Hae Anna.fi-sivustolta

Puerto de la Cruz 2016-2017

Viestiketju osiossa 'Kanariansaaret' , käynnistäjänä mummeli, 18.04.2016.

1. mummeli Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    249
    Jospa minä nyt sitten taas tämän palstan jatkan seuraavalle talvikaudelle. Onhan siinä, jos kuitenkin joku vielä haluaa tänne kirjoittaa, toiveena tietenkin olisi hyvää keskustelua ko. paikasta.

Oma matkani on taas siinä tutussa vaiheessa, menekö vai en. Kumpi sitten voittaa, on vielä arvoitus., Aikapa tuon sitten näyttää, vielä ei ole varausta kuitenkaan olemassa, vain muutama kerta lähellä piti "varaa" napin kanssa

• Tykkään Tykkään x 1
  2. mummeli Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    249
    Sittenkin!

Usein sanotaan, että asioilla on tapana järjestyä. Niin kävi nyt minullekkin. Oli hieman hankaluuksia kun entinen Himmun hoito ei enään sillälailla järjestynytkään kuin aina ennen. Minnekkään en sitten lähde, ellei ole varma tieto hoidon järjestymisestä. Nyt on asia taas kunnossa ja matka sitämyöden varattuna.

On se vain mahtavaa kun saa taas käydä jo etukäteen virtuaalimatkalla siellä. Mielikuvissa taas kulkea tutut polut, tutut kadut. Siellä ei päivää ettei jotain nähtävää.

Viime syksyn matkalla jäi joitain suunnitelmissa olleita kohteita käymättä kun sattui vähän turhan kuumat päivät. Jos on joskus pilvisiä päiviä, jaksaa tämmöinen mummeli paremmin kulkea ja kiertää eri paikoissa. Jatkuva paiste ei oikein ole minun keliäni. Se nyt vain sattui kohdalle. paistetta ja lämmintä. Olihan se toki ihanaa kun ajatteli kotimaan syksyn pimeyttä. Jospa nyt sitten taas jaksaa käydä ne kohteet jotka silloin jäi jemmaan.

Vaikka paikka onkin tuttu, en ilmeisesti koskaan kyllästy sinne aina vaan palaamaan. Niin kauan kuin nyt vielä jaksan mihinkään lähteä.

• Tykkään Tykkään x 1
  3. Kanaria rules Jäsen

Saadut tykkäykset:
    3
    Ei minullakaan ole vielä matkaa varattuna, mutta jos nyt ei ihan ihmeitä satu, niin siinä tammi-helmikuun taitteessa se 3-5 viikkoa. Riippuu tietysti työkavereistakin, että miten sitä lomaa saa. Ensi talven reissun jälkeen enää kaksi matkaa ja sen jälkeen ei tarvitse työkavereiden, eikä omista lomistaan enää välittää. Silloin tullaan kesälomalle Suomeen

• Tykkään Tykkään x 1
  4. talvikko Vierailija

Hienoa että pääset matkaan Mummeli. Parin vuoden tauon jälkeen kävin minäkin tänä talvena taas Puertossa ja kyllä oli kivaa! Se jokin siinä paikassa vaan vetää puoleensa. No minulla on siellä myös sukulaisia "talvehtimassa", joten sekin vaikuttaa asiaan. Pidin uudistuksista mitkä on tehty ja tutut paikat tuli taas koluttua ja jotain uuttakin nähtyä. Ensi talvi on vielä täysin auki, mutta Puertoon se mieli palaa.

• Tykkään Tykkään x 1
  5. Vekselström Jäsen

Saadut tykkäykset:
    1

Amor Puerto...Mummelille!

• Tykkään Tykkään x 1
  6. mummeli Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    249
    Kiitos

Vekselström, kiitos tuosta upeasta laulusta. Tuota jaksaa kuunnelle.
    matkaa odotellessa aina silloin tällöin.

En mahda mitään, että Puerto on mielessäin.

7. mummeli Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    249
    [​IMG] Kaikille täällä kä'vijöille toivon oikein hyvää Iloista Juhannusta.
    Kirjoitelkaahan!

8. Antigue Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    355
    Hei kaikille.

Olen uusi kirjoittaja täällä, mutta Kanarianmatkaajana jo kohtuu kokenut. Joku varmaan tunnistaakin nimimerkkini tuolta Suomi24 keskustelusta. Vuosikausia olen yrittänyt pitää keskustelua yllä Puerto de la Cruzista tuolla Suomi24-Kanariaosiossa ja nyt tuli mitta täyteen. Siellä trollit tappoivat kaiken keskustelun väittäen minua vaikka miksi virtuaalimatkaajaksi, valehtelijaksi ja webbikameratrolliksi. Se tappoi innon edes yrittää keskustella siellä järkevästi. Tein ilmiantoja Suomi24n ylläpidolle trollauksista, mutta niitä ei saatu loppumaan, joten koitetaan nyt siis täällä. Tätä palstaa kun monet suosittelivat asiallisen keskustelun tason takia.

Asiaan. Puerto Cruziin on matka varattuna ensi talvelle. Joulupäivänä lähdetään vaimon kanssa Pez Azul-hotelliin, jossa vaimoni viettää kanssani viikon ja itse kolme viikkoa sen päälle. Näitä Suomen kelejä ikkunasta katsellessa palo alkaa olla jo kova päästä kulkemaan Puerto Cruzin ihania, mäkisiä katuja ja tapaamaan kaikkia mukavia tuttuja, mitä vuosien varrella siellä olen tavannut.

9. mummeli Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    249
    002.JPG Antigue
    Olen lukenut kirjoituksiasi tuolta S24 palstalta ja myös niitä saamiasi vastauksia, jotka eivät niin imartelevia ole olleet. Välillä niitä lukiessa on tullut tunne, kumpi olet,. oikea matkaaja vain tosiaankin vain se kaikkein pahin trolli. Toisaalta oli tunne, että paikan tunnet, mutta joskus sitä ihan joutui epäilemään, oletko sittenkään oikea matkaaja, mutta, ehkä olet. Toivottavasti niin. Täällä ei ole trolleja ruokittu, kuten varmaan olet huomannut.
    No, itse paikasta, Puerto de la Cruzistahan riittäisi juttua vaikka miten paljon, mutta niin on vain tämäkin palsta kovasti hiljentynyt, aikaisemmin keskustelut olivat hyvinkin vilkkaita eri asioista.

Itseäni en kyllä laske minkäänlaiseksi paikan tuntijaksi, vastahan olen siellä -80 luvulta vuosittain käynyt ja aiemmin lomat olivat pidempiä kuin nykyinen kaksi viikkoinen. Nuo ruokapaikatkin, jokaiselle riittää oman makunsa mukaisia paikkoja, niin minullekkin, on paikkoja joissa pitää joka lomalla käydä ja niitäkin. joissa yksi kerta riittää.

Jokaiselle myös riittää omat kohteet joissa haluaa käydä, joillekkin riittää että aurinko paistaa ja saa siitä nauttia, jotkut taas haluavat nähdä ja kokea kaiken mahdollisen mitä lomaan saa sovitettua. Hyvä niin, jokainen saa haluamansa. Puerto de la Cruz on oiva paikka siitäkin, että hyvät bussi yhteydet sallii käynnit monissa lähiseudeun paikossa, jos ei halua autoa vuokrata, sillähän toki parhaat kyydit saa. Pääsee juuri sinne minne mieli milloinkin haluaa.

Puerto de la Cruz on paikka johon yhä uudestaan mieli halajaa enkä enään tässä korkeassa iässä halua " vieraaseen" paikkaan mennä, Kotiin on hyvä palata aina.

• Tykkään Tykkään x 1
  10. Antigue Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    355
    Kyllä minä ihan oikea matkaaja olen. Viime talvena tosiaan olimme vaimoni kanssa kuukauden Cruzissa karnevaalien aikaan. Yritin kirjoittaa tuolloin jonkinlaista päiväkirjaa "Puerto de la Cruz-Elämää paratiisissä" , mutta se oli S24sella mahdotonta juuri äärimmäisen trollauksen vuoksi. Täällä trollausta ei näköjään lainkaan ole, joten josko keskustelu onnistuisi nyt paremmin.

Cruzissa olen käynyt nyt 8 kertaa ja kerran etelän Americasissa, josta ajoimme joka päivä vuokra-autolla Cruziin. Paikka on vaan niin viihtyisä meille, että sinne halajamme aina uudestaan. Nytkin siis matka varattu jo ensi talveksi. Pez Azul on tuleva hotellimme, vaimollani siis viikon ajan ja minulla neljä viikkoa. Mikään Puerto Cruzin asiantuntija minä en myöskään ole. Turisti lähinnä, mutta vilkas ja positiivinen sellainen ja ainakin kaikkialla missä olen käynyt, hyvin ihmisten kanssa toimeen tuleva. Puerto Cruzissakin moni minut tunnistaa kun kadulla vastaan kävelee ja olenkin hyvin tyytyväinen suomalaisten yhteiselosta Cruzissa. Vaikka S24sella toisin väitetään, en lainkaan usko pahoihin puheisiin, mitä siellä sanotaan nurkkakuntaisuudesta ja selkäänpuukottajista. Vaikea uskoa, kun on tavannut vain mukavia ihmisiä. Josko koko totuus sitten selviäisi tämän palstan keskusteluissa.

Myönnän, että S24sella meni hermo muutamaan kertaan niihin satoihin, ellei yhteensä tuhansiin trollauksiin, mitä minua vastaan on kirjoitettu ja silloin annoin ilkeasti takaisin, kun sanavalmis kaveri olen. Olen siellä kirjoitettuna ollut valehtelija, trolli, webbimatkaaja, virtuaalimatkaaja, sossuelätti ja vaikka mitä, mutta minkä vuoksi. Siksi, että pidän Puerto de la Cruzista ja sinne matkustan kun siltä tuntuu. Jos palstalla keskitytään pelkästään keskusteluun, eikä toisten mollaamiseen, aletaan olla jo keskustelun jäljillä. Tätä palstaa lukiessa se näyttää jopa mahdolliselta. Senverran fiksumpaa kirjoittelu on.

11. Antigue Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    355
    Aika hiljaista täällä on.

Kirjoitellaan sitten yksin, kun muita ujostuttaa. Lukaisin pikaisesti S24n Kanariapalstaa ja tuntuu meno jatkuvan samanlaisena, kuin aikaisemminkin. Vainoharhainen trollaaja kiusaa palstan harvoja asiallisia kirjoittajia, nyt "Eläkepappaa", syyttelemällä häntä minuksi, eli Antigueksi. Tarkoittaako tämä sitä, että jos Kanariansaarilla asuvia kutsutaan canarioiksi, on saaresta pitävien yleisnimitys nyt sitten antigue. Keksinkö nimimerkkiäni valitessani kenties jotain suurempaa kuin osasin kuvitellakaan. Mene ja tiedä, mutta sellaisen kuvan S24n Allerin jätepalstalta Kanariaosuudessaan saa.

Tästä hiljaisuudesta täällä vielä. Otsikon jälkeen näkee, että näitä ketjuja luetaan, mutta, miksi kukaan ei kirjoita tai kommentoi, on minulle yllätys. S24sella on täysi rähinä päällä koko ajan, kun asialliset kirjoittajat yrittävät pitää keskustelua yllä ja trollien sabotoidessa sitä. Täällä Annan-keskustelupalstalla olisi asiallisia kirjoituksia, muttei montaakaan joka kirjoittaa. Miksi näin. Puerto de la Cruzista pitää moni, yhä useampi sinne haluaa matkustaa ja varsinkin maailmantilanteen ollessa tällainen, Turkkiin, Israeliin, Egyptiin tai Afrikan pohjoisrannikolle ei voi tai uskalla matkustaa, joten uskon Kanariakiinnostuksen vain nousevan sitä myötä. Mitä useampi siis tänne alkaa kirjoittamasn, sitä nopeammin keskustelu elpyy ja S24sesta poiketen asioista voidaan keskustella asiallisesti ja se tulee olemaan kiinnostavaa luettavaa.

Puerto de la Crutzista sitten jotain, kun vahingossa noiden "jatkohöpinöiden" sijaan tänne tätä aloin kirjoittamaan, enkä osaa sitä tästä tabletista kopioida ja siirtää sinne. Oma matka alkaa siis joulukuussa. Joulun olen kerran aikaisemmin viettänyt Cruzissa, 2012 kun täytin 50-vuotta juuri ennen Joulua. Se oli ihmeellinen päivä. Kirjoitinkin asiasta kommentin jonkun blogiin, kun ensin päivällä Cruzin "turistimittarit" näyttivät +32 asteen lämpötiloja ja sitten illalla aivan kaamea myrsky, jota ei hevillä unohda. Paikallisethan viettävät Joulunsa vasta Joulupäivänä, joka on hiljainen myös Cruzissa ja muuallakin Teneriffalla. Muistan ikuisesti tuolloin 2012 Joulukuun 9ntenä, kun Cruzin keskustan vanhassa kirkossa kävimme kuuntelemassa joululauluja. Yllätys oli melkoinen, sillä vaimoni kera ajattelimme vain kävellä sisään ja kuunnella, pikku kuoron esitystä, mutta toisin kävi. 850 henkilöä vetävä kirkko oli ääriään myöten täynnä suomalaisia laulamassa tuttuja sävelmiä ja osa ei edes mahtunut ovista sisään. Paljon on/oli siis meikäläisiä Cruzissa.

Asia mikä minua kiinnostaa on tuo Loppiaisen vietto.2014 olimme Cruzissa Loppiaisen aikaan katsomassa kulkuetta, ilonpitoa ja kuuntelemassa Plaza Europalla espanjankielistä puhetta, mitä emme ymmärrä kuin muutamia sanoja. Yllätys sensijaan oli, että paljon mainostettua ilotulitusta ei tuolloin ollut lainkaan. Odotimme silloin hyvillä paikoilla hiukan palellen melkein kaksi tuntia, jotta ilotulituksen näkisimme, mutta sitä ei koskaan tullut. Tänä vuonnahan olen Cruzissa tuolloin yksin, vaimon jo lähdettyä kotiin opiskelemaan, joten nyt kiinnostaa, ovatko nuo ilotulitukset täysin loppuneet. Miten uutenavuotena, onko silloin ilotulitus ? Viime talvenahan sardiinin hautajaisten jälkeen ilotulitus oli, mutta miten noina kahtena muuna juhlana ? Kuka osaisi kertoa.

12. eläkepappa Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    168
    Hiljaiseltahan tämä todella vaikuttaa, mutta pidä mielessä, että trollimme seuraa perässä tännekin, joten ylläpidolle on pahimmassa tapauksessa töitä. Ketjut vaikuttavat Annan foorumilla oleellisesti asiallisemmilta, kuin suomi24-palstoilla.

Itse lennän emännän kanssa tänä vuonna Kanarialle 16.11. Vietän ensin kaksi viikkoa apartementos-huoneistossa ja siirryn sitten varsinaiseen Casaan. Kaikkiaan tulee nyt oltua 3 kuukautta, joka on henkilökohtainen ennätys. Alettiin muinoin 10 päivän reissulla ja hotellista, joten matka tulevaan on ollut pitkä. Alkuvaiheessa olin työelämässä, joten sekin määräsi talviloman pituutta. Nyt ollaan eläkkeellä, joten talvijaksot pitenee. Suomen talvi, etenkin Helsingissä on aina vaan surkeampi.

La Paz on muodostunut nykyiseksi suosikiksi, joten sitä jahdattiin ja siinä onnistuttiin.

eläkepappa ja viesti nro1

13. Antigue Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    355
    Tervetuoloa tälle palstalle Eläkepappa. Niille jotka S24ää eivät enää aikoihin ole seuranneet, olemme siellä Eläkepapan kera parin viime vuoden ajan Puerto Cruzista paljon yhdessä kirjoitelleet, tai siis yrittäneet kirjoittaa, sillä sellaisen trollausryöpyn olemme niskaamme saaneet, että on vaikea uskoa sitä tuskan ja ahdistuksen määrää niiden kirjoittajien mielentilassa.

Lähdette Cruziin siis kuukautta aikaisemmin, kuin me. Toivottavasti jonkinlainen tilanneraportointi ja säätilojen päivitys onnistuu myös tämän talven osalta, niinkukn viime talvenakin. Pikku tarinointi Cruzista kun nostaa mukavasti matkakuumetta ja mielialaa matkaa odotellessa.

Samankaltainen on meidänkin historiamme Puerto Cruzin matkaajina. Ensin matkajokerilla ekaa kertaa Teneriffalle ja heti Puerto Cuziin ja Palmeras Playa hotelliin kahdeksi viikoksi. Onnestako, vai mistä oli kyse, mutta heti kolahti Cruz ja lujaa. Seuraavan vuonna oli mahdollisuus vain viikon matkaan ja senkin saimme saaren etelärannan turistirysiin. Eipä hätää, auto viikoksi vuokralle ja joka päivä Puerto Cruziin aikaa viettämään. Tosin saimme tuolloin pahan mahataudin ja olimme molemmat melkein kolme vuorokautta Americasissa sairaalassa tiputuksessa.

Sitten muutama harharetkimatka Thaimaahan Koh Sametille ja kerran Barbadokselle ja taas paluu kotiin Cruziin, mitä nuo vierailupaikat eivät kyenneet sivuuttamaan. Matkojen pituuskin nousi 3viikkoon pariksi vuodeksi, mukautuen mykyiseen 4viikkoon nyt jo neljättä kertaa Cruzissa peräkkäin. Olen vielä työelämässä, joten tuo 4viikkoa on vielä vuosia maksimi, mutta kun eläkepäivät koittavat alkaa joko koko talven mittainen Puerto Cruz asuminen tai sitten loppuiäksi. Saas nähdä. Jokatapauksessa suunnitelmat asian suhteen ovat jo pitkällä.

• Tykkään Tykkään x 1
  14. eläkepappa Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    168
    Tokihan minä voin Cruzin keleistä tarjota raporttia ja muustakin, jos joku ennenkokematon asia pistää silmään. PdlC on melko hallussa, joten tahtoo unohtua, että kaupungista voisi kertoa ihan perusfaktaakin, koska joku, joka ei ole käynyt, tahtoisi siitäkin tietää.

Suomalaiset on ilmeisesti suht haluttua asiakaskuntaa ja meitä on siellä paljon. Heti saksalaisten jälkeen taidamme olla isoin kansakunta "ulkoespanjalaisia".
    Kiitos kansakunnallemme, että on osattu käyttäytyä! Sitä käytöstä pyrin minäkin jatkamaan. Menneinä aikoina, muissa Espanjan rantakohteissa tilanne ei ilmeisesti ole ollut ihan noin.
    Toki nuoriso sanoo usein, että vanhempaa suomalaista on joukosta silmiinpistävän paljon. Pitänee paikkansa. Vanhat luut tykkää takuukeleistä.

15. mummeli Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    249
    Uusi vuosi , sen olen vain kerran siellä kokenut ja sekin sattui juuri se millenium yö. Kaikki keskustan kadut oli kyllä viimeistä jalansijaa myöden täynnä ja se ilotulitus oli kaiketi vähän normaaliakin suurempi tuon milleniumin vuoksi. Ei edes karnevaaliaikoijen ilotulitukset ole olleet lähelläkään vastaavan suuruisia. Jos aaton aterian halusi jossain keskustan ravintolassa syödä, oli paikka varattava ennakkoon.

Kuin taikaiskusta ilmestyi cava pullot esiin kun kellot löivät 24. Se ilo ja riemu oli kyllä korvia koettelevaa, mutta sellaista rähina cavaa siellä ei tuntunut olevan ollenkaan, kaikki vain olivat tavttoman iloisia ilman minkäänlaisia häiriöitä Olihan se ihan mahtava kokemus vaihtaa vuosituhatta siellä.

• Tykkään Tykkään x 1
  16. Antigue Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    355
    Kiitokset Eläkepapalle jo etukäteen tunnelman nostattamisesta. Tottakai kaikki Puero Cruziin liittyvä kiinnostaa, niin siellä monasti käynyttä kuin sinne vasta ekaa matkaa suunnittelevaa. Ja jos tuon kaiken voi kirjoittaa, sekä lukea ilman sekopäisiä kommentteja, mitä S24sella tuli vastaan, on varmaa, että niitä Cruzin ystäviä tulee lisää. Niinkuin sillä Allerin palstalla kirjoitit, alkavat saksalaiset eläkeläiset pikkuhiljaa luopumaan omistuksistaan ja suomalaiset ovat luotettavina ja säntillisinä maksajina taatusti haluttua porukkaa tuolla vuokranantajien ja jopa ostoaikeissa pankkien silmissä. Eikä mua ainakaan haittaa, että suomalaisia olisi Cruzissa enemmän. Olenhan tavannut vain ystävällisiä ja niinkuin sanoit hyvinkäyttäytyviä kanssakansalaisiani siellä.

Mummelille kiitos myös tiedoista. Niinkuin kirjoitin, on tämä ensimmäinen uusvuoteni Cruzissa. Aihetta juhlaan lisää vielä se, että vaimoni ehtii vielä ennen kotiinlähtöään viettämään vuodenvaihteen kanssani. Heti 1.1 hän sitten joutuu jo lähtemään kotiin. Olenkin tässä hiukan uumoillut, että miten ihmeessä viihdyn Puerto Cruzissa yksinäni kolme viikkoa. Toki olen sosiaalinen ja tulen kaikkien kanssa toimeen, mutta silti, olenhan aina matkustanut hänen kanssaan, enkä koskaan yksinäni. Tämä oli myös yksi hyvä syy lisää, miksi Puerto Cruzin tuttuna paikkana valitsin. Päiväsaikaan voin kävellä ympäri laaksoa pitkiäkin lenkkejä, mutta iltaisin. Pikku Pohjolassa toki voin käydä kahvilla ja limulla, ehkä myös Wäinämöisessä heittämässä tikkaa, mutta jotenkin noi pitkät illat yksin arveluttaa. Noh, kai se on tuokin kokeiltava.

Mut hei. Täällähän on keskustelua. Hienoa. Eikä tarvittu kuin kaksi S24seen kyllästynyttä Cruzin ystävää mukaan. Vielä kun muutama muukin tajuaa tulla tänne asiallisemmalle palstalle kirjoittamaan, luulisi homma alkavan kiinnostamaan yhä useampia.

17. Senorita1 Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    230
    Kivoja muistoja Puerto de la Cruzista. Joskus ihan ihmettelee juhlitaanko missään niin paljon kuin siellä, on niin monia fiestoja. Joissakin mukana olleena on voinut kokea sen aidon ilon, vauvasta vaariin ovat mukana juhlissa. Muistan ensimmäisen kerran jolloin olimme pääsiäisen aikaan siellä ja tunnelma oli kyllä hienoa. Sitä väkisinkin oli siinä aidossa tunnelmassa läsnä.
    Vuosien varrella on paljon muita juhlia ollut, ilotulitukset on mahtavia vaikka en niitä niin fanita mutta jotenkin siellä ne sopivat juhlan päätteeksi.

Mummeli on oikeassa ei siellä kai tarjota mitään rähinä juomia. Ihmiset osaavat käyttäytyä hyvin vaikka ilolientä onkin nautittu. Seuraavana päivänä on kadut ja juhlapaikat siistitty viimeisen päälle, välittömästi siivouspatterit ovat juhlien loputtua paikalla, kuinka esimerkillistä.

Kyllä sinne mielellään suuntaa lomaviikkoja viettämään.
    Leppoisia päiviä, ystävien tapaamisia, hyvää ruokaa, musiikkia ja ihan tavallista arjen seuraamista. Jokunen retki sopii myös ottaa suunnitelmiin. Vuosien mittaan lomaviikkojen kiireet on muuttuneet seesteisemmiksi, mikä sen ihanampaa.

Kyllähän sitä välillä tulee muissakin paikoissa lomailtua mutta Puerto de la Cruz vaan vetää puoleensa.
    Aikoinaan tällä palstalla oli vilkasta keskustelua, vuosia sitten jo tutustuttu moniin Puerton ystäviin, samoihin aikoihin on monesti matka sinne suunnattu.
    Yhteisiä iltoja, yhteisiä pikku retkiä Titsalla eri kyliin, toiveissa että jälleen taas...
    Terveisiä:)

18. mummeli Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    249
    Hm. tuo yksin matkustaminen, se olikin ensin kynnyskysymys, lähdenkö matkaan ilman rinnallakulkijaa. Tuntui niin tyhjältä ajatella juurikin iltoja yksin siellä kaupungissa, mutta sitten kuitenkin päätin senkin kokea ja käydä edes kerran katsomassa nuo meille molemmille niin rakkaat paikat. Kun aina olimme yhdessä olleet ,yhdessä liikkuneet, tuntui ensin, miksi tänne tulin, mitä minä täällä teen, mutta siitä kun pääsi yli,. kaikki sujui hyvin ja vuosittain olen sitten käynyt kuitenkin yhä vieläkin.

Kohta on 10 vuotta kun rinnallakulkija lähti uusiin maisemiin ja elämä on matkustelunkin osalta vaan jakunut. Mutta eihän siellä sitten ole tarvinnut yksin olla kun perille on päässyt, onneksi on ystäviä. Niin paljon valoisia, kauniita muistoja kaikista matkoista on jäänyt sieltä.

• Tykkään Tykkään x 1
  19. eläkepappa Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    168
    Siihen fiilistelyyn auttaa ruotsalaispariskunta:

Minne muuten lennätte, vai onko sillä niin väliä? Kun takavuosina kokeneemmat opetti pohjoisen kentän näppäryyden, olen pyrkinyt käyttämään sitä aina. Putkiaivoisesti suosin myös Finnairia, mutta emäntä oli viimeksi suosinut norjalaisia ja kyllähän sekin ilmassa pysyi.

Mascan kuvaaminen jäi viime vuonna vähän vaiheeseen, kun olimme matkassa bussilla, eikä kuski voi oikein silloin kameramiestä palvella. Siellä voisi vielä käväistä.

El Hierro on vielä kokonaan kokematta, enkä ylipäänsä ole käyttänyt saarten välisiä lentoja. On menty laivayhteyksin. Helikopterikalusto vaikuttaa merkittävästi lisääntyneen, mutta joku selvitti, ettei kentältä kentällekään enää niin paljon maksa. Kaikkea voisi ainakin harkita kokeilevansa, kun asutusjakso pitenee.

Puertossa toki asun ja pääosan ajastani vietän, mutta seikkailu ympäristössä laajentaa maailmankuvaa.

• Tykkään Tykkään x 1
  20. Senorita1 Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    230
    Kiitos fiilistely videosta:)
    Mielellään kyllä pohjoisen kentälle, harvoin vain noita lomalentoja sinne kentälle.
    Aika paljon olemme Tjäreborgin matkoilla ja ne kyllä suuntautuu etelän kentälle.

Reissaamisesta saarella, ilman muuta aina on jokin pikku retki , Masca on kyllä hurjan hieno määränpää, joskin ne kiemuraiset tiet ja ahtaat ohituspaikat saattaa pelottaa, no taitaviahan nuo kuljettajat on kun työkseen sitä tekee, turistit joskus kyllä tuntuu olevan pulassa jyrkissä mutkissa.
    Kaunista maisemaa, nautinnollista ja kuvauksellista lähes koko matkan.

Tuossa videossa Carachiko on aina silloin tällöin ollut ohjelmassa piipahtaa sinne ja varsinkin kun valitsee sen bussin joka kiertää kyliä, oi miten upeata.
    Myös Ico de los Vinos on mukava pikku retkikohde, perhostalossa kannattaa myös käydä kun sinne kylään menee.
    Lyhyen matkan päässä on La Orotova, siellä kyllä saa aikansa kulumaan, mäkinen kaupunki, kiipeilyä riittää. Kauniita rakennuksia, kirkkoja, nähtävyyksiä vaikka kuinka paljon, ehdottomasti jos Puerto de la Cruziin menee niin siellä kannattaa käydä.
    Lukemattomia paikkoja joissa on mukava käydä, Titsa bussilla liikkuminen on verratonta. Edullistakin kun ostaa bono bus kortin.

Lyhyillä lomilla ei niin hirveästi viitsi kiirehtiä mutta aina jonkun retkikohteen tulee valittua, vähän sillä mennään minne nokka näyttää , ei aina niin suunnitelmia ja mukavaa on ollut, myös pelkkä oleilu ja kuten sanottu arjen seuranta on niin ihanaa, vaikka kahvilassa istuen hyvien ystävien seurassa!

Itse kaupunkihan myös tarjoaa lähiympäristöineen valtavasti katseltavaa ja koettavaa.

Onhan se ikärakenne vanhempaa turistia vaan haittaako se, ei haittaa, paikallisia asukkaita on niin kumminkin paljon joten hyvin sinne sovimme.

No tämä on tätä, jokaiselle jotakin!
    Terveisin!

Last edited: 19.07.2016
  21. Antigue Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    355
    Valitettavan useasti lennätään vain etelän Reina Sofia kentälle. Pohjoisen kentälle kuunlemma lennetään vain Keskiviikkoisin. Mukavampi toki olisi pohjoisen kentältä Puerto Cruziin matkustaa. Oma lento on Reina Sofialle Thomas Cookilla, eli Tjäreborgin omalla lentoyhtiöllä. Finnairiin meni jotenkin maku nyt kesällä, kun Kreetan matkalle lähdimme. Varsinkin Helsinki-Vantaan päässä on mennyt Finnairin systeemit kummallisiksi. Nykyäänhän siellä pitäisi tulostaa matkaliput ja ynnämuu tarvittava itse automaatilla. Ilmoittaessani henkilökunnalle, että haluan palvelua, ilmoitettiin, ettei sitä ole. Automaatilla sitten lippumme eivät kelvanneetkaan/toimineetkaan ja henkilökuntaa pyydettiin avuksi paikalle. Kun hänkään ei ikävästä asenteestaan huolimatta onnistunut, palvelutiski yllättäen löytyikin. Ihan siis samanlainen kuin aina on ollut. Outoa toimintaa. Muilla yhtiöillähän on joka lennolle omat palvelutiskinsä matkalaukkujen vastaanottoon ja tietojen tarkastamiseen. Mutta ei Finnairilla, ei vaikka palvelua haluaisi, ja vain siksi, että henkilökunnan työpaikat säilyisivät. Enhän tilaa netistäkään mitään, jos paikallisesta kaupasta saa saman tuotteen. Jos kaikki ostetaan netistä, kaikki palvelut katoavat. Niinkuin Finnair nyt yrittää.

Yksin paikalle jääminen kyllä arveluttaa. 3 viikkoa ilman ihmistä, jonka kanssa on tehnyt kaiken viimeiset 12 vuotta tuntuu nyt pitkältä ajalta, siis ajatuksissa. Toki tiedän, että selviän, olenhan iso poika jo, mutta harmittaa vietävästi kun vaimo joutuu palaamaan jo viikon loman jälkeen Suomeen ja kouluun.

Tuota Puerto Cruzin ikärakennejuttu saivarteluakaan en ymmärrä. Monet sanovat Cruzia saattohoitopaikaksi, mutta itse olen eri mieltä. Onhan siellä vierailevat ihmiset hiukan iäkkäämpiä, kuin yleensä Las Americasiin tai Los Cristianosiin menijät, mutta varsinkin viime talvena ilokseni huomasin myös nuorempien löytäneen Cruzin kaunin kaupungin. Bongasin nimittäin useita nuoriapareja, siinä 20-ikävuoden paikkeilla Pikku Pohjolan terassille ja kaupungilla muutenkin. Liekö syynä karnevaalit, vai olisko kiinnostus uusille sukupolvilla Cruziin lissäntymässä. Toivotaan niin.

Nyt kuunlemma pitää mennä saunan lämmitykseen. Vaimon käsky. Siksi tällainen kiireinen ja sekava kirjoitus. Anteeksi siitä. Palataan asiaan...

22. Antigue Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    355
    Taas kun kelit on täällä suomessa tällaset, siis pilvistä, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla, niin Puerto Cruziin halajaisi ihmisen mieli. Viime talven säät olivat niin loistavat, siis turistille, kun neljään viikkoon mahtui vain kolme sadepäivää, ne viimeiset, että oikein kaipaa takaisin tuonne lämpimään.

Mähän olen Suomi -Teneriffa kerhon jäsen. Viime tslvena löysin sitten kerhon kirjaston ja se miellytti minua kovasti. Yllättävän paljon niteitä on saatu jäsenien käyttöön haalittua. Kävimme lainaamassa useammankin kirjan tuolta allaslukemiseksi ja valinnanvaraa ainakin näin turistipohjalta oli tarpeeksi. Kiitos kerhon aktiiveille kirjaston ylläpitämisestä. Miten muuten on, ovatko kerhon väki siellä töissä vai vapaaehtoisia. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen.

Toinen uusi tuttavuus oli saman kadun varrella oleva seurakunnan kahvila. Kahvi ja pulla olivat edullisia ja henkilökunta mukavan seurallista, joten monet jutut tuli sielläkin juteltua ihmisten kanssa. Taisi muuten itse pappikin piipahtaa siinä jutustelemassa ja turisti kyllä tunsi itsensä tervetulleeksi, vaikkei niin kovin uskovainen olekaan. Vastaanotto oli kuitenkin niin ystävällinen, että tuolla kannattaa ihan jokaikisen suomalaisen turistin poiketa käymään, varsinkin kun se kahvi ja pulla ovat verraten moniin paikkoihin hyvinkin edullista. Eikä se ole lainkaan pahasta kannattaa vähän paikallista suomalaisyhteisöä visiitillään.

155 päivää enää...

23. Ante46 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    5
    Hola! Antigue

Pez Azulissa on kahdella keittolevyllä varustettu liesitaso. Kyllä siinä aamupalan tekee. Eli keittää aamupuuron. Mäkimercadosta kauraryynit, voi, croisantit ( se tuorepakkaus, 16 kpl 1,98 euroa ) pan integral korppupaketti.
    Mäkimercadosta seuraava kortteli ja siinä onkin sitten kuubalaisten pitämä noutoruokapaikka. 10 jälkeen merluzafilettä uunissa haudutettua ja perunoita. Lounaaksi pari filettä siis kahdelle hengelle 7 euroa. Kohtuuhintainen lounas, eikä häviä usealle ravintolallekaan.
    Kortteli eteenpäin kadun vastapuolelle on illalla buffetpäivällinen. 8 euroa. Sis ruokajuomaveden. Maksu respaan mennessä. Lintua, kalaa ja jotain lihaa tarjolla runsaan salaattipöydän kanssa.
    Kyllä kuukaudessa paino mukavasti nousee, jos lenkkeily unohtuu.
    Jos pitää kalasta, mäkimercadosta lubina kalaa ja paistumaan. Hyvä vähäruotoinen kala.
    Nämä viime kevään kokemuksista keräiltyä.

24. eläkepappa Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    168
    Nyt, kun luulen olevani jonkinlainen Puerto-asiantuntija, muistelen lämmöllä alkuvaiheen pakettimatkojen oppaita. Erityisesti Mini tulee aina mieleen. Hän tähdensi olevansa aina virallinen Teneriffa opas –ei siis pakettimatkojen palveluksessa. On siis olemassa joku taho, joka myöntää tuon ”virallisen” opas-statuksen.

Kun en puhu espanjaa, on toki hilpeää, kun vieläkin varsin helposti törmää siihen, miten vähän oikeasti tietää. Ns. italowesternit mallia Clint Eastwood onkin osin kuvattu Teiden maisemissa. Paremmat Espanjan tuntijat usein loukkaantuvat tästä tiedosta ja viittilöivät Almerian suuntaan.

Aiemmin laittamani videonpätkä osuu meidän päivälenkkeihin La Paz’sta keskustaan. Pyramids-ostarikin näkyy hyvin. Se on ollu vähän kiikun-kaakun ja kun baarikin hävisi, on emäntä saanut ostella ostoksensa omassa rauhassa. Cupula on just vielä mun pinnan kokoinen ja siellä en ahdistu.

La Paz’ia luonnehditaan jossain saksalaiskeskittymäksi. Allekirjoitan itse tuon. Saksalainen tuo mukanaan tietyn vaatimustason. Muuten se saksalainen häviää käyttämästä palveluita. Pohjois-Italiassa olen nähnyt tästä hauskimmat seuraamukset. La Paz toimii niin esimerkillisesti, ettei sieltä välttämättä tarvitsisi suunnata keskustaan ollenkaan. Tässä iässä liikuntavaatimus on päivälenkille kuitenkin määräävä ja keskustassa on aina enemmän nähtävää. Toki vastakkainen suunta on usein varsin opettavampi.

2016/2017 kausi tulee olemaan mielenkiintoinen El Ninjon osalta. Jotenkin se ehkä Puerton keliin vaikuttaa, vaikka välillisesti ja calimasta ei kukaan tiedä…

25. Antigue Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    355
    Kiitos vinkistä ANTE46. Tosin tuskin teen ruokaa tuolla hotellilla. Korkeintaan ostan patongin, vähän kinkkua ja juustoa välipalaksi limun ja veden kera. Mitään lämmitä tuskin tulee tehtyä.

La Pazhan on mullekin tuttu. Onhan tämä jo 10 kerta, kun Cruzissa vierailen. Paikka on kuljettu ja tutkitty ristiin rastiin ja noista La Pazin baareista suosikkini on Meme-baari suoraan Botanicon palmukujaa vastapäätä. Siellä on useinkin tullut välipalaa nautittua ja iltaisin kaffea, limua ja vaimolle driksua ostettua. Lisäksi paljon on vaimon kanssa noita putiikkeja kierrelty, sekä pikku naposteltavaa ostettu. Se kauimmainen ostoskeskus, siinä Botanicon luonnonpuistoa vastapäätä, on kaupoista oma suosikkini. Mielestäni hinnat ovat siellä halvempia kuin La Pazin Sparissa, joka on selkeästi suunnattu sakslaisille ja myös verraten Martianezin (Pyramides) kauppaan. Siellä tuli usein poikettua, varsinkin kun Riu Garoessa asustelimme. Nythän sinne on Pez Azulista lähes sama matka.

Miten on. Kävikö kukaan kevään aikana Brisco Bellon maksullisessa puistossa. Onko se yhtä alakuloisessa kunnossa, kuin kolme-neljä vuotta sitten, vai joko siihen on panostettu. Mielestäni, kun viime talvena turisteja Cruzissa oli enemmän kuin edellisillä käyntikerroillamme, joten luulisi panostusta löytyvän tuohonkin nähtävyyteen.

Nyt vihdoin sitten saunaan.

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen