Hae Anna.fi-sivustolta

pullea lapsi

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä äityli, 08.03.2006.

1. äityli Vierailija

mikä teistä on lihava lapsi.7 vuotias tyttö painaa n 30 kg ja on 128 cm pitkä.killimaha ja pyöreät posket on...vain lapsenpyöreyttä...mummo välillä vain kommentoi painosta.

2. mr Vierailija

Olipa lapsesi sitten ylipainoinen tai ei on todella, todella edesvastuutonta sanoa lapselle mitään hänen painostaan. Yhdestäkin huomautuksesta lapsesta voi tulla anorektikko tai hänen suhteensa ruokaan voi vääristyä loppuelämäksi puhumattakaan mitä se vaikuttaa hänen itsetuntoonsa.

3. äityli Vierailija

olen samaa mieltä.en itse puhunut,en todellakaan,lapsen kuullen.tuntuu hurjalta kun nykyisin lapsetkaan ei enää saisi olla lapsenpyöreitä.kasvavat pituutta ,tulee kasvupyrähdyksiä,niin sitten tasoittuu.

4. äityli Vierailija

ja pitää vielä senverran korjata,ettei mummo lapselle sanonut,vaan minulle mielipiteensä.

5. Mielestäni Vierailija

Ehkä voisitte tarkkailla herkkujen syöntiä sillä lapsella on muutama ylimääräinen kilo.

6. Chi Vierailija

Mieheni oli lähes lihava tuonikäisenä ja heti kun murrosikä alkoi, kilot häipyivät itsestään. Eli älä stressaa liikoja! :) Mutta: voisitte vähän katsoa lapsen herkkujen saantia ja vähän nipistää niistä, ettei tilanne ainakaan huonompaan menisi. Entä syökö lapsi muuten hyvin ja tarpeeksi? Jos ruokavaliossa on jotain lihottavaa, voisiko sen vaihtaa kevyempään? Ja jos mahdollista, innostakaa tyttöä liikuntaan! Uiminen on hyvä laji, koska vesi kannattelee vaikka kuinka painavaa ja silti palaa kaloreita. Tsemppiä!

7. äityli Vierailija

tyttö syö muuten hyvin ja terveellisesti.ja on karkkipäivä milloin herkuttelee.ehkä välipalat voisi muuttaa terveellisemmäksi.on vain kova tyttö syömään kunnon ruokaakin.ja miten kiellät ottamasta lisää..ettei tosiaan tule mitään syömishäiriötä myöhemmin.liikkuu.käy jumpalla,hiihtää yms.ja ratsastaa myös kerran viikossa.

8. Äiski Vierailija

Meillä on melkolailla samankokoinen ja -ikäinen tyttö (jopa hieman pulleampi, sentin lyhyempi ja kilon pulskempi). Itsekin olen tuota pulleutta pohtinut, kun käyrillä lapsi on jo ylipainoisen puolella. Meidän muksu liikkuu aika paljon ja oikeasti syö sitä ""kunnon ruokaa"" niin paljon, että ei tuosta laihdu vaikka herkut jätettäisiin kokonaan pois. Luotan siihen, että aika ja pituuskasvu korjaa asian ja ""pömppömasu"" ja muu lapsen pyöreys katoaa itsestään. Ainakaan tuosta ei saa numeroa tehdä! Harmittaa vaan, kun lasten vaatteet on mitoitettu niin hoikille, että pituutta vastaavat vaatteet harvoin sopivat...

9. Chi Vierailija

Kerroit siitä, että lapsi ottaa lisää. Kysy, että onko oikeasti nälkä vai tekeekö vaan mieli ruokaa. Jos on nälkä, tummaa leipää ja salaattia saa ottaa. Jos ei, pohditaan yhdessä miksi tekee mieli lisää. Kävi vielä mielessä, että joskus ruoanhimo voi viitata vitamiini tms. puutokseen. Saako tyttö mitään monivitamiinivalmisteita? Itselläni loppui liikasyönti kun aloin ottamaan Multikalkkia, tosin lapsillahan yleensä eri asiat kyseessä. Talvella olisi kuitenkin hyvä antaa D-vitamiinilisää.

Syömishäiriö ei tule fiksusta syömisestä(johon selvästi kannustat, hyvä Äityli!) vaan syömiseen liittyvistä ikävistä tilanteista; kontrollista, kyttäämisestä jne. Jos tyttö tosiaankin saisi ottaa lisää sitä leipää ja ehkä salaattia, niin tuskinpa se häneen huonosti vaikuttaa :). Kerrot vaikka että jokaiselle päivälle on tietty määrä ruokaa ja huomisellekin täytyy riittää. Tai sitten teet vain tarpeellisen määrän ruokaa ja annostelet sen. Tsemppiä! :)

10. äityli Vierailija

kokeilen tuota ehdottamaasi,kyselen onko vielä nälkä.ja vitamiinia hän saakin .jos tämä tästä.

11. mimmi Vierailija

Meidän tyttö on juuri täyttänyt 8, pituutta 128, painoa 28. Koulussa puututtiin heti painoon, ja se sanottiin myös lapsen kuullen!!! Tyttö harrastaa taitoluistelua 3 kertaa viikossa ja ulkoilee päivittäin. Välipalat ja iltapalat ovat hedelmiä, ateriat tavallista kotiruokaa. Karkkipäivää ei ole erikseen.

Kovasti koululääkäri ihmetteli mistä paino on noin ylös noussut; ilmeisesti ruoan määrä on vain liian suuri. Toisaalta tyttö myös kuluttaa paljon ja on todella vaikea tietää koska hän on täynnä ja koska vain tekee mieli syödä lisää. Ollaan yritetty pienentää ruoka-annoksia, mutta sitten tyttö on kinuamassa tiheämpään välipaloja.

12. äityli Vierailija

meillä kanssa harrastaa liikuntaa.minusta tyttö on kiinteä.siis tiukkaa ei löllöä.ja mie nyt käyn kyselee jokos on täysi jos söi minusta sopivasti ja ottaa lisää.mittasin hänet on 28 kg ja 126 cm.terveydenhoitaja sanoi keväällä että sopusuhtanen.kesän jälkeen onkin aina hoikempi..saa vielä enemmän liikuntaa silloin.

13. mimmi Vierailija

Joo ei meidänkään tyttö ole mikään lössö vaan aika ""timmissä kunnossa"" niinkuin isommista sanottaisiin. Aina sanotaan että lihakset painaa enemmän kuin läski, mutta ehkä se ei päde lapsiin :)

14. äityli Vierailija

no kunha lapset itse on iloisia,tyytyväisiä lapsia.ja makeata säännöstelee ni kyl se siit tasottuu.

15. mimmi Vierailija

Meillä ei mitään ongelmaa ole ollutkaan, mutta koululääkärillä ja muutamilla muilla läheisillä kyllä :)

16. äityli Vierailija

tiiän.meil kans just mummot ym. joskus mainitsee.mut ei viel lääkärit tai hoitajat.siis eihän kuitekaa mitekää todella lihava ole.minusta törkeetä jos teille sano lääkäri lapsen kuullen.

17. Tupsu Vierailija

Meillä 9 vuotias tyttö, n.140cm ja painaa 40 kg. Muuten suht sutjakka, mutta on pullukkamahainen. Tämän takia on vaikea löytää sopivia vaatteita, kun housut puristaa vatsasta. Tyttö itse kärsii painostaan, etenkin kun pikkusisko on sellainen kukkakeppi, laiha kuin mikä. Koulussakin pojat on joskus nimitelleet, lapset osaa olla tosi julmia. Lapsi suree että on niin lihava ja yritän sanoa, että et ole, kun pituutta tulee lisää niin paino tasottuu.

Tyttö on välillä ""laiharissa"" (siis omasta aloitteestaan, ei minun). Kotona syödään suht normaalisti, annokset ei ole liian isoja, tyttö ei syö kun jauhelihaa, ei lihaa, kalaa eikä kanaa, joten valitettavan usein meillä syödään spagettia ja jauhelihakastiketta... Lisäksi hänelle on tullut sellainen ikävä tapa, että roikkuu aina vähän päästä jääkaapin ovessa. Yritän aina sanoa, että kaikkea voi syödä kohtuudella, mutta makeita ja suolaisia herkkuja ei kenenkään kannata syödä mielin määrin. Olen sitten pyrkinyt jättämään ne herkut kauppaan, etteivät houkuttele siellä kaapissa.

Sitten liikunnasta. Kun painoa on enemmän kun ikätovereilla, niin luonnollisestikin on hitaampi juoksemaan, väsyy nopeammin jne, mikä taas aiheuttaa motivaatiovaikeuksia. Ensin pitäisi hoikistua, että jaksaisi liikkua enemmän, toisaalta pitäisi liikkua enemmän että laihtuisi... minä kannustan lähtemään lenkille koiran kanssa jne hyötyliikuntaa. Neiti viihtyy vähän liian hyvin telkkarin edessä, joten olen harkinnut tv:n katselun rajoittamista, siis ihan koulutöidenkin sujumisen vuoksi.

Jos tämä ""tarina"" herätti jotain ajatuksia tai vinkkejä, niin laitappa vastausta, miten teillä on näitä asioita ratkottu...

18. eli sokeri, peruna ja valkoiset jauhot (=pulla,pasta) kannattaisi vaihtaa kasviksiin ja täysjyvätuotteisiin aina kun mahdollista. Piilosokeria saa valitettavan helposti ja karkkiannokset ovat jättikokokoisia nykyään. Karkkipäivän annos voi olla nelinkertainen 70-lukuun verrattuna.

19. naistenmies69 Vierailija

haistakaa paska läskit mun 7 v tuttu on 19kg

20. L O L Vierailija

Mä olin penskana törkeä läski, mutta teini-iässä (13-14v) sain tällaiset mitat; 170 cm ja 51 kiloa. Älkääs siis toukkaliinienne painosta huoliko, se lähtee väistämässä viimeistään murrosiässä. Annetaan lapsien olla lapsenpyöreitä!~~~

21. vastuu vanhemmilla Vierailija

Kunnon kotiruoka voi olla aika rasvaista ja lihottavaa. Jos jauhelihakastike tehdään "sika-naudasta", se sisältää helposti viidenneksen rasvaa. Jos vielä vähän kuullotetaan sipulia öljyssä tai pahimmassa tapauksessa tehdään rasva-jauhokastike, tulee tuhtia tavaraa. Valkoista pastaa sen kanssa, niin johan alkaa olla lihottavaa.

Lapsen pyöreys on eri asia kuin ylipaino. Totuus on, että suomalaislapset ovat nyt lihavampia keskimäärin kuin kymmenen vuotta, puhumattakaan 30 vuoden takaiseen. Lihavuus on lisännyt kakkostyypin diabetestä lapsilla, kun sen pitäisi olla ns. aikuisiän tauti. Myös lasten kolesteroliarvot ovat nousseet hälyttävästi.

Kyllä siis minun mielestäni on syytä olla huolissaan, jos paino liikkuu käyrien yläpuolella tai jopa lääkärit siitä huomauttavat. Se on vanhempien vastuulla, ei lasta siitä pidä syyllistää. Lapsi ei osta ruokaa jääkaappiin.

Nälässä ei ketään tarvitse pitää. Jos tuntuu, että lapsi syö ruokaa paljon, voisi siirtää salaatti alkupalaksi (ilman majoneesia tai valtavia kastikeannoksia) ja syödä sitä reilusti. Vatsa täyttyy jo valmiiksi hiukan eikä sitä lihottavampaa ruokaa mene niin paljon.

22. Olin lihava lapsi ja olen nyt lihava aikuinen. Vanhemmilla onkin kova paikka jos lapsi on selvästi lihava, ei lapsenpyöreä! Nykyaikana painosta puhuminen voi tehdä paljon pahaa ja huonontaa itsetuntoa, mutta lihavuuskin on kamala juttu. Lihavaa lasta kiusataan ja se saattaa lisää syömistä, ja siitä alkaa paha kierre. Lapsena kerätyt rasvasolut myös pysyvät harvinaisen sitkeästi.

Olen vieläkin hapan vanhemmilleni, että lihavuuteeni ei puututtu! Verensokerini on epästabiili ja jos syön makeaa, tulee muutaman tunnin päästä himo syödä jotain lisää. Vanhemmiten voi opetella välttämään sokeria ja nopeita hiilihydraatteja, mutta on paha juttu jos sitä ei opeteta lapselle. Aikuisena olen ollut jatkuva laihduttaja, eikä se ole ollut mukavaa.

Lasta pitäisi varovasti ohjata liikkumaan ja syömään oikein puhumatta sanaakaan kiloista, läskistä tai laihtumisesta. Ja lääkärille mars, jos lihominen ei tunnu normaalilta - se voi olla oire masennuksesta, kilpirauhasn toimintahäiriöstä tai monesta muusta asiasta!

23. Hoitsu Vierailija

Totuushan useimmiten on se, että lihavista lapsista tulee lihavia aikuisia.

Kuinka moni oikeasti ummistaa silmänsä lapsensa lihavuudelta ja selittää sitä itselleen "lapsenpyöreytenä" tai tosiaankin uskoo, että ne kilot ihmeellisesti katoavat murrosiässä ihan itsekseen...?

Onko "kotiruoka" oikeasti kunnon ruokaa vai makaroni-rasva-sokeri-eines-jauhokastike tms. mössöä? Kuinka usein lapsi syö pullaa ja herkkuja vaikkapa isovanhemmilla? Mitä on ulkoilu -liikkumista ja touhuamista vai tässä kotipihallakin nähtyä pelkkää oleilua? Mätetäänkö lautanen täpötäyteen?

Lapsi oppii ruokatottumukset kotona. Ei tietenkään pidä pistää lasta dieetille, mutta järkeä saa käyttää.

24. Monimutka Vierailija

Minusta tässä on yksi hyvin yleinen harhaluulo liikunnasta. Pidetään itsestään selvänä että vähän painavampi lapsi (tai aikuinen) ei voikaan olla hyvä liikunnassa ja on välttämättä hidas ja väsyy nopeasti. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkansa. Vasta hyvin huomattava ylipaino rajoittaa oikeasti liikuntaa. Jos lapsi ei jaksa liikkua tai juosta hyvin, on kyse vain siitä että hänellä on huono kunto eikä lihasvoimaa ole yhtä paljon kuin muilla. Myös laiha voi olla nopasti väsyvä jos hänellä on huono kunto. Kunto ja paino eivät siis varsinaisesti korreloi keskenään.
    Usein minusta virhe onkin siinä että painavammille suositellaan heti kevyttä hyötyliikuntaa. Siinä vain on se vika että kunto ei kasva ja vaikutus painoon on olematon. Siksi myös painavampia pitäisi houkutella nimenomaan rankempaan liikuntaan, toki aina leikin ja hauskanpidon varjolla. Painavampikin lapsi innostuu helpommin joukkuepeleistä kuin yksin juoksemisesta tai pituushypystä. Ja kun kunto kasvaa niin innostus liikuntaan lisääntyy.

25. No siis, eiks oo niin että jos on esim just sen 140cm, ni voi painaa 40kg... En oo mikään asiantuntia, mutta, minä itse olen 165cm ja painan 65kg..
    Mutt, uskon siihen et iän myötä tasottuu :)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri