pumppaaminen ennen synnytystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pisa

Uusi jäsen
15.08.2006
14
0
1
Olenko hullu????
Luin jostain, kai täältä, että rintojen hierominen voisi ikään kuin käynnistää synnytyksen. Siispä kaivoin rintapumpun esille (kahdesti olen tämän tehnyt) ja pumppailin kunnes tuli muutama droppu pulloon. Mietin että jospa ne rinnat saisi vähän esimakua siitä imemisestä taas etteivät tarvisi olla niin kipeät jälleen kerran JA ennen kaikkea ajattelin ja toivoin että jospa saisin käynnistettyä synnytyksen.
Nyt jälkeenpäin sitten aloin miettimään että vitsi, kärsiikö tässä nyt se ensimaito joka olisi tarkoitus säästää lapselle. OK eihän sitä maitoa tai melkein läpinäkyväää staffia tullut muin ehkä reilu 5ml yhteensä (eri päivinä tein tämän, pari yötä välissä), mutta silti ....
Onko kellään ajatuksia, kokemuksia, moittimista? En ehkä enää tee tätä, jotta vauva varmasti saa sen heramaidon ... mutta pitäisikö tuntea syyllisyyttä?

Onko muita vinkkejä käynnistämiseen?

T: Pisa rv 38+1 ja taapero 1v5kk :whistle: <br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2006 klo 21:46 pisa kirjoitti:
Olenko hullu????
Luin jostain, kai täältä, että rintojen hierominen voisi ikään kuin käynnistää synnytyksen. Siispä kaivoin rintapumpun esille (kahdesti olen tämän tehnyt) ja pumppailin kunnes tuli muutama droppu pulloon. Mietin että jospa ne rinnat saisi vähän esimakua siitä imemisestä taas etteivät tarvisi olla niin kipeät jälleen kerran JA ennen kaikkea ajattelin ja toivoin että jospa saisin käynnistettyä synnytyksen.
Nyt jälkeenpäin sitten aloin miettimään että vitsi, kärsiikö tässä nyt se ensimaito joka olisi tarkoitus säästää lapselle. OK eihän sitä maitoa tai melkein läpinäkyväää staffia tullut muin ehkä reilu 5ml yhteensä (eri päivinä tein tämän, pari yötä välissä), mutta silti ....
Onko kellään ajatuksia, kokemuksia, moittimista? En ehkä enää tee tätä, jotta vauva varmasti saa sen heramaidon ... mutta pitäisikö tuntea syyllisyyttä?

T: Pisa rv 38+1 ja taapero 1v5kk :whistle:

Otampa harkintaan tämän konstin ;)
nimittäin juuri miehelleni tokaisin ettei minua harmittaisi yhtään vaikk avauva päättäisi syntyä NYT. Viikkoja ylii 36 ja vauvalla kokoa jo sen verran että keskikoikoiseksi yltäisi.
Mutta ainakaan viime raskaudessa ei auttanut MIKÄÄN keino käynnistämään synnytystä, mulla paikat on ja pysyy kiinni :ashamed:

imettäminen/pumppaaminen raskauden aikana voi saada aikaan supistuksia. muutamalla kaverilla on synnytystä ihan käynnistelty sillä että nännejä käsitellään, en muista tarkemmin miten se toimii.

itselle toimi aikanaan kyllä ihan se perinteinen sisätutkimus. edellisenä iltana oli alkanut limatulppaa irrota ja sisätutkimuksessa seuraavana aamuna irtosi loput. ja illalla meni lapsivedet sitten.

kovasti kehutaan että ne maagiset kolme ässää toimisivat.

kyllä se vauva sieltä pian tulee =) :flower:

Kyllä kai se nännien pyöritteleminen ihan riittää, eikä tarvitse maitoa koittaa pusertaa esiin. Meidän äitipolilla on joku vanhempi lääkäri, joka on ihan tarkoituksella pyöritellyt sisätutkimuksen yhteydessä kohdunsuuta sormellaan ja saanut yliaikaisia synnytyksiä käyntiin "luomukonstilla". Seksi nyt tietty ajaa samaa asiaa ja vielä jos saa ne siimahännät muhimaan sinne kohdunsuulle. Eikös niissä ole se joku aine, joka edistää asiaa?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 12:41 hmmm kirjoitti:
Kyllä kai se nännien pyöritteleminen ihan riittää, eikä tarvitse maitoa koittaa pusertaa esiin. Meidän äitipolilla on joku vanhempi lääkäri, joka on ihan tarkoituksella pyöritellyt sisätutkimuksen yhteydessä kohdunsuuta sormellaan ja saanut yliaikaisia synnytyksiä käyntiin "luomukonstilla". Seksi nyt tietty ajaa samaa asiaa ja vielä jos saa ne siimahännät muhimaan sinne kohdunsuulle. Eikös niissä ole se joku aine, joka edistää asiaa?

on joo, sitä samaa hormonia annetaan sairaalassakin. tosin kotioloissa sen saa miellyttävämmässä muodossa...
meille kätilö suositteli lepäämistä yhtenä käynnistäjänä. kuitenkin niitä voimia tarvitaan sitten tosi toimissa joten isot siivoilut, portaiden nousemiset jne käynnistyksen toivossa vieä pian puhdin pois.

Onpa mennyt maailma kiireiseksi ja ihmiset kärsimättömiksi, kun viikoilla 36/ 38 pitäisi saada synnytys käynnistymään! Miksi ihmeessä? Onhan se vauvan parasta olla siellä kohdussa kasvamassa ja kehittymässä silloin vielä! Minä en ymmärrä, tavoitteena kai on täysiaikainen vauva?

Minäkin jaksan aina ihmetellä näitä "miten saisin synnytyksen käynnistymään" -puheita...huhhuh..

Kyllä ne loputkin päivät tai viikot ovat normaali raskaudessa ihan vain hyväksi vauvalle - eri asia on jos on todettu jokin ongelma ja siksi pitäisi ennakkoon synnyttää.

Mietin vain miltä mahtaa keskosten vanhemmista lukea tällaisia viestejä, että kunpa jo syntyis ja miten saan synnytyksen käynnistymään - he varmaan olisivat ottaneet nekin päivät mielellään oman vauvansa hyvinvoinnin turvaamiseksi...

En kyllä pysty ymmärtämään..

..ja mun toistaiseksi ainoa raskauteni meni hieman yliaikaiseksi käynnistyen 40+2 viikolla. Vasta 41+3 olisi harkittu käynnistämistä - vauvan ison koon vuoksi. Mutta tähän ei siis tarvinnut onneksi ryhtyä vaan LUONTO hoiti asian.

Mainitsemaasi en ole kokeillut mutta sillä lähti minulta käyntiin että mies hieroi isoja varpaita ns. pottuvarpaita ja itse tukistelin päänahkaani. Hoitaja tuli samaan aikaan huoneeseen(olimme ensimmäiseltä jo sairaalassa) ja tokaisi: No niin täällä on pantu vauhtia supistuksen syntymiseen. Joten sitä keinoa käytetään myös joissakin sairaaloissa. Voimia. Ja niinhän sitä sanotaan, että sillä se lähtee millä on tullutkin :)

Todellakin - ehkä joillakin on tosiaan lähenemässä se maaginen 42 vko ja haluaisi saada synnytyksen käynnistymään... tai voihan olla jokin muu syy, esim. lapsen iso koko, verenpaine jne. Itse ainakin alan olla jo epätoivonen ja kokeilen kaikkea nännien pyörittämisestä seksiin. 41 +4

Ja nuo LUONTO-jutut ne vasta ärsyttääkin, jos kaikki ei menekään ihan niin luonnonmukaisesti... Tehdäänkö synnyttämisestäkin joku kilpailu, meneekö luonnonmukaisesti vai ei? äää!

Minäkin jaksan aina ihmetellä näitä "miten saisin synnytyksen käynnistymään" -puheita...huhhuh..

Kyllä ne loputkin päivät tai viikot ovat normaali raskaudessa ihan vain hyväksi vauvalle - eri asia on jos on todettu jokin ongelma ja siksi pitäisi ennakkoon synnyttää.

Mietin vain miltä mahtaa keskosten vanhemmista lukea tällaisia viestejä, että kunpa jo syntyis ja miten saan synnytyksen käynnistymään - he varmaan olisivat ottaneet nekin päivät mielellään oman vauvansa hyvinvoinnin turvaamiseksi...

En kyllä pysty ymmärtämään..

..ja mun toistaiseksi ainoa raskauteni meni hieman yliaikaiseksi käynnistyen 40+2 viikolla. Vasta 41+3 olisi harkittu käynnistämistä - vauvan ison koon vuoksi. Mutta tähän ei siis tarvinnut onneksi ryhtyä vaan LUONTO hoiti asian.

Joopajoo, sanoisin tähän että meillä kaikilla äideillä on eri tuntemukset ja elämäntilanteet ja niin pois päin. Toisaalta uskon kyllä myös siihen että kyllä kai se vaavi sieltä aikoinaan tulee, mutta kun se saisi mielellään tulla nyt. Ja vauva on kooltaan jo ihan hyvä, eli siihen suhteen ei mitään huolta ... ja esikoinenkin tuli muutama päivä etuajoissa.
MUTTA minäpä kerron miksi niin kovasti haluaisin saada synnytyksen käyntiin ... odotan toista lastani ja tämä raskaus on ollut TOSI RANKKAA aikaa. Vaivoja on ollut paljon enemmän, lähinnä koska vatsa on niin paljon alempana. Vauvan pää painaa välistä jotain hermoa silleen että nivunen ja jalka puutuu, alapää on tosi arka ja turvonnut, on suonikohjuja ja ennakoivat supistukset sattuvat välistä aika lailla. Mitään tällaista ei ollut esikoista odottaessani, ja niinhän sitä sanotaan että uudelleensynnyttäjällä varsinkin supistukset voivat tuntua paljon enemmän ja olla jopa tosi kivuliaita.
Sen lisäksi esikoinen ei paljon anna aikaa lepäämiselle. Kesä on ollut tuskallisen kuuma, meidän raskaina olevien harmiksi. Mieheni on sellaisessa työssä että on 10 päivää töissä ja 10 päivää kotona, mutta ne 10 kotipäivää ovat lähinnä menneet mökkiä rakentaessa. Eli minä raskaana oleva olen ollut aika yksin meidän iahnan pikku rakkaan 1v5kk tytön kanssa, joka osaa olla aika vaativa ... ja raskausvaivat ovat olleet huomattavasti rankemmat kun ensiraskaudessa.

Kuulostaa ehkä siltä että valitan, suokaa anteeksi en minä sitä tarkoittanut, mutta minua ärsyttää kun arvostellaan muita äitejä tietämättä heidän elämäntilanteesta ja olosuhteista. Olen pitkään ollut valmis menemään laitokselle ja nyt kun aika alkaa olla kypsä niin en mitenkään pistä pahaksi jos synnytys käynnistyisi. Sillä odotan kovasti sitä hetkeä jolloinka saan pidellä vauvaamme ja saan nähdä mitä sorttia sieltä tuli. Ne parit yöt jotka "saan levätä" siellä sairaalassa ja se ihanempi ihanuus että meidän isukki on kotona.

Toisaalta ymmärrän pointtisi, että miksi pitäisi kiiruhtaa jne ... minua vaan lähinnä ärsytti tuo "syyttävä ja tuomitseva" äänensävy jolla viestisi kirjoitit. Ihan kuten tulet huomaamaan lapsen kasvatuksessa ja käytöksessä niin se mikä yhdelle sopii ei välttämättä sovi toiselle. Elämäntilanteet ja tuntemukset ovat erit eikä aina pitäisi olla niin nopea tuomitsemaan toista. Ok olen itsekin tässä ja nyt eräällä tavalla tuominnut, anteeksi, mutta joskus kai sitä vain ärsyyntyy niin paljon että ei osaa olla "hiljaa".

Pisa

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 19:32 ninnu kirjoitti:
Todellakin - ehkä joillakin on tosiaan lähenemässä se maaginen 42 vko ja haluaisi saada synnytyksen käynnistymään... tai voihan olla jokin muu syy, esim. lapsen iso koko, verenpaine jne. Itse ainakin alan olla jo epätoivonen ja kokeilen kaikkea nännien pyörittämisestä seksiin. 41 +4

Jep, sitä just tarkoitin, että jos on jokin lääketieteellinen peruste, ymmärän kyllä sen, että haluaa käynnistää synnytyksen, mutta tällaisissa tapauksissa kai yleensä on - tai pitäisi olla - ihan säännöllisessä seurannassa. Mulla esim. oli raskausmyrkytyksen oireita, joten siksi sovittiin käynnistystä JO 41+3 (mutta sitä siis ei tarvittu)

Ja tarkoitin tosiaan ihmettelylläni (kuten se edellinenkin) näitä rv36 - 38 tuskastuneita odottajia. Sinulla sentään on LA jo ohi ja varmasti on olo kärsimätön - tsemppiä vaan, minä hetkenä hyvänsä se voi käynnistyä.

Vielä tuosta luonto hoitaa-kommentista, uskon itse vakaasti siihen, että vauva käynnistää synnytyksen, kun sen aika on ja että mitä enemmän itse sitä synnytysasiaa miettii, sitä suurempi stressi siitä tulee eikä mitään tapahdu. Minulla kävi niin, että ihan täysin päätin lakata aattelemasta koko synnytyksen ajankohtaa ja keksin kaikkea puuhaa seuraavaksi päiväksi - kappas, synnytys alkoikin yöllä ;)

Mutta nämä ovat niin henkilökohtaista. Tsemppiä siis loppuodotukseen + synnytykseen ja eritoten vauva-arkeen...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2006 klo 21:46 pisa kirjoitti:
Olenko hullu????

T: Pisa rv 38+1 ja taapero 1v5kk :whistle:

Mä tein tota rintojen ärsytystä ja lenkkeilyä, reilun viikon päästä synty poika rv 37+3... Onnex kaikki oli hyvin, kyl se rintojen ärsytteöy muuten avas kohdunsuuta JA käynnisti synnytyksen mulla...

Ternimaitoa tuli synnytyksen jälkeen, vaikka ennen sitä se oli tosi läpinäkyvää. Mä vain ärsyttelin rintoja etukäteen niin paljon, että hukuin sit maitoon jo 1vrk synnytyksen jälkeen... Olen sitä sit keskosille luovuttanu.

Munkin silmään pisti toi, et viikkoja 36 ja risat ja vauva sais jo syntyä.... :whistle: :o Ehkä on normaalikokoinen, mutta eihän se koko pelkästään määrää lapsen syntymävalmiutta, myös keuhkot täytyy olla kehittyneet jne...
Nyt sataa påskaa niskaan, mut mua huvittaa/ihmetyttää kaikki avaukset, joissa just ähkitään loppuviikoilla ja kysellään konsteja, millä synnytyksen saa käyntiin \|O Tiettävästi kukaan lapsi ei vielä ole jäänyt syntymättä, ja olen ollut itsekin raskaana (kohta kuitenkin joku sitä epäilisi) enkä ole mikään luomun kannattaja, mutta kun se nyt vain on ihan taivahan tosi, että kaikille ei nämä kotikäynnistyskonstit auta, ja onneksi ei autakaan, jos niitä aletaan soveltaa 30+ viikoilta, näin karrikoidusti sanottuna.

vauva on 36 viikolla 34 vko vanha ja 38 viikolla 36 viikkoa vanha ..ajatelkaa nyt asiaa kunnolla ,lapsi on 42 viikolla vasta sen 40 viikkoa vanha vaikka ne tuntuukin niiin piitkiltä ne viikot niin antaa sen vauvan kypsyä siellä rauhassa.Tiedän itsekin malttamattomana ihmisenä et ei millään malta odottaa ei malta ei ja kaikkea luonnon omia on kokeiltava,mut lähtee tai ei lähde niistä käyntiin ja jos ei lähde niin tilanne ei ole silloin lähimainkaan kypsä synnytykselle.
Koitetaan mammat jaksella vaan viikkojen kanssa sitten yht äkkiä meillä ei olekaan enää yhtään viikkoa odotettavana kun se h-hetki on käsillä. :hug: =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 10:30 kanappa kirjoitti:
vauva on 36 viikolla 34 vko vanha ja 38 viikolla 36 viikkoa vanha ..ajatelkaa nyt asiaa kunnolla ,lapsi on 42 viikolla vasta sen 40 viikkoa vanha vaikka ne tuntuukin niiin piitkiltä ne viikot niin antaa sen vauvan kypsyä siellä rauhassa.Tiedän itsekin malttamattomana ihmisenä et ei millään malta odottaa ei malta ei ja kaikkea luonnon omia on kokeiltava,mut lähtee tai ei lähde niistä käyntiin ja jos ei lähde niin tilanne ei ole silloin lähimainkaan kypsä synnytykselle.
Koitetaan mammat jaksella vaan viikkojen kanssa sitten yht äkkiä meillä ei olekaan enää yhtään viikkoa odotettavana kun se h-hetki on käsillä. :hug: =)

tässäpä tuli asiallista asiaa! Meillä muuten esikoinen syntyi rv 40+2, mut tämä toinen päättikin viipyillä masussa vähän pitempään, ja syntyi kolme viikkoa sitten rv 41+2 (hätäsektiolla sydänäänten häviämisen takia, paikat oli vaan sentin auki eikä supistuksia juuri mitään, joten ei varmaan olis itestään syntyny vielä tuollonkaan).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 11:16 Äityliini kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 10:30 kanappa kirjoitti:

tässäpä tuli asiallista asiaa! Meillä muuten esikoinen syntyi rv 40+2, mut tämä toinen päättikin viipyillä masussa vähän pitempään, ja syntyi kolme viikkoa sitten rv 41+2 (hätäsektiolla sydänäänten häviämisen takia, paikat oli vaan sentin auki eikä supistuksia juuri mitään, joten ei varmaan olis itestään syntyny vielä tuollonkaan).

itsellä pojat syntyneet 40+4 ja 40+0 ja olin ihan hepulissa jo kun esikko meni noin paljon yli... :laugh: mut sit se tyhjyys jäi kun ei enää ns.saanutkaan olla raskaana :whistle: koskaa sitä ihminen ei ole tyytyväinen..mutta ihan täysin tuon kommenttini takana seison!
=) =)

Yhteistyössä