Hae Anna.fi-sivustolta

Pula-ajan joulutunnelmaa

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä iäkäs elli, 19.12.2009.

1. iäkäs elli Vierailija

Minulle on jäänyt äidiltäni eräs vanha joulukoristejuttu, jonka laitan joka joulu. Ei se ole sen kummempaa kuin että käsin pyöriteltyjä pieniä pumpulipalloja pujotetaan mustaan rullalankaan, jonka päässä tietysti on silmäneula. Nämä langat sitten teipillä ikkunan yläkarmiin siten, että muodostuu "lumisade".

Omat lapseni aikanaan naureskelivat, että kaikkea se mutsi keksii, mutta seuraava sukupolvipa ei naurakaan vaan on suorastaan ihastunut rakennelman nähdessään.

Mitä muita vanhanaikaisia koriste- tai muita jouluasioita eläkeikäiset harrastatte ja mitä pikkuiset tykkäävät?

2. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    En ole eläkeiässä, lähelläkään, mutta pakko laittaa viestiä kun satuin lukemaan tätä. Minulla on ihanat perintökalleudet, aikoja sitten kuolleen isoäitini aikoinaan virkkaamat pienet pyöreät pitsiliinat. Liinat oli mummo virkannut ompelulangan vahvuisesta langasta pienenpienellä virkkuukoukulla, ja liinat muistuttavat hentoja lumitähtiä. Ne ovat todella kauniit ja herkät, ja laitan ne joka joulu koristamaan ikkunaa, kaikki neljä kappaletta :)

3. tonttumuori Vierailija

"Valvon usein itsekseni vaivojeni vuoksi
    joskus uni ohitseni muista syistä juoksi."

Tuttuja ovat nuo pumpulipallot.
    Samoin langasta tehdyt yksinkertaiset tontut, sekä haitarimallinen tontturivi, paperista taittelemalla leikatut lumihiutaleet ikkunaan, paperiset kaitaliinat sekä erilaiset joulukuvat seinälle laitettaviksi.
    Samoin tallessa muutamia joulukuusen karamelleja, niitä vanhanaikaisia, joissa ihan oikeasti karkkia sisällä. Eikä puupalikka niinkuin niihin sitten myöhemmin laitettiin.
    Äitini ja äidinäitini tekemiä kankaisia eri tavoin koristeltuja joululiinoja.
    Itse tekemiäni punaisia pikkuliinoja sekä keittiön punaiset verhot, isot ja pienet paperitontut seinälle ja ikkunaan. Myös olen vuosien aikana virkannut useita enkeleitä.

Ei nyt han pula-ajalta kaikki, mutta useimmat kymmeniä vuosia vanhoja.
    Pitäähän perinteitä olla jouluna.

Niin, ja pulla-ukkoja sekä joulukranssi pitää leipoa. Piparit ja tortut, ehkä hedelmä -.tai taatelikakku.
    Täytekakkua jouluna me emme ole koskaan tehneet, sekin näyttää kuuluvan joidenkin jouluun.

4. lippurivistö Vierailija

Pumpulipallot oli lapsena ihania. Se pieni vuokrahuone muuttui satumaaksi pumpulipallojen kiikkuessa ikkunassa. Tätini laitttoi ikkunoiden lasien väleihin jäkälää ja lankatonttuja. Nekin olivat lapsen silmissä kuin satua. Minulla on yksi lippuketju jäljellä 50-luvulta. Yritin laittaa sen kuuseen viime jouluna, mutta nuoriso nauroi aikeeni kumoon.Tallella se on silti.
    Kun pula 50-luvulla vähän hellitti, osti isäpuoleni joka joulu pari lasista joulukelloa tai-palloa kuuseen. Nyt niistä on yksi jäljellä. Kamala krumeluuri, mutta jostkin syystä varjelen sitä kuin aarretta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri