Pulloruokinnan jälkeen ei huoli rintaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vielä halukas imettämään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vielä halukas imettämään

Vieras
Eli ongelmaksi on muodostunut nyt se, että kun vauvamme on pari kertaa saanut pullosta maitoa ei enää meinaa huolia rintaa. Eilen vauvamme (2kk) oli ensimmäisen kerran isänsä kanssa kahden kotona ja jätin maitoa pulloon, minkä olikin syönyt halulla hartaalla. Illalla palatessani kotiin ei meinannut millään huolia rintaa, huuto alkoi heti kun yritin viedä sitä lähellekään suuta. Laitoin eilen iltaisen huudon yliväsymyksen piikkiin, mutta sama huuto on jatkunut tänäänkin. Makuullaan huolii rinnan paremmin suuhun, istuvaltaan ei onnistu millään. Pakollinen meno lauantai aamuna ja pakko jättää vauva pullomaitojen kera isälle kotiin. Pelottaa jo valmiiksi. Oppiiko pian niin pullolle, ettei huoli rintaa enää ollenkaan. En haluaisi lopettaa imetystä näin pian. Onko muilla samanlaisia kokemuksia tai vinnekejä?

Ei ole. Meillä on pullo ollut kuvioissa alusta asti imetyksen ohella. Saa siis pumppaamani maidon aina iltaisin ja yöllä pullosta. Koskaan ei ole niin käynyt ettei olisi tissiä seuraavana päivänä huolinut. Kerran hetken raivosi rinnalla, kun oli vuorokauden ollut iskän kanssa, mutta rintakumin kanssa suostui ottamaan ja seuraavan kerran meni ihan kumittakin. Minulle pullo+imetys on ollut erittäin hyvä vaihtoehto ja tosi onni ettei tyttömme ole alkanut pullon jälkeen tissilakkoon, koska pidän imettämisestä. Pidän myös välillä omista menoista, jolloin pullo ja sähköinen pumppu on kultaakin kalliimmat ja tietty iskä ja mummi jotka tykkäävät tykkäävät tyttöä hoitaa joskus yön ylikin..
niin pointti oli, että kokeile rintakumin kanssa, jos muuten ei suostu. Tuntuu kyllä uskomattomalta että yhden karran jälkeen rupeaisi lakkoilemaan, on se tissi kuitenkin niin mieluinen juttu..

Rintaraivareita voi tulla, antoi pulloa tai ei. Mulla oli hankalampi lakkoilija aikanaan, kun ei ottanut pulloakaan. Mutta ei vauva lakkoile itseään hengiltä. Joten ohjeet ovat seuraavat: lisää ihokontaktia. Stimuloi nännejä vähän ennen kuin alat syöttää, että heruminen alkaa heti. Älä anna pulloa kunnes lakko on ohi. Tarvittaessa syötä vauva unisena (mun tapauksessa pelkästään nukkuvana huoli rintaa lakkopäivinään). Hyssyttele itku pois, liikkuessasi tissi suuhun, yritä sitten istua (kuulostaa hankalalta, ja onkin, mut voi auttaa). Yritä rauhoittaa tilanne eli vältä turhia menoja kunnes lakkoilu laukeaa. Lisää neuvoja löydät imetystukilistan www-sivuilta.
Toinen vaihtoehto: anna pulloa ellei huoli rintaa, riskinä on että imetys loppuu. Punnitse kumpi on tärkeämpää, imettäminen vai vapaus mennä. Jotkut vauvat on tällä tavalla hankalia, ettei molempia voi saada.
Tsemppiä, ja tehkää niinkuin teille on paras!

Kiitos vastauksista! Tuosta lakkoilusta luinkin eilen, joten täytyy nyt vain sinnikkäästi kestää huutoa ja kokeilla noita antamianne vinkejä. Tänä aamuna ei ole vielä mitään ongelmaa syömisen kanssa, mutta vähän kauhulla taas odotan iltaa. Mutta eiköhän tämä tästä..

Niin..tarkoitus ei ole masentaa, mutta haluan kertoa mun tarinan kun kokemuksia pyysit. Mun tyttö (nyt 7kk) alkoi kanssa varmaan jo 2kk:n ikäisenä ymmärtää että pullosta saa nopeammin. Oli saanut satunnaisesti pullosta omaa maitoa ja joskus korvikettakin kun olin lyhyillä kauppareissuilla tai nukuin univelkoja pois. Itse halusin opettaa lapseni myös pulloon, koska en arvannut että ovat noin viisaita :)

No, tappelimme ja lakkoilimme vaihtelevalla menestyksellä pari kuukautta eteenpäin jonka jälkeen oli pakko luovuttaa. Söi siitä vielä kuukauden yöllä puoliunissaan, lopulta ei enää suostunut siihenkään. pumppasin aluksi kolme kertaa päivässä, mutta sitten oli tehtävä päätös, askartelisinko pumpun kanssa monta kertaa päivässä, vai antaisinko periksi ja käyttäisin sen ajan lapsen kanssa. Surutyö siinä oli tehtävä, mutta en jälkeenpäin ajatellen olisi jaksanut raivareita ja lapsenkin ruokahetket rauhottuivat paljon. olin tietenki tosi pettynyt, mutta olen silti sitä mieltä että tuo omakin pieni aika on ollut jaksamisen kannalta kullanarvoista, ja mies on saanut olla ruokailuhetkissä mukana. kyllä aion seuraavankin lapsen pullolle opettaa.

Jos haluat imettää, niin imetä ja imetä niin lakkoilu tod.näk. loppuu. Sanoisin omasta kokemuksesta myös että kannattaa edistää herumista ennenkuin nostaa lapsen rinnalle. Meillä ainakin typyn hermo meni jo siinä, kun ei heti saanut ruokaa suuhunsa.

Yhteistyössä