Hae Anna.fi-sivustolta

Punaiset ja kutisevat näppylät

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä näppy, 23.07.2008.

1. näppy Vierailija

Heippa kaikille!

Poikaystäväni lähti armeijaan pari viikkoa sitten. Nyt ensimmäiselle lomalleen tullessa huomasin punaiset näppylät hänen selässään- ja niitä on paljon. Kuulemma kutisevat myös kamalasti. Arvelin ensin, että ne ovat pelkkiä hikinäppyjä. Kuurasin rakkaani selän sitten kunnolla ja ajattelin, että kyllä se siitä lähtee paranemaan. Laitoin vielä apteekista ostettua rasvaa, joka on tarkoitettu kuivalle ja kutisevalle iholle. Maanantain aikana näpyt levisivät myös vatsan seudulle. Onko ne mahdollisesti hikinäppylää vai jotain allergiaa??

Hänellä oli kyllä alle kouluikäisenä aika rajukin atooppinen ihottuma. Vaikuttaisiko tämä mitenkään?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

2. iholla Vierailija

No jos on atooppinen iho, ei saisi kyllä yhtään kuurata kunnolla vaan iho tulisi puhdistaa mahdollisimman hellävaraisesti.Käsittääkseni armeijassa toimii varsin hyvä terveydenhuoltojärjestelmä. Kehoitappa ystävääsi hakeutumaan sinne näytille.

3. Virustauti... Vierailija

Vyöruusu. (Virus saadaan yleensä lapsuudessa ja joku stressi saa ne puhkeamaan)

4. Virustauti... Vierailija

...niin ja hae apteekista sinkkipastaa. Ei mitään rasvaa tai kortisonia. Sitten vaan tuhdisti sinkkipastaa ja joku sideharso päälle.

5. vier. Vierailija

Eläköön kotilääkärit! Sitten kun savu on hälvennyt, voikin kysyä oikealta lääkäriltä neuvoa! :-D

6. vierr Vierailija

Vyöruusu? Ellei vaan olisi joku hetkellinen allergia.

7. Virustauti... Vierailija

Okei, ihan ekaksi totean tähän että mä olen sisäistänyt tämän olevan nettipalsta. Ettei joka tekstin alkuriville tarvitse laittaa että "käytä omaa järkeäsi, mutta mun ehdotus olisi tämä ja menkää lääkäriin jos oikeasti huolestuttaa".

Vyöruusu. Mä sain sen lapsena sairastetun vesirokon myötä. Se on puhjennut elämässäni kerran, lukioaikana. No alkuun mä vaan ajattelin, että joku vyö on hiertänyt tms. ja jätin sen huomioitta. Sitten näytin äidille joka oli ihan ihmeessään että mikä toi nyt on. Kaikkiaan meni noin viikko, kunnes ruusu kiersi koko kehon ja silloin lääkäriin.

Meistä monella on herpesviruksia elimistössään. Aina ne eivät puhkea taudeiksi.

8. Ehkä allerinen Vierailija

reaktio vaikkapa pesuaineelle. Se nyt ekana tuli mieleen. Intissä hän hikoilee paljon ja pesuainejämät ärsyttävät silloin erityisesti.

Hae apteekista reseptivapaata kortisonivoidetta. Jos se on allergista ihottumaa, se rauhoittuu sillä. Ja heti kasarmille palattua sitten lääkäriin kysylemään, jollei ole rauhoittunut.

9. abcd Vierailija

Hei. Pikkuveljelleni ( joka on 4kk) tuli vähänaikaa sitten punaisia näppylöitä koko kroppaan, hänet vietiin terveydenhoitajalle ja veikattiin vesirokoksi, mutta meidän mielestämme ei ole vesirokon näköistä ihottumaa. Leikin eilen pikkuveljeni kanssa ja nyt aamulla huomasin itselläni saman näköisiä näppylöitä ne kutisevat kauheasti! Ajattelin ensin, että voisi olla kyseessä nokkosihottuma, koska oireet kuulostavat samalta : kutisevia punaisia näppylöitä, jotka ilmaantuvat yhtäkkiä voi olla myös valkoinen keskusta ( minulla on ) mutta eihän nokkosihottuma tartu ihmiseltä toiselle. Kuulostaako kenenkään mielestä tutulta? Onko jotain kokemuksia ja mikä mahtaa olla hoitokeino?

10. Pamitsuikkeli Vierailija

On kokemusta punaisista ja kutisevista näppylöistä vartalolla. Meillä ne osoittautuivat syyhypunkiksi...

11. vierailija Vierailija

Olen 13 ja huomasin eilen illalla että ihooni oli tullut hyvin kutisevia näppylöitä. Levitin niihin rasvaa ja menin nukkumaan, aamulla kun heräsin huomasin että aikaisemmat näppylät olivat kadonneet ja että näppylöitä oli tullut eri paikkoihin. Aluksi luulin että olisi hyttysen puremia mutta eihän tähän aikaan ole hyttysiä. Ne kutisevat paljon. Mitä minun pitäisi tehdä?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri