Hae Anna.fi-sivustolta

Psykologin vastaanoton luottamuksellisuus?

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä minä vaan, 03.05.2018.

1. minä vaan Vierailija

Ajattelin mennä julkisen terveydenhuollon psykologille tai psykiatrille kertomaan ongelmistani. Ahdistus ja masennus, vaikea elämäntilanne kaikin puolin. En taida jaksaa kohta enää, ystävien tuki ei riitä, tarvitsen ammattiapua. MUTTA mietityttää se, kun kuulin, että mielenterveystiedot näkyvät nykyään myös terveyskeskuksessa. Lääkäreille siis. Tietääkö kukaan asiasta enempää, onko kokemusta?

Oletteko kukaan käynyt psykologilla, ja oletteko lukeneet mitä teistä on kirjoitettu? Ja oletteko voineet sopia jotain siitä mitä potilaskertomukseen kirjoitetaan ja mitä ei?

Ainakin itse en henkilökohtaisia ja arkoja perhe- ja muita ongelmiani halua leviteltävän kaikille minua terveyskeskuksessa hoitaville enkä edes niille jotka siellä psyk.puolella ehkä osallistuvat hoitoon. Siellä on kuulemma tiimi, ei voi varata aikaa pelkästään yhdelle työntekijälle ja pyytää että pitää tiedot luottamuksellisina. Vaitiolovelvollisuudesta kyllä puhutaan, mutta totuushan on se että se mitä kerrot näissä "palveluissa" leviää käytännössä aika monelle. Ja pysyy siellä sähköisessä järjestelmässä hamaan hautaan asti.

2. PutkeenPuhuja Vierailija

Tiesitkö että sinulla on myös oikeus nähdä mitä sinusta ollaan siihen rekisteriin kirjoitettu? Sen verran näkyy samassa terveysasemassa niille harvoille jotka päätyvät niitä tutkimaan kun olet joko tulossa tai jo tullut vastaanotollesi. Jos aloitat psykologikäynnit niin kehotan että juttelet ammattilaisen kanssa ensialkuun huolestasi. Jos et luota siihen että tietoja käytetään vain sinun hyväksesi niin et pysty puhumaan niin avoimesti kuin sinun tarvitsisi.

Tutustuthan alla olevaan linkkiin, sen takana on ne tiedot. Kirjaudut oma kantaan pankkitunnuksillasi, jossa voit myös varmistaa ettet ole antanut vahingossa lupaa käyttää tietojasi turhan laajalti, jos olet huolestunut asiasta.

http://www.kanta.fi/omakanta

Kannattaa tutustua sosiaali- ja terveysalan etiikkaan ja lakipykäliin. Itse opiskelen terveysalalla ja vasta lait jne. sisäistettyäni annoin luvan käyttää tietojani niin paljon kuin vain pystyy, kun ei niistä tiedoista jutella avoimesti omallakaan työharjoittelupaikalla, eikä jonkun asiakkaan elämä muutenkaan kiinnosta enää tauoilla, kun kaikilla on omat elämänsä ja murheensa, joista on lupa puhua niin avoimesti kun vaan kehtaa.

3. Olet oikeassa Vierailija

Ajattelemisen arvoista asiaa.

4. vierailija Vierailija

Voit mennä yksityiselle psykologille tai psykoterapeutille (itsenäinen ammatinharjoittaja). Hänelle kertomasi tiedot eivät leviä eteenpäin *). Kannattaa kuitenkin muistaa, kun menet tällaiselle yksityiselle, että asemasi on melko heikko. Ei ole potilasasiamiestä eikä työpaikan sosiaalista painetta, joka edesauttaisi psykologin/psykoterapeutin asiallista käytöstä/toimintaa. Poliisi ja käräjäoikeus ovat ainoat tahot, joiden puoleen voit kääntyä.

*) Vaitiolovelvollisuutta ei ole tietyissä rikoksissa.

5. ap. Vierailija

Kiitos kaikille vastauksista! En taida mennä kuitenkaan julkiselle, koska en halua että terveyskeskuksessa luetaan mitä olen keskustellut psykologin kanssa. Kuulin hiljattain tuttavalta että oli tosiaan luettu, yleislääkärillä. Asiakkaalla pitäisi olla mahdollisuus salata nämä käynnit. Eihän terapia toimi edes jos ei voi luottaa vaitioloon.

Yksityiseen minulla ei ole varaa. Joten jään kärvistelemään ainakin toistaiseksi.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri