Hae Anna.fi-sivustolta

Pukeutuminen minimekkoon perhejuhlissa

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä taasko ostoksille, 11.03.2008.

1. taasko ostoksille Vierailija

Tämä asia ei ole mitenkään hirveän ajankohtainen, tuli vaan mieleen, kun on miettinyt vaatteita kevään juhliin. Minulla oli nimittäin mennä vuonna kinaa äitini kanssa pukeutumisestani. Itse olisin halunut pistää serkun yo-juhliin 60-luvun tyylisen silkkisen kotelomekon, mutta äitini oli sitä mieltä, että minimekkoa ei saa pistää perhejuhliin, vaan että sellaisen voi korkeintaan pistää diskoon. Itselleni ei taas tulisi mieleenkään pistää minimekkoa diskoon, vaan minusta kyseinen mekko - joka on pituudeltaan sellainen polvet paljaaksi jättävä, ei siis tosiaankaan mikään vesirajatekele - on malliltaan ja materiaaleiltaan nimenomaan päiväjuhlaan sopiva.
    Äiti tuntui vihjaavan myös jotain sellaista, että minun ei serkkua vanhempana sovi pistää paljastavampaa. Olen siis 32-vuotias, ja minulla on ns. normaalit jalat eli ei nyt ehkä rotusääret, muttei myöskään mitkään pihtipolvet eikä myöskään liikakiloja, en siis usko, että ulkonäköseikat olisivat olleet äidin kielteisen kannan taustalla. Vähän ihmetyttää koko juttu, äiti kun ei muuten ole mikään siveysfanaatikko. Onko siis olemassa nykyäänkin jotain etikettiä, joka kieltää minipituuden käytön perhejuhlissa?

2. Housufani Vierailija

Kuulostaa ihan siveelliseltä vaatteelta jopa perhejuhliin.

3. Jaa-a, mikä jottei Vierailija

Minä olen 35-vuotias ja käytän paljon esim. juuri kotelomekkoja, sääreni ovat vielä ihan esittelykelpoiset :) Eli ainakaan minä en ole törmännyt sellaiseen ajatukseen, etteikö esim. kotelomekko olisi sovelias asu.

(Kirkossa sitten lisäksi hartiahuivi tms., jotteivät hartiat ole paljaina).

4. 47 v. Vierailija

Ja minihameita käytän. En toki vesirajahameita, mutta polvet saavat näkyä.

5. taasko ostoksille Vierailija

Kiitos vastauksista! Taustalla voi siis pikemminkin olla ajatus, että yo-juhlissa juhlakalun on määrä olla pääosassa, joten muiden naisten ei pidä olla liian hyvän näköisiä ;-)

6. miss-75 Vierailija

Tuota, eikös nykynuorilla ole tapana laittaa jopa suuri-iltapuku omiin YO-juhliinsa? Jos tämä on tilanne, et missään nimessä jätä juhlakalua varjoosi tuossa kotelomekossa.
    Aikaisemminhan oli tapana, että tytöillä oli joku jakkupuku siellä yo-juhlissa (koululla ja kotona) ja he vaihtoivat johonkin nuorekkaampaan mekkoon lähtiessään illalla juhlimaan kaveriporukalla.

7. d'ouh Vierailija

Voihan olla, että äitisi on kuullut esimerkiksi sukulaistensa haukkuvan minihameeseen pukeutuvia, joten äitisi ei ehkä kehtaa sanoa sinulle oikeaa syytä, miksei hän halua sinun pukeutuvan miniin. Itse kyllä en myöskään haluaisi, että jos on kaunis, niin hän yrittäisi jättää juhlakalun varjoonsa ulkonäöllään.

Toisaalta jos sinulla ei ole yhtään normaalipituista kesähametta, niin ehkä nyt olisi jo aika hankkia sellainen? Kesämekkoja, pitkiä hameita, juuri polven alle ulottuvia hameita, jakkupukutyyppistä kevyempää kaksiosaista tms. on vaikka kuinka paljon valittavana.

8. Hyvä valinta Vierailija

Alkuperäisen asuvalinta kuulostaa hyvältä. Jos oikein ymmärrän, mitta on juuri polven yläpuolelle. Se ei edes ole varsinainen minimekko.

Itse (40+) kuljen saman mittaisella hameella usein. Ainoa päivätilaisuus, joka vaatii pidemmän helman, on hautajaiset.

Olisikohan aika katkaista napanuora äitiin?

9. Minusta juuri polven yläpuolelle ulottuva hame ei ole minihame, vaan täysin normaali ja asiallinen hame. Minihame yltää puolireiteen tai "vesirajaan". Käytän työssäni päivittäin polven yläpuolelle ulottuvia hameita. Useimmat polven alapuolelle tai puolisääreen ulottuvat hameet, etenkin, jos ne ovat suoria eivätkä ns. naisellisia (leveähelmaisia) ovat mummotyyliä, joka pukee tuskin ketään, korkeintaan pitkäsäärisiä ammattimalleja. Käytän työssäni usein myös jakkupukuja, joiden hameenhelmat ulottuvat juuri polven yläpuolelle. Pitkiä hameita käytän ainoastaan muodollisissa iltajuhlissa.

Ehkä alkuperäisen äidillä on hyvin vanhanaikaiset moraalikäsitykset (hän on vanhoillislestadiolainen tms). Oma äitini piti jopa ratsastushousuja liian seksikkäinä (ja siksi myös pikkulapselle sopimattomina, ei pelkästään teinitytölle), joten ratsastin aina farkuissa tai löysissä verkkareissa. Tai sitten joku sukulainen on esittänyt ilkeitä kommentteja, tätähän tapahtuu aina...

Hiukan muiden juhlijoiden pukeutumistavoista riippuen kotelomekko on paljon parempi vaihtoehto lakkiaisiin kuin esimerkiksi kesämekko. Ja uskoisin, että kuka tahansa 18-vuotias tuore ylioppilas on kauniimman ja raikkaamman näköinen kuin 32-vuotias.. näin on ainakin minun mielestäni! :) Joten ulkonäkökilpailua ei tarvitse pelätä, ei äidin eikä ylioppilaan!

10. 47-v. Vierailija

Juuri polven alapuolelle ulottuva hame on kyllä useimmille huonoin mahdollinen hameenmitta, koska se saa pohkeet näyttämään paksummilta ja tulee helposti tanttamainen vaikutelma.

11. riive Vierailija

Samaa mieltä. Ei kai 32-vuotias kuuntele äitinsä pukeutumisneuvoja....

12. ap. Vierailija

Heh, tämä on hyvä... Olen elänyt itsellisesti 17-vuotiaasta asti, ja napanuora on todellakin katkennut jo muutama vuosikymmen sitten. Tässä on pikemminkin kyse siitä, että nuorempana pukeuduin aika lailla hipahtavasti, ja tyylikästä pukeutumista aloin vasta pari vuosi sitten. En siis todellakaan kuuntele äitini pukeutumisneuvoja, ajattelin vain, että onko tässä joku etikettijuttu, jota en tunne. En vieläkään tykkää tätimäisistä jakkupuvuista tai kukkamekoista, joten jos vaihtoehtoina on polven alapuolelle loppuva hame, niin silloin puen kyllä mieluummin housut. Mutta kaikki kommentoineet tuntuvat tosiaankin olevan sitä mieltä, että mekkoni sopii perhejuhliinkin, joten en taida edelleenkään viitsiä alkaa kuuntelemaan äitiäni ;-)
    Nyt kun katselin kotelomekkokuvia netistä, niin huomasin, että mekkoni ei taidakaan olla kotelomekko - nehän näyttävätkin olevan sellaisia pikkutyttöjen mekkojen kaltaisia. Oma mekkoni on pikemminkin tällaisen mallinen:
    http://kr-73.tyylitaivas.fi/asu/coctail-kekkereihin
    Paitsi että se on vähän lyhyempi, n. kämmenen verran polven yläpuolelle ulottuva. Eli istuessa se on kyllä jossain puolivälissä reittä, mutta ei sekään musta mitenkään mielettömän ylhäällä ole.

13. juhlakalu minäkin Vierailija

Kaunis ja hyvän mittainen, laita vain päällesi, äläkä kuuntele muita.

14. ap. Vierailija

Ei äitini moraalikäsitykset mitenkään vanhoillisia ole, korkeintaan hänen muotikäsityksensä... Meidän suku pukeutuu ylipäätäänkin aika tylsästi ja värittömästi, ja voi olla, että hän tosiaan pitää sukulaisnaisten tyyliä jonkinlaisena mittatikkuna. Hän on muutenkin pari kertaa vihjaillut, että saisin alkaa pukeutua "aikuisemmin"... olen silti päättänyt, että polvipituiseen hameeseen tai kukkamekkoon en pukeudu kuusikymppisenäkään! Minkä takia sitä persoonallisuuttaan pitäisi vaihtaa? Eri asia on tietysti epätoivoisesti pintamuodin perässä juoksevat iäkkäät naiset, mutta itse en koskaan ole pyrkinyt olemaan erityisen trendikäs. Nykyään pyrin pukeutumisessani olemaan lähinnä persoonallisen klassinen. Työn puolesta olen joutunut miettimään parin viime vuoden aikana miettimään jonkin verran etikettikysymyksiä, ja pyrin soveltamaan pukeutumissääntöjä siten, että en tee mitään hirveitä mokia, luopumatta kuitenkaan omasta persoonallisesta tyylistäni.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri