Hae Anna.fi-sivustolta

Psyykesairas puoliso, miten erota?

Viestiketju osiossa 'Avioero' , käynnistäjänä mitä tekisin, 29.04.2013.

1. mitä tekisin Vierailija

Miten erota mielisairaasta ja narsistisesta puolisosta?

Nyt vain jotenkin tämä avioliitto on osaltani tullut tiensä päähän ja jokainen päivä on pelkkää henkistä kidutusta ja tuskaa. Puoliso on psyykesairas ja on sairaseläkkeellä psyykkeensä takia. Nyt hänen ikänsä myötä kaikki huonot ja oudot piirteet on vielä korostuneet. Olen olosuhteiden pakosta hänen omaishoitajansa. Hän ei ole laitoshoidon tarpeessa mutta ei pärjää ykseen kotona. Hän makailee päivät pitkät ja vaatii täysihoitoa ja täyden ylläpidon. Itselläni on tunne, etten jaksa enään yhtään. Joudun tekemään kaiken, miesten- ja naistentyöt yksin ja alan olla niin väsynyt tähän työtaakkaan, että olen kuin robotti toimiessani. Puoliso on pilannut kaikki ystävyyssuhteeni eikä minulla ole mitään avioliiton ulkopuolista elämää. Tunteet tästä liitosta ovat kuolleet jo vuosikymmeniä sitten, jos niitä edes on koskaan ollutkaan. Eri makuuhuoneet ja puheenaiheetkin ovat loppu. Elämä on koko ajan riitelyä ja itse olen hermoromahduksen partaalla kun en uskalla vastustaa puolisoani enkä uskalla lähteä. En edes uskalla ehdottaa eroa. Joskus on tilanteita, että oikein tunnen vapisevani sisältä kun näenkin hänet, en tiedä onko se inhoa vai pelkoa. Vai sitä, että ajattelee, miten onnellinen olisin yksin ja mitä on joutunut elämässään kärsimään hänen takiaan.
    Tuntuu naurettavalta kun paikallisessa terveyskeskuksessakin vain "silitellään hänen päätään" eikä huomata asioiden todellista laitaa. Terapiassa hän puhuu puuta heinää ja hoitaja uskoo kaikki nämä hänen puheensa. Jokaisella käynnillä minut syyllistetään jollei muuten, niin en ole kannustava puolisoani kohtaan. En harrasta hänen kanssaan ym. ym. Jos kerron kahden kesken tästä normaalista perhe-elämästämme hoitajalle, hän seuraavalla kertaa kertoo mitä olen jutellut. Eli en luota, että tulen koskaan saamaan minkäänlaista apua, terveydenhuollon kautta tähän ongelmaamme.

Oma elämä on valunut hukkaan kuin hiekka sormien välistä. Koskaan en ole elämästäni saanut nauttia vaan olen koko ajan varpaillani, siitä mitä taas saan kärsiä ja mitä seuraavaksi tapahtuu.

Nyt kuitenkin on tullut aika, että olen täysin valmis aloittamaan oman elämän. Kunhan vain tietäisin miten pääsen irti kaikesta tästä ja puolisostani.

2. asunto ensin Vierailija

Järjestä itsellesi ensin asunto. Laitat eropaperit viereille ja ilmoitat kunnan sosiaali/terveystoimeen, ettet enää toimi miehesi omaishoitajana päivämäärästä xx alkaen.

3. Noin.. Vierailija

Asunnon järjestäminen ennakkoon on minusta sikäli erittäin viisasta, jotta pääset pois heti ja pois hoitovastuusta. Kun samaan aikaan laitat erohakemuksen, se ja uusi osoite ovat perusteesi.

Eron saa vireille vapaamuotoisella hakemuksella tai mieluimmin käräjäoikeudesta saatavalla lomakkeella, jonka täytät. Miehestäkin tarvitaan myös sotu. Homma tulee vireille, kun mies saa viralllisen tiedoksiannon eli vahvistaa nimikirjoituksellaan saaneensa tiedon. Sen toimittaa perille haastemies. Siitä alkaa 1/2 vuoden harkinta-aika ja sen kuluttua voit yksinkin ilmoittaa lopullisesta vaiheesta. JOs olette hakijoina molemmat toiseen vaiheeseen, ero vahvistetaan muutamassa päivässä. Eron jälkeen tulee omaisuuden ositus, jollette ole siitä kirjallisesti sopineet jo ennakkoon.

Minusta sinun kannattaa soittaa ja varata aika itsellesi oikeusaputopimistosta. Sellainen on jokaisella kunnalla ja sen palvelut ovat halpoja. Vähävaraisille ilmaisia. Sieltä saat neuvot ja ohjeet joka vaiheeseen ja jos ongelmia tulee, niihinkin.

Ymmärrän sinua oikein hyvin. Et ole ensimmäinen, joka on joutunut tuollaiseen tilanteeseen. Sinulla on oikeus pelastaa itsesi, ei siitä saa syyllistää.

4. pikku huomautus Vierailija

Mistä lukijat olettavat, että psyykesairas on mies ja eroa haluava nainen? Sinänsä neuvot ovat asiallisia.

5. viisas Vierailija

No onhan se päivän selvää että psyykesairas on mies. Katoppa sitä tekstiä: mies ei sano joutuvansa tekemään miesten- ja naistentyöt, mies ei sano pelkäävänsä puolisoaan, mies ei sano vapisevansa ehkäpä pelosta...vaan kaiken tuon sanoo NAINEN. Prosenttuaalinen mahollisuus siihen että tämän sanoisi mies on niin pieni että voin todellakin 99% varmuudella sanoa että sanoja on nainen. Ja jos sulla on normaali ajatuksen juoksu ja logiikka niin olet samaa mieltä :)

Mutta sulle ap sanoisin että hyviä vastauksia olet jo saanut, ei muutako rahan säästämiseen, asunnon hankintaan ja sinne oikeusaputoimistoon kyseleen. Joku ehkä sanoo sulle jossain vaiheessa että miten voit tehdä noin että jättää ja hylätä toisen kun toinen sairas jne. Mutta sulla on vain yksi elämä eikä siitä kukaan muu huolehdi kuin sinä, joten et saa antaa näiden sanojien ja tuomitsijoiden pysäyttää sinua. Ja sullakin on oikeus pyrkiä onnellisuuteen. Sen verran rasisti olen että sanon: jos olet joku muualta tullut "tuontivaimo" niin kypsy siihen nimittäin tulit kuitenkin vain onnea onkimaan ja olet ansainnut orjan kohtalon.

6. joo Vierailija

Voi jukra, kyllä se voi olla mieskin.

7. ap Vierailija

Kiitos hyvistä ja asiallisista neuvoistanne.

Ja ihan oikein sukupuoleni naiseksi olette kuvitelleet. Aito suomi-nainen.

8. Onnea tiellesi Vierailija

Kyllä jokaisella ihmisellä on oikeus onnentavoitteluun. Ei tarvitse jäädä kitumaan tunteettomaan liittoon eikä varsinkaan p**kaa niskaan ottamaan omaishoitajana, kuten tässä vaikuttaa. Ap, rohkeasti irtiottoon. Vaihda paikkakuntaakin, muuta vaikka isompaan kaupunkiin. Jos teillä on lapsia, muuta vaikka lastesi lähelle.

9. viisas Vierailija

Nyt vain Suomi-nainen :) lykkyä pyttyyn ja hynttyyt erilleen niin pääset oman onnesi alkuun. Ensin on hankalaa, mutta Suomalaisella Sisulla me naiset siitä selvitään!! :D

10. viisas Vierailija

Jukra, kun ei voi :)

11. "Sen verran rasisti olen että sanon: jos olet joku muualta tullut "tuontivaimo" niin kypsy siihen nimittäin tulit kuitenkin vain onnea onkimaan ja olet ansainnut orjan kohtalon."

Kyllä ne onkimiset on hoitanut se mies. Häneltähän se vapakin löytyy. Jos koukkuun tarttuu vaikka todella hyödyt irti imevä justiina, niin pitäköön kaikin mokomin hyvänään.

12. MMappari Vierailija

Jos et ole vielä tehnyt mitään, neuvon tekemään kaiken salassa. Psyykesairas mies voi raivoissaan vaikka tappaa.

Siis hanki salaa asunto ja vie pikkuhiljaa tavaroitasi sinne ja vain katoat hänen elämästään. Ei sinun tarvi selitellä mitään, kyllä avioeropaperi selittää. Ansaitset uuden elämän tuollaisen kärsimyksen jälkeen.

13. oletko jo eronnut? Vierailija

Juuri näin. Kun olet siellä asunnossasi tavaroittesi kanssa ja rahattomana, niin ainoa ajatus sinulka tulee olemaan katumus siitä, ettet lähtenyt aikaisemmin. Ruumiisi jokainen solu rentoutuu ja tulet uudeksi ihmiseksi!

14. mies vaan Vierailija

15. Niin ja unohtui kertoa, kun hän minua puukotti, niin poliisit ihmetteli etten saa yhtä naista kuriin, kysyin, pitääkö hakata taju kankaalle vai tehdä pahoinpitely minun? Veivät sentään putkaan avovaimon. Ja ei, ei olla mitään pohjaporukkaa, vaan keskituloinen olen, omat asunnot,kesämökki yms. Vaan kun ei avolla ole enää mieli hallinnassa.....

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri