...pukeutua ja käyttäytyä ikänsä mukaisesti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Että mitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Että mitä

Vieras
Olen jostain syystä osunut useamman kerran paikalle, kun ihmiset ovat marisseet siitä, että miten joku henkilö ei kuulemma käyttäydy ja pukeudu ikänsä mukaisesti. Ja toinen marinan aihe oli, että sama henkilö kuulemma on epätoivoinen ja pukeutuu kuin teini ja yrittää pitää kiinni kadonneesta nuoruudestaan.

Siis voi epätoivo. Että voisiko nyt joku selittää minulle, että mitä ihmeen väliä sillä on, millaisia vaatteita joku haluaa käyttää, tai millainen elämäntyyli hänellä on (siis ainakin niin kauan, kun se ei aiheuta haittaa muille). Ja ennenkaikkea, että miksi ihmeesstä ihmisen pitäisi muuttua olemukseltaan ja luonteeltaan joksikin ihan toiseksi kuin mitä on ollut tietyn ikärajan ylitettyään.

Ihmisiä ei haittaa, niin kauan kuin eivät tiedä jonkun ikää. Kun saavat iän selville ja tajuavat että tuohan on minua vanhempi mutta näyttää nuoremmalta, niin silloin se arvostelu alkaa.

Tuosta käyttäytynisestä en tiedä, mutta pukeutuminen vartalon mukaan, iällä ei merkitystä. Olkoot vaikka 18 vuotias, mutta jos tursottaa lantiofarkuista makkarat niin yöks sentään. Ihan ok, jos Madonnan vartalolla lantiofarkkuihin itsensä laittaa.

Tuli mieleen, että naapurini 70-vuotias mummo oli erittäin närkästynyt viime syksynä kun hänen ystävänsä teetätti itselleen omiin 80-vuotis juhliinsa punaisen jakun. Oli kuulemma erittäin epäkäytännöllinen väri ja musta olisi ollut monipuolisempi ja pitkäikäisempi käytössä :D :D

Pukeutuminen on osa sitä ulosantia, mikä antaa kuvan siitä millaisua olemme. Jos aikuinen pukeutuu kuin teini, hän antaa itsestäön keskenkasvuisen kuvan. Jos joku haluaa näyttää oman epävarmuutensa, niin näyttäkööt, mutta mielestäni parempi näyttää, että on kasvanut aikuiseksi ja löytänyt oman itsensä ja tyylinsä.

Pukeutuminen (ja käyttäytyminen) nyt vaan kertoo ihmisestä hyvin paljon! Jos pukeudut ikäisesi verrkokkiryhmään nähden hyvin poikkeavasti, se saattaa kertoa esim. persoonallisuuden kypsymättömyydestä/tyylitajuttomuudesta/väinpitämättömyydestä omaa itseä kohtaan jne. Siihen kun lisätään käyttäytymisen tyyli (mahdollisesti ns. normaalista poikkeava), se kertoo sinusta vielä enemmän!

Ihan peruspsykiatrista anamneesia muuten!

[QUOTE="minäitte";29711898]Olen pian 48v ja käytän pillifarkkuja, et repikää siitä :P[/QUOTE]

Koetko olevasi jotenkin poikkeava? Tyylejä on monenlaisia, pelkät pillifarkut 48-vuotiaalla ei tee sinusta "erikoista". Mitä muuta puet päällesi? Miten käyttäydyt? Oletko löytänyt paikkasi yhteiskunnassa?

[QUOTE="minäitte";29711898]Olen pian 48v ja käytän pillifarkkuja, et repikää siitä :P[/QUOTE]

Jos ne pillit kropallesi sopii niin mikäs siinä. Jos taas olet 160 cm pitkä lyhytjalkainen ja leveälanteinen niin sitten kannattaa jo miettiä minkä kuvan antaa muille.

Pukeutumisella viestitään monenlaista asiaa. Jos jotkut rimpsuvaatteet ei sovi niin antaa vain tyylittömän ja hompsuisen kuvan, vaikka itse viihtyisi. Varsinkin tietyissä tilanteissa pukeutumisella kunnioitetaan myös muita ihmisiä esim. juhlat. Mulla ainakin tulee inho, jos jollain tursuaa vaatteista yli tai muuten kummalliset vaatteet. Persoonallisuus on eri asia sitten ja voi pukeutua hyvinkin persoonallisesti ja samalla olla aika lailla tyylikäskin.

Yhteistyössä