Hae Anna.fi-sivustolta

Puinen leikkuulauta -huolto

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä Windy.fi, 08.01.2008.

1. Solana Vierailija

Vanha sukupolvi tiesi milloin pitää puu kaataa mihinkin tarkoitukseen. Ei ole tullut mieleenikään öljytä leikkuulautojani.

2. Elmo49 Vierailija

Totta, en tiedä mitä puuta nämä lautani ovat, mutta priimakunnossa vakka ensin ovat olleet edesmenneen äitini käytössä ja nyt minulla. Ei ole niissä mitään halkeamia tai naarmuja, taitavat jäädä perinnöksi tyttärelleni. Turhaa touhua että pitäisi olla eri laudat eri tarkoituksiin. Sama juttu kaulimen kanssa, sekin on minulla vanha puinen ja kaikkein paras. Kokeilin joskus sellaisella muovisella mihin piti laittaa vettä sisään. Aivan turha vekotin.

3. Uuno Niskalaukaus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei johdu kylläkään mistään sukupolvista tai kaatoajoista. Sydänpuu ei paljoa elä, joten se voi kyllä kestää öljyämättäkin. Tyhmää se on silti olla öljyämättä, sillä öljyäminen tekee paljon, paljon muutakin kuin ehkäisee halkeilua. Tärkeimpänä hoitelee hygieeniaa estämällä vieraiden aineiden imeytymisen puuhun.

4. Uuno Niskalaukaus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Se on hyvä kun kaulitaan sellaista taikinaa joka ei saa lämmetä. Täyttää kaulimen kylmällä vedellä tai pakastaa sen, niin pysyy taikina kauemmin kylmänä. Huonompia ne kyllä on käyttää kun kunnon puinen kaulin.

5. Elmo49 Vierailija

Kun nyt olen elänyt kohta 62 vuotta altistettuna öljyämättömille leikkuulaudoille niin taidan jatkaa samaan malliin.

6. Uuno Niskalaukaus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan vapaasti. Lautasi ovat jo siihen malliin kyllästetty kaikilla ruoanjämillä, että ei se öljyäminen enää asiaa miksikään muuta. Uudet laudat kannattaa siltikin öljytä em. syistä.

7. sirre Vierailija

Puinen leikkuulauta kannattaa aina joskus valella etikalla ja antaa kuivua.Etikka jotenkin desinfioi laudan.Ja pestessäsi älä koskaan upota puista leikkuulautaa veteen,tai lauta alkaa mustua.

8. T. Tyllerö Vierailija

^ Eipä tuo etikka oikein muuta voi tehdä kuin poistaa hajuja ja mahdollisesti makuja. Kuulostaa ihan loogiselta, vaikken ole kyllä kokeillut.
    Jos puinen leikkuulauta on ostettaessa esikäsitelty, se on kyllä mainittu. Yleensä niitä ei ole, koska on ostajan makuasia, että millä hän haluaa sen käsitellä. Uusintakäsittely tehdään, kun lauta alkaa olla matta ja harmaantua (tai tietty mielellään jo ennen sitä).
    Mulla on tällaiset Pinetta leikkuulauta tervaleppää helppo erottaa, kun toinen on kulmikas ja toinen ei. Oli valmiiksi öljytyt ja samalla pellavaöljyllä olen käsittelyn myös uusinut jotain puolen vuoden välein.

9. Vieras 177 Vierailija

Hei kaikille.
    Tuo puinen ei ime itseensä makuja, jos sen kastelee ja sitten pesee ennen muiden tuotteiden käsittelyä.
    Mutta mikä on paras käsittely tiedän mielestä, ettei tuo puu ala halkeilemaan, ettei tarvitse alkaa hankkimaan uutta hyvää ?

10. plastiikka Vierailija

Minulla on useampi muovinen leikkuulauta, omansa kalalle, kanalle ja lihalle. Joka päivä panen käytössä olleen paksun muovilaudan tiskikoneeseen, jotta se puhdistuu varmasti. Muuta hoitoa ei tarvita eikä halkeile.

11. vierailija Vierailija

kala haisee leikkauslaudassa, miten saa pois

12. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kokeile sitruunaa. Ei ainakaan minulla tulis mieleenkään laittaa kalaa puiselle leikkuulaudalle ilman, että suojaisin sen esim leivinpapeilla ensin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri