusjätettä". Mulla siis ainakin hoituu pois antibioottikuurilla - kun kurkku paranee, häviää proputkin pois.

5. mullakin Vierailija

Tuli tarve kertoa oma proppuhistoriani. Minulla on monen monta vuotta aina silloin tällöin noussut proppuja suuhun. En ole sitä sen enempää miettinyt. Kesämökillä aloin pohtimaan asiaa kerran tarkemmin eräänä kauniina kesäpäivänä. Avomiehelläni, äidilläni ja veljelläni on kitarisat leikattu ja he eivät ollenkaan ymmärtäneet kun kerroin että minulta tulee joskus ylös pieniä valkoisia/keltaisia pallukoita. Isäni taas ymmärsi, häneltäkään ei ole leikattu kitarisoja.

Tullessani kotiin surffasin vähän netistä ja yllätyksekseni löysin toisia kohtalon tovereita. Yritin kaivella ulos proppuja muiden tapaan, mutten ollenkaan ymmärtänyt miten se voisi olla mahdollista. Se ei yksinkertaisesti toiminut. Mutta tänään onnistuin ensimmäisen kerran. Olen oppinut hillisemään yökkäsrefleksin ja huomaamaan missä proppuja voisi olla. Voi luoja... Pistää vaan ihmettelemään että miksi luonto on järjestänyt ihmisille tällaisenkin vaivan. Onko kyse jostain syntyvyyden säännöstelystä? :) Joskus kun olen ollut avomieheni lähellä on hän ihmetellyt - Pieraisitko, vai onko se vaan se sun hengitys? :)

6. yksi kokemus Vierailija

Olen koko ikäni kärsinyt propuista. Lähes joka aamu ollut kurkku kipeä. Etenkin talviaikaan. Lääkäreillä on tullut käytyä mutta yhdellekään ei proput ole olleet tuttuja. En edes pitänyt kurkkukipua outona koska olen elänyt aina sen kanssa. Myöhemmin aloin löytää näitä keltaisia klönttejä kurkusta ja nettailtuani tietoa opin poistamaan niitä. Erään voimakkaan kurkkukivun yhteydessä jota en silti osannut yhdistää niihin satuin iän mittaan päätymään yksityiselle lääkärille valittamaan jolta sain sitten lähetteen leikkaukseen. Leikkaus meni hyvin mutta meinasin kuolla leikkauksen jälkeiseen verenvuotoon viikon päästä kun ruvet irtosivat. Silti menisin uudestaan. Hemoglobiinini nousi lähes 30 joten elimistössäni on ollut jatkuva/toistuva tulehdus tila mikä varmasti ei ole hyväksi. Väsymyskin katosi kivuista puhumattakaan. Ihmettelin että tällaistako se on proppuvapailla ihmisillä. Elämänlaatuni kohentui suuresti. Varmaan kannattaa miettiä itse ja asiansa osaavan lääkärin kanssa kuinka pahana proput ovat. Tuleeko harvemmin ja saako ne helposti pois ja onko millainen yleiskunto vai onko tilanne ehdottomasti leikkausta vaativa. Minun tapauksessani leikkaus oli selvästi hyvästä. Kunpa olisin mennyt siihen jo nuorena.

7. propuista kärsivä Vierailija

Kannattaa poistaa tavallisella hiuspinnillä, saa metsästettyä paremmin kuin tops puikolla.

8. fgdgf Vierailija

mulla tavallinen hackmannin metallinen teelusikka toimi hyvin, tai niin hyvin kuin nyt on mahdollista... Ensin lusikkapäällä veto alhaalta ylös, niin proput nousevat onkaloistaan. Varsipäätä taas käytin ylhäältä alaspäin suuntautuviin ja sivulta tuleviin onkaloihin (niistä olikin joskus mahdotonta saada proppuja pois). Hirveä ronkkiminenkaan ei tietty välttämättä ole terveellistä, mutta minkäs teet, pakko on ainakin yrittää saada se käry suusta pois. Loppuaikoina pruuttasin lääkeruiskulla suuvettä niihin onkaloihin, kun ne olivat niin syvät ja hajua pukkasi :p

Pääsin onneksi sitten leikkaukseen, ja ei ole tarvinnut proppukäryistä kärsiä enää:) Minun risani olivat hyvin pienet, mutta sitäkin onkaloisemmat. Ja vaiva vain paheni koko ajan (riippumatta siitä ronkinko risoja vai en). Välillä oli tauko, mutta sitten se tuli taas. Minulla leikkaus meni hyvin. (Ehkä risojen pieni koko auttoi asiaa, en tiedä) Verta ei tullut oikeastaan missään vaiheessa. Kivut olivat kyllä ihan kamalat parin päivän ajan (tai yöllä pahimmat) n. viikon päästä leikkauksesta. Mutta se oli niin lyhyt aika, että kaiken kaikkiaan oli ihan siedettävä kokemus, ja on ihanaa ettei tarvitse enää joka aamu tehdä epätoivoista proppusotaa.

9. kuu00 Vierailija

Tutuksi tulleet nuokin, kauan aikaa olen itsekseni pohdiskellut, että mitä lie ovat..
    mutta vastaus löytyi taas.
    Välillä noita on enemmän, yhdessä välissä jopa useamman kerran viikossa sai kakistella poijes, muuten aina silloin tällöin, ei häiritsevän usein.. Ja haisevat juu, mutta ei hengitykseni ainakaan omasta mielestäni (eikä muidenkaan, edes hellun mielestä) ole pahalle haissut.
    Kun katson noita nielurisojani, vasemman puoleinen näyttää jotenkin suuremmalta ja siinä on enemmän noita "koloja" (mitälie).
    NO joo, taas on yksi ominaisuus kaikkien muiden joukossa.
    Toivottavasti tästä ei kehkeydy mitään pahempaa ongelmaa jossain vaiheessa elämää...

10. VASTAUSTA HALUAVA Vierailija

Minulla itselläni on kurkussa proppu mutta Minulla on leikattu nielurisat aikoja sitten. Kauanko menee että proppu lähtee pois. Ensimmäistä kertaa Tuli eilen.

11. TV Vierailija

...otan imeskeltävän Bepantenin. Siis silloin jos on tullut verta eli menyt paikkoja rikki. Se estää sitä tulehdusta/ kipua mikä tulee helposti kun kurkku rikkoontuu.

taskulampulla peilin kautta kurkkuani tsiikailen ja sormella sorkin. Toinen puoli kurkusta tiukempi kuin toinen, sen takaa vaikeempi saada kamaa ulos. Miellän proput onnistuneeseen tulehduksen torjuntaan. kun on jotain ollut tulemassa ja sitten ei tulekkaan.

12. propuista kärsivä Vierailija

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Minä ( 38v.) olen koko ikäni kärsinyt propuista. Melkein joka ilta tarkistan onko niitä ja tarvittaessa tiputtelen pumpulipuikolla pois. Pelottaa mennä siihen leikkaukseen. Mutta tarpeen se olisi niin paljon tästä vaivasta kärsin.

13. Apuaa ! Vierailija

Moi niin et mulla on vähän kulmakarvojen yläpuolella oleva uppoutuama, kun painan sitä niin siihen saattu hirveesti. Ja sain sen tänään serenassa ja olen 12v. Nii onko syytä huoleen, kuoleks mä pian,
    Enkä mä uskalla kertoo munh äidille siitä, Nii voiko kertoo miten se hoidetaan tai sen vaaraa. !!!!!

14. Riina Vierailija

Siis haistatteko (maistatteko) te nämä proput KOKO AJAN omassa suussa?
    Itsellä toisinaan lemahtaa nielussa kun nielaisen, nielu tuntuu limaiselta. Joskus proppuja irtoaa.

Joskus ohikulkeva ihminen haisee todella pahalle, ja olenkin miettinyt, että eikö hän huomaa hajua itse? Vai onko varma että jos propuista kärsii, sen todellakin tietää itse?

Olen jo aivan neuroottinen tämän vaivan kanssa, mies ei ole valittanut, mutta joskus pussaamaan tulossa selvästi säpsähtää.

Ajattelin kirmata heti tänään sitä betadinea ostamaan ja kokeilemaan. Jos joskus uskaltaisi suudellakin, tai edes mennä puhumaan toisen ihmisen lähelle :(

15. Pedron vaimo Vierailija

Lukekaa tuon Pahanhajuisen hengityskeskusteluketjun loppupäästä nuo Dr. Tungin tuotevinkit. Mulla helpotti kun alotin niiden käytön. Toki en tiedä johtuiko juuri niistä vai muusta, mutta.....

16. HELPME Vierailija

mulla tuli tänään kun koneella olin niin tuntui että olisi roska ollut kurkussa. siinä sitten yskäsin ja kielellä tökin ja siihen tuli sitten sellainen proppu. haju oli aivan kamala !! minua ei ennen ole vaivannut paitsi tänään, lähti kaksi palloa. molemmat yskimällä , enkä ollut huomannut vaivaa aikaisemmin :eek:

17. -- Vierailija

Joillakin se vaiva voi vain käväistä ajoittain ilman, että siitä tulee mitään jatkuvaa ja hankalaa ongelmaa. Ei kannata paniikkiin mennä.

18. mmmk Vierailija

joopa joo, joskus kun oli pitkä väli painelussa tuli risan takaa puolukan kokoinen proppu, jossa oli jo kivettynyt osa möhnästä. aika karsea löytö

19. yksi leikattu Vierailija

20. Jein Vierailija

Onko niitä montakin ollut?

21. Kovia kuin kivet! Vierailija

Joskus minun kurkusta tulee sellaisia pieniä eli vähän pienempiä kuin pienten nuppineulojen päät ja tummia, ja kauhukseni huomasin että ne ovat kovia kuin kivet! Mitä ne ovat?

22. kärsivä Vierailija

Minulla on ollut nyt lauantaista asti kurkku todella kipeänä, vasta eilen tajusin että siellä on varmaan proppu jumissa. Sattuu älyttömän paljon raapivasti niellessä, haukotellessa ja välillä ihan vaan ollessa. Tänään kävin sitten lääkärissä, mutta ei siellä kurkussa kuulemma mitään näkynyt ja lääkäri epäili myös proppua, mutta sanoi minulla olevan pienet nielurisat. Äsken vasta taskulampulla peilistä katsoessani näin että siellä tosiaan on proppu ihan alhaalla oikealla, niin huomaamaton paikka että en ollut aikaisemmin tutkiessani nähnyt. Lääkäri kehotti kurlaamaan suuvedellä ja käyttämään särkylääkkeenä parasetamolia, mutta eipä ne särkylääkkeet auta kun kurkussa proppu painaa jotain vasten koko ajan. En tiiä uskallanko alkaa tökkimään millään ainakaan vielä.

Toivottavasti kurlaamalla lähtee pois. Käytän merkkiä SB12. Minulla on muutama vuosi sitten ollut proput ongelmana ja silloin suuvedellä kurlaus autoi muutamassa päivässä. Silloin ne eivät kyllä ole kipeytyneet näin pahasti. Hammasharjan päällä niitä silloin yritin poistella ja joskus harvoin ne putoilivat itsestäänkin. Hirvittää ajatella että niitä olisi jopa yli kymmenen samassa paikassa, kuten täällä monilla on ollut :O onneksi itsellä oli muistaakseni vain kolme kerrallaan eri paikoissa.

Mihin ne happamat tuotteet (puoukka,sitrus) auttaa? Hajuun, kipuun vai irtoamiseen? Sitruunamehua löytyis jääkaapista joten sitä vois vielä kokeilla...

23. Verta??? Vierailija

Tänään irtosi painamalla kurkusta yksi vähän isompi proppu ja sen perästä alkoi tulemaan tummaa ja limaista verta. Onko tämä yleistä? Minulla on nimittäin tullut ihan pientä verensekaista limaa kurkusta joskus jos sieltä on irronnut proppua mutta tänään tuli huomattavasti enemmän.
    Sattui vähän aikaa mutta sitten meni ohi.

24. vieeras Vierailija

Noniin, selvishän mullakin mikä siellä kurkussa oikeen mättää. Käväisin lekurilla kun yhdistin tietenkin heti kurkussa näkyvät valkoiset "peitteet" angiinaan kun muutenkin ollut tässä heikko olo ja flunssaa päällä kohta pari viikkoa. Noh, kaikki veriarvot oli ok ja lääkäri joutui kutsumaan paikalle vielä toisen lääkärin selvittämään että mitä nuo valkoiset sitten ovat, kun lähtivät kuitenkin hieman kaivamalla pois kurkusta.
    Proppujahan ne.. voi helvetin kevät. On niin huono hajuaisti että en kyllä ole koskaan haistanut hengityksessäni mitään outoa, tai maistanut. Googletin sitten ja tänne eksyin. Sain kaivettua ainakin osan pois ja heti tuli kyllä hieman raikkaampi tunne. On kyllä niin onkaloista että ei kyllä millään saa kaikkea pois. Oi voi..

25. Ni Vierailija

Itsellä on pysynyt nyt suunnilleen kuukauden ajan proput poissa muutaman vuoden putken jälkeen. Muuta selitystä en ole keksinyt niiden katoamiseen kuin happamien maitotuotteiden syöminen ja runsas teen juominenkin osuu samaan ajankohtaan. Pari kuukautta on tullut nautiskeltua piimää ja/tai rahkaa päivittäin.Myöskin mustaa ja vihreää teetä on tullut lipiteltyä päivässä reilusti ja säännöllisesti viimeaikona,mahtaisiko vaikkapa huuhdella nielua niin ettei pääse pahasti kertymään mitään ylimääräistä...

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri