Psykologeja/psykiatreja/psykiatr.sairaanhoitajia tms. paikalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieläkin järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieläkin järkyttynyt

Vieras
Mitä mieltä olette? Kerron teille erään henkilön tilanteen. Nainen täytti tänä vuonna 39v. Hänellä ei ole perhettä, eikä miesystävää. Lapsuudenperhettäkään ei ole. Hänellä on joitakin ystäviä, jotka ovat tunteneet hänet kauan. Nainen on opiskellut yliopistossa reilut 15 vuotta, eikä ole saanut tehtyä edes alempaa korkeakoulututkintoa. Hän on välillä tehnyt pieniä "hanttihommia" opiskelun ohella, mutta ei enää vuosiin, eivätkä työt siis ole olleet este opiskelulle. Nyt hän on muutaman vuoden kärsinyt pahoista univaikeuksista. Pari vuotta hän on käyttänyt (erään ystävän mukaan) unilääkkeitä aika paljon, lisäksi mukaan on tullut alkoholin nauttiminen unilääkkeiden kanssa. En tiennyt tästä hänen ongelmastaan, vaikka muuten olen hänet tuntenutkin vuosikausia. Lähdin viime viikolla hänen kanssaan matkalle. Matka meni ihan hyvin, kunnes viimeisenä iltana hän otti unilääkkeensä ja sen jälkeen oli alkanut juomaan tuliaislikööriään (en ollut tuolloin paikalla, koska olin mennyt hotellin ravintolaan syömään). Kun tulin paikalle, hän oli ihan sekaisin. Pyysin häntä lopettamaan, mutta hän ei kuunnellut. Hän joi koko yön (en uskaltanut ottaa pulloa pois, koska oikeasti pelkäsin häntä) ja otti myös pari unilääkettä lisää. Hän ei nukkunut koko yönä vaan vaelsin kuin sekopäinen vessan ja sängyn väliä. Aamulla lähdimme pois ja hän nukkui koko matkan bussissa. Bussimatkan jälkeen hän alkoi syyttelemään minua, lopulta hän löi minua täysillä kasvoihin kun sanoin häntä paskanpuhujaksi ja sairaaksi (sen jälkeen kun hän oli sanonut, että unilääke teki hänelle kaiken sen ja ettei hän tiennyt mitä teki). Menetin kuuloni hetkeksi. Hän meni paikalta ja itse lähdin järkyttyneenä pois. Olin kuin jossain painajaisessa. Tapasin onneksi eräät ystävälliset ihmiset, joille kerroin tilanteeni ja sain viettää heidän kanssaan laivamatkan. Ystäväni soitti n. tunti lyönnin jälkeen ja sanoi, että meidän pitäisi selvittää asia. Sanoin, että selvitetään puhelimessa, koska en uskaltanut tavata häntä enää. Hän sanoi, että olin huutanut hänelle kaksi kertaa, että hän on sairas, sairas. Hän tulkitsi itse asian niin, että sanoin häntä hulluksi (vaikka tarkoitin että on SAIRAS). Enkä todellakaan ollut huutanut, vaan sanoin kyllä tiukasti. Hän myös sanoi, että sanomalla häntä sairaaksi (=hulluksi), kirosin oman mieheni ja lapseni ja että sellaiset joutuvat helvetin tuleen...Ja että olin kuulemma ansainnut lyönnin. Jotta sain "pelin vihellettyä poikki" pyysin häneltä anteeksi, että olin sanonut häntä sairaaksi. Hänkin sanoi, että "on pahoillaan mitä on tehnyt"...Okei asia periaatteessa selvitettiin, mutta en halunnut nähdä häntä enää. Onneksi en nähnytkään. Soitin eräällä ihmiselle, jonka tiedän tuntevan tämän henkilön ja kerroin kaiken tapahtuneen. Tämä henkilö sanoi, että sinänsä tilanne ei ole yllätys hänelle, mutta että yleensä henkilö ei ole kyllä löynyt (tosin on saattanut olla aggressiivinen muuten), eikä hän kuulemma niin paljon koskaan yleensä ole käyttänyt alkoholia unilääkkeitten kanssa. Mielestäni tämä henkilö on oikeasti psyykkisesti sairastunut. Onneksi minun ei tarvitse olla hänen kanssaan enää tekemisissä. Yksinkertaisesti en pysty, sellaisen järkytyksen hän minulle aiheutti tekemisillään.

Mitä mieltä olette? Kerron teille erään henkilön tilanteen. Nainen täytti tänä vuonna 39v. Hänellä ei ole perhettä, eikä miesystävää. Lapsuudenperhettäkään ei ole. Hänellä on joitakin ystäviä, jotka ovat tunteneet hänet kauan. Nainen on opiskellut yliopistossa reilut 15 vuotta, eikä ole saanut tehtyä edes alempaa korkeakoulututkintoa. Hän on välillä tehnyt pieniä "hanttihommia" opiskelun ohella, mutta ei enää vuosiin, eivätkä työt siis ole olleet este opiskelulle.

Nyt hän on muutaman vuoden kärsinyt pahoista univaikeuksista. Pari vuotta hän on käyttänyt (erään ystävän mukaan) unilääkkeitä aika paljon, lisäksi mukaan on tullut alkoholin nauttiminen unilääkkeiden kanssa. En tiennyt tästä hänen ongelmastaan, vaikka muuten olen hänet tuntenutkin vuosikausia.

Lähdin viime viikolla hänen kanssaan matkalle. Matka meni ihan hyvin, kunnes viimeisenä iltana hän otti unilääkkeensä ja sen jälkeen oli alkanut juomaan tuliaislikööriään (en ollut tuolloin paikalla, koska olin mennyt hotellin ravintolaan syömään). Kun tulin paikalle, hän oli ihan sekaisin. Pyysin häntä lopettamaan, mutta hän ei kuunnellut. Hän joi koko yön (en uskaltanut ottaa pulloa pois, koska oikeasti pelkäsin häntä) ja otti myös pari unilääkettä lisää. Hän ei nukkunut koko yönä vaan vaelsin kuin sekopäinen vessan ja sängyn väliä.

Aamulla lähdimme pois ja hän nukkui koko matkan bussissa. Bussimatkan jälkeen hän alkoi syyttelemään minua, lopulta hän löi minua täysillä kasvoihin kun sanoin häntä paskanpuhujaksi ja sairaaksi (sen jälkeen kun hän oli sanonut, että unilääke teki hänelle kaiken sen ja ettei hän tiennyt mitä teki). Menetin kuuloni hetkeksi. Hän meni paikalta ja itse lähdin järkyttyneenä pois. Olin kuin jossain painajaisessa. Tapasin onneksi eräät ystävälliset ihmiset, joille kerroin tilanteeni ja sain viettää heidän kanssaan laivamatkan.

Ystäväni soitti n. tunti lyönnin jälkeen ja sanoi, että meidän pitäisi selvittää asia. Sanoin, että selvitetään puhelimessa, koska en uskaltanut tavata häntä enää. Hän sanoi, että olin huutanut hänelle kaksi kertaa, että hän on sairas, sairas. Hän tulkitsi itse asian niin, että sanoin häntä hulluksi (vaikka tarkoitin että on SAIRAS). Enkä todellakaan ollut huutanut, vaan sanoin kyllä tiukasti. Hän myös sanoi, että sanomalla häntä sairaaksi (=hulluksi), kirosin oman mieheni ja lapseni ja että sellaiset joutuvat helvetin tuleen...Ja että olin kuulemma ansainnut lyönnin. Jotta sain "pelin vihellettyä poikki" pyysin häneltä anteeksi, että olin sanonut häntä sairaaksi. Hänkin sanoi, että "on pahoillaan mitä on tehnyt"...

Okei asia periaatteessa selvitettiin, mutta en halunnut nähdä häntä enää. Onneksi en nähnytkään. Soitin eräällä ihmiselle, jonka tiedän tuntevan tämän henkilön ja kerroin kaiken tapahtuneen. Tämä henkilö sanoi, että sinänsä tilanne ei ole yllätys hänelle, mutta että yleensä henkilö ei ole kyllä löynyt (tosin on saattanut olla aggressiivinen muuten), eikä hän kuulemma niin paljon koskaan yleensä ole käyttänyt alkoholia unilääkkeitten kanssa. Mielestäni tämä henkilö on oikeasti psyykkisesti sairastunut. Onneksi minun ei tarvitse olla hänen kanssaan enää tekemisissä. Yksinkertaisesti en pysty, sellaisen järkytyksen hän minulle aiheutti tekemisillään.

Kiiitos, laitoin kyllä tuonne omankin version kappaleväleillä. Ymmärrän kyllä, mutta nyt pointtini ei ollut kielenhuollossa, vaan sisällössä. Mutta tokihan teksti on nyt helpompi lukea.

no olen sitä mieltä kertomasi perusteella, että henkilöllä on mielenterveysongelmia ja hän väärinkäyttää unilääkkeitä koska juo alkoholia niiden kanssa.

aikuiselle ihmiselle ei voi juurikaan muuta kuin sanoa tiukasti mutta ystävällisesti, että tarvitset apua, menethän lääkäriin ja kerrot rehellisesti miten asiat on. luultavasti hän ei tee niin.

Hän käyttää stella10mg nimistä unilääkettä. Niissäkin on harvinaisena sivuvaikutuksena psyykkiset häiriöt kuten sopimaton käytös, unissakävely, psykoosi...Kysyin apteekista...Mutta miksi hän ei vaihda lääkettä?

No niin, Stella nimenomaan on tsolpideemia. Hän ei todennäköisesti vaihda lääkettä siksi koska tuo lääke aiheuttaa mukavat harhat ja euforiat..

Itse olen ennen käyttänyt nimenomaan tsolpideemia väärin, siihen jää hirveän helposti riippuvaiseksi. En minäkään lopettanut ennenkuin menetin ns. kaiken.

Järkkyä...luin nyt netistä, että tuo Stella nimenomaan perustuu tsolpideemiin...se selittää toki jotain, mutta ei sitä että hän ei ole vaihtanut lääkettä...Hän otti 4 stellaa ja alkoholia yli 12 annosta...Kauhea lääke.

Stellassahan on just tsolpideemiä, että on tainnut kaverisi tosiaan ottaa vähän yli annostuksen. Itsekin otin kerran (viihdekäyttömielessä) ja mm. kerroin kaikki salaisuuteni ja näin Jeesuksen...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
No niin, Stella nimenomaan on tsolpideemia. Hän ei todennäköisesti vaihda lääkettä siksi koska tuo lääke aiheuttaa mukavat harhat ja euforiat..

Itse olen ennen käyttänyt nimenomaan tsolpideemia väärin, siihen jää hirveän helposti riippuvaiseksi. En minäkään lopettanut ennenkuin menetin ns. kaiken.

Mulla on Stella unihäiriöiden takia. Käytän harvoin sitä. Mulla ei ole tullut mitään tuollaista.

Juu Stellasta löytyy paljon käyttökokemuksia kun googlettelee.. Todellakin se on kauhea lääke. Toleranssikin kasvaa todella nopeasti. Itse pahimmillani sain ottaa jo 15 kappaletta että jossain tuntui.
Riippuvuus se on joka "pakottaa" ottamaan aina uudelleen ja lääkettä ei halua vaihtaa. Kieltämättä Stellasta tulee mukavat euforiat ja harhanäyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilith Le Mort:

Mulla on Stella unihäiriöiden takia. Käytän harvoin sitä. Mulla ei ole tullut mitään tuollaista.

Ei varmaan tulekaan jos et ylitä lääkärin määräämää annostusta tai ota lääkettä alkoholin kanssa. Luepa vaikka päihdelinkkiä tai muita "alan" foorumeita niin selviää että kunnon huume tuo lääke on, jota jotkut jopa piikittävät itseensä.

Tiedän, että olet järkyttynyt, mutta kuten sanoit ihminen vaikuttaa kirjoituksesi perusteella olevan hukassa. Sinä olet kuitenkin nyt tietoinen asioista, voisitko auttaa häntä jotenkin. Yrittää puhua hoitoon tms. Selän kääntäminen ei ole hyvä ratkaisu. Toki itse hän on vastuussa loppupeleissä itsestään, mutta jos ei osaa/pysty hakeutumaan hoitoon?

Ei varmaan tulekaan jos et ylitä lääkärin määräämää annostusta tai ota lääkettä alkoholin kanssa. Luepa vaikka päihdelinkkiä tai muita "alan" foorumeita niin selviää että kunnon huume tuo lääke on, jota jotkut jopa piikittävät itseensä.

Ok

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Tiedän, että olet järkyttynyt, mutta kuten sanoit ihminen vaikuttaa kirjoituksesi perusteella olevan hukassa. Sinä olet kuitenkin nyt tietoinen asioista, voisitko auttaa häntä jotenkin. Yrittää puhua hoitoon tms. Selän kääntäminen ei ole hyvä ratkaisu. Toki itse hän on vastuussa loppupeleissä itsestään, mutta jos ei osaa/pysty hakeutumaan hoitoon?

En olen kääntänyt selkääni, vaan ottanut yhteyttä hänen erääseen ystävään, jonka kanssa hän asuu samalla paikkakunnalla ja joka tietää tilanteen paremmin kuin minä. Minähän autoin siis häntä ottamalla yhteyttää ihmiseen, joka voi auttaa häntä paremmin kuin minä (asun eri paikkakunnalla). Toisekseen minua selventää tämä, kun tiedän mitä myrkkyä hän syönyt ja "tiedostamattaan" joi 1,5 litraa likööriä yön aikana. Silti en kadu sitä, että sanoin häntä sairaaksi. Mielestäni minulla on oikeus olla olematta yhteydessä häneen niin kauan kuin minusta siltä tuntuu. Hän aiheutti minulle aikamoiset trauman, jota nyt yritän päässäni selvittää. Kuvitelkaa itse: lähdette itse rentoutumismatkalle ystävän kanssa, jonka luulit tuntevasi ja yhtäkkiä ajaudut tilanteeseen, jossa näet ystäväsi ihan sekopäisenä, et voi nukkua koko yönä järkytyksen ja pelon takia ja lopulta ystäväsi lyö sinua aivan yllättäen (ihminen, joka on "oikeasti" hyvin lempeä ja hyväntahtoinen). Tämäkin että selvittelen asiaa tällä palstalla on minun yritys "ymmärtää" mitä tapahtui. Mutta hyväksy en. Ja kaiken lisäksi: tämä ystäväni on tosiuskovainen (pyörinyt hengellisissä piireissä koko opiskeluajan). Se tekee asiasta entistä kipeämmän.

Yhteistyössä