pullotuttien pesu

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
???
Kertokaas viisaat äidit, voiko pullotutteja pestä astianpesukoneessa? Esim. Aventin pullotutit? Oletteko muuten pesseet tuttipullot koneessa ja minkä ikäisille olette vielä pulloja keittäneet?
 
st
meillä on pesty tuttipulloja ja tuttejakin pesukoneessa.Sen jälkeen oon kyllä huuhdellu niitä tutteja vielä...
Pulloja oon keitelly n.kerran viikossa,muuten tulee tiskattua niitä käsinkin...Ei niitä joka kerta käytön jälkeen tarvi keittää.
 
minä
keitin kerran päivässä pullot niin kauan kuin vauva oli pelkällä maidolla. Sitten kun alettiin kiinteät, en enää keittänyt kuin korkeintaan satunnaisesti. Mökillä, jossa pesuun käytetään järvivettä, tein niin, että pesin ensin ihan normaalisti harjalla ja astianpesuaineella, ja lopuksi kaadoin täyteen vedenkeittimessä kiehautettua kaupunkivettä, tuttiosa nurinpäin päälle ja myös se täyteen kuumaa vettä.
Astianpesukoneessa en ole pessyt, ihan turvallisuussyistä, en luota siihen, että pesun jälkeen huuhtomallakaan lähtisi kaikki pesuainejäämät irti.

 
hn
En pesisi pehmeitä tuttiosia apk:ssa, kun tuntuu että siihen materiaaliin tarttuu helposti pesuainejäämät. Eli olen pessyt Fairylla käsin tuttiosat ja ne tutin pidikerenkulat.
Pullot olen heti käytön jälkeen huuhdellut kylmällä vedellä (maito irtoaa), pessyt koneessa ja pesun jälkeen huuhdellut vielä juoksevan hanan alla pariin kertaan per pullo.
Pullojen ja tuttien säännöllisen keittämisen lopetin, kun olin aloittanut kiinteät. Nyt sitten joskus harvoin keittelen tutit ja pullot, kun siltä tuntuu.
 
Kati3
mä pesen kaikki pullojen muoviosat koneessa. vain tutit käsin. tutit keitän toistaiseksi käytön jälkeen (vauva 2 kk). meillä syödään pullosta vain 1 krt/vrk niin en siis keittele joka päivä. pulloja en ole keittänyt kotona kuin käyttöönotettaessa ja joskus satunnaisesti.
Mökillä keitän vesijohtovedellä myös pullot, koska tiskivesi on järvivettä.
Huvitutit heitän keittoon aina samalla kuin keitän pullotutteja, eli muutaman päivän välein.
 
Äippä82
Pojan olessa pelkällä maidolla keitin pullot aina syötön jälkeen. Meillä annettiin pojalle lisämaitoa pullosta. Kun aloitin kiinteät niin taisin vielä hetken niitä keitellä, mutta rupesin pesee apk:ssa ja huuhdoin. Tutteja niin pullo kuin huvi en ole apk:ssa pessyt vaan astianpesuainella ja keittänyt.

Nyt nokkamuki käytössä ja sen pesen apk:ssa ja huuhdon käytönjälkeen. Maitoa meillä juodaankin vielä tissistä, mutta kunhan mukista ruetaan maitoa juomaan niin koneessa.
 
*
Pullotutteja ei suositeltu koneessa pestäväksi. Pulloja voi pestä, mutta olemme pesseet nekin käsin. Ensimmäinen viikko keitettiin pullot & tutit päivittäin, sitten neuvolan täti totesi kotikäynnin yhteydessä, että vauvaperheessä on muutakin tekemistä kuin pullojen sterilointi. Sen jälkeen keiteltiin kerran viikossa. Tästäkin tuntuu olevan monenlaista ohjetta liikenteessä neuvolasta riippuen.

Muistaakseni jauhemaisen äidinmaidonkorvikkeen käyttöohjeen yhteydessä edellytettiin pullojen sterilointia. Meillä oli käytössä valmis äidinmaidonkorvike (tetra).
 

Yhteistyössä