Puheen kehitys 1,5v-3v

17.10.2008
396
0
16
En oo ollut yhtään huolissani tytön puheesta, mut kun luin tota 2v-neuvola ketjua aloin miettimään....

Meillä neiti ei siis puhu mitään, no äitti ja isi tulee jos niin haluaa kuulla ;) mut ei muuta. Ymmärtää kyllä täysin, siitä ei epäilystäkään. Mut jos 2v neuvolassa pitäis osata jo kahden sanan lauseita???? Tai sit puheterapeutille? Mä oon aina luullut että 3v on se raja?

Tosta puheesta vielä, olen nyt alkanut leikkimään "tyhmää" enkä meinaa millään ymmärtää mitä neiti tarkoittaa kun osoittelee kädellä, kyselen että mitä sä tarkoitat, mitä haluat jne jos se rohkaisisi puhumaan.

Ens viikolla neuvola, joten sieltä kai sen kuulee...

Muistaakseni esikoisen 2v neuvolassa kysyttiin kolmen sanan lauseita. Se oli silloin muutama viikko aiemmin oppinut muutaman ensimmäisen kolmen sanan lauseen, mutta th sanoi että jotkut sanoo muutamia yksittäisiä sanoja, mikä olis ollu ihan ok vielä myös. Sori, tästä ei yt tainnu olla apua.

Meidän kuopus on nyt 2v9kk ja joka päivä tulee uusia sanoja. Joitakin ymmärtää täysin, joskus joutuu arvailemaan. Puheterapeutin kanssa sovittiin, että katsotaan tuonne kolmen vuoden ikään asti ja käydään sitten näytillä jos th katsoo tarpeelliseksi.

Muoks. Esikoisemmekin alkoi puhua enemmän vasta 2,5v-> ja lähes virheettä heti. Sen sijaan tuttavan poju puhui jo paljon aiemmin, silti vielä pari vuotta sitten (ikää noin 5v silloin) oli äänteitä "kadoksissa".

Keskimäärin 1,5-v osaa 10 sanaa sanottiin mulle neuvolassa silloin. Kaikki ei osaa yhtään ja jotkut osaa paljon enemmän. Tosi yksilöllistä. 2-v pitäisi osata sanoa kaksi sanaa peräkkäin. Kaikki ei osaa ja silti voi olla ihan normaali, eikä tarvitse heti mitään puheterapioita. Meidän tyttö sanoi ensimmäiset sanansa jo vuoden ikäisenä ja 2-vuotiaana tuli jo lauseita. Nyt on 3,5, mutta edelleen puuttuu mm r-kirjain ja jotkut sanat taivuttaa ihan väärin. Ja tiedän minä sellaisenkin lapsen, joka 1,5-v sanoi ehkä pari yksittäistä sanaa, mut ennen 2-vuotispäivää oppi puhumaan lähes täydellisesti. Heti alkoi tulla pitkiä lauseita, kun sanoja ylipäätään alkoi tulla enemmän kuin yksi tai kaksi satunnaisesti.

Meillä 2v ei osannut kuin pari sanaa. Neuvolassa sanottiin, että katsellaan 3v asti. Nyt reilut 3v ja puhuu jo monen sanan lauseita. Jotkin sanat vielä hieman epäselviä, mutta kaiken kaikkiaan ihan ok puhuu. Ei mielestäni vielä mitään hätää teillä :)

Päätinpäs päivittää tietoja: Meillä puheen kehitys lähtikin sitten reippaasti eteenpäin. Tuossa loppukeväälläkään ei ollut vielä kuin yksittäisiä sanoja, mutta nyt kuukauden sisään tekstiä tulee; kahden ja kolmen sanan lauseet tulivat oikeastaan samaan aikaan, toistelee kaikkea mitä sanotaan ja taivuttelee (hauskasti) sanoja. On se puheen kehitys vaan yksilöllistä, ja saattaa tapahtua tosiaan melkein "yhdessä yössä"

Alkuperäinen kirjoittaja Kersantti Karoliina:
Päätinpäs päivittää tietoja: Meillä puheen kehitys lähtikin sitten reippaasti eteenpäin. Tuossa loppukeväälläkään ei ollut vielä kuin yksittäisiä sanoja, mutta nyt kuukauden sisään tekstiä tulee; kahden ja kolmen sanan lauseet tulivat oikeastaan samaan aikaan, toistelee kaikkea mitä sanotaan ja taivuttelee (hauskasti) sanoja. On se puheen kehitys vaan yksilöllistä, ja saattaa tapahtua tosiaan melkein "yhdessä yössä"

Kiva kuulla :)

Meillä oli sama juttu kuopuksen kanssa. Viime kesänä ei puhunut kuin muutaman yksittäisen sanan. Elo-syyskuussa alkoi tulemaan lauseita, ja ennen joulua oli jo saavuttanut ikätasonsa puheenkehityksen suhteen - nyt on jo ohittanut ikätason :) ja lurittelee kahta kieltä.

Oli siis 2½ v kun alkoi puhumaan.

Yhteistyössä