Psykologi lataa: ADHD-tyyppisistä oireista suuri osa johtuu vanhemmuuden puutteesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vanhemmuus on hukassa, lapset oireilevat ja Suomessa tehdään turhia ADHD-diagnooseja, uskoo lasten kanssa pitkään työskennellyt ammattilainen.
Huomattavan suuri osa tarkkaavuushäiriöistä ja levottomuudesta onkin kotitaustaan ja kotona tapahtuvaan vuorovaikutukseen liittyvää eikä aivoperäistä, väittää lasten kanssa työskentelevä psykologi ja psykoterapeutti Risto Lappeteläinen.

Lappeteläinen puhui aiheesta ensin Ylen haastattelussa. Hän sanoo Ilta-Sanomille, että prosenttiosuus, kuinka paljon esimerkiksi ADHD-tyyppisistä oireista onkin kotoa johtuvaa, riippuu siitä, keneltä kysytään.

– Neurologi varmasti vastaa, että aivoperäistä on 80 prosenttia. Psykoterapiaan suuntautuneet taas, että viisi prosenttia on aivoperäistä ja 95 prosenttia liittyy elettyyn elämään, hän vertaa.

Väitteensä tueksi Lappeteläinen ihmettelee, miten nykyään niin suuri osa lapsista diagnosoidaan tarkkaavuushäiriöstä kärsiviksi. 20 vuotta sitten levottomia oli vain murto-osa, nyt luokasta jopa kolmasosalla voi olla jonkinlainen diagnoosi levottomuudesta, tarkkaavuuden ongelmista tai häilyvyydestä.

– Jos ongelma on moninkertaistunut, ei voi olla niin, että aivojen rakenne olisi rappeutunut 20 vuoden aikana niin isolla osalla lapsista, hän sanoo.

– 20 vuoden takaiseen verrattuna lääketiede on kehittynyt ja samoin ravintoasiat. Jos asiat olisivat kiinni vain aivoista, lasten pitäisi olla aina vaan kehittyneempiä ja paremmin voivia. Onkin päinvastoin.

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art...campaign=tf-IS&utm_term=5&utm_source=tf-other

Mahdollista kyllä että niitäkin tapauksia on, muttei kaikki! Ennen ei diagnosoitu eikä tiedetty näistä mitään, lapsena selvästi ylivilkasta isääni pidettiin häirikkönä eikä veljenikään sittemmin saanut diagnoosia vaikka nyt olisi todettu varmasti ADHD:ksi. Meillä toisella lapsella on noita piirteitä ja vaikeaa on, vaikka noin pienelle ei voida diagnoosia tehdä. Toisella taas ei ole lainkaan. Tuskin on tässä vain kasvatuksesta kiinni?

Mahdollista kyllä että niitäkin tapauksia on, muttei kaikki! Ennen ei diagnosoitu eikä tiedetty näistä mitään, lapsena selvästi ylivilkasta isääni pidettiin häirikkönä eikä veljenikään sittemmin saanut diagnoosia vaikka nyt olisi todettu varmasti ADHD:ksi. Meillä toisella lapsella on noita piirteitä ja vaikeaa on, vaikka noin pienelle ei voida diagnoosia tehdä. Toisella taas ei ole lainkaan. Tuskin on tässä vain kasvatuksesta kiinni?
Luitko muuta kun otsikon huolimattomasti?

Aihe voisi olla mielenkiintoinen jos se perustuisi tutkittuun tietoon ja mielellään objektiivisesti tarkasteltuna. Itseeni ei pure psykologinkaan mutuilu ja olen vähän huolissani miten niin moni on aivan innoissaan näistä vain siksi, että halveksuu nykyvanhemmuutta ja onhan kyseessä nyt kuitenkin ihan ooooooh akateeminen ihminen jota kannattaa kuunnella kyseenalaistamatta mitään. Taas yksi roskalehden turha ja tyhjää kaikuva juttu, mutta kiva jos moni saa aihetta öyhötykseensä. Kommenttikentästä löytyikin heti muodikkaat "vanhemmuus nykyvanhemmilta hukassa" -huudot... Hohhoijaa vaihtakaa levyä joskus.

Aihe voisi olla mielenkiintoinen jos se perustuisi tutkittuun tietoon ja mielellään objektiivisesti tarkasteltuna. Itseeni ei pure psykologinkaan mutuilu ja olen vähän huolissani miten niin moni on aivan innoissaan näistä vain siksi, että halveksuu nykyvanhemmuutta ja onhan kyseessä nyt kuitenkin ihan ooooooh akateeminen ihminen jota kannattaa kuunnella kyseenalaistamatta mitään. Taas yksi roskalehden turha ja tyhjää kaikuva juttu, mutta kiva jos moni saa aihetta öyhötykseensä. Kommenttikentästä löytyikin heti muodikkaat "vanhemmuus nykyvanhemmilta hukassa" -huudot... Hohhoijaa vaihtakaa levyä joskus.
Heti tuli mieleen älähtävät koirat ja kalikat.

Olen aivan samaa mieltä.
Arki on pikkulapsesta asti kiirettä ja hössöttämistä ja aina jonkun aktiviteetin keksimistä.

Jos pikkulapsi kiukuttelee, nii äkkiä keksitään joku uusi leikki tai puuha "ettei synny isompaa konfliktia", "ohjataan toiminta muualle" - Ei. Vaan oikeasti opetetaan että kiukuttelu on tuhmaa, kiusata ei saa, kerrotaan kiukuttelun todnäk johtuvan nälästä tai väsymyksestä ja viedään lapsi päiväunille! Ei mihinkää ulos retkelle tai aleta potkii palloa seuraavana.

Kyllä jokainen lapsi jaksaa riehua ja temppuilla, mutta ei rauhoittua. Vähintää pitää sen telkkarin mölistä siinä vieressä, pikkulapsella.

Niinpä, taitaa ärsyttää kun söin juuri osan uskottavuutta...

Nimenomaan, söit itse kaiken uskottavuutesi turhanpäiväisellä kommentillasi.
Minua ei yleensä sinun kommentit häiritse, mutta tällä kertaa ajattelin itse kommentistasi ihan samaa, se oli täyttä huuhaata, toisen mollaamista, täysin ilman edes mitään mielipidettä koko asiasta, kunhan itse vaan huusit samaa vanhaa levyä.
Kommentissasi ei ollut yhtäkään asiallista ajatusta.

Olen aivan samaa mieltä.
Arki on pikkulapsesta asti kiirettä ja hössöttämistä ja aina jonkun aktiviteetin keksimistä.

Jos pikkulapsi kiukuttelee, nii äkkiä keksitään joku uusi leikki tai puuha "ettei synny isompaa konfliktia", "ohjataan toiminta muualle" - Ei. Vaan oikeasti opetetaan että kiukuttelu on tuhmaa, kiusata ei saa, kerrotaan kiukuttelun todnäk johtuvan nälästä tai väsymyksestä ja viedään lapsi päiväunille! Ei mihinkää ulos retkelle tai aleta potkii palloa seuraavana.

Kyllä jokainen lapsi jaksaa riehua ja temppuilla, mutta ei rauhoittua. Vähintää pitää sen telkkarin mölistä siinä vieressä, pikkulapsella.

Miekin olin ennen tuota mielta! Sitten meille syntyi poika joka ei sieda tylsyytta (sorry aakkoset ei toimi), ei rauhoitu edes oisin, ei osaa keskittya kuin hetken, ei kykene hillitsemaan tunteitaan. Saimme perheneuvolasta hyvia ohjeita mutta leikkiterapiassa ei kayty kuin pari kokeilukertaa, se oli naurettavan sopimatonta meille.

• Tykkää
Reactions: Echo
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta tavallisen ylivilkas ja ADHD-lapsi on todella erilaiset.

Yhteistyössä